جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

ویروس ها در تلفن همراه


ویروس ها در تلفن همراه
در یك نگاه كوچك مشخص می شود كه گوشی های همراه تمامی تكنولوژی های لازم برای شیوع انواع ویروس ها را در سال۲۰۰۵ دارا می باشند.
آنها دارای پردازنده های مدرن تكنولوژی بیسیم بلوتوث هستند و قابلیت انتقال داده از درون یك شبكه را دارا می باشند.
این نقل و انتقال با زبان Java بسیار ساده تر شده است. با كمی تخمین بیش از نیمی از این گوشی های باهوش دارای سیستم های عامل Symbian می باشند زیرا كه بسیاری از رهبران این تكنولوژی همچون نوكیا، اریكسون و دیگر شركت های بزرگ برای كسب محبوبیت خود از این سیستم عامل استفاده می كنند.
طبق آمارهای جهانی در حال حاضر بیش از ۳۲درصد از جمعیت جهان دارای یك گوشی موبایل می باشند یعنی چیزی در حدود ۱/۵ میلیارد نفر و همین امر باعث می شود كه همه گیری ویروس های موبایل امری واقعی به نظر برسد.
اما در سال۲۰۰۵ اوضاع به چه صورت خواهد شد اولین ویروس موبایل برای سیستم عامل های Symbian در ژوئن ۲۰۰۴ظاهر شد كه ویروسی بی ضرر بود. نسخه بعدی دارای خصیصه های قابل توجهی بود ولی باز هم یك ویروس كم خطر بود. هر دو آنها از تكنولوژی بلوتوث برای انتشار خود استفاده می كردند.
بلوتوث یك تكنولوژی بزرگی است برای ارتباط ابزارهای كوچكی كه نزدیك به هم می باشند. اما این بزرگی ها مضراتی را نیز به همراه خود دارد: این پروتكل دارای برد كوتاهی می باشد. اما با همین برد كوتاه بلوتوث به شما اجازه می دهد موبایل PDA و كامپیوتر كیفی خود را به پرینترها متصل كنید و همچنین داده های خود را در طول یك شبكه انتقال دهید.
انتشار ویروس های موبایل بسیار جالب می باشند زیرا كه مانند ویروس های انسانی با نزدیك شدن افراد به یكدیگر منتشر می گردند! اما این نزدیكی انتشار ویروس را كمی محدود می كند.
اما گونه های دیگر آنها باهوش تر شده اند زیرا كه از تكنولوژی GPRS برای انتشار خود استفاده می كنند و بعد از آن بلافاصله به دفترچه آدرس موبایل دسترسی پیدا كرده و خودش را در صورت امكان بدانها ارسال می كنند.
اما ویروس های موبایل چه هستند و چه قابلیت هایی دارند این موضوع نیز هنوز مقداری قابل شك و تردید می باشد. زیرا كه آنها از كارهایی همچون شماره گیری از یك تا نهصد شماره در روز و یا كارهایی از قبیل اضافه كردن خرید های بی مورد و بعضا بسیار هنگفت به سبد كالای شماره كاربر آنها را مورد تهدید قرار می دهند.
البته این موارد نیز در كشورهای مختلف متفاوت می باشد. مثلا در كشورهای آسیایی كه هنوز اینگونه تكنولوژی ها در حال تست می باشند حملات ویروس های موبایل بسیار كمتر از كشورهای اروپایی و ایالات متحده می باشد.
باید گفت كه در جایی كه تجارت الكترونیكی وجود دارد حتما خطرات اینترنتی و ویروس ها نیز فعالیت می كنند.
اگر این تجارت با تلفن های موبایل همراه باشد برای بسیاری از تجار از دست دادن و یا از كار افتادن این دستگاه كوچك قدرتمند بسیار خسارت بار می تواند باشد. اگرچه در حال حاضر تهدیدات خطرناكی این صنعت نوپا را تهدید نمی كند اما پیشگویی ها حاكی از آن است كه باید در آینده ای نه چندان دور برای امنیت این دستگاه كوچك چاره ای اندیشید و راهكار ارائه داد.
همچنانكه در گذشته در سیستم های رومیزی این اتفاق افتاد در موبایل ها نیز همراه با پیشرفت سیستم های عامل آنها و نزدیك تر شدن تكنولوژی های آن به یكدیگر ویروس ها و كرم های موبایل نیز پیشرفت خواهند كرد و بسیار سریع تر از حال حاضر خود را منتشر خواهند كرد.
شاید یكی از دلایلی كه ویروس های موبایل فعلی قادر به پخش گسترده خود نیستند این است كه گونه های مختلفی از سیستم های عامل شبكه ها و تكنولوژی های مختلف برای موبایل ها وجود دارد كه مانع از گسترش ویروس ها می شود یعنی درست برخلاف مشكلی كه در حال حاضر كاربران اینترنت با آن مواجه هستند شبكه ای یكسان با سیستم های مشابه !
چیزی كه شاید در آینده موبایل ها نیز با آن مواجه شوند با وجود آخرین۳۰ویروس موبایل برای سیستم عامل Symbian، روزی فرا خواهد رسید كه كاربران مشاهده می كنند كه چگونه این ویروس ها می توانند به راحتی و در كمترین زمان ممكن، به كمربندهای چرمی آن ها نفوذ كنند!
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید