چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

خنده‌آرایی در مطب دندانپزشک


خنده‌آرایی در مطب دندانپزشک
این روزها، دندانپزشكی زیبایی طرفداران بسیاری در میان مردم پیدا كرده است. شاید همیشه فكر كنید كه هنرپیشه‌های سینما چه لبخند‌هایی زیبا و دندان‌های ردیف و سفیدی دارند ولی فراموش نكنید كه امروزه شما با استفاده از تكنیك‌های دندانپزشكی زیبایی می‌توانید لبخندی زیبا داشته باشید. یكی از روش‌هایی كه دندان‌های شما را ردیف و مانند سرامیك، براق و سفید جلوه می‌دهد، <لامینیت> است. درباره این روش چه می‌دانید؟
جلوی آینه ایستاده‌اید و از فاصله‌ای كه بین دندان‌های جلویی‌تان وجود دارد، گله دارید، فكر می‌كنید اگر می‌شد این فاصله را بست چقدر زیباتر می‌شدید. خیلی‌ها هم از بدرنگی دندان‌های جلویی‌شان كه به روش سفیدكردن دندان‌ جواب نداده‌اند، ناراحت هستند و به دنبال راه چاره می‌گردند، باید به همه این افراد بگوییم كه <لامینیت> چاره كار شما است.
● لامینیت به چه درد می‌خورد؟
پوشش‌های لامینیتی دندان‌ها، ورقه‌های نازك پوست پیازی هستند كه جنس آنها از چینی (پرسلن) است. این پوست پیازهای چینی روی سطح بیرونی دندان‌های شما چسبانده می‌شوند و ظاهر دندان‌‌هایتان را زیبا و جذاب می‌كنند. شما می‌توانید برای انجام این درمان، به دندانپزشكان عمومی كه دوره‌های آموزشی لامینیت را گذرانده باشند، یا متخصصان دندانپزشكی ترمیمی و زیبایی مراجعه كنید. این ترمیم در حقیقت برای اصلاح زیبایی دندان‌های شما مورد استفاده قرار می‌گیرد. تصورش را بكنید.كه دندان‌های جلویی شما پس از عصب‌كشی تغییر رنگ داده‌اند و با استفاده از روش‌های سفیدكردن دندان‌ نیز سفید نشده‌اند. در این صورت استفاده از لامینیت‌ها، انتخاب مناسبی برای دستیابی به لبخندی زیبا برای شما محسوب می‌شود. گاهی نیز ممكن است در اثر یك ضربه به دندان‌هایتان مثل زمین‌خوردگی و یا تصادف، دندان‌های جلویی‌تان لب‌پر‌ شده‌اند. در این صورت شما باز هم می‌توانید از لامینیت‌ها استفاده كنید. گرچه ورقه‌های نازك چینی كه برای پوشاندن سطح دندان‌های شما استفاده می‌شوند، بسیار ترد و شكننده‌اند ولی وقتی به‌وسیله چسب‌های مخصوص دندانپزشكی به دندان چسبانده می‌شوند، بسیار محكم و با دوام باقی خواهند ماند و اگر كمی احتیاط كنید، می‌توانید سال‌ها با خیال آسوده از آنها استفاده كنید.
● در مطب دندانپزشكی چه می‌گذرد؟
شاید دوست داشته باشید بدانید اگر قرار است روی دندان‌هایتان ورقه‌های لامینیت را بچسبانید، چند جلسه باید به مطب دندانپزشكی بروید و این كار چه مراحلی را دارد. به‌طور معمول ساخت لامینیت برای دندان‌های شما، دو جلسه زمانی می‌برد و شما باید خود را برای حداقل دو بار ملاقات با دندانپزشك‌تان آماده كنید. فاصله بین این جلسات یك تا دو هفته است. در جلسه اول تراش سطحی دندان شما و قالب‌گیری انجام می‌گیرد و جلسه دوم ویژه چسباندن روكش و اصلاح مشكلات احتمالی آن است. به‌طور معمول برای چسباندن لامینیت بر سطح دندان‌های شما، باید مینای دندان تراش بخورد. به این ترتیب كه ضخامت كمی به اندازه ضخامت پرسلن (لامینیت) از سطح مینای دندان برداشته می‌شود.
