جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

سونامی ، والیبال و امید دوباره به زندگی


سونامی ، والیبال و امید دوباره به زندگی
ما در دنیایی زندگی می كنیم متغیر و متشكل از نیروهای عظیم. نیروهایی كه به وسیله بشر قابل مهار نیستند و خرابی های بسیاری را به بار می آورند. حتی جان بسیاری از افراد را می گیرند. مثل آنچه صبح روز ۲۶ دسامبر سال ۲۰۰۴ رخ داد. خاطرتان هست؟
از آن روز تاكنون به دفعات نام سونامی را شنیده اید. واژه سونامی از اسم مركب ژاپنی به معنی موج بندر مشتق شده است. امروزه سونامی به موج های سریالی اطلاق می شود. همان موج هایی كه سرتاسر اقیانوس را طی می كنند. ابتدا بی خطر به نظر می رسند ولی هرچه به خط ساحلی نزدیك تر می شوند سرعت شان كمتر شده و پس از برخورد با بستر اقیانوس، ارتفاع آنها چندین برابر می شود. هنگامی كه امواج به خط ساحلی برخورد می كند نیروی غیرقابل تصور خود را آزاد می كند. طوری كه مناطق ساحلی مانند آسیای جنوب شرقی هیچ شانسی برای رویارویی با این امواج غول پیكر نخواهند داشت. معمولاً سونامی از هشت موج بسیار قوی تشكیل می شود كه دو تای اولیه آن بیشترین قدرت را دارند و خرابی وحشتناكی ایجاد می كنند.
سونامی به غیر از این كه هزاران نفر را بی خانمان می كند جان بسیاری را در همان برخوردهای اولیه می گیرد بعد از مدتی جز آواره هایی، چیز دیگری باقی نمی ماند و مردم برای جست وجوی همسایگان و افراد خانواده برمی گردند تا موج ثانویه خسارت بیشتری وارد نكند. سونامی را همه می شناسند ولی آوار به وجود آمده در نواحی ساحلی اندونزی، تایلند و مالدیو چیزی نیست كه در اذهان بازماندگان سونامی بماند. یا آنها بخواهند به طور مداوم آن را مرور كنند. امروز بازسازی مناطق تخریب شده به شكل جدیدی آغاز شده و پیش بینی های زیادی نسبت به بلایای احتمالی منطقه صورت گرفته است.
در این میان فدراسیون جهانی والیبال نیز دست به كار شده و ۳ میلیون دلار برای بازسازی مدارس والیبال و زمین های ورزشی مناطق سونامی زده اهدا كرده است. fivb این كمك را جزو وظایف اجتماعی خود می داند تا بچه های كم سن و سال مناطق یاد شده تا آخر سال میلادی بتوانند از برنامه بازی های این فدراسیون استفاده كنند. برنامه بازسازی fivb شامل ساخت ۱۸ مدرسه والیبال در سراسر ناحیه سونامی زده است. به این ترتیب ۸ مدرسه در اندونزی، ۵ ساختمان در تایلند، ۴ تا در سریلانكا و یك مدرسه نیز در مالدیو.
در اندونزی این مدارس در باتا، لامپینونگ، لاموجونگ بارونا، گور گركنی، آچه و مدرسه روباز نیز در دانشگاه دارالسلام سیاكوتالا ساخته می شوند. در تایلند مدارس در ۵ استان ساتول، ترنگ، كربی، فوكت و رانونگ ساخته خواهد شد. در سریلانكا نیز این مدارس در ماتارا، گاله، باتیكولوآ، آمپرای و در مالدیو هم یك مدرسه والیبال و یك زمین والیبال روباز تأسیس خواهد شد.
نیروی ویژه fivb در این مناطق با ریاست فدراسیون جهانی والیبال، دكتر روبن آكوستا، معاون اجرایی ژو ونگ و خانم ریتا سوبر عضو هیأت مدیره fivb و با همكاری فدراسیون ملی و سران دولت اندونزی هدایت می شوند.
● بازسازی
با نگاهی به برنامه های بازسازی fivb می توان به این نتیجه رسید كه ورزش می تواند راهی برای كمك های بشردوستانه به افراد نیازمند باشد. اهمیت اقدام فدراسیون جهانی والیبال زمانی نمود پیدا می كند كه دولت سریلانكا، والیبال را به عنوان ورزش ملی خود به منظور قدردانی از حمایت های fivb اعلام كرد. یلان پررا رئیس فدراسیون والیبال سریلانكا می گوید: «پس از فاجعه سونامی كه سواحل سریلانكا را با خود شست و برد كارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارد و من از fivb برای كمك های بشردوستانه خود در این قسمت برای بازسازی زمین های والیبال و ساخت مدارس ورزشی بسیار متشكرم».
معاون فدارسیون والیبال مالدیو، مونیز محمد در این باره توضیح می دهد: «من واقعاً تحت تأثیر اقدام های فدراسیون جهانی والیبال قرار گرفته ام و بدین وسیله قدردانی عمیق خود را از خدماتی كه fivb در اینجا انجام داده است، ابراز می كنم».
در چند ماه آینده مراحل بازرسی نهایی، برنامه ریزی، نشست های مقام های رسمی با نمایندگان فدراسیون های والیبال، پیمانكاران محلی و مقام های fivb برگزار خواهد شد. در طول دو دهه گذشته fivb مطالعاتی برای شناسایی مناطق آسیب دیده و محروم انجام داده است. این بررسی ها شامل جنبه های اقتصادی و سیاسی است. همكاری هایی كه میان فدراسیون جهانی والیبال و آژانس های بشردوستانه نظیر یونیسف در زمینه كمك های انسان دوستانه به وجود آمده، چشمگیر است. كار بازسازی مناطق سونامی زده به دست fivb نشان می دهد كه این فدراسیون قصد دارد. آسیب دیدگان را دوباره دور هم جمع كند و امید را در آنها زنده كند. در واقع فدراسیون والیبال می خواهد به آنها ثابت كند كه همیشه برای فردا امید و شانس برای زندگی وجود دارد حتی برای بازماندگان سونامی.
مهستی وهاب زاده
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید