پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

لذت بستنی در ظهر تابستان


لذت بستنی در ظهر تابستان
بستنی یكی از جذاب‌ترین میان‌وعده‌هایی است كه خوشبختانه متخصصان تغذیه هم میانه خوبی با آن دارند و خوردن آن را به ویژه به کودکان و نوجوانانی كه در سنین رشد هستند، توصیه می‌كنند. اما این میان‌وعده از چه جهاتی مفید است و در چه صورتی ممکن است مشكلاتی برای مصرف‌كنندگانش ایجاد کند؟
این روزها با گرم‌تر شدن هوا، بازار بستنی هر روز داغ‌تر می‌شود و از این رو بهتر است هنگام خرید این میان‌وعده ارزشمند اطلاعات بیشتری داشته باشید. مصرف سرانه بستنی در اروپا ۵/۸ لیتر است و این میزان در كشور ایتالیا كه یکی از پرمصرف‌ترین كشورهای اروپایی به حساب می‌آید، به ۲/۹ لیتر می‌رسد. این میان‌وعده ارزشمند، به عنوان یک منبع غذایی مناسب برای دریافت پروتئین، كلسیم و فسفر به حساب می‌آید و البته نوع مواد مغذی آن، بر حسب اضافه و کم شدن انواع میوه‌ها یا مغز‌ها، متغیر است. در یک نصف فنجان بستنی، ۱۰۰ میلی‌گرم كلسیم وجود دارد كه می‌تواند ۱۰ تا ۱۹ درصد از نیاز بزرگسالان را به این ماده مغذی تأمین كند. اما فراموش نكنید كه خامه‌های به كار رفته در بستنی، موجب صابونی شدن كلسیم می‌شود و به همین دلیل، بستنی‌های سنتی كه خامه فراوانی دارند، به عنوان منبع این ماده مغذی به حساب نمی‌آیند. این میان‌وعده، منبعی از پروتئین هم به شمار می‌رود كه این پروتئین خوشبختانه از نوع پروتئین موجود در آب پنیر است و به این دلیل به راحتی در سیستم گوارش، هضم و جذب می‌شود. از آن‌جا كه بچه‌هایی که در سنین رشد هستند، علاقه ویژه‌ای به بستنی دارند؛ غنی‌سازی این میان‌وعده با استفاده از انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی بسیار اهمیت دارد و صنایع تولید‌كننده این محصول باید به این مهم توجه ویژه‌ای داشته باشند.
نوع چربی موجود در بستنی نیز به گونه‌ای است که کمتر از ۱۳ درصدش از چربی‌های اشباع تشکیل شده و بیشتر از ۴ گرم كلسترول ندارد. جالب است بدانید دام‌هایی كه از علوفه خشك استفاده می‌كنند در چربی شیرشان اسیدهای چرب ترانس بیشتری دیده می‌شود و این می‌تواند زمینه‌ساز بروز بیماری‌های قلبی و انواع سرطان‌ها باشد.
اما توصیه ما به شما این است كه در فصل گرما، یا از بستنی‌های تولیدشده در كارخانه‌های معتبر استفاده كنید، یا اساساً بستنی را به شكل خانگی تهیه كنید. به طور كلی، بستنی‌های سنتی از چند جنبه ممکن است مشكل‌ساز باشند. اول این‌كه از منابع آلوده تهیه شده باشند؛ زیرا ممكن است شیری که در بستنی استفاده می‌شود، مانده باشد و در هنگام جوش ببرد؛ اما تولیدكننده بستنی به كمك جوش شیرین از بریدن آن جلوگیری كند و آن را به مصرف برساند؛ یا این‌كه مثلاً از یخ‌های آلوده استفاده شود، یا حتی ممکن است خود تهیه‌كننده بستنی، ناقل بیماری باشد و به همین دلیل توصیه می‌شود تا جایی كه می‌توانید، از بستنی‌های سنتی استفاده نكنید؛ زیرا این گروه از میان‌وعده‌ها به راحتی می‌توانند زمینه بروز انواع مسمومیت‌های گوارشی (به خصوص تب مالت) را فراهم آورند.
و اما آخرین نكته این است كه بعد از مصرف غذا به هیچ عنوان از بستنی به عنوان دسر استفاده نكنید؛ زیرا این کار در فرایند هضم مواد غذایی اختلال ایجاد می‌کند و دردسرساز می‌شود؛ چراکه آنزیم‌های موجود در معده در دمای طبیعی بدن، بیشترین سطح فعالیت را دارند و با توجه به این‌که بستنی، دمای محیط معده را برای مدتی کاهش می‌دهد، فعالیت این آنزیم‌ها مختل شده و هضم معدی با مشکل روبه‌رو می‌شود.
●۶ نکته تازه برای سالم‌سازی یک میان‌وعده قدیمی
بستنی، یکی از پرطرفدارترین میان‌وعده‌ها در تمام دنیا است، خاصه در فصل گرم. بعضی‌ها بستنی‌های میوه‌ای را ترجیح می‌دهند و بعضی دیگر، بسنتی‌های سنتی را. اما بعضی‌ خانواده‌ها هم هستند که ترجیح می‌دهند به جای خرید بستنی از بیرون، خودشان برای تهیه آن در منزل اقدام کنند. برای این گروه سوم، توصیه‌های ویژه‌ای وجود دارد که می‌تواند به هرچه سالم‌تر شدن این بستنی‌های خانگی کمک کند و ضمناً ارزش غذایی آن را نیز بالاتر ببرد.
۱) خیلی از آن‌هایی كه نمی‌توانند شیر بخورند یا طعم شیر را دوست ندارند، از بستنی به عنوان جایگزین شیر استفاده می‌كنند. اما با وجودی كه بستنی از شیر تشكیل شده، از نظر ارزش غذایی نمی‌توان یك لیوان از آن را به جای یك لیوان شیر در نظر گرفت. اما می‌توانید بستنی‌تان را با یك لیوان شیر مخلوط كنید و با تغییر طعم شیرتان، این نوشیدنی مغذی را میل كنید تا با یك تیر، دو نشان زده باشید.
۲) هنگام تهیه بستنی‌های خانگی سعی كنید از شیرهای كم‌چرب استفاده كنید، مخصوصاً اگر اضافه‌وزن دارید. اما اگر فرزند كم‌غذایی دارید که از طریق برنامه غذایی روزانه‌اش كالری کافی دریافت نمی‌کند، می‌توانید با افزودن ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری خامه پاستوریزه، كالری بستنی را بالاتر ببرید.
۳) بعضی‌‌ها عادت دارند كه بستنی‌شان را با مربا میل كنند، در حالی كه متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند به جای مربا یا حتی كمپوت، از میوه‌های تازه خردشده به همراه كمی ژله استفاده كنید تا از این طریق، میوه مورد نیاز روزانه‌تان نیز دریافت شود.
۴) می‌توانید برای غنی‌تر كردن بستنی، انواع مغز‌ها مانند پسته، بادام و فندق را به آن اضافه كنید تا به این ترتیب، ارزش غذایی آن را بالا ببرید. افزودن مغز‌ها در مقایسه با افزودن خامه، ارزش تغذیه‌ای بیشتری نیز دارد و به غیر از تأمین چربی‌های گیاهی مورد نیازتان، می‌تواند انواع مواد معدنی را نیز به بدنتان برساند.
۵) توصیه می‌شود در تهیه بستنی‌های خانگی، کمتر از شكر استفاده كنید و به جای آن، از مخلوط شیر و میوه‌های شیرین رنده‌شده استفاده نمایید تا به این ترتیب، كالری زیاده‌ از حد دریافت نكنید.
۶ ) اگر اضافه‌وزن دارید، بهتر است از بستنی‌های شكلاتی استفاده نكنید؛ زیرا در این بستنی‌ها مجبورند برای كاهش تلخی كاكائو از شكر بیشتری استفاده كنند و به این ترتیب، كالری این نوع بستنی‌ها بیشتر از حد استاندارد است
منبع : پیک تندرستی


همچنین مشاهده کنید