شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

ترین‌های لالیگا در فصلی که گذشت


ترین‌های لالیگا در فصلی که گذشت
سرانجام طولانی‌ترین و به عبارتی عجیب‌ترین لیگ دنیا دو هفته پیش با قهرمانی رئال‌مادرید به اتمام رسید.
فصلی كه شش صدرنشین لیگ هرگز موفق نشدند به دو پیروزی پی در پی طی ۵۴ مسابقه دست پیدا كنند كه ركوردی منحصر به فرد محسوب می‌شود فصلی كه رئال‌مادرید با سناریوی غریبی سرانجام قهرمان شد تا سانتیاگو برنابئو پس از چهار سال سرود قهرمانی سر دهد.
فصلی كه مردان كاتالان بارها فرصت تكرار قهرمانی را داشتند اما هرگز موفق به انجام آن نشدند. فصلی كه سویا هم قهرمان جام حذفی شد و همچنین جام یوفا را فتح كرد. فصلی كه خیمناستیك پس از ۵۴ سال به صف بزرگان پیوست اما خیلی زود هم به جایگاه اولش بازگشت.
فصلی كه با طولانی شدن آن همه خسته و گیج شده بودند. می‌خواهیم به وضعیت لالیگا در فصل ۲۰۰۷-۲۰۰۶ بپردازیم.
● تیم فصل
▪ دروازه‌بان: آندرس پالوپ(سویا)
▪ مدافع راست: دنی آلوز(سویا)
▪ دفاع میانی: خاوی ناوارو(سویا)
▪ دفاع میانی: سرجیو راموس(رئال‌مادرید)
▪ دفاع چپ: خوان كاپدویلا(لاكرونیا)
▪ هافبك راست: سانتی كازورلا(ركرتیوو اوئلوا)
▪ هافبك میانی: آندرس اینیستا(بارسلونا)
▪ هافبك میانی: كریستین پولسن(سویا)
▪ هافبك چپ: دیوید سیلوا(والنسیا)
▪ مهاجم: دیه‌گو میلیتو(ساراگوسا)
▪ مهاجم: رودفان نیستلروی(رئال‌مادرید)
ذخیره‌ها: فردریك كانوته(سویا)، ایكر كاسیاس(رئا‌ل‌مادرید)، دیه‌گو فورلان(ویارئال)، رونالدینیو و لیونل مسی(بارسلونا)، فرانچسكو كاسكوئرو به همراه الكسیس(ختافه)، فرناندو بایانو(سلتاویگو)، گابریل میلیتو و كارلوس دیه‌گو(ساراگوسا)، رائول تامودو(اسپانیول) و پدرو موینتیس(راسینگ سانتاندر)
● پدیده فصل
دنی آلوز از سویا؛ دفاع راست، گوش راست، سانتر فوروارد بازیساز و پرشور. او فصل حیرت‌انگیزی را سپری كرد. در حمله‌ها، برنامه‌های دفاعی و حتی خطاها بیشترین نقش را بازی كرد. اگر هواداران لیورپول دوست دارند همه بسان جیمی كاراگر بازی كنند، سویایی‌ها همین آرزو را با اشاره به آلوز می‌كنند.
● بهترین بازیكن
رودفان نیستلروی در سانتیاگو برنابئو درخشید. مصدومیت وی در آخرین مسابقه رخ داد و خود نیستلروی معتقد بود بسیار بداقبال بود كه نتوانست با یك گل به كفش طلا برسد.
او در ۷ دیدار پی در پی گل زد تا ركورد هوگو سانچز را جابه‌جا كند. وی نقش پررنگی در قهرمانی رئال‌مادرید داشت.او فصل فوق‌العاده‌ای را سپری كرد و با ۲۵ گل زده هم عنوان پی‌چی‌چی را كسب كرد.
● بهترین پیش‌بینی‌
خوان لاپورتا، رئیس بارسا در آغاز فصل گفت: امسال هم چند قهرمانی دیگر را به هواداران هدیه می‌كنیم. او حق هم داشت او به هواداران جام خیریه و جام ایالات كاتالان را هدیه كرد.
● بهترین گل فصل
كاتالان‌ها گل رونالدینیو به ویارئال در حالی كه او پشت به دروازه بود و توپ را به گل تبدیل كرد را به عنوان بهترین گل فصل انتخاب كردند، اما یادمان نرود مامور كنترل رونی كسی نبود جز پاسكال سیگان.
مادریدی‌ها گل نیستلروی به والنسیا كه توپ را با شوت سرضربی وارد دروازه كرد را انتخاب كردند.
اما بهترین گل را لیونل مسی زد. از وسط زمین همه را جا گذاشت و توپ را وارد دروازه ختافه كرد؛ مثل گل مارادونا به انگلستان در جام‌جهانی ۱۹۸۶.
● بی‌مزه‌ترین توجیه
گابی، هافبك اتلتیكومادرید پس از بازی بسیار بدش مقابل سوسیه‌داد گفت: ارزشش را نداشتند به خود زحمتی بدهم، تیم حقیری بودند.
● خرافاتی‌ترین تیم، سلتا
روسای سلتاویگو از هواداران خواستند همه مهره‌های شانس خود را هر چه كه هست، طی دیدار با رئال‌مادرید به ورزشگاه بیاورند. آن شب در دستان تماشاگران دانه‌های سیر، مجسمه‌های كوچك و بزرگ بود.
خیلی‌ها هم گردنبندهای عجیب و غریبی به همراه داشتند. بسیاری از صورت‌ها هم رنگ شده بودند.حتی یك نفر مترسك غول‌آسایی را به ورزشگاه آورده بود اما سلتاویگو با نتیجه ۲ بر یك بازی را واگذار كرد.
● بهترین مربیان
ارنستو والورده در اسپانیول فوق‌العاده بود. مارسلینو هم در ركرتیوو همه را حیرت‌زده كرد، همین طور ویكتور فرناندز در ساراگوسا. نمی‌توان به فابیو كاپلو برای آنچه كه در مادرید انجام داد، اشاره نكرد. برند شوستر هم در ختافه خوب عمل كرد اما بهترین مربی فصل در مجموع خوانده راموس بود كه توانست سویا را قهرمان جام‌حذفی و جام یوفا كند و به مقام سومی لالیگا برسد.
● ابلهانه‌ترین اخراج
داور، ریگا بازیكن لوانته را به دلیل آویزان كردن گردنبندی كه زیر پیراهنش پنهان بود اخراج كرد. سپس اولیور كایو همبازی‌اش را برای بر زبان آوردن واژه «اوه» اخراج كرد.
اخراج كوكو سیگاندا، مربی اوساسونا هم به دلیل ضربه زدن به توپی كه سویش آمد ابلهانه بود.
● بهترین دیدار
نمایش اسپانیول مقابل بارسلونا خیره‌كننده بود و رائول تامودو كاتالان‌ها را خرد كرد. پیروزی ۳ بر صفر ركرتیوو اوئلوا مقابل رئال‌مادرید در سانتیاگو برنابئو هم عالی بود. هر یك از بازیكنان اتلتیك‌بیلبائو هزار دلار پرداختند تا گروهی از هواداران تیم با آنها راهی سانتاندر شوند. البته آنها ۵ بر ۴ مغلوب حریف شدند. در دیدار رئال‌مادرید و سویا ۵ گل به ثمر رسید كه ۴ گل آن تماشایی بود اما جالب‌ترین دیدار تساوی ۳ - ۳ رئال‌مادرید و بارسلونا در نیوكمپ بود كه در نهایت به ضرر مردان كاتالان تمام شد.
● شرم‌آورترین آغاز یك دیدار
دیدار رئال‌مادرید و بارسلونا یكی از مهم‌ترین مسابقات، فصل بین دو تیم بزرگ دنیا با آن سوابق تاریخی توسط یك بانكدار كه به میدان آمد و ضربه‌ای به توپ زد، آغاز شد.
منبع : روزنامه پاس جوان


همچنین مشاهده کنید