جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


افسردگی کارکنان و راه‌های درمان


افسردگی کارکنان و راه‌های درمان
كارمندی كه مایوس و دلسرد شده است قادر به ارائه قابلیت‌ها و توانایی‌های خود در كار و حرفه‌اش نخواهد بود. علاوه بر این می‌تواند سایر كارمندان را هم دلسرد نموده و كیفیت كارشان را كاهش دهد. مدیران و كارفرماها لازم است این كارمندان را شناسایی كرده و راهی برای بازگرداندن آنها به همان سطح كیفیت خوبی كه پیشتر كار می‌كردند بیابند.
● نحوه شناسایی كارمند افسرده
دلایل زیادی می‌تواند یك فرد را در محیط كار دلسرد و بی‌انگیزه كند. علائم بروز چنین حالتی، متنوع و زیاد است. در اینجا به چند نمونه از آنها اشاره می‌كنیم تا بتوانید افرادی را كه در خطر ابتلا به افسردگی هستند شناسایی و یاری نمایید.
▪ همیشه شكایت دارند كه كارشان دیگر روحیه‌برانگیز و شادی‌بخش نیست.
▪ در بگومگوهای كوچك، واكنش‌های شدید نشان می‌دهند و به آسانی عصبانی می‌شوند.
▪ از خستگی همیشه شكایت دارند.
▪ همیشه سوال می‌كنند كاری‌كه انجام می‌دهند چه ارزشی دارد.
▪ خمود و كسل هستند و اغلب اظهار می‌كنند كه در موقع كار احساس پوچی و خلاء می‌كنند.
● چرا یك كارمند كسل و بی‌انگیزه می‌شود؟
▪ پس از اینكه كارمند دلسرد و بی‌انگیزه را شناسایی كردید و پیش از اینكه كمك موثری باشید باید علت دلسردی و بی‌انگیزه شدن را كشف نمایید.
▪ در برخی موارد، مایل نیستند علت دلسردی خود را به رییس خود بگویند. پس مصر باشید و پی‌گیری كنید و یا در كشف علت، ابتكار داشته باشید. گاهی خودشان هم نمی‌دانند چرا دلسرد و بی‌انگیزه‌اند. معمولا سعی می‌كنند این موضوع را مخفی كنند.
● چند راه مختلف برای كشف علت دلسردی
▪ از خود فرد سوال كنید. سعی كنید در یك زمان آرام و بدور از سروصداهای محیط كار سوال كنید. موضوع را بین خودتان فقط مطرح كنید.
▪ در حالی‌كه نظرات فرد در مورد كارش مطرح می‌شود به‌دقت گوش كنید. سعی كنید علت را از میان كلماتی كه می‌گوید كشف كنید. به نوع كلماتی كه به‌كار می‌برد اهمیت ندهید. دقیقا منظور جمله را متوجه شوید.
▪ از همكاران كارمند مورد نظر سوال كنید. سایر كارمندان شاید بیش از شما حواسشان به شرایط و دلایل جمع باشد.
▪ از قسمت منابع انسانی در اداره خود بخواهید وارد عمل شوند. شاید یك شخص سوم كه بی‌طرف باشد برای كارمند موردنظر مورد اعتمادش باشد و بهتر ارتباط برقرار كند.
▪ در برخی موارد كه موضوع جدی‌تر است، كارمند بی‌انگیزه را به كارگزینی ارجاع دهید.
● كمك به كارمند دلسرد و بی‌انگیزه
علت دلسردی فرد ممكن است خستگی بیش از اندازه باشد. ممكن است از عدم‌اعتماد و اطمینان در محیط كار باشد. شاید علت دلسردی خارج از محیط كار باشد و ساعت‌های حضور در محیط كار را هم تحت‌تاثیر قرار داده است. علت دلسردی می‌تواند شما را در اقدام به كمك یاری نماید. چند پیشنهاد در زیر ارائه شده است:
▪ اگر بیش از اندازه خسته شده است و شما نمی‌توانید حجم كار را تغییر دهید، سعی كنید در نوع كار تنوع ایجاد كنید. وظایف متنوع به وی محول كنید و نحوه عمل را به عهده خودش بگذارید.
▪ تشویقشان كنید با شما حرف بزنند. این كار به آنها انگیزه می‌دهد. احساس امنیت، یاس و ناامیدیشان را كم می‌كند. در بازسازی اعتماد و اطمینان كمكشان می‌كند.
▪ در صورتی كه نیاز به كمك تخصصی باشد از ارجاع به كارگزینی نترسید. وظیفه شما حفظ قابلیت‌ها و فعالیت‌ها است.
● اجتناب از كارمندان بی‌انگیزه و افسرده
به جای كشف پرسنل بی‌انگیزه و یا كشف علت دلسردی و پس از آن كمك به رفع مشكل افسردگی، ترجیحا سعی كنید تا حد امكان از به‌كارگیری این گونه افراد خودداری كنید. چند پیشنهاد موثر در كاهش افسردگی و دلزدگی كارمندان در زیر آمده است:
سعی كنید برایشان انگیزه ایجاد كنید. در این صورت دچار دلزدگی و افسردگی در محیط كار نخواهند شد.
به راحتی و به‌طور مستقیم با پرسنل ارتباط برقرار كنید. زمینه‌ای ایجاد كنید تا پرسنل متوجه اهمیت كار و وظیفه‌ای كه انجام می‌دهند و تاثیر مستقیم عملكردشان در موفقیت اداره یا شركت را بدانند.
گوش شنوا داشته باشید. به آنچه كارمندان می‌گویند و آنچه نمی‌خواهند بگویند دقت كنید. به حرف‌هایی كه در مورد یكدیگر، در مورد كار و در مورد شركت‌ می‌گویند گوش كنید. به آنها نشان دهید كه نظراتشان اهمیت دارد و در حد توانتان رسیدگی خواهید كرد.
از دفتر كار خود خارج شوید و گردشی در اطراف محیط كار داشته باشید. بهترین راه پیشگیری از دلزدگی و افسردگی این است كه در میان پرسنل حضور داشته باشید. بله، مسلما شما گرفتارید و كارهای زیادی در دفتر كارتان وجود دارد كه باید انجام دهید. اما زمانی را كه بین كارمندانتان می‌گذرانید باعث می شود از صرف وقت در حل مشكل افسردگی و دلزدگی در امان باشید.
● حرف آخر
برای پیشگیری از افسردگی و دلزدگی پرسنل كارهای زیادی می‌توانید انجام دهید. اما به طور صد در صد نمی‌توان آن را از بین برد. با این حال، علائم و نشانه‌ها را بشناسید و سریع اقدام به رفع آن نمایید. این كار هم به نفع كارمند موردنظر و هم به سود سایر اعضاء تیم در محیط كار خواهد بود.
مترجم: مریم صدیق زنده
منبع : روزنامه دنیای اقتصاد


همچنین مشاهده کنید