جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا


والاترین هدف زندگی مشترک چیست؟


والاترین هدف زندگی مشترک چیست؟
زوجیت، قانون حیات و بقاست و انتخاب همسر، حساس‌ترین و پیچیده‌ترین مسئله در طول زندگی هر فرد می‌باشد. در ازدواج‌های مناسب، زوج ها به آرامش، و رشد و بالندگی لازم دست می‌یابند: خلاقیت‌های خود را بروز می‌دهند و هویت خود را تکمیل می‌کنند.
مهارت در همسرداری همانند هوشیاری، سلامتی، خودباوری، اعتماد به نفس، کامیابی، شادابی،و... یادگیری است: آگاهی از تفاوت‌ها و نیاز‌ها و خواسته‌های خود و همسر، دانستن این که چگونه به نیازهای خود و همسر پاسخ درست و شایسته دهیم .در واقع اگر علم و آگاهی نباشد، رفتار و عمل درست نیز صورت نمی‌گیرد: بنابراین علم، آگاهی، عمل و هوشیاری است که زندگی مشترک را به شادکامی و کامیابی سوق می‌دهد. به علاوه با علم و آگاهی و هوشیاری است که می‌توان ارتباط بهتر، تفاهم شایسته‌تر، هماهنگی مناسب‌تر و تعهد پایدارتری به وجود آورده و زندگی مشترک را در مسیر رضایت واقعی و بالندگی قرار داد.
بسیاری از مردم‌، این را نمی‌دانند که هیچ فردی هیچ وقت، کاری را به خاطر دیگران انجام نمی‌دهد. چرا که انسان برای داشتن احساس خوب، هر کاری را به خاطر دور شدن یا کاستن از درد، رنج و عذاب و کسب لذت و آرامش بیشتر انجام می‌دهد. بنابراین، کسانی که فکر می‌کنند به خاطر همسر و فرزند، مادر، پدر، خواهر، برادر، دوست، فامیل و... کاری انجام داده به خاطر آنان فداکاری و گذشت می‌‌کنند، دچار اشتباه هستنند: چرا که اگر کنش و واکنش‌های ارائه شده در هر موردی انجام نمی‌گرفت، خود فرد از نظر احساسی، عاطفی، حمایتی، جنسی، درآمدی و.... دچار احساس بد یا بدتری می‌شد. به‌عبارت ساده، برای کاهش یا دور شدن و جلو‌گیری از درد و رنج و یا کسب لذت بیشتر است که افراد، آگاهانه یا ناخوداگاه، واکنش‌های لازم را از خود نشان می‌دهند ولی ندانسته، آن‌ها را به حساب مهر، محبت، از خود‌گذشتگی و فداکاری خود می‌گذارند:
زنان و مردان در ابراز نیازهای مشابه، به شیوه‌های متفاوتی عمل می‌کنند.
خانم‌ها این توانائی را دارند که احساس‌ها، اندیشه‌ها و علاقه‌های خود را به راحتی به دیگران ابراز کنند و به راحتی با احساس‌های دیگران هم‌نوا شوند. بیان احساس و ابراز عواطف برای زنان به راحتی صورت می‌گیرد و در شگفت‌اند که چرا همسران‌شان به راحتی احساس خود را بیان نمی‌کنند که بیان احساسات برای بسیاری از مردان، کاری دشوار و سخت است: چون بیشتر مردان فکر می‌کنند. که همسران‌شان باید بدانند که ”من او را دوست دارم و نیازی به گفتن نیست“ در حالی که زنان دوست دارند شوهرانشان محبت و احساس‌های خود را ابراز کنند و آنان بگویند که چه قدر دوست شان دارند. اگر مردی یاد بگیرد احساس‌ها و علاقه‌ها و رویاهای خود را بدون ترس و تشویش بیان کند، می‌تواند ارتباط خوب و عالی با خود و همسرش برقرار نماید: با صمیمیت و بهبود رابطهٔ زناشوئی است که هر دو طرف از زندگی مشترک راضی‌تر می‌شوند. زنان مدیر و آگاه می‌توانند به همسران خود، در بیان احساس‌ها و بروز عواطف و ایجاد صمیمیت بیشتر، کمک کنند.
● خانم‌ها و آقایان بدانند که :
افرادی که اعتماد به نفس بالائی دارند، با خود و دیگران روراست هستنند و علاقه‌ها و احساسات خود را با شجاعت، قدرت و به راحتی بیان می‌کنند. افراد معروف و مشهور، چون از اعتماد به نفس بالائی برخوردار هستنند، به راحتی امید‌ها، آرمان‌ها، ترس‌ها، و ضعف‌های خود را برملا می‌سازند یا ترس‌ها و افشاگری در مورد سختی‌های گذشتهٔ خود، نه تنها از نظردیگران کوچک نمی‌شوند، بلکه مورد تحسین افراد جامعه هم قرار می‌گیرد. افراد ضعیف به علت این که از اعتماد به نفس پائینی برخوردار هستنند، احساس‌ها و عواطف و علاقه‌های خود را سرکوب کرده و خود واقعی را پشت نقاب، پنهان ساخته و جرأت بیان و بروز آن را ندارند، به این علت راجع به امیدها، آرزوها، ترس‌ها و ضعف‌های خود، کمتر سخن می‌گویند.
● خانم‌ها بدانند که:
مردان، رقابتگر، خویشتن‌دار و برتری طلب بوده و با اتکاء به نفس بیشتر، دنبال قدرت بیشتری هستنند و در مسابقه زندگی، می‌‌خواهند از دیگران جلو بیفتند تا ارزش بیشتری در چشم دیگران و همسرشان داشته باشند.
هر‌ مردی با توجه به معیار و ارزش خود سعی می‌کند از نظر اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، هنری، ورزشی، و یا مجموعه‌ای از آن‌ها، از دیگران جلو بیفتد و در مسابقهٔ زندگی برنده شده و برتری خود را به رخ دیگران بکشد تا ارزش فردی خود را بالا ببرند و احساس بهتری نیست به‌خود داشته باشد. به‌عنوان نمونه، بیشتر مردم به این علت دنبال پست و مقام مهم می‌روند یا دنبال ثروت زیادی هستنند که با جذب قدرت، پول و شهرت فراوان، ارزش بیشتری کسب کنند و برتری خود را به دیگران نشان دهند و احساس رضایتمندی بیشتری نسبت به‌خود پیدا کنند.
● خانم‌ها و آقایان بدانند که:
بسیاری از مردان وقتی به آرمان‌ها و هدف‌های خود نمی‌رسند، برای این که خود را از درد و عذاب تحقیر درونی خویش و تحقیرها و سرزنش‌های دیگران رها سازند، تحت تاثیر ”مکانیسم دفاعی“ موفقیت‌های دیگران را بی‌ارزش جلوه می‌دهند.
تحت تاثیر مکانیسم ”جبران“ کسی که موفق به اخذ مدرک دانشگاهی نشده، ولی دوستش موفق شده دکتر یا مهندس شود. از این مسئله احساس کمبود می‌کند و با خرید یک خودروی بزرگ، خانه، ویلا و... نشان می‌دهد که درست است مدرک دانشگاهی ندارد ولی صاحب همسر زیبا، ماشین عالی، خانهٔ خوب و... است.
● آقایان توجه کنند که :
بسیاری از خانم‌ها بیشتر دربارهٔ نحوهٔ زندگی خود فکر می‌کنند و نمی‌توانند از احساس غم نسبت به خودشان خودداری کنند. اگر نظر همین خانم‌ها به مشکل‌ها و مسئله‌های دیگران جلب شود و بدانند که دیگران چه ناراحتی‌ها و مشکل‌های عجیب و غریبی دارند، از درد و غم‌شان کاسته می‌شود و به آن چه دارند، بیشتر توجه نموده و به سلامتی و رفاه خود بیشتر علاقه‌مند می‌شوند.
● خانم‌ها بدانند که :
مردان احساس‌ها، اندیشه‌ها و خواسته‌های درون خود را با دیگران و حتی با همسر خود بیان نمی‌کنند: چرا که تصور می‌کنند دیگران قدرت درک و تشخیص کامل آن‌ها را ندارند حتی از این که همسر و نزدیکان و یا دیگران بخواهند به قصد کمک و حل مسئله‌ها پیش آمده دخالت کنند ناراحت شده و به آنان اعتراض می‌کنند چرا که مردان تصور می‌کنند خود می‌توانند مشکل خود را برطرف سازد آن موقع است که تصمیم می‌گیرد از کسی یا کسانی که در حل مسئله‌اش می‌توانند به او کمک کنند، درخواست کمک کند.
● خانم‌ها و آقایان بدانند که :
زمانی اعتماد به نفس زنان بالا می‌رود که بدانند همسرشان دوست‌شان دارند در حالی‌که مردان، زمانی از اعتماد به نفس کافی برخوردار می‌شوند که نیازهای همسران خود را برآورده نمایند.
● خانم‌ها و آقایان بدانند که:
هیچ‌کس دوست ندارد عیب‌ها و نقص‌های خود را ببیند و از شنیدن آن هم خوشحال نمی‌شود چرا که هر کسی از دیدن یا شنیدن عیب‌های خود احساس بدی پیدا کرده و ناراحت می‌شود بسیاری از انسان‌ها به‌جای رفع عیب‌ها خود را فریب می‌دهند و در مقابل تغییر و اصلاح خود مقاومت می‌کنند حتی با فرافکنی و نسبت دادن عیب‌های خود به دیگران، سعی می‌کنند احساس بدی نسبت به‌خود پیدا نکنند. از سوی دیگر، با آگاهی و به‌کار بستن است که فرد رشد می‌کند به‌عبارت ساده تا علم و آگاهی نباشد عمل درست نیز صورت نمی‌گیرد اول علم و بعد از آن عمل است که انسان را به شادکامی و خوشبختی می‌رساند.
● خانم‌ها و آقایان بدانند که :
کلید موفقیت در ازدواج، یافتن یک فرد بی‌عیب و نقص نیست چراکه چنین فردی هرگز وجود خارجی ندارد، به‌علاوه اصلاح زن یا شوهر از سوی همسرش امکان‌پذیر نیست بنابراین کلید موفقیت در ازدواج، یافتن شخصی است که بتوان با او همراه بود . همهٔ افراد، یک‌سری عادت‌های خوب و اصولی و رفتارهای بد و غیر منطقی دارند مهم این است که با این عادت‌ها و رفتارها، درست برخورد شود و با پذیرش و سازگاری و توجه و احترام به رفتار خود و دیگری است که پیوند مشترک و زندگی زناشوئی به‌صورت جذاب و شیرین تداوم می‌یابد بنابراین می‌بایست به‌طور مثبت، مودبانه و بامحبت به رفتارهای یکدیگر پاسخ داد و تفاهم متقابل در رفتار و کردار و احساس‌ها از خود نشان داد تا پیوند زناشوئی در مسیر بهبودی و شادابی بیشتر قرار گیرد. می‌بایست رابطهٔ زناشوئی سازگار و پر نشاط را اساس دوستی و همدلی قرار داد. اگر چه از لحاظ تحصیلی، علاقه‌ها، ارزش خانوادگی و طبقاتی، دین و مذهب و... به‌طور برجسته‌ای از همدیگر متفاوت باشند.
● خانم‌ها و آقایان بدانند که:
وقتی زن و شوهر به مسئله‌های روان شناختی یکدیگر توجه نکرده و تفاوت‌های جنسیتی را درک نکنند، هر دو در اضطراب جسمی و روحی روان خود و دیگری می‌شوند، سبب فرسودگی جسمی و روان خود و دیگری می‌شوند. در این شرایط، زوج‌ها به سلامت، بهداشت، حفظ آرامش و حتی به ظاهر خود و همسرشان توجه زیادی نمی‌کنند. بامسئله‌ها برخورد منفی می‌کنند‌ و پیوسته در اضطراب و نگرانی به‌سر می‌برند به راحتی عصبانی می‌شوند به پرخوری یا بدخوری می‌پردازند، خود را در مسیر بیماری‌های گوناگون قرار می‌دهند و در نتیجه ناخواسته به کوتاهی عمر خود کمک می‌کنند.
●خانم‌ها و آقایان بدانند که :
در ازدواج‌های موفق زن و شوهران از سلامت روحی، روانی و جسمی بهتری برخوردار می‌شوند وزندگی شاد و سالمی را تجربه می‌کنند یک زوج آگاه همیشه مراقب استقلال خود است و به نیازهای خویش نیز توجه کاملی نشان می‌دهند.
● خانم‌ها و آقایان بدانند که :
زوج‌های آگاه و موفق، هرروز صبح از خودشان پرسش می‌کنند (برای شاداب کردن همسرم امروز چه کار می‌توانم انجام دهم؟) در واقع یک زوج خوب هریک به تنهائی و بدون توقع از دیگری، تمامی انرژی خود را می‌گذارند تاهمسر خود را خوشحال کنند و از این طریق شادابی، سلامتی وخوشبختی خود را نیز تضمین می‌کنند.
● خانم‌ها و آقایان بدانند که :
زوج‌های آگاه و موفق، در خوردن، نوشیدن و استراحت، اعتدال را رعایت می‌کنند به ظاهر خود اهمیت می‌دهند به سلامت و بهداشت خود توجه دارند، با مراجعهٔ به موقع به پزشک و پیشگیری‌های لازم عمر خود را طولانی می‌سازند.
برای شاداب‌تر کردن زندگی زناشوئی و جلوگیری از سقوط در بحران‌های زندگی مشترک و پیشگیری‌های ضروری چه‌قدر علاقه دارید به روان‌شناس و مشاور خانوادگی مراجعه کنید؟ چرا چکاب روانی، ضروری‌تر از چکاب‌های جسمی است؟
دکتر میرعمادالدین فریور
منبع : مجله شادکامی و موفقیت


همچنین مشاهده کنید