شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا


نحوه استفاده از کارت هوشمند توزیع سوخت


نحوه استفاده از کارت هوشمند توزیع سوخت
در طرح سهمیه بندی توزیع بنزین که از پنجشنبه آغاز شده است ، مالکان وسایل نقلیه بنزین سوز فقط با کارت هوشمند و براساس سهمیه سوخت تعیین شده می توانند سوخت گیری استفاده کنند.
این کارت هم سند سهمیه بنزین است و هم امکان مدیریت سهمیه سوخت را برای دوره زمانی آینده ، حداقل ۴ ماه فراهم می کند.
به همین خاطر همه شهروندان باید هم با روند تهیه سوخت با کارت هوشمند آشنا باشند و هم در سوخت گیری با این كارت به پیام دستگاه نازل توجه كنند.
نظری معاون طرح كارت هوشمند درباره نحوه سوخت گیری با كارت هوشمند و رفع برخی مشكلاتی كه در این زمینه به وجود می آید ، می گوید : پس از اینكه كارت هوشمند را داخل دستگاه قرار دادید ، منتظر بمانید تا دستگاه كارت را شناسایی و میزان سهمیه را اعلام كند و بعد نازل بنزین را بردارید.
دستگاه پس از شناسایی كارت، اگر در فهرست سیاه(كارت هایی كه از نظر نرم افزاری مشكل دارند) و مفقودی نباشد شما مجاز به سوختگیری خواهید بود.
توجه كنید اگر كارت هوشمند بنزین قبل از گذاشتن نازل روی دستگاه از داخل كارت خوان بر داشته شود، یكبار بنزین زدن محسوب می شود و۴ لیتر از سهمیه بنزین شما كم خواهد شد.
وی تصریح كرد : پس از اتمام سوخت گیری ، قبل ازاینكه دستگاه پیام (( كارت خود را بردارید )) نداده است كارت را از داخل كارت خوان بیرون نیاورید، زیرا ممكن است به كارت شما آسیب برسد.
نظری گفت : دریك روز هر شهروند دارای خودرو شخصی بنزین سوز می تواند سه بار و هر بار هم ۶۰ لیتر بنزین بگیرد و در چهارماه ۴۰۰ لیتر بنزین سهمیه دارد.
وی افزود : هموطنان در هنگام بنزین زدن به پیام دستگاه بیشتر توجه کنند تا دچار مشكل نشوند ، همچنین كارت هوشمند را دركنار لوازم الكترونیكی و مغناطیسی قرار ندهید.
معاون طرح کارت هوشمند سوخت درپاسخ به این سوال كه در صورت مفقود شدن كارت چه کار باید كرد ؟ گفت : این افراد با داشتن مدارك خودرو مانند سند ، شناسنامه یا كارت خودرو و یك مدرك از مالك مانند كارت ملی ،گواهی نامه ،گذرنامه یا شناسنامه و پرداخت مبلغ ده هزار تومان به یکی از ۶۰۰ باجه پستی مراجعه كنند تا كارت المثنی صادر شود.
كسانی كه كارت هوشمند را گم كرده اند ، یكی از مهمترین مدركی كه ضروی است به همراه داشته باشند ، پاكت كارت هوشمند مفقود شده است.
وی افزود : حضور مالك برای گرفتن كارت المثنی در باجه های پستی ضروری نیست و با توافق نیروی انتظامی ، كارت المثنی حداكثر تا ۱۱روز به اخرین نشانی مالك خودرو (ثبت شده در نیروی انتظامی) ارسال می شود.
وی همچنین درخصوص مسدود كردن كارت های هوشمند مفقود یا سرقت شده هم گفت: در مدت ۲۰دقیقه تا حداكثر ۸ ساعت ، كارت های اعلام شده در فهرست سیاه قرار می گیرد.
همزمان با توضیحات آقای نظری در یكی از جایگاه های توزیع سوخت در شهر تهران چند شهروند هم مراجعه و مشكلاتی را عنوان كردند.
یك راننده جوان با یك ماشین ام وی ام وارد جایگاه شد وكنار یك پمپ ایستاد تا بنزین بزند ،كارت هوشمند را در داخل نازل قرار داد و دستگاه ۴۰۰ لیتر را نشان داد وچون نازل آن به اندازه دهنه ورودی باك نبود ، مجبور شد برای بنزین زدن به پمپ دیگری برود.
جالب است كه بعد از ۳۰ لیتر بنزین زدن ، دستگاه ۶۰ لیتر از كارت كم كرد.
آقای نظری جوابی برای این مشكل نداشت ویك كارت به این فرد داد و كارت او را برای بررسی بیشتر و علت یابی برداشت.
در یک مورد هم نیز پس از زدن ۳۰ لیتر بنزین ، دستگاه نازل ۶۰ لیتر آن را كسر كرد كه پس از بررسی مشخص شد اطلاعات خودرو او به عنوان خودرو دوگانه سوز ثبت شده است.
نظری از شهروندان خواست با مراجعه به نیروی انتظامی اطلاعات خودرو خود را اصلاح كنند.
البته عده ای محدود با این مشكلاتی كه مطرح شد مواجه هستند و خوشبختانه بیشتر شهروندان بدون هیچ مشكلی از كارت هوشمند سوخت استفاده می کنند.
بخش عمده ای از شهروندان طرح سهمیه بندی توزیع بنزین را ضرور ی می دانند و معتقدند این طرح به کاهش مصرف بی رویه و منطقی شدن روند ان کمک خواهد کرد.
گزارش : محمد حسن فلاح رکنی
منبع : سازمان خبری اقتصاد ایران


همچنین مشاهده کنید