سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

اهداف القاعده در اعلام حمایت از حماس


اهداف القاعده در اعلام حمایت از حماس
به دنبال بروز اختلاف و درگیری بین جنبش اسلامی حماس كه مسئولیت دولت «وحدت ملی فلسطین » را برعهده داشت و تشكیلات خود گردان به رهبری «ابومازن» كه هم چنین ریاست گروه «فتح » را برعهده دارد .صف بندی های جهانی در قبال این دو شكل گرفت . آمریكا، رژیم صهیونیستی و برخی كشورهای اروپایی از فتح و دولت های مستقل و مردمی، ملت های اسلامی و آزادی خواهان جهان از حماس حمایت كردند.
در این میان گروه تروریستی «القاعده» كه همواره سایه سنگین اقدامات تفرقه افكنانه و ضد اسلامی خود در جهان اسلام را بردوش می كشد با انتشار اطلاعیه هایی حمایت خود را از مبارزان فلسطینی حماس اعلام و همگان را حیرت زده كرد.
«ایمن الظواهری » كه از او به عنوان مرد شماره دو القاعده یاد می كنند در نوار صوتی منتسب به وی كه از شبكه تلویزیونی «الجزیره» قطر پخش شداز مسلمانان دنیا درخواست كرد با سلاح، پول و حمله به منافع آمریكا و رژیم صهیونیستی در سراسر جهان از حماس حمایت كنند. الظواهری كه از او با نام «دست راست بن لادن » یاد می شود، تأكید كرد: «برادران ما در جنبش حماس باید بدانند كه تمامی جهان اسلام همراه و همگام با آنهاست و از آنها حمایت می كند».
این رهبر القاعده همچنین از حماس خواست با توجه به تسلط بر غزه آنچه وی «احكام شریعت » خوانده است را در این منطقه اجرا كند. حمایت القاعده از حماس در حالی صورت گرفته است كه این گروه تروریستی ماه گذشته در بیانیه ای به شدت از حماس به دلیل شركت در دولت وحدت ملی فلسطین انتقاد كرده بود.
القاعده در آن بیانیه حماس را به كوتاه آمدن در برابر رژیم اشغالگر قدس متهم كرد. اتهامی كه البته همواره از سوی حماس به شدت تكذیب شده است. حساسیت اوضاع غزه و درگیری های پیش آمده میان فتح و حماس سبب شد تا حماس با واكنش سریع به حمایت القاعده و مخالفت با آن امكان هرگونه سوءاستفاده از نام پرافتخار خود را از بین ببرد. «سامی ابوزهری » سخنگوی حماس در این باره اعلام كرد: «ما دستور كار خاص خود را داریم و تصمیمات خود را برپایه اصول بنیادین خود و نه اظهارات القاعده اتخاذ می كنیم .» نگاهی به گذشته و ساختار تشكیلاتی القاعده نشان از آن دارد كه این گروه تندرو باوجود ادعای خود مبنی بر مبارزه با دنیای غرب -كه از نگاه آن مظهر كفر است - همواره در خدمت اهداف پیدا و پنهان سرویس های امنیتی غربی قرار داشته است. حضور مؤثر آمریكا در منطقه كه از طریق حادثه ۱۱سپتامبر ۲۰۰۱ و با دو جنگ خونین افغانستان و عراق حاصل شد بهترین شاهد بر این مدعاست.
القاعده با آغاز جنگ عراق، محور عملیات ضد غربی خود را در عراق متمركز كرد. این گروه تروریستی پس از مدتی احساس كرد كه عراق به تنهایی نمی تواند پناهگاه و مأمن مناسبی برای اجرای نقشه های آن باشد و بدینگونه بود كه برنامه توسعه عملیات خود در كشورهای دیگر را طرح ریزی كرد. یكی از اهداف كوتاه مدت القاعده در این برهه تلاش برای اتصال حلقه های پائینی و میانی خود به جنبش های اسلامی است كه دارای محبوبیت مردمی هستند. از این منظر تلاش القاعده در زیر لوای حمایت از حماس به خوبی قابل تبیین است. در واقع القاعده می كوشد با استفاده از محبوبیت این جنبش مردمی حوزه عملیاتی خود را گسترش دهد. حقیقت این است كه بیش از آنكه حمایت از حماس مورد نظر رهبران ارشد القاعده باشد ترس ناشی از خطر زوال و طرد از سوی جهان اسلام است كه آنها را ناچار به روی آوردن به چنین اقدام هایی كرده است. به علاوه می توان این اقدام را گامی در راستای تلاش این شبكه تروریستی برای نفوذ در ساختار قدرت این گروه فلسطینی و همراه نمودن آن با اهداف خود ارزیابی كرد.
القاعده مشهورترین گروه تروریستی در جهان است و حمایت آنها از حماس این شائبه را نزد افكار عمومی غرب بویژه با استفاده از جریان سازی های رسانه ای تقویت می كند كه حماس هم، گروهی تروریستی است. آنچه مسلم است این است كه حمایت القاعده از حماس بیشتر از همه به سود رژیم صهیونیستی است. اسرائیل در سالیان اخیر همواره در صدد بوده است كه گروه های مردمی كه علیه این رژیم مبارزه می كنند را به عنوان گروه های تروریستی جلوه دهد تا زمینه سركوب و برخورد با آنها از سوی این رژیم بدون ایجاد هرگونه حساسیت عمومی فراهم آید. اینك اعلام حمایت القاعده از حماس این بهانه را برای اسرائیل و حامیان غربی آن به خوبی فراهم می سازد و از همین رو است كه رسانه های غربی و صهیونیستی این روز ها به این موضوع بیش از هر موضوع دیگری پرداخته اند.
این رسانه ها می كوشند با تبلیغات وسیع در این زمینه و برجسته سازی اعلام حمایت گروه تروریستی القاعده از حماس ضربات حیثیتی به این جنبش وارد و پایگاه مردمی آن را تضعیف كنند. هوشیاری جدی مسئولان و رهبران حماس در رد پذیرش هرگونه حمایت های القاعده خنثی كننده این توطئه ها است.
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید