چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا


اوج قیمت در اوج آسمان


اوج قیمت در اوج آسمان
پنت‌هاوس‌ها واحدهای طبقات فوقانی ساختمان‌های بلند است كه چشم‌اندازهای زیبایی دارند.
در دنیای امروز بهترین قسمت یك آپارتمان، نقطه اوج آن است در حالی كه در گذشته یعنی تا دهه ۱۹۲۰ میلادی، طبقه انتهایی آپارتمان‌های بلند معمولا محل سكونت مستخدمان، هنرمندان فقیر، شیرخوارگاه‌ها و لانه كبوتران بود.
این مساله یك دلیل اصلی داشت و آن نبود آسانسور در این قبیل آپارتمان‌ها بود. در آن دوران طبقات فوقانی آپارتمان‌ها و برج‌ها آخرین مكانی بود كه كسی آرزوی سكونت در آن را داشت اما دیری نپایید كه ورق برگشت و امتیازهای زیباشناختی و مالی واحدهای طبقات فوقانی برج‌ها مشخص شد.
در دهه ۱۹۲۰ شهر نیویورك یكی از شهرهایی بود كه معمارانی چون جیمز كارپنتر و روزاریو كاندلا، پارادایم‌های جدیدی را برای زندگی در یك آپارتمان لوكس خلق كردند و سبك‌های جدید معماری باعث شد تا پنت‌هاوس‌ها جایگاه ویژه‌ای پیدا كنند و قیمت آنها مانند در اوج بودنشان در اوج بماند. در حال حاضر پنت‌هاوس‌ها در شهر نیویورك با طبقات پایین‌تر تفاوت قیمتی معادل ۳۰ تا ۵۰ درصد دارند كه این موضوع باعث روی آوردن معماران برای ساخت چند پنت‌هاوس در طبقه آخر آسمان‌خراش‌های نیویورك شده است. گران‌ترین پنت‌هاوس شناخته شده در جهان، پنت‌هاوسی سه طبقه در نیویورك است كه قیمت آن ۷۰ میلیون دلار برآورد شده است. این پنت‌هاوس ۱۳۰۰ مترمربع مساحت دارد و در بالای هتل تازه نوسازی شده «پیر» قرار گرفته است. قیمت‌های سایر پنت‌هاوس‌های گران دنیا كه در رده‌های بعدی قرار دارند، در مقابل قیمت این پنت‌هاوس نیویوركی به شدت افت می‌كند به‌طوری كه پنت‌هاوس واقع در بلندترین ساختمان مسكونی بلند دنیا كه در سواحل طلایی استرالیا قرار دارد،سال گذشته به مبلغ حدود ۱۷ میلیون دلار فروخته شد. این پنت‌هاوس به مساحت ۹۷۰ متر مربع و دارای مبلمان و دكوراسیون بسیار شیك و گرانقیمتی هست. در قیمتی بسیار نزدیك با این پنت‌هاوس، پنت‌هاوس برج بریستول در میامی قرار دارد كه با پنج اتاق و هفت حمام فضایی معادل ۹۰۰ متر مربع را اشغال كرده است. فضای باز تراس‌های آن، این پنت‌هاوس را ممتاز می‌كند به‌طوری كه چشم‌انداز پنت‌هاوس شامل اقیانوس زیبای آتلانتیك و چراغ‌های شهر میامی است. پنت‌هاوس ۱۴ میلیون دلاری در رده بعدی گرانترین پنت‌هاوس‌های دنیا قرار دارد كه این واحد در شهر بوستون واقع است. ساختمانی كه این پنت‌هاوس گرانقیمت در آن قرار گرفته مربوط به قرن ۱۹ میلادی است و حدود ۸۶۵ متر مربع مساحت دارد.
پنت‌هاوس گرانقیمت بعدی در شهر لس‌آنجلس قرار دارد كه قیمت آن حدود ۱۳ میلیون دلار است. این واحد دوبلكس بخشی از فوقانی‌ترین طبقات ساختمان ویلشایر را به خود اختصاص داده است. دكوراسیون این واحد به سبك قرن ۱۹ میلادی است. پرده‌های پنجره‌های آن از جنس ابریشم است، جنس پله‌های آن از برنز و آهن است و لوسترهای آن همه از سنگ‌‌‌‌های كریستالی تشكیل شده است. از امكانات این ساختمان می‌توان به نگهبان و مستخدمین و استخر شنای ۲۴ساعته آن اشاره كرد. البته این پنت‌هاوس در سال ۲۰۰۵ در رده دومین پنت‌هاوس‌های گرانقیمت دنیا قرار گرفته بود. گرانقیمت‌ترین پنت‌هاوس‌های دنیا اغلب در كشور ایالت متحده آمریكا قرار دارند اما قطعا پنت‌هاوس‌های دیگری در دنیا وجود دارند كه به عنوان گرانقیمت‌ترین واحد ساختمانی با پنت‌هاوس‌های آسمانخراش‌های آمریكا در رقابت هستند.
● پنت‌هاوس‌های دریایی
شش پنت‌هاوس ۱۷۲ متر مربعی به همراه چهار پنت‌هاوس سوپر لوكس با مساحت بین ۲۶۰ تا ۳۲۶ متر مربعی، هشت پنت‌هاوس منحصر به‌فردی را این بار در برج نه بلكه در بزرگ‌ترین، بلندترین، عریض‌ترین و پرهزینه‌ترین كشتی مسافربری دنیا شكل می‌دهند. البته این پنت‌هاوس‌ها در برابر عظمت كشتی«كویین ماری ۲» بسیار كوچك هستند. ویژگی پنت‌هاوس‌های دریایی این است كه چهار پنت‌هاوس سوپر لوكس می‌توانند به یكدیگر متصل و فضایی به وسعت ۱۰۰۰مترمربع ایجاد كنند و تبدیل به یكی از بزرگ‌ترین پنت‌هاوس‌های دنیا شوند.پنت‌هاوس‌هایی كه در طول تابستان توسط انگلیسی‌ها و آمریكایی‌هایی كه به دنبال گردش دریایی آرام بخش هستند رزرو می‌شود و در طول سال كمتر روزی پیدا می‌شود كه از پیش اشغال نشده باشند.
اما علاوه بر این پنت‌هاوس‌ها خود كشتی تفریحی و مســـافربری «كویین ماری۲» دارای اهمیت خاصی است به‌طوری كه ابعاد «كویین ماری۲» بسیار شگفت‌انگیز است. این كشتی ۴۴/۵متر از برج ایفل بلندتر و سه برابر بزرگ‌تر از برج بیگ بن است. صدای بوق این كشتی از فاصله ۱۰مایلی نیز شنیده می‌شود.
برای ساخت این كشتی باشكوه كه ۷ سال طول كشید حدود ۸۰۰ میلیون دلار هزینه شده است و ظرفیت آن، حدود ۲ هزار و ۶۰۰ مسافر است كه البته علاوه بر این تعداد حدود هزار و ۲۰۰خدمه به مسافران «كویین ماری ۲» سرویس می‌دهند. كابین‌های آن بسیار ایده‌آل طراحی شده‌اند. مساحت هر كابین معادل ۵۹ مترمربع است كه یك بالكن ۲/۵ متری نیز در مقابل آن قرار دارد و مساحت كابین‌های لوكس آن به ۸۸ مترمربع می‌رسد. این كشتی همچنین ۷۸سوئیت ۱۱۷مترمربعی را در خود جای داده است، اما شگفت انگیزترین اتاق‌های این كشتی، ۵ آپارتمان دوبلكس هستند كه هر كدام مساحتی معادل ۸۰۳ متر مربع دارند. این ۵ آپارتمان از منظره رویایی و بی‌نظیر دریا استفاده كرده و دیوارهای شیشه‌ای دارند كه به‌راحتی می‌توان طلوع و غروب خورشید را در افق دریا از هر گوشه این آپارتمان‌ها دید. هر آپارتمان دارای سالن بدنسازی، بالكن اختصاصی، پیشخدمت اختصاصی و خدمات نگهبانی است. خصوصیت این آپارتمان‌ها این است كه به پنت‌هاوس‌ها متصل شده و فضایی بسیار دلباز با منظره‌ای حیرت آور از دریا را ایجاد می‌كنند اما علاوه بر این پنت‌هاوس‌ها كه در داخل دریا در حركت هستند، یكی از شیك‌ترین پنت‌هاوس‌های دنیا آنهایی هستند كه رو به دریا باز می‌شوند و هر صبح و هر شب صاحبان این پنت‌هاوس‌ها با مناظر زیبای دریا روبه‌رو هستند.این پنت‌هاوس‌ها در اروپا فراوان یافت می‌شوند.
از سوی دیگر در برخی نقاط دنیا و در ابتكاری جدید پنت‌هاوس‌های صخره‌ای شكل گرفته‌اند به‌طوری كه این پنت‌هاوس‌ها از جنس صخره‌های عظیم موجود در دریا شكل واحدهای زیبایی را به خود گرفته‌اند و اغلب توسط تله‌كابین می‌توان از آنها استفاده كرد و از مناظر دریا بهره لازم را برد.
منبع : روزنامه تهران امروز


همچنین مشاهده کنید