سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا


گسترش خدمات در آن سوی مرزها


گسترش خدمات در آن سوی مرزها
بنگاه‌های اقتصادی نمی‌توانند با تکیه بر سیستم تک‌محصولی، شرایط امن و قابل اتکائی را در تجارت برای خود به وجود آورند. به‌عبارتی، در فضای رقابتی بازارهای بین‌المللی، شرکت یا سازمانی موفق است که بتواند با ارائه خدمات متنوع سهم بیشتری از بازار را تصاحب کند.
امروزه شرکت‌های بزرگ کشتیرانی با تأسیس شرکت‌های تابعه در زمینه‌های خدمات پشتیبانی (در سطح بین‌المللی) و یا انعقاد قراردادهای Joint Venture در زمینه‌های Stevedoring، ترمینال‌های کانتینری و ...، علاوه بر استفاده بهینه خود از این قبیل خدمات، با ارائه این خدمات به سایر خطوط کشتیرانی نیز به کسب درآمد جانبی می‌پردازند.
یکی از این خدمات ارائه سرویس نمایندگی کشتیرانی (Shipping Agency) است. می‌توان با انعقاد قراردادهای JV و یا تأسیس شعب مختلف در بنادر پرتردد دنیا شبکه‌ای از شرکت‌های زنجیره‌ای خدمات نمایندگی دایر کرد. در این راستا می‌توان به ساختار و فعالیت شرکت‌های بزرگی همچون Inchcape, Barwil, GAC, Jardin و ... اشاره نمود.
به‌عنوان مثال در حال حاضر کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در اکثر مناطق پرتردد دارای دفاتر ایرانی با شرکت‌های JV است که می‌توان با اختصاص یک نام واحد جهت معرفی شرکت IRISL Shipping Agency وارد بازار شد به‌طور حتم طولی نخواهد کشید که این نام در ردیف شرکت‌های معتبر نمایندگی کشتیرانی قرار خواهد گرفت و به مرور می‌توان در سایر نقاط نیز این شبکه را گسترش داد.
● مثال تحقیقی
شرکت کشتیرانی Wilhelmsen در سال ۱۸۶۱ میلادی در حوزه کشورهای اسکاندیناوی شروع به فعالیت کرد. با توجه به گسترش فعالیت‌های آن شرکت و نیاز به خدمات مطلوبتر Agency، در سال ۱۹۴۰ میلادی، شرکت Barwil را به‌منظور کارائی بهینه فعالیت‌های Agency در حوزه اسکاندیناوی تأسیس کردند که در حال حاضر این شرکت دارای ۳۸۹ دفتر در ۲۸۷ نقطه دنیا و ۷۲ کشور جهان می‌باشد و حتی نام و آوازه این شرکت (Barwil) در دنیا به مراتب معتبرتر و شناخته‌شده‌تر از فعالیت‌های کشتیرانی شرکت Wilhelmsen است.
به تازگی نیز Barwil با شرکت Unitor که ارائه‌دهنده خدمات پشتیبانی و فنی به شناورها (از جمله شناورهای کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران) است، ادغام شده و با نام Barwil Unitor Ships Service فعالیت می‌کند. در حقیقت اجراء این طرح مزایای زیر را دربرخواهد داشت؛
▪ یکی از محاسن قابل توجه این موضوع در مقایسه با سرمایه‌گذاری در زمینه‌های Stevedoring یا ترمینال‌های کانتینری این است که در بخش ارائه خدمات نمایندگی نیازی به سرمایه‌گذاری مادی و هزینه زیاد نیست، چرا که تنها ابزار مورد استفاده نیروی انسانی است نه گنتری و لیفتراک و ترمینال یارد!
▪ درآمد کشتیرانی از حالت سیستم تک‌محصولی خارج می‌شود و دیگر شرکت با نوسانات و افت بازار دچار استرس نخواهد شد و درآمدی قابل توجه با صرف هزینه‌های ناچیز عاید شرکت می‌شود.
▪ نام IRISL با گسترش حوزه فعالیتش بیش از پیش در دنیای کشتیرانی طنین‌انداز خواهد شد.
● سخن پایانی
سال‌ها است که کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به غیر از بنادر داخلی بیشتر سرمایه‌گذاری‌های خود را در جهت ساخت و تجهیز ناوگان به کار برده است که این امر نیز بیشتر در جهت نوسازی و جایگزینی ناوگان بوده است نه در جهت گسترش و توسعه کار. از طرفی با توجه به تغییر شرایط بازار و فراهم نمودن کاربری‌های جدید، نیاز به سرمایه‌گذاری در ترمینال‌ها و بنادر پرتردد احساس می‌شود، چرا که امروزه شرکت‌های کشتیرانی بزرگ و موفق، ساکن ماندن و اکتفا کردن به حمل محمولات را دیگر جایز نمی‌دانند و زمان آن فرا رسیده تا ما نیز همگام با شرایط موجود تغییر و تحولی اساسی در فعالیت و چرخه حرکت خود به‌وجود آوریم.
تهیه و تنظیم: آرش دلاور
منبع : ماهنامه پیام دریا


همچنین مشاهده کنید