اصلا از بابت برداشتن بخشی از مینای دندان‌تان نگران نشوید چون ضخامت مینای دندان بیشتر افراد به اندازه‌ای است كه برداشتن اندكی از آن مشكلی را ایجاد نخواهد كرد. به‌طور معمول دندانپزشكان ۵/۰ تا ۷/۰ میلی‌متر از سطح مینای دندان شما را می‌تراشند. این میزان مینای تراشیده شده، ضخامتی مشابه پوست یك تخم‌مرغ دارد. قبل از اینكه مینای دندان‌‌تان تراش بخورد، پزشكتان باید تصمیم بگیرید كه آیا تزریق داروی بی‌حسی لازم است یا خیر. شما می‌توانید با كمك و مشورت دندانپزشكان این تصمیم را بگیرید. مینای سطحی دندان رشته عصبی ندارد بنابراین هنگام تراش آن شما دردی را احساس نخواهید كرد. بعد از تراش دندان، نوبت به قالب‌گیری از دندان‌تان می‌رسد. در این مرحله یك كپی از دندان‌ تراش خورده شما تهیه خواهد شد. قالب دندان شما به لابراتوار دندانپزشكی فرستاده می‌شود تا یك یا دو هفته دیگر، پرسلن‌های براق و سفید برای پوشاندن دندان‌های‌تان آماده شوند. اگر احساس كنید سطح تراش خورده دندان‌ها‌یتان زبر است و یا گوشه‌های تیز دارد و تحمل آن برایتان دشوار است، ممكن است دندانپزشك تا ساخته‌شدن لامینیت‌هایتان، یك روكش و پوشش موقت روی دندان‌هایتان قرار دهد.
● چقدر دوام می‌آورد؟
یكی از اولین پرسش‌هایی كه بیماران از دندانپزشك خود می‌پرسند، این است كه این لامینیت‌های چینی چه مدت روی دندان‌ها دوام می‌آورند. حقیقت این است كه هیچ قانون اساسی درباره مدت زمانی كه لامینیت‌ها دوام می‌آورند، وجود ندارد. البته شما می‌توانید به دوام لامینیت‌ها بر سطح دندان‌هایتان كمك كنید و بهترین كاری كه می‌توانید در این زمینه انجام دهید آن است كه بهداشت دهان‌تان را رعایت كنید و مراقبت‌های لازم را در منزل از آنها به عمل آورید. از سوی دیگر، تطابق مناسب لامینیت‌ها روی سطح دندان‌هایتان نیز ازجمله عواملی است كه به ثبات طولانی‌مدت آنها كمك‌می‌كند. این عامل مهمی در كنترل سیر درمان شما است و در صورتی كه دندان‌تان به خوبی تراش بخورد و از آن قالب‌گیری مناسبی صورت گیرد و لامینیت نیز به دقت ساخته و چسبانده شود، تطابق مناسبی بر سطح دندان‌هایتان خواهد داشت. برخی دندانپزشكان اعتقاد دارند كه این پوشش چینی به‌صورت متوسط تا ۱۰ سال روی دندان باقی می‌ماند.
● ۴ توصیه برای مراقبت از لامینیت‌ها
ـ درست مانند یك دندان طبیعی، شما باید دندان‌هایی را كه لامینیت كرده‌اید، مسواك بزنید و نخ بكشید و این كار را باید هر روز انجام دهید. فراموش نكنید خمیردندان‌های ضد جرم را كه مواد ساینده آنها زیاد است، نباید برای شستن لامینیت‌ها استفاده كنید چون سطح‌شان خراش برمی‌دارد. اگر با مسواك‌زدن مداوم، پلاك میكروبی را از سطح لامینیت بردارید، می‌توانید از تحلیل لثه مجاور این پوشش پرسلنی جلوگیری كنید.
ـ پرسلن‌های چینی در برابر نیروهای سنگین و فشارهای قوی مقاومت كمی دارند و به آسانی لب‌پر می‌شوند. شما هیچ‌گاه نباید ناخن‌هایتان را با این دندان‌ها بجوید و یا سنجاق سرتان را با این دندان‌ها نگه دارید. نباید با این دندان‌ها یخ گاز بزنید و هنگام غذاخوردن با چنگال و قاشق باید هوای روكش‌های نازك دندان‌ها‌یتان را داشته باشید.
ـ دندان قروچه و فشردن عادتی دندان‌ها به هم در هنگام انجام كارهای روزانه می‌تواند نیروی زیادی به پرسلن‌ها وارد كند و موجب شكستن آنها شود بنابراین اگر شما چنین عاداتی دارید و از این درمان استفاده كرده‌اید در طول روز از فشردن دندان‌هایتان روی هم خودداری كنید و در طول شب هم می‌توانید از وسایلی به نام "نایت گارد" كه دندانپزشك‌تان برایتان ساخته است، استفاده كنید.
ـ ادویه غذاها، نوشابه‌، چای و قهوه، حاوی رنگدانه‌هایی هستند كه می‌توانند از لبه‌های پرسلن به وسیله چسبی كه پرسلن را به دندان‌تان چسبانده جذب شوند. و پس از اندكی لبه‌های لامینیت شما را بد رنگ كنند. بنابراین زیاد خوراكی‌های رنگی نوش جان نكنید.‌
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید