جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

کریمی از مونیخ تا قطر


کریمی از مونیخ تا قطر
خبری ناگهانی اما قابل پیش‌بینی مبنی بر پیوستن علی کریمی به تیم القطر قطر شنیده شد. کریمی فصل گذشته در عضویت بایرن مونیخ آلمان بود اما در شرایطی که پیش‌بینی می‌شد وی در آنجا شرایط خوبی داشته باشد کریمی به هیچ عنوان نتوانست لقب جادوگر فوتبال آسیا را در آلمان زنده نگاه دارد و دائماً نیمکت‌نشین بود.
علی کریمی بعد از اینکه خیلی زود موفق شد در لیگ قهرمانان ایران خود را به اثبات برساند و خیلی زود به‌عنوان یک هافبک تکنیکی و کسی که دریبل‌هایش فوق‌العاده است، نام خود را بر سر زبان‌ها بیندازد؛ لژیونر شد.
اما کریمی نتوانست مقابل دلارها و ارقام نجومی عرب‌ها طاقت بیاورد و بدون توجه به نظریه کارشناسان اهالی فوتبال ایران، راهی لیگ امارات شد.
کریمی که دریبل بازیکنان اماراتی، قطری، کویتی و به طور کلی عرب‌ها برایش کار بسیار آسانی بود سرانجام به امارات رفت و حرکات اعجاب‌انگیز خود را به نمایش گذاشت.
او مانند آب خوردن دریبل می‌زد و با گلزنی‌هایش فوتبال امارات را به‌هم ریخت. کریمی تمام امارات را دریبل می‌زد و هر روز بر قیمت او افزوده می‌شد. دائماً به کریمی اصرار می‌شد که باید از لیگ‌های عربی خارج شود و به تیم‌های اروپایی برود اما جادوگر به نوعی در تسخیر دلار‌های عرب درآمده بود و نمی‌توانست از آنجا دل بکند. علی کریمی همواره برای فوتبال ایران نیرویی قابل اعتماد و تأثیرگذار بود و همواره در فوتبال ملی نیز تأثیرگذار بوده است اما همواره به او این انتقاد وارد بود که بازیکنی در حدواندازه‌های او نباید خود را در لیگ کشورهایی همچون امارات، قطر و کویت به بیراهه ببرد ولی کریمی هیچ وقت از آنجا جدا نشد تا اینکه لحظه موعود فرا رسید و در یک صبح تابستانی خبری بسیار مسرت‌بخش برای هواداران علی کریمی اعلام شد.
تابستان دو سال پیش بود که علی کریمی (جادوگر فوتبال آسیا) در لیست فیلیکس ماگات،‌ سرمربی وقت بایرن مونیخ قرار گرفت.
علی کریمی با یک جریان و جنگ بزرگ مطبوعاتی عازم آلمان شد و قراردادی دوساله اما مشروط با بایرن مونیخ که البته طرفداران بسیار زیادی در فوتبال ایران دارد، منعقد کرد.
خبر پیوستن کریمی به تیم معتبر بایرن مونیخ آلمان یکی از بهترین خبرهایی بود که می‌شد در ارتباط با لژیونرها شنید. اما قرارداد کریمی به این ترتیب بود که او باید در سال اول حضورش ۲۵ بازی برای بایرن انجام دهد تا قراردادش با مونیخی‌ها تمدید شود. هرچند کریمی هیچ وقت نتوانست آن بازیکنی باشد که در ایران و امارات بازی می‌کرد اما این موضوع را هم باید در نظر گرفت که کریمی خود را باید با فوتبال خشک و ماشینی آلمان مطابقت می‌داد و با تمام این اوصاف کریمی موفق شد ۲۵ بازی انجام دهد و به طور طبیعی قرارداد وی برای سال دوم تمدید شد. کریمی شاید چندان خیره‌کننده بازی نکرد ولی توانست با فوتبال آلمان کنار بیاید.
سال دوم حضور کریمی در بایرن آغاز شد و به میانه رسید. در سال دوم نه کریمی توانست برای بایرن مونیخ بازی کند و نه باواریایی‌ها آن تیم سال گذشته بودند و اینجا بود که کیکر مطلب معروف خود را در خصوص کریمی نوشت و البته تمام فوتبالدوستان ایرانی آن مطلب را به یاد دارند. کیکر نوشت: «کریمی سرمای زمستان مونیخ را نخواهد دید.»
چندی از این مطلب کیکر نگذشت که ماگات از سرمربیگری بایرن برکنار شد و هیتسفلد باسابقه که تجربه قهرمان کردن بایرن در لیگ قهرمانان آسیا را داشت به این سمت برگزیده شد اما با روی کار آمدن ماگات اوضای کریمی در بایرن بدتر از گذشته شد.
کریمی در اواخر دوران ماگات تبدیل به سکونشین شده بود و این رویه همچنان ادامه پیدا کرد.
در میانه‌های راه بود که کریمی در لیست فروش بایرن قرار گرفت و اعلام شد که قرارداد وی تمدید نمی‌شود.
کریمی از نظر روحی نیز به شدت تخریب شد و می‌شد در سبک بازی وتمرین وی نوعی عصبانیت را دید ولی این موضوع باعث نشد تا از او انتقاد شود. به هر حال دوران کریمی در بایرن بسر آمده بود و کریمی در بلاتکیفی فرو رفت.
کریمی از سوی چند تیم اروپایی در اسپانیا، اسکاتلند و چند کشور دیگر نیز پیشنهاداتی داشت ولی بدون توجه به تمام این پیشنهادات به ایران آمد و در تمرین تیم‌ملی شرکت کرد و سرانجام خبر امضای قرارداد او با القطر اعلام شد. کریمی با القطر توافق کامل کرده است و به هیچ کدام از پیشنهادات اروپایی خود توجه نکرد.
قبل از کریمی چندین لژیونر فوتبال ایران نیز با چنین شرایطی روبرو شده بودند اما قدرت و روحیه جنگندگی خود را حفظ کردند و خود را به فوتبال اروپا ثابت کردند. اما متأسفانه کریمی قدرت تحمل این شرایط پرفشار را نداشت و خیلی زود برای دومین بار به تسخیر دلارهای عربی درآمد و به جایی رفت که فقط دریبل بزند و حضوری ثابت داشته باشد.
بی‌شک نمی‌توان قطر را با آلمان مقایسه کرد و کریمی در دوراهی تلاش و مبارزه و راحتی و آسایش، دومی را انتخاب کرد. جادوگر فوتبال آسیا باز هم مسیری اشتباه را انتخاب کرد و در تسخیر دلار درآمد.
سعید پیرمحمویی
منبع : روزنامه پاس جوان


همچنین مشاهده کنید