سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

سرنوشت مبهم


سرنوشت مبهم
از همان روزهای ابتدایی که نام کاشانی برای مدیرعاملی پرسپولیس مطرح شده گزینه‌های بسیار زیادی از سوی مدیرعامل جدید برای هدایت تیم فوتبال پرسپولیس به سر زبان‌ها افتاد که البته هیچ‌گاه از سوی اعضای هیأت مدیره و البته شخص کاشانی تأیید نشد.
یک روز صحبت از مربیگری فیروز کریمی در پرسپولیس به میان آمد و روز دیگر نام مایلی‌کهن بر سر زبان‌ها‌ افتاد.
حتی شایعاتی در خصوص حضور آری‌هان هلندی و همان دنیزلی که مخالف سرسختش کاشانی بود نیز برای هدایت پرسپولیس مطرح شد و حمید استیلی هم که رفاقت نزدیکی با کاشانی داشت به عنوان اصلی‌ترین گزینه همیشه وجود داشت. روزی می‌گفتند استیلی سرمربی می‌شود و روز دیگر مطرح می‌شد که استیلی تحت هر شرایطی در کادر فنی فصل آینده جای خواهد داشت.
سرانجام کاشانی به طور رسمی مدیرعامل پرسپولیس شد و در یک چرخش ۱۸۰ درجه‌ای تمام گزینه‌هایی که برای پرسپولیس مطرح بود را تکذیب و نامی جدید برای این تیم مطرح کرد.
اما نام جدید که هیچ‌کس نتوانست مقابل آن موضع‌گیری کند کسی نبود به جز افشین قطبی مربی تیم‌ملی فوتبال کره‌جنوبی که در کنار چندین مربی بزرگ جهان کار کرده بود و البته از اطلاعات و دانش به‌روز و خوبی برخوردار بود.
هیچ‌کس مقابل نام قطبی موضع نگرفت چون هیچ‌کس نمی‌تواند به صراحت اظهارنظری انجام دهد و از آینده پرسپولیس با این مربی ایرانی – خارجی چیزی بگوید. هیأت مدیره پرسپولیس و شخص کاشانی معتقدند پرسپولیس با وی موفق می‌شود و حتی چند اظهارنظر منفی هم که در خصوص قطبی وجود داشت با پاسخ‌هایی دندان‌شکن از سوی کاشانی مواجه شد.
کاشانی و هیأت مدیره پرسپولیس معتقدند آنهایی که نمی‌توانند موفقیت قطبی را با پرسپولیس ببینند، چنین صحبت‌هایی را مطرح می‌کنند.
اما به واقع نگرانی در خصوص پرسپولیس طبیعی بود چرا که نباید از قطبی انتظار داشت بعد از سال‌ها کار در محیطی کاملاً حرفه‌ای و فوتبالی که حتی تعطیلی‌های یک سال بعدش هم مشخص است ناگهان به فوتبال آماتورگونه ایران که فقط ادای حرفه‌ای‌ها را در می‌‌آورد بیاید و به یکباره تیمی بزرگ به نام پرسپولیس را در دست بگیرد که هوادارانش بعد از پشت سر گذاشتن فصلی ناموفق با مصطفی دنیزلی، حالا تشنه موفقیت هستند و به‌هیچ‌چیز کمتر از قهرمانی قانع نمی‌شوند.
قطبی فقط نام ایرانی دارد ولی آداب و فرهنگ ایرانی را نمی‌شناسد. او نمی‌داند برای یک دیدار نیمه نهایی پرسپولیس در جام حذفی ۱۰۰ هزار تماشاگر به ورزشگاه آزادی می‌آید.
او نمی‌داند ۲ روز قبل از دربی قرمز و آبی پایتخت هواداران این تیم از شهرستان به تهران می‌آیند و پشت درهای آزادی اسکان می‌کنند.
دنیزلی هم اینها را نمی‌دانست و یکی از دلایل عدم موفقیت او همین بود. آیا قطبی می‌داند تماشاگر پرسپولیس طی یک سال گذشته ۳ جام را از دست داده و مانند انبار باروتی است که احتیاج به یک جرقه دارد.
قطبی حتی خیابان‌های تهران را به خوبی نمی‌شناسد. به‌هیچ‌عنوان قصد نداریم از ارزش‌های فنی قطبی کم کنیم و بگوییم چون او ایران را نمی‌شناسد پس موفق نمی‌شود. قطبی مربی با دانشی است که اگر نبود سال‌ها نمی‌توانست در کنار مربیان بزرگ دنیا کار کند ولی مربیگری در استقلال و پرسپولیس شرایطی ویژه می‌خواهد.
اینکه هیأت مدیره پرسپولیس دائماً تأکید داشت که مربی فصل آینده باید ایرانی باشد به خاطر شناخت دقیق از شرایط تیم بود و در این بین قطبی فقط نامی ایرانی دارد اما شناخت کافی ندارد.
خیلی‌ها می‌گویند نام قطبی فقط برای جنگ رسانه‌ای مطرح شده و این احتمال که او در دقایق پایانی جای خود را به طور کامل به حمید استیلی بدهد وجود دارد. به‌هر حال اگر به یاد داشته باشیم قطبی نتوانست همراه تیم‌ملی کره‌جنوبی به ایران بیاید. او برای ورود به ایران مشکل دارد و این خود بزرگترین مشکلی است که در سر راه مدیران جدید پرسپولیس قرارداد و باید دید که چطور می‌توانند این مشکل را حل کنند.
قطبی حداقل تا پایان جام ملت‌های آسیا درگیر تیم‌ملی کره‌جنوبی خواهد بود و استیلی حداقل تا یک ماه دیگر مربی جدید خود را نخواهد دید.
حالا هم قطبی از دسترس خارج است و این گونه است که تمام پرسپولیسی‌های قدیمی در خصوص مربیگری وی موضع گرفته‌اند.
همه دوست دارند او موفق شود چون تیم محبوبشان موفق می‌شود ولی در راه این موفقیت شک و تردیدهای فراوانی وجود دارد و هزار و یک سؤال بی‌جواب باقی مانده است. هیچ‌کس نمی‌داند چه می‌شود و به همین خاطر نمی‌توانند اظهارنظری کارشناسانه داشته باشند و خیلی دقیق تمام مسائل را موشکافانه باز کنند.
اینکه قطبی در پرسپولیس موفق می‌شود مانند بیست سؤالی‌ است. هیچ پاسخی به غیر انتظار برای شروع کار او وجود ندارد.
و احتمال پایانی اینکه شاید قطبی نیاید که در آن صورت مدیران جدید پرسپولیس وارد بازی بسیار عجیبی شده‌اند که در هر صورت مقابل تماشاگران این تیم وجهه درستی ندارد و شاید بازنده باشند.بهتر است کاشانی سکوت را بشکند و تکلیف را زودتر مشخص کند.
سعید پیرمحموئی
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید