یکشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ / Sunday, 17 February, 2019

درباره فعالیت های موسسه آوای شیدا


درباره فعالیت های موسسه آوای شیدا
در یکی از کوچه های پیچ شمیران، بر سردر آپارتمانی قدیمی، جمله موسسه آوای شیدا بر فلز حک شده است. در طبقه سوم این آپارتمان، موسسه آوای شیدا، در کنار مکتبخانه میرزا عبدالله و کارگاه سازسازی حالا چند ماهی است که آغاز به کار کرده.
محمدرضا لطفی، موسس مرکز فرهنگی آوای شیدا، سال گذشته پس از ۲۴ سال به ایران برگشت و موسسه آوای شیدا را پس از یک تعطیلی چهار ساله دوباره احیا کرد و درهای مکتبخانه میرزا عبدالله را گشود.
دو سال پیش؛ تابلویی کهنه آویخته بر در موسسه، تعطیلی آوای شیدا را به رخ می کشید اما حالا در روزهای پیش از برگزاری کنسرت لطفی، دوباره شور و هیاهویی در این موسسه برپا است و آپارتمان شلوغ از آدم هایی است که هر کدام به کاری مشغول هستند. دیگر اندک اندک روزهای سکوت و بی خبری موسسه سر آمده و انگار آوای شیدا دوباره زنده شده است.
سیاست فرهنگی این موسسه را محمدرضا لطفی مدیر هنری و اجرایی طراحی کرده است که هدفش تولید موسیقی هنری است.
لطفی پیش از این گفته بود که به ایران آمده است تا موسیقی باکیفیت تولید کند و تجربیات گذشته اش را که از شاگردی در محضر استادان قدیمی به دست آورده، به نسل بعدی منتقل کند؛ «مدت ۱۰ سال است که تلاش می کنم تا با حضور مجدد کارهایی را در زمینه موسیقی سازماندهی کنم تا حداقل جوانان و دیگر علاقه مندان به این هنر بتوانند از تجربه آموزشی و هنری من حداکثر استفاده را بکنند.»
موسسه آوای شیدا در واقع دوباره شروع به کار کرد تا به کار نشر آثار بزرگترین موسیقیدانان قدیم و ارائه موسیقی های آیینی و بومی و تکنوازی ها و گروه نوازی های هنرمندان بپردازد. محمدرضا لطفی درباره فعالیت های خودش در این موسسه گفته بود که قصد دارد موسسه آوای شیدا را به سطح کمی و کیفی بالایی در تولیدات آثار موسیقی هنری برساند.
«انتشار کتابچه های آموزش موسیقی، گاهنامه خبری و نشر کتاب و نوارهای آموزشی به صورت تصویری و صوتی برای شناخت و آموزش موسیقی رسمی ایران، راه اندازی مکتبخانه میرزا عبدالله و یک مدرسه موسیقی بر پایه اصول سینه به سینه، کارهایی هستند که می توانند به تولید آثار موسیقی کمک کنند.»
در سال گذشته با وجود آنکه وقت زیادی به تعمیرات و بازسازی موسسه گذشت اما پس از یک سال کارها به نظم درآمده و برنامه های کوتاه و بلندمدت این موسسه هنری در حال پیشرفت است.
اینها را پریسا ربیعی،مدیر اجرایی موسسه آوای شیدا می گوید و ادامه می دهد؛ «آوای شیدا حدود یک سال قبل از اینکه آقای لطفی به ایران برگردند، شروع به کار کرد و دورادور تحت مدیریت ایشان اداره می شد تا اینکه در اوایل سال ۸۵ استاد لطفی به ایران آمد و به طور رسمی مسوولیت مستقیم موسسه را بر عهده گرفت و از همان روزهای نخستین ورودش یکسری پروژه های موسیقی را آغاز کرد که تعدادی از آنها حالا به بازار آمده اند و بقیه آنها در حال گذراندن مراحل پایانی هستند.
پروژه هایی مثل «به یاد طاهرزاده و درویش خان» که از کارهای قبلی موسسه شیدا بود، پس از ویرایش دوباره و ارائه طرح جدید منتشر شد. آلبوم «چهارگاه» نیز که پیش از این منتشر شده بود با طرح جدید و در قالب CD و کاست به بازار آمده است.» آلبوم «همیشه در میان» کار تازه لطفی نیز قبل از سال جدید منتشر شد. این روزها «بال در بال» عنوان کار جدید موسسه است که قرار است در کنسرت استاد لطفی عرضه شود. «بال در بال» اجرای تار لطفی با شعرخوانی هوشنگ ابتهاج (سایه) و تنبک نوازی قوی حلم است که به مناسبت هشتادمین سالگرد تولد هوشنگ ابتهاج آماده شده است.
موسسه آوای شیدا از سال ها پیش آلبوم هایی را از لطفی منتشر کرده است. آلبوم به یاد عارف، جانً جان، سپیده، گریه بید، قافله سالار، پرواز عشق، رمز عشق، به یاد طاهرزاده و درویش خان، خموشا و به تازگی آلبوم «همیشه در میان» و کار تازه استاد لطفی «بال در بال» همچنین آلبوم «هم نوازان شیدا» نیز که جزء کارهای پیشین این موسسه بوده، دوباره با تغییراتی قرار است وارد بازار شوند.
در حوزه سازسازی نیز آوای شیدا کتابی را منتشر کرده است. به گفته مدیر اجرایی موسسه، کتاب چهره های گویا، کتاب مصور تاریخ سازسازان ایران است که مشتمل بر بیوگرافی مختصری از ۳۳ سازنده ساز ایرانی در کنار عکس هایی از این سازندگان ساز با مقدمه لطفی و حجاریان است که بر این کتاب نگاشته شده است که قرار است به همراه نمایشگاهی از عکس های کتاب و با حضور سازندگان ساز و قسمت هایی از سازهای ساخته شده شان به نمایش درآید.
«کتاب سال شیدا» عنوان کتابی است که تاکنون به هشتمین شماره خود رسیده است. این کتاب که می تواند مسائل نظری و تئوریک موسیقی ایران را مطرح کند، شامل مقالات تخصصی موسیقی ایرانی است. تاکنون سرپرستی تهیه مطالب به عهده محمدرضا لطفی بود که با سکونت دائمی او، این مسوولیت برعهده محسن حجاریان قرار گرفت.
موسسه آوای شیدا تلاش می کند این مجموعه مقالات سالیانه را به چاپ برساند تا بتواند بعد تخصصی تری به فعالیت های هیات تحریریه بدهد و روحیه مطالعاتی و نقد و بررسی موسیقی شناسان را تقویت کند. با توجه به تعداد زیاد دانشجویانی که در عرصه های مختلف موسیقی فعالیت می کنند، آوای شیدا اقدام به نشر بولتن داخلی با عنوان «نامه شیدا» نیز کرده است و از آنجا که این نشریه به صورت رایگان در اختیار علاقه مندان قرار می گیرد، شاید بتواند شناخت محصلین این راه را در عرصه موسیقی ایران زمین و سنت های آن بالا ببرد.
«آوای شیدا» با همکاری مکتب خانه میرزا عبدالله، زیر نظر محسن حجاریان در حال تربیت گروهی محقق است تا روحیه جست وجوگری را در بین هنرآموزان تقویت کند و این گروه بتواند در آینده، در زمینه مباحث تحقیقی موسیقی، به تربیت نیروهای پژوهشی مشغول شوند.
با توجه به ضعف آوانگاری برای اجرای موسیقی ایرانی، آوای شیدا، در تلاش است تا نغمات آوانگاری شده موسیقی را در اختیار محصلین مکتب خانه قرار دهد تا اجرای نت ها به اصل خود نزدیک تر شوند. به گفته مدیر اجرایی موسسه، آوای شیدا اقدام به چاپ نت های اساتید ردیف کرده است و در حال حاضر با نظارت لطفی در حال پیشروی است.
«اولین کار این گروه نشر «ردیف استاد حسین یاحقی» است که در حال بازسازی و تصحیح است. قرار است هم نت های نوشته شده توسط استاد یاحقی به صورت کتابچه درآید و هم موسیقی که ایشان کار کرده اند به صورت CD به بازار عرضه شود.
این کتابچه در حال حاضر در حال بازسازی و تصحیح است و بهزاد یاحقی، پسر شادروان استاد یاحقی، کلیه مدارک لازم را در اختیار آوای شیدا قرار داده و می رود تا کار به مرحله ارائه برسد. همچنین کارهای نشریافته استاد لطفی نیز در دستور کار قرار دارد و به زودی نت های آثار استاد به صورت کتاب در اختیار علاقه مندان قرار می گیرد. کتاب نت های استاد پایور نیز از دیگر کتاب هایی است که در این زمینه قرار است منتشر شود.»
برنامه های دیگری قرار است تا پایان سال ۸۷ از سوی موسسه آوای شیدا انجام شود؛ مقالاتی که لطفی از شماره یک کتاب سال شیدا نوشته است قرار است به صورت یک مجموعه مقاله به چاپ برسد. تاریخ صوتی موسیقی از سال ۱۹۰۰ تا ۲۰۰۰ نیز در حال حاضر زیر نظر هوشنگ ابتهاج در حال اتمام است، همین طور کتاب تاریخ تشکیل چاووش و کتاب «سفر عشق» که خاطرات پنجاه سال موسیقی ایران است تا پایان سال ۸۷ به چاپ می رسد. تکنوازی هنرمندان جوان نیز در قالب CD از سوی موسسه انتشار می یابد و برای یادبود درویش خان، قرار است برنامه ای برگزار شود و پوستری از او توسط آوای شیدا طراحی می شود.
طرح چاپ یک مجموعه نفیس دوازده دستگاهی، شامل کنسرت های خارج از کشور لطفی که در این ۲۴ سال برگزار شده نیز برای نوروز ۸۷ به بازار عرضه خواهد شد.

سپیده شمس

منبع : روزنامه شرق

مطالب مرتبط

سلطان سبک سوئینگ

سلطان سبک سوئینگ
بنجامین دیوید گودمن Benjamin David Goodman به تاریخ ۳۰ می ۱۹۰۹ در شیکاگو، ایالت الینویز چشم به جهان گشود. وی هشتمین فرزند خانوادة مهاجر دیوید و دورا گریسینسکی David and Dora Grisinsky بود که روسیه را به قصد رهایی از فرقة آنتی سیستیسم anti – Sestism ترک کرده بودند. مادر بنی هرگز زبان انگلیسی را فرا نگرفت و پدرش جهت تأمین مخارج خانوادة بزرگش که در نهایت به دوازده فرزند رسید‌‌ ـ و او همیشه برای امرار معاششان دچار مشکل بود‌‌ ـ در یک خیاطی کار می‌کرد.
موقعی که بنی ۱۰ سالش بود پدرش او را برای فراگیری موسیقی به مدرسة مذهبی یهودی... Kehelah jacob synagogue در شیکاگو فرستاد. در آنجا بنی کلارینت را تحت نظارت فرانتس شوپ Franz schoepp از اعضای ارکستر سمفونیک شیکاگو فرا گرفت و این در حالی بود که دو تن از برادرانش مشغول فراگیری توبا Tuba و ترومپت Trumpet بودند. او همچنین به نوازندگی در اجتماع معروف Hull- Hocsell Jane Addams مشغول بود.
● استعداد و موفقیت
توانایی بنی در کلارینت فورا‌ً آشکار شد. با اینکه بنی هنوز خیلی جوان بود به سرعت یک موسیقیدان حرفه‌ای شد و در گروههای بسیاری در شیکاگو به نوازندگی پرداخت. او در سن یازده سالگی، اولین ارکستر کوچکش را تشکیل داد و در سن ۱۴ سالگی پس از پایان دوران تحصیلی‌اش، افق شغلی‌اش را با عضویت در انجمن موسیقیدانان آمریکا تغییر داد.
موقعی که بنی دوران شیرین ۱۵ سالگی را پشت ‌سر می‌گذارد پدرش در‌گذشت و او مجبور شد سرپرستی خانواده‌اش را بر عهده گیرد. در همین سالها او با موسیقیدانان بسیاری در شیکاگو به نوازندگی مشغول شد که بعدها به شهرت جهانی رسیدند مثل فرانک شوماخر Frank Teschemacher و دیوتاف Dave Tough.
او در سن ۱۶ سالگی در گروه بن پولاک Ben Pollack استخدام شد و به لس‌آنجلس نقل مکان کرد. وی به مدت چهار سال در این گروه باقی ماند ویولونیست برجسته‌ای شد. در سال ۱۹۲۹ سالی که برای آمریکا سال غم و اندوه بزرگ نام گرفت بنی گروه پولاک را جهت شرکت در جلسات ضبط و شوهای رادیویی به قصد نیویورک ترک کرد.
در سال ۱۹۳۳ بنی به همکاری با جان هموند John Hammond که روح موسیقی ج‍َز Jazzو پای بنی را به کارهای ضبط بیلی هالیدی Billie Holiday پرکنت بیسی Count Basie و خیلیهای دیگر باز کرد، مشغول شد. هموند علاقه‌مند بود بنی با درامر معروف Gene Krupa (جین کروپا) و ترومبونیست توانا جک تیگارون Jack Teagarden همکاری کند و نتیجة این همکاری شهرت ملی برای بنی به همراه آورد. بعدا‌ً در سال ۱۹۴۲ بنی با آلیس هموند دوک ورث Alice Hammond Duck worth‌ ـ‌ خواهر جان هموند‌ ـ ازدواج کرد. ثمرة این ازدواج دو دختر به نامهای راشل Rachel‌ که پیانیست قهاری شد و بنجی Benjiکه ویولن‌سل می‌نواخت بودند.
بنی اولین گروهش را در سال ۱۹۳۴ تشکیل داد و برای چند ماهی تنظیمات فلچر هندرسون Fletecher Henderson را همراه اعضای گروه یعنی Bunny Berigan (بانی بریگان)، جین کروپا Gene Krupa و جس استیسی Jess Stacy در تالار موسیقی بیلی رز Billy Rose به اجرا گذاشتند. موسیقی‌ای که آنها اجرا می‌کردند ریشه در فرمهای جنوبی رگتایم Ragtime و دیکسی‌لند Dixieland داشت و ساختارش بیشتر از بداهه‌پردازیهای ج‍َز Jazz قابلیت تنظیم داشت. ویژگی ذکر‌شده به این سبک امکان می‌داد تا مورد توجه شنوندگان آمریکایی در مقیاس بزرگ‌تری قرار گیرد. آمریکا با صدای ارکستر بنی زمانی که در شوی رادیویی زندة «بیا برقصیم» Let&#۰۳۹;s Dance» شبکه NBC به اجرای هفتگی می‌پرداختند بیشتر آشنا شدند.
● سلطان سوئینگ
موقعی که در ۲۱ اگوست ۱۹۳۵ ارکستر بنی در پالمار بال‌روم Palamar Ballroom لوس‌آنجلس به اجرای موسیقی پرداختند فرم نوپای سوئینگ متولد شد.
گردونة حوادث در چرخش شورانگیز خود این سالها را به‌عنوان اولین قدمهای بنی برای رسیدن به مقام پادشاهی سبک Swing Era در خاطره‌ها ثبت کرد.
نوجوانان و دانشجویان کالج فرمهای رقص تازه‌ای برای همراهی با این احساس موسیقایی جدید ابداع کردند. ارکستر بنی همراه با خیلیهای دیگر به موفقیت عظیمی در بین شنوندگان با پیش‌زمینه‌های مختلف از سراسر کشور دست یافتند.
در طول این دوره بنی به خاطر بی‌توجهی‌اش به مسئله تبعیض نژادی نیز مورد توجه قرار گرفت. تدی ویلسن Teddy Wilson پیانیست دورگة آفریقایی آمریکایی برای اولین بار در سال ۱۹۳۵ در تریوی بنی گودمن در هتل کنگرس Congress Hotel ظاهر شد. بنی در سال بعد لینل همپتن Lionel Hampton ـ‌ که بعدا‌ً برای خودش ارکستر جدیدی تشکیل داد‌ را به کوارتتش اضافه کرد. با وجود اینکه این گروهها اولین ارکسترهایی نبودند که موسیقیدانان سیاه و سفید را در خود جای می‌دادند ولی شهرت ملی بنی باعث شد تا گروه چند نژادی وی از مقبولیت زیادتری برخوردار شود.
بنی در جایی گفته بود «اگر کسی چیزی را به دست آورد، اجازه دهید آن را ارائه دهد. من موسیقی می‌فروشم نه تعصب.»
موفقیت بنی به ‌عنوان پدیدة این سبک جدید مجلة تایم Time را بر آن داشت تا در سال ۱۹۳۷ به وی لقب «سلطان سوئینگ» را اعطا کند. در سال بعد در رأس قلة سوئینگ ارکستر بنی گودمن در کنار موسیقیدانانی از ارکسترهای کنت بیسی Cent Basie و دوک الینگتون Duke Ellington ‌در تالار معتبر کارنژی Carnegie Hall اولین ارکستر ج‍َز را برای همیشه در تاریخ پایه‌گذاری کردند.
پس از اجرای کنسرت در کارنژی‌های Carnegie Hall، گروه بنی گودمن دست‌خوش تغییرات بسیار زیادی شد جین کروپا Gene Krupa مثل خیلیهای دیگر ارکستر را ترک کرد. در ترکیب جدید کوتی ویلیامز Cootie Williams و چارلی کریستیان Charlie Chiristian به خوبی جیمی ماکسول Jimmy Maxwell م‍ِل پاول Mel Powell‌ درخشیدند.
● سمبل بردباری سوئینگ
همزمان با درگیری آمریکا در جنگ جهانی دوم، ستارة بخت سوئینگ رو به خاموشی گرایید. عوامل مختلفی در ایجاد این زوال نقش داشتند از جمله کمبود موسیقیدان و محدودیتهایی که جیرة گاز برای سفرهای ارکستر فراهم می‌ساخت. اما، گرچه ارکسترهای بزرگ مرتبا‌ً بسته می‌شدند و فرمهای موسیقی جدید جای آنها را پر می‌کردند، بنی همچنان سبک سوئینگ را دنبال می‌کرد. وی هرگز از پای در نیامد و شیفتة هجوم قدرتمند راک اند رول (Rack & Roll) دهة پنجاه نشد.
در عوض بخت خود را در موسیقی کلاسیک امتحان کرد. او به اجراهای سولو با ارکسترهای بزرگ پرداخت و از محضر کلارینتیست مطرح کلاسیک رجینالد کرل Reginald Krell بهره‌های فراوان برد.
نمایشها روز به روز، تواناییهای بنی را به ‌عنوان یک موسیقیدان حرفه‌ای به نمایش می‌گذاشت. استعداد او در سن ۱۰ سالگی مثال‌زدنی بود.
وی در جلسات ضبط به‌ندرت دچار اشتباه می‌شد؛ کرل Krell به وی کمک کرده بود تا بعضی از تکنیکهایش را اصلاح کند و این امر، قدرت نوازندگی‌اش را دو صد چندان کرده بود.
در سال ۱۹۵۳ قرار شد تا ارکسترهای بنی گودمن و لوئیس آرمسترانگ Louis Armstrang با تمامی ستارگانشان در توری کنار هم قرار گیرند؛ اختلاف نظر دو رهبر باعث شد این برنامه هرگز در کارنژی‌های برگزار نگردد. هرگز مشخص نشد که این تور به دلیل بیماری بنی لغو شد یا کشمکش دو رهبر دلیل اصلی این مشکل بود!؟ در هر حال پایان این دهه به بسط و توسعة موسیقی بنی در بین شنوندگان جدید از سرتاسر دنیا سپری شد.
داستان زندگی بنی گودمن به طور سالشمار در سال ۱۹۵۵ منتشر گردید و در معرض نمایش شنوندگان جدید و جوان موسیقی‌اش قرار گرفت. بنی همچنین در سفری به دور دنیا موسیقی خود را به آسیا و اروپا آورد. در سفری که وی به اتحاد جماهیر شوروی سابق USSR داشت نویسنده‌ای در جایی گفته بود که «موسیقی سوئینگی که بنی به فرم رقص، در تالارهای پارامنت Paramonnt به اجرا گذاشت پردة آهنین را تکان داد».
در سال ۱۹۸۲ بنی از طرف مرکز کندی Kennedy به خاطر سالها تلاش بی‌وقفه در عرصه موسیقی به دریافت یادبودی مفتخر شد. در سال ۱۹۸۶ او درجة دکترای افتخاری موسیقی از دانشگاه کلمبیا و جایزة Grammy را به ‌طور همزمان به خاطر پیروزی بزرگ زندگی‌اش دریافت کرد. بنی به نوازندگی‌اش در کنسرتهایی ناپیوسته و گاه‌به‌گاه تا زمان مرگش بر اثر حملة قلبی ادامه داد و سرانجام این بزرگ‌مرد عرصة موسیقی در ۱۵ ژوئن ۱۹۸۶ در میان چشمان بیش از ۴۰ تن از دوستان و بستگانش در قبرستان Long Ridge در Stamford برای همیشه به خاک سپرده شد.
بنی گودمن در طول روند کاری‌اش، هرگز سبک مورد علاقه‌اش را تا حصول نتیجة نهایی تغییر نداد و نوای دلنشین سازش را که به پدید آمدن سبک جدیدی به نام Swing Era منجر شد تا ابد در خاطره‌ها به یادگار باقی گذارد.

وبگردی
زیر و روی "اصلاح ساختاری"
زیر و روی "اصلاح ساختاری" - احتمال بعدی این است که شاید هدف این است که نظام ریاست جمهوری کنار برود و مجددا جایگاه نخست وزیری احیا شود. در این حالت نخست وزیر هم به طبع توسط مجلس انتخاب می‌شود و شک نکنید حتی اگر الان با توجه به ترکیب مجلس دهم قرار بود نخست وزیر انتخاب شود، فردی مانند سعید جلیلی انتخاب می‌شد.
بازهم کپی بدون اجازه از یک برنامه آمریکایی / آیا مورد تمسخر دنیا قرار نمیگیریم !
بازهم کپی بدون اجازه از یک برنامه آمریکایی / آیا مورد تمسخر دنیا قرار نمیگیریم ! - همزمان با رونمایی از پوستر و تیزر جدیدترین برنامه احسان علیخانی، روز و ساعت پخش اولین قسمت از «عصرجدید» اعلام شد.
ادامه‌ی سکوت ضرغامی درباره‌ی انتقال آرشیو صداوسیما به شبکه من و تو
ادامه‌ی سکوت ضرغامی درباره‌ی انتقال آرشیو صداوسیما به شبکه من و تو - چند سالی است از جمله روزهای اخیر که با نزدیک شدن به مقاطعی از جمله دهه‌ی فجر، شبکه‌های تلویزیونی فارسی خارج کشور مانند بی‌بی‌سی و من‌وتو مستندهایی از زمان انقلاب پخش می‌کنند که جزو آرشیو صداوسیما بوده است ولی تا امروز مشخص نشده است که چطور و توسط چه کسانی به دست آنها رسیده است؟
اختتامیه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر
اختتامیه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر - مراسم اختتامیه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر شامگاه دوشنبه در برج میلاد برگزار شد.
جنجال شبیه‌سازی بیعت امام و همافران ارتش توسط علم‌الهدی در مشهد
جنجال شبیه‌سازی بیعت امام و همافران ارتش توسط علم‌الهدی در مشهد - دیدار و سلام نظامی فرماندهان نیروی هوایی ارتش به سیداحمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد انتقادهایی را در پی داشته است.
ویدئو / روش خرید قانونی کوه در لواسان !
ویدئو / روش خرید قانونی کوه در لواسان ! - ارتفاعات تهران از جمله لواسانات یکی از این مناطق است که به گفته امام جمعه این شهر به شکل جدی و گسترده‌ای با این مشکل دست به گریبان است و ظاهراً کمیسیون ماده ۱۰۰ قانون شهرداری محلی برای دور زدن قانون از سوی برخی افراد شده است.
ازدواج الهام حمیدی + تصاویر
ازدواج الهام حمیدی + تصاویر - الهام حمیدی بازیگر پرکار این روز‌های سینما و تلویزیون با انتشار عکسی در صفحه اینستاگرامش خبر ازدواجش را به صورت رسمی اعلام کرد اما هویت همسرش را فاش نکرد.
توهین بعیدی‌نژاد به شعور ملت ایران
توهین بعیدی‌نژاد به شعور ملت ایران - حمید بعیدی‌نژاد سفیر ایران در انگلیس توییتی را منتشر ساخت که با واکنش‌های بسیاری روبه‌رو شد. وی مدعی شده که در فهرست کشورهایی که در حفظ ارزش پول ملی در برابر دلار با بیشترین مشکلات مواجه شدند ایران با وجود فشارها و تحریم اقتصادی، عملکرد بهتری از کشورهایی چون ترکیه، برزیل، روسیه، آفریقای جنوبی و سوئد داشته است.
عکس/ کشف حجاب در تهران!
عکس/ کشف حجاب در تهران! - حجت الاسلام حمید رسایی عکسی در کنار یک زن بی حجاب از حضور در برنامه‌ای با عنوان «اعلام همبستگی با ملت ونزوئلا» در تهران منتشر کرده است.
ببینید یک مجری چقدر میتواند مزخرف بگوید !
ببینید یک مجری چقدر میتواند مزخرف بگوید ! - ژاپنی صحبت کردن جواد خیابانی