پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

لیون به کدام «سو» می‌رود؟


لیون به کدام «سو» می‌رود؟
لیون با مربی تازه خود آلن پرن در حالی تمرینات فصل تازه را آغاز می كند كه ۳ مهره بزرگ و بسیار مؤثر خود یعنی مالودا، آبیدال و تیاگو را از دست داده است و اینكه تازه واردها، بازیكنانی چون بودمر و به ویژه زوج «آرنولد - روتن» را پر كنند تا چه اندازه در تفكرات تاكتیكی مربی تازه، مؤثر خواهند بود، هنوز مشخص نیست.
● رفتن زوج «آبیدال - مالودا» و سرنوشت جناح چپ لیون
با توجه به آنچه از تمرینات آغاز فصل برمی آید، قهرمان فرانسه از چهره و توان واقعی خود بسیار دور به نظر می رسد. البته دست اندركاران لیون آرزو می كنند و دوست دارند با رفتن تیاگو و دیارا و همچنین مالودا كه به زودی می رود، بازیكن یا بازیكنان دیگری كه می آیند نیز بتوانند جای خالی ستاره ها را پر كنند.
با این حساب نباید و نمی توان پیشاپیش نسبت به سرنوشت لیون در فصل آینده ابراز نگرانی كرد.از سوی دیگر و بدون ورود به جزییات و با توجه به اینكه هنوز زمان یارگیری به پایان نرسیده است و به تبع آن داوری در مورد توان بالقوه تیم ها نیز امكانپذیر نخواهد بود، نمی توان در ارتباط با قهرمان فصل رو به آغاز فوتبال فرانسه به گمانه زنی پرداخت اما به غیر از مارسی كه درست و حسابی وارد بازار نقل و انتقالات نشده، بقیه تیم ها به ظاهر در قد و قواره ای مدعی قهرمانی نیستند.
درواقع، استخوان بندی تاكتیكی لیون و برتری روحی بر آمده از تسلط ۶ ساله در لوشامپیونه باعث می شود تا بازهم لیون را قادر به تكرار قهرمانی دانست. با گذشت ۵ ماه از ناكامی در مرحله یك هشتم نهایی لیگ قهرمانان اروپا و همچنین از دست دادن فینال جام اتحادیه، فصل گذشته سؤال های زیادی در ارتباط با این رویدادها و نزول مشهود لیون در نیم فصل دوم لوشامپیونه ذهن طرفداران این تیم و كارشناسان فوتبال را به خود مشغول كرده است.
سرنوشت لیون مانندسال های پیش همچنان در دست های قدرتمند و به تعبیری آهنین ژان میشل اولاس قرار داد و هر آنچه در بازار نقل و انتقال برای این تیم رقم می خورد، بدون تردید در نهایت با نظر و امضای او صورت خواهد گرفت.در این رهگذردست كم روی كاغذ به نظر نمی رسد تا این جای كار لیون قویتر از فصل گذشته بسته شده باشد.
درباره آنهایی كه از لیون جدا شدند گفتنی است با توجه به رفتن آبیدال به بارسا و تیاگو به یووه و اینكه چلسی منتظر است با حضور روبن در رئال مادرید پول به دست آمده را خرج خرید مالودا كند، درمی یابیم قهرمان فرانسه در جناح چپ و از منظر كارهای دفاعی در مركز زمین با چالش بزرگی روبرو است.در ارتباط با تازه واردها، تا اینجای كار به غیر از كادر كیتا و ماتیو بودمر (هر ۲ از لیل) و حاجی از سدان، سخن از حضور ۲ بازیكن پاری سن ژرمن یعنی ژروم روتن و سیلون آرماند به ژرلان هم در میان است.
اگر هدف اولاس از جذب ۲ بازیكن سابق لیل را تقویت قدرت هجومی و تا حدودی پر كردن جای خالی تیاگو بدانیم، بدون تردید با دست نهادن روی هافبك و مهاجم چپ پای پاریسی ها قرار است جناح چپ فلج شده لیون با رفتن توأمان ۲ بازیكن ملی پوش فرانسوی توانایی های گذشته خود را بازیابد كه در این میان، كار آمدن آرماند به لیون در ازای رفتن برتولد مدافعی كه به نیمكت چسبیده بود و پرداخت مبلغی حدود ۳ میلیون یورو تمام شده است و در مورد ژروم روتن هافبك چپ پایی كه همراه با موناكو چهره شد و فینال لیگ قهرمانان اروپا و پوشیدن پیراهن تیم ملی فرانسه را تجربه كرد.
به نظر می رسد مذاكرات به پایان خوش خود نزدیك می شود اگرچه آرماند و به ویژه روتن بازیكنان خوبی هستند و در فصلی كه برای پاری سن ژرمن با ضعف و دلهره سقوط تمام شد، عملكرد قابل قبولی داشتند اما اگر پای مقایسه در میان باشد( بدون تردید دست كم روی كاغذ و در آغاز فصل) از توانایی های زوج آبیدال - مالودا برخوردار نیستند و پر كردن جای خالی این ۲ در تاكتیك های موردنظر مربی تازه لیون، آلن پرن بسیار دشوار می نماید.
● اولاس مرد همه كاره لیون
اگر نتوان موفقیت های لیون را در یك دهه گذشته همه را تمام و كمال به پای ژان میشل اولاس نوشت اما بدون تردید او به عنوان یك مدیر مقتدر و صاحب اختیار كه از علم اقتصاد و مبانی امور اجتماعی آگاه است، نقش بسیار مهم و پررنگی در رسیدن لیون به جایگاه كنونی اش بازی كرده است. روش های اجرایی اولاس در ارتباط با مسایل مالی و رد و بدل كردن بازیكن، شباهت های زیادی به نگاه اقتصادی و سختگیرانه یووه دارد.
درواقع برای اولاس حفظ تعادل مالی بر پایه دست كشیدن از ستاره ها به عنوان یك اصل اساسی در سیاست های اقتصادی باشگاه المپیك لیون، نقش برجسته ای دارد؛ سبك و سیاقی كه تا اینجای كار نتایج خوبی دربر داشته است. در چند فصل گذشته لیون با فروش اسی ین و دیارا به چلسی و رئال مادرید، پول خوبی به دست آورد و امسال نیز از واگذاری تیاگو و آبیدال به یووه و بارسا حدود ۲۵ میلیون یورو به خزانه تیم واریز شد كه اگر آن را با پول به دست آمده از فروش مالودا كه به احتمال زیاد تا چند روز دیگر قطعی می شود جمع كنیم، به مبلغ ۵۰ میلیون یورو می رسیم كه درآمدی با مفهوم عالی را تداعی می كند؛ ضمن اینكه هافبك جوان و آینده دار لیون یعنی آلو دیارا، بازیكن موردتوجه دومه نش هم قرار دارد و ندای رفتن سر داده كه از فروش او هم چند میلیونی از نوع یورو به حساب باشگاه ریخته خواهد شد.
اولاس برای آوردن كیتا و بودمر، روی هم حدود ۲۵ میلیون یورو پرداخته است و بدون تردید باقی مانده پول دریافتی از بابت انتقال ستارگانش آن قدر خواهد داد كه نه تنها هزینه حضور «حاجی» نه چندان معروف و ۲ بازیكن اسم و رسم دارپاری سن ژرمن را در ژرلان تأمین خواهد كرد بلكه دست اولاس را هم برای خرید یك بازیكن نامدار باز خواهد گذاشت.
● لیون به خون تازه نیاز دارد
از رفتن آبیدال، تیاگو، مالودا، آلو دیارا، كاساپا مدافع برزیلی و كاپیتان قبلی لیون كه در كسب قهرمانی های پی در پی این تیم از عناصر تأثیرگذار بود و فوتبال را كنار گذاشت وبرتولد سخن به میان آمد. كریس، جونینیو، كوپه و چند بازیكن بزرگ و مؤثر این تیم ماندگار شدند، ویلتورد به احتمال زیادمی رود و گووو به احتمال فراوان می ماند و درنهایت اینكه قبل از آغاز فصل تازه لوشامپیونه (حدود یك ماه) دیگر به طور بالقوه شانس تكرارقهرمانی برای لیون وجود دارد اما با همه این حرف ها كارشناسان اعتقاد دارند لیون به خون تازه ای نیاز دارد.
در راستای این واقعیت گفتنی است این نیاز تنها به دگرگونی در گروه فنی رفت و آمد بازیكنان و تفكرات تاكتیكی خلاصه نمی شود بلكه به مسایل روحی و روانی و هماهنگی فكری در مجموعه باشگاه از بازیكن و مربی گرفته تا مدیر و معاونان برمی گردد.
به عبارت دیگر قهرمان فرانسه باید لباس تازه ای بر تن كند، این نیاز از آغاز نیم فصل دوم خود را نشان داد و رفته رفته هنگامی كه لیون با شكست حقارت بار مقابل رم در مرحله یك هشتم نهایی لیگ قهرمانان اروپا از صحنه خارج شد و سپس در جام حذفی و اتحادیه فرانسه راه به جایی نبرد به گونه ای روشن افزایش یافت؛ تا جایی كه طی هفته های پایانی تیم قدرتمند فرانسوی در قد و قواره یك قهرمان مقتدر مقابل حریفان ظاهر نشد.
جدا از ناكارآمدی تاكتیكی از نظربدنی نیز شاگردان هولیه، دچار ضعف بودند و در كنار این مشكلات لیون دیگر آن تیم یكدست، هماهنگ، متحد و یكدل نبود. خبرهای ناخوشایند از رختكن لیون به گوش می رسید كه به عنوان نمونه می توان از درگیری میان هولیه و ویلتورد مقابل چشم های دیگران نام برد. پس از پایان فصل نیز نشانه هایی از وجود اختلاف نزد بازیكنان دیده می شد؛ از جمله حرف های سیدنی گووو درباره جونینیو كه در رسانه های فرانسوی و برزیلی بازتاب وسیع و نامطلوبی پیدا كرد.
گووو كه یكی از قدیمی های لیون به حساب می آید،درباره رفتارخودخواهانه كاپیتان برزیلی لیون و اینكه بخشی از مشكلات تیم به عملكرد جونینیو مربوط است، حرف زده بود و از سوی دیگر جونینو كه برای گذران تعطیلات به برزیل رفته بود، او نیز در واكنشی تند اظهار داشت به طور اتفاقی نمی توان یك بازیكن بزرگ شد. كاپیتان شدن لیاقت می خواهد.
با وجود اینكه گووو حرف های خود را تكذیب كرد اما وقوع چنین مسایلی كه تاكنون در لیون و با مدیریت اولاس سابقه نداشته به خودی خود از شكستن اصول رفتاری در این باشگاه و گذر از برخی خط قرمزها حكایت می كند كه به اندازه كافی نزول تاكتیكی و جسمانی و همچنین عملكرد قابل انتقاد لیون را در فصل گذشته توجیه می كند.
اگر بگوییم لیون در فصل گذشته درجا زد سخن بیهوده ای نیست اما به مصداق معروف كه می گوید: «آنكه جلو نمی رود عقب می ماند.»قهرمانی فرانسه برای جبران مافات و دستیابی به اهدافی كه در صدر آنها قهرمان در اروپا نقش بسته باید از عملكرد فصل گذشته درس بگیرد.از سوی دیگر، اگرچه این تیم با هدایت اولاس در قد و قواره بزرگان مطرح شده (تیمی كه در این سال ها و در حكومت مطلق خود بر فوتبال فرانسه هرگز از نداری و عدم تعادل اقتصادی رنج نبرده است) بااین حال نبایدفراموش كرد تا اینجای كار در بازار نقل و انتقالات در نقش یك تیم «حاضری خور» بسیار خوب عمل كرده و برعكس، در زمینه شناخت استعدادها و پرورش بازیكنان یا به عبارت بهتر استفاده از دست پرورده های خود در انتهای جدول قرار داد.
مشخصه ای كه در صورت ادامه دیر یا زود مشكل آفرین خواهد بود. لیون به همان اندازه كه به غیر از طرفداران شهر و منطقه خودش حساسیت و دلربایی چندانی نزد فرانسوی ها ایجاد نمی كند، از منظر داشتن بازیكنانی كه پوست و گوشتشان به این تیم وابسته باشد هم با كمبود مواجه شده است.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید