شنبه, ۱۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 30 March, 2024
مجله ویستا


قلبش را تسخیر کن!


قلبش را تسخیر کن!
عشق، واكنشی آموختنی و احساسی فراگرفتنی است. هر آدمی، عشق را با توجه به آموخته‏ها، باورها و محدودیت‏هایش می‏شناسد و تجربه می‏كند. همه انسان‏ها با عشق یكسان برخورد نمی‏كنند؛ اما همه بر این باورند كه اگر دوست داشتن شدت یابد، به مرحله عشق می‏رسد.
این فكر كه كسی در این دنیا تو را دوست ندارد، باعث می‏شود از خودت بدت بیاید؛ ولی وقتی عاشق شدی و معشوق با تو همراه شد، آن وقت اعتماد به نفست بیشتر می‏شود و در نتیجه، خودت را هم بیشتر دوست خواهی داشت؛ زیرا دریافته‏ای كه آن‏قدر خوب هستی كه كسی عاشقت شود.
در این نوشته، روی صحبت با آن دسته از خانم‏هایی است كه میل دارند به قلب شوهرشان راه یابند؛ اما شیوه‏اش را به درستی نمی‏دانند. راه‏های ساده و عملی زیر، به ظاهر پیش پا افتاده و بی‏اهمیتند؛ اما تجربه‏های نگارنده حاكی از آن است كه بیشترین اختلاف‏های خانواده‏ها، در همین نكات به ظاهر جزئی ریشه دارد. به این نكات، توجه كنید:
۱) با شوهری كه از سر كار می‏آید چه رفتاری دارید؟
كارهایی كه باید انجام داد:
▪ سلام و احوال‏پرسی معمول، اما با خوش‏رویی و گفتن خسته نباشید.
▪ گرفتن كیف، كت و بسته‏های خریداری شده.
▪ دادن خبرهای خوش.
▪ آرام كردن فرزندان و هر یك را به كاری مشغول كردن.
▪ سریع آماده كردن میز غذا یا چیدن سفره.
▪ پرس و جو از اوضاع كاری روز و فرصت دادن به مرد، تا حرف‏هایش را بزند.
به طور كلی به هر طریق می‏توانید احساس خوب خود را از ورود شوهرتان به منزل، ابراز كنید. به گفته دیل كارنگی،
«تبسم، خرجی ندارد؛ ولی سود بسیاری دارد».
كارهایی كه نباید انجام داد:
▪ بی‏اعتنایی و سرد رفتار كردن.
▪ درخواست انجام كاری پیش از غذا خوردن.
▪ گله و شكایت از بچه‏ها و شكایت از كارهای روزانه.
▪ درخواست پول یا بیان توقعاتی كه احتمالاً برای مرد، مشكل‏آفرین است.
شاید بگویید كه این موارد، پیش پا افتاده است؛ اما خواهش می‏كنم صادقانه پاسخ دهید كه آیا با وجود آگاهی از این موارد جزئی، به آنها عمل می‏كنید یا فقط گاهی بعضی از آنها را اجرا می‏كنید؟
۲) اگر شوهر شما دیر به منزل آمد، با او چه رفتاری دارید؟
یكی از عمده‏ترین اختلاف‏های زوجین، دیر آمدن مرد به خانه است. طبیعی است كه هیچ مردی حق ندارد بدون دلیل موجه، دیر به خانه برود؛ اما خانم‏ها هم نباید در صورت دیر آمدن مرد به منزل، جنجال به پا كنند. خانم ابتدا باید علت واقعی را پیدا كند تا از روی حدسیات و افكار منفی خود، واكنشی نشان ندهد كه رابطه را پر از خشونت و مشاجره كند.
زن باید علت دیر آمدن را سؤال كند؛ وگرنه مرد فكر می‏كند كه این موضوع، برای زن بی‏اهمیت است؛ اما زن باید سؤال خود را با لحنی آرام مطرح كند؛ آن هم پس از این كه شوهر شام خورد و كمی استراحت كرد. زن باید او را متوجه كند كه به خاطر نگران بودن، چنین پرسشی كرده است. با این رفتار، شوهر مجبور می‏شود كه با حوصله و به نرمی، دلیل دیر آمدنش را توضیح دهد.
اگر زن، لحن تند و غیردوستانه‏ای داشته باشد، مرد احساس می‏كند كه مورد بازخواست قرار گرفته است و از طرفی هم خستگی و گرسنگی موجب می‏شود كه حتی با لحن زننده‏ای بگوید به تو مربوط نیست و یا سكوت كند.
از اینها گذشته، كمی هم باید مسئله را از دید خانم‏ها بررسی كنیم. بیشتر زنان مایلند كه ساعت دقیق آمدن همسرشان را بدانند؛ منظور آنها، بازخواست یا كنجكاوی نیست؛ بلكه می‏خواهند ناهار یا شام را طوری آماده كنند كه به محض ورود او، غذا را بكشند. حالا شما خود را به جای همسری بگذارید كه نمی‏داند كی پلو را دم كند تا نسوزد و كی خورشت را بار بگذارد تا به موقع حاضر شود و خلاصه ده‏ها مورد دیگر كه به سلیقه شخصی زنان مربوط می‏شود. اگر شوهر دیر كند، تمام نقشه‏های همسرش را به هم می‏ریزد. وقت‏شناسی، حداقل احترامی است كه می‏توانیم به زحمت‏های روزانه‏شان بگذاریم. از یاد نبریم كه نهایت آرزوی هر زنی، فراهم كردن شرایط آسایش و راحتی برای شوهرش می‏باشد و قبول كنیم كه او یكی دوساعت را در نگرانی و اضطراب به سر برده، نمی‏تواند خوش‏آمدگوی خوبی به هنگام ورود شوهرش باشد.
۳) با سكوت شوهر خود، باید چه رفتاری داشته باشید؟
بیشتر خانم‏ها از سكوت شوهر در خانه، سراسیمه و نگران می‏شوند؛ نشاط خود را از دست می‏دهند و این سكوت را به خود نسبت می‏دهند و پیش خود فكر می‏كنند كه آیا ممكن است مرد، دیگر او را دوست نداشته باشد؟ این حق خانم‏هاست كه از مسائل شوهر خود مطلع باشند. یك زن، دوست دارد شوهرش تمام اسرارش را با همسرش در میان بگذارد تا هم احساس غریبه بودن نكند و هم این كه دوست دارد سنگ صبور شوهر خود باشد تا شاید بتواند كمكی كند. آنها باید به این مورد هم توجه كنند كه بیشتر شوهرها مایل نیستند مشغله‏های فكری‏شان را با همسر خود در میان بگذارند؛ چون می‏ترسند او را دچار نگرانی و اضطراب كنند. علاوه بر این، چون مطمئن هستند كه از عهده حل مشكل برمی‏آیند، فكر می‏كنند تا آن وقت، نباید به همسرشان چیزی بگویند. گرچه نمی‏شود این رفتار را صددرصد تأیید كرد، اما آنها با حسن نیت، چنین می‏كنند و می‏خواهند همسرشان ناراحت نشود. مردی كه تمام مشكلات كاری خود را با همسرش در میان بگذارد، در واقع، بخشی از بار آن را به دوش او منتقل می‏كند. به جای این‏كه از شوهرتان انتظار داشته باشید تا تمامی افكار و اسرارش را با شما در میان بگذارد، به او فرصت دهید تا تنها بماند. در ضمن، شرایط آرامش او را مهیا كنید و تا می‏توانید، مهربانی كنید. این رفتار، باعث می‏شود تا شوهرتان در كمال آسایش به مشكلش بیندیشد و برای حل آن، اقدام كند. در چنین خانه‏ای، مرد می‏تواند تمام غصه‏هایش را فراموش كند.
۴) مواظب حسادت‏های شوهرتان باشید
برای حسن تفاهم با شوهرتان، باید بدانید كه او چه روحیه‏ای دارد. آیا انتظار دارید كه از همكار مردتان تمجید كنید و شوهرتان برنیاشوبد؟ اگر می‏خواهید همیشه در قلب شوهرتان جای داشته باشید، هیچ گاه بیش از حد، از مردی نزد او تعریف نكنید؛ هیچ وقت چیزهایی را كه از دیگران یاد می‏گیرید، با آب و تاب پیش او بازگو نكنید. بعضی از مردها گاهی حسادت خود را پنهان می‏كنند و قدرت ابراز آن را ندارند؛ آن وقت دچار دردی درونی می‏شوند كه پیامدهای آن خوشایند نیست. شما باید متوجه این خصیصه مردها باشید. از سوی دیگر، شوهرتان با حسادت خود به طور غیرمستقیم، به شما نشان داده است كه چقدر شما را دوست دارد.
۵) غرغر كردن، چاره كار نیست‏
در بیشتر مواقع، حرف‏هایی كه شما خانم‏ها می‏زنید، درست و منطقی است؛ اما در زمان و نحوه بیان مطلب، اشكال است. اگر نتیجه كاری خوب بود، می‏توان تكرارش كرد؛ اما اگر نتیجه منفی بود، باید شیوه دیگری در پیش گرفت. با سرزنش، غرولند، بداخلاقی و رنجورنمایی، فقط مرد را فراری می‏دهید. خانه، محل آسایش و آرامش همسر شماست. اگر همواره خطاهای او یا مشكلات خود را به رخش بكشید، عاقبت می‏گریزد و به جایی پناه می‏برد كه از این مزاحمت به دور باشد. رگ خواب شوهرتان را به دست آورید؛ آن وقت همه چیز درست می‏شود. با گوشه و كنایه سخن گفتن و زخم زبان را از صحبت‏های خود حذف كنید. به مردان عاشق نیز توصیه می‏شود كه برای شادابی و نشاط روحی همشرشان، بخشی از اوقات فراغت خود را فقط به او اختصاص دهند. یك زن، نیاز به توجه و احساس امنیت دارد. از یاد نبریم كه زن‏ها از طریق محبت و عشق‏ورزی با ما كنار می‏آیند؛ نه با اهدای قطعه‏ای جواهر. به همسرتان اجازه دهید كه گاهی خودش را برای شما لوس كند؛ مگر مردان گاهی خود را لوس نمی‏كنند و متوقع نیستند نازشان را بكشند؟
گاهی پیش آمده كه زن با رنجورنمایی یا نق زدن، می‏كوشد محبت شوهرش را جلب كند. در چنین موقعیتی، شوهر آگاه و دانا، زن را درك می‏كند و هرگز او را مجبور به اعتراف نمی‏كند كه هدفش چیز دیگری است.
زنان گاهی فقط نیاز به گوش شنوا دارند و با گفتن و گله كردن و گاهی از چیزی شكایت كردن، روحشان را سبك می‏كنند. مرد خوب، همواره این فرصت را به همسرش می‏دهد و به حرف‏های او گوش می‏دهد و او را تأیید می‏كند. سعی كنید این عمل را نه به صورت مكانیكی، بلكه از روی رغبت و با تمام وجود و به خاطر دل او انجام دهید.
۶) مراقب حساسیت‏های شوهرتان باشید
برای همسر خود ارزش و احترام قائل باشید و سخنش را قطع نكنید. اگر در محفل‏ها، احترام لازم را به او نگذارید، نباید انتظار داشته باشید كه دیگران برایش ارزش قائل شوند. همواره باید در كنار شوهرتان باشید و نه در مقابل او. اگر چنین كردید، باید تاوان خطاهایتان را هم بپردازید. اگر كسی بی‏احترامی ببیند، به كسانی رو می‏آورد كه تحسین و تشویقش می‏كنند.
اگر در مجالس، كسی به شوخی، شوهرتان را دست انداخت، از شوهر خود حمایت كنید. در میهمانی‏ها مراقب شیطنت‏های اطرافیان باشید. یك زندگی موفق، ناشی از مراقبت‏های زوجین است. مردان هر ضعفی داشته باشند، مایلند مورد محبت و احترام همسرشان واقع شوند. مواظب باشید كه به دام آدم‏های حسود و سخن‏چین نیفتید كه رهایی از شر آنها، آسان نیست. اگر همسرتان عیبی دارد، در هیچ شرایطی با دیگران در میان نگذارید. «چرخ زندگی، باید به دست خودتان بچرخد؛ آن را به دست دیگران ندهید كه در جهت منفعت و مصلحت شما نمی‏چرخانند».
۷) سنگ صبور شوهر باشید
نشاط، سرزندگی و خوش‏رویی شما، اگر همراه با حوصله و صبوری باشد، شوهرتان خوشبخت‏ترین مرد عالم است. مردی كه خسته و كوفته از فشار محیط كار به خانه می‏آید، در پی مكان امنی است تا تجدید قوا كند. سعی كنید غمخوار شوهر باشید و در ناراحتی‏هایش شریك باشید. وقتی او از سختی‏ها و مشكلات می‏گوید، فقط گوش كنید. او در این لحظه، محتاج پند و اندرز نیست. هیچ گاه از اشتباهات یا اعتراف‏هایش، چماقی علیه او نسازید و اسیر جملاتی مثل «من كه گفته بودم این كار را نكن» نشوید. این را ملكه ذهن خود كنید كه شوهرتان به شدت به شما نیاز دارد و نباید كاری كنید كه از شما فاصله بگیرد.
به گفته لامارتین: «خداوند، شایستگی زن را در قلب او قرار داده است».
۸) شكم مرد، دروازه قلب اوست‏
مردها دو گروه هستند؛ گروه اول مردهایی هستند كه خیلی كم غذا می‏خورند؛ اما به كیفیت آن و نحوه چیدن میز، بسیار اهمیت می‏دهند. این دسته از مردها، معمولاً یكی دو غذا را خیلی دوست دارند. پختن غذاهای مورد علاقه شوهر، ابراز غیرمستقیم مهر و محبت به اوست. با این كار به او می‏گویید: «تو برای من مهم هستی و خواسته‏هایت در درجه اول اهمیت قرار دارند و به خاطر توست كه غذای مورد علاقه‏ات را پختم و در چیدن میز، نهایت سلیقه و حوصله را به خرج دادم».
گروه دوم، مردان شكم‏پرست هستند كه دوست دارند غذاهای چرب و سرخ كرده بخورند؛ حتی اگر با شوهرتان قهر هستید، اما باز هم از شكم او نزنید. اما اگر شوهر، اضافه وزن یا سوء هاضمه داشت، چه باید بكنید؟
اگر می‏بینید غذای چرب و سرخ كرده، سلامتی او را به خطر می‏اندازد، از آن صرف نظر كنید و به تدریج، به غذاهای رژیمی روی بیاورید؛ زیرا سلامتی شوهرتان، از هر چیز دیگری، مهم‏تر است. در این حال، برای این كه سروصدای شوهر شكم‏پرست‏تان در نیاید، به او وعده بدهید كه هفته‏ای یكی دوبار، غذاهای مورد علاقه‏اش را خواهید پخت. مطمئن باشید كه دل‏خوری همسرتان موقتی خواهد بود؛ زیرا پس از مدتی به این گونه غذاها عادت می‏كند. ممكن است در ظاهر حرفی نزند؛ اما وقتی می‏بیند مراقب سلامتی‏اش هستید، در باطن، شما را ستایش می‏كند.
۹) چگونه مرد را در انجام كارهای خانه شركت بدهید
بیشتر مردانی كه از زیر بار كار خانه، شانه خالی می‏كنند، مدعی هستند كه همسرشان كار آنها را قبول ندارد و همواره مدام ایراد می‏گیرد.
«هر وقت می خوای كمك كنی، كار منو زیادتر می‏كنی»؛ «بلندشو برو پی كارت؛ تو بلد نیستی سبزی پاك كنی»؛ «مزاحم نشو؛ تو كار نكنی، بهتر است» و بعد همین خانم، پیش مشاور می‏آید و می‏گوید: «شوهرم مسئولیت‏پذیر نیست و كمكم نمی‏كند».
نكات زیر، شما را در این امر مهم یاری می‏دهد:
▪ به مرد فرصت دهید تا كارهایی را انجام دهد كه علاقه‏مند است.
▪ غرغر كردن و نالیدن از فشار كار، چاره درد نیست؛ ببینید چگونه می‏توانید شوهرتان را به كار تشویق كنید.
▪ اگر شوهرتان كاری را ناشیانه انجام داد، ملامتش نكنید؛ وگرنه قهر می‏كند و دیگر دست به سیاه و سفید نمی‏زند. هر كار خوب او را تحسین كنید تا برای انجام بقیه كارها، ترغیب شود.
▪ به تدریج شوهرتان را متوجه كنید كه به كمكش نیاز دارید و این كمك، وظیفه اوست.
▪ برای مرد، تكلیف تعیین نكنید كه كدام كار، وظیفه اوست. مردان دوست ندارند تحت قید و بند در آیند؛ بگذارید به میل خود، سهمی از كار خانه را برعهده بگیرند. به شوهر خود فرصت دهید تا وظیفه‏اش را انجام دهد و اگر از یاد برد یا تنبلی كرد، جنجال راه نیندازید و صبوری و متانت به خرح دهید. اگر به عشق اجازه دهید، آزادانه جاری می‏شود و بر هر مانعی غالب خواهد شد.
منبع:ham۳ar.persianblog.com
راحله فروغی، روان‏شناس‏
منبع : پرسمان


همچنین مشاهده کنید