سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

ستون مهره ها


ستون مهره ها
● تقویت ستون مهره ها با ورزش
ستون مهره ها به عنوان یك دستگاه نگه دارنده مركزی برای بدن است كه تقریباً در تمامی حركات ما دخالت دارد. نقش دیگر ستون مهره ها حمایت و حفاظت از نخاع است. نخاع طنابی از رشته های عصبی است كه وظیفه انتقال پیام ها از مغز به تمام نقاط بدن را برعهده دارد. ستون مهره ها تكیه گاه مركزی برای استخوان بندی بدن نیز به شمار می آید. ستون مهره های ما از ۲۶ قطعه استخوان تشكیل شده است. این مهره ها به شكل منحنی با شكل استوانه ای یا دارای خمیدگی خفیف بوده و بر روی یكدیگر قرار گرفته اند. تمام مهره ها به استثنای چند مهره از قسمت های یكسانی تشكیل شده اند.
۲۴ مهره متحرك كه در بالای استخوان خاجی قرار گرفته اند به سه گروه تقسیم می شوند. هفت مهره گردنی، دوازده مهره پشتی، پنج مهره كمری و یك استخوان خارجی كه در هر طرف با استخوان نیم لگن مفصل می شود و در مجموع لگن خاصره را تشكیل می دهند و در انتها استخوان دنبالچه قرار دارد. ما بین هر یك از مهره ها به جز فاصله دو مهره اول و دوم گردن دیسك بین مهره ای وجود دارد. (تا آخرین مهره كمر)
مهم ترین وظایف ستون مهره ها عبارتند از:
۱) حفاظت از نخاع و اعصاب نخاعی
۲) ایجاد حركت در تمام اندام و جذب فشارهای وارده بر تنه.
صدمات وارده بر ستون مهره ها سبب اخلال به این وظایف می شود.
ورزش مهمترین عنصر در پیشگیری و درمان بیماری هاست اما باید ورزش ها متناسب وظایف و ساختار اندام صورت گیرد. با توجه به نقش و شكل ستون مهره ها ورزش های زیر توصیه می شود.
▪ جمع نمودن زانو به داخل سینه:
بر زمین خوابیده و پاها را دراز، یك زانوی خود را جمع و آن را تا حد امكان به سینه نزدیك كنید. بعد از گذشت ده ثانیه استراحت كنید. برای انجام این حركت در حالت پیشرفته هر دو پا را با هم به سینه نزدیك نمایید.
▪ شنا:
شنا ورزشی بسیار سودمند برای همه می باشد و روحیه ساز است و آب آرامش بخش است. پزشكان آن را برای بیماران مبتلا به دردهای پشت و كمر طی یك برنامه منظم تجویز می نمایند. شنا به آمادگی و تحرك جسمی افراد كمك می كند.
▪ دویدن:
این ورزش برای درمان افراد مبتلا به دردهای پشت و كمر موثر است. به علت عدم دسترسی به استخرهای مناسب برای بیشتر افراد این ورزش جایگزین مناسبی می تواند باشد بهتر است دویدن به آرامی انجام شود.
▪ دوچرخه سواری:
دوچرخه سواری ورزشی برای كنترل آمادگی عمومی بدن است. این ورزش فشار زیادی به ستون مهره ها وارد نمی كند. از دوچرخه های مسابقه ای با دسته های فرمان پایین استفاده نكنید زیرا همراه با خم شدن زیاد به سمت جلو می باشد و به ستون مهره ها آسیب می زند. دوچرخه های معمولی كه در آن شخص به صورت راست می نشیند فشار كمتری به ستون مهره ها وارد می آورد.
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید