سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

آمریکا و سیاست‌های شکست خورده در عراق


آمریکا و سیاست‌های شکست خورده در عراق
«پس از گذشت شش سال و نیم از دوره ریاست جمهوری بوش گویا دیگر نه تنها ملت آمریكا بلكه تمامی جهان نیز از سیاست های احمقانه وی به ستوه آمده اند و هیچ كس را یارای تحمل این سیاست ها نیست. تحمل روزهای باقی مانده از دوره ریاست جمهوری بوش به سان آن است كه انسان محصور زمان باشد و تمامی ساعت های دیواری از نشان دادن زمان متوقف شده باشند؛ مثل آن است كه دوره ریاست جمهوری بوش نمی خواهد به پایان برسد؛ شاید هم زمان برای پایان این دوره به كندی می گذرد و صبر ما نیز به تحلیل رفته است.»
روزا بروكس، تحلیلگر روزنامه لس آنجلس تایمز با ارایه تحلیلی تحت عنوان «جهان نیز از بوش به ستوه آمده است» می نویسد: «تا چندی پیش روسای جمهور آمریكا به یك چیز معروف بودند آن هم اینكه در سفرهای اروپایی جمعیت بسیار باشكوهی برای استقبال از آنها حضور پیدا می كرد و همه با شوق و اشتیاق از سفر رییس جمهور آمریكا به یك كشور اروپایی سخن می گفتند، اما امروز این وضعیت متفاوت شده است، امروز همان جمعیت با همان شور و اشتیاق در صحنه حاضر است اما نه برای استقبال از رییس جمهور آمریكا بلكه برای محكوم كردن سیاست های دولت آمریكا.
اگر كمی دقت كنیم می بینیم كه وضعیت دولت بوش چه در عرصه داخلی و چه در عرصه خارجی بسیار بحرانی تر از آن است كه بخواهیم بر برخی از جوانب آن سرپوش گذاریم. امروز مردم اروپا با حمل پلاكاردهای «بوش تروریست اول» از رییس جمهور آمریكا استقبال می كنند.
در ایتالیا ۲۴ تن از جاسوسان سی آی ای به اتهام خارج ساختن نامشروع افراد مظنون به فعالیت های تروریستی از ایتالیا محكوم شده اند و بزودی باید در دادگاه قضایی این كشور برای تفهیم اتهام و محاكمه حضور پیدا كنند و در راستای این اتهام هزاران تن از مردم ایتالیا برای محكوم كردن این سیاست های دولت بوش تظاهرات گسترده ای را برگزار كردند. در واتیكان پاپ بندیكت شانزدهم رسما در حضور بوش كه برای دیدار با وی به رم سفر كرده بود ازسیاست هایش نسبت به جنگ عراق شدیدا انتقاد كرد.
در این میان تنها مردم آلبانی از بوش استقبال گرمی كردند كه بعدا روشن شد ساعت مچی بوش توسط یكی از این طرفداران سرتا پا شور و شوق ربوده شده است! به هرحال مطمئنا بوش عمق فاجعه را درك كرده است و استقبال گسترده مردم آلبانی نیز نمی تواند او را فریب دهد.»در ادامه این تحلیل آمده است: «بوش به خوبی می داند كه با چه وضعیتی در داخل و خارج آمریكا مواجه است.
در خارج از آمریكا بسیاری از هم پیمانان اروپایی كاخ سفید كه پی به وضعیت دولت آمریكا برده اند و از آن مهمتر از سیاست های متعارض و متناقض این دولت به ستوه آمده اند در بسیاری از موضع گیری های سیاسی خود نسبت به بسیاری از تعامل ها و همكاری ها با واشنگتن تجدیدنظر كرده اند. نزدیكترین هم پیمان اروپایی آمریكا یعنی انگلیس درصدد انجام عقب نشینی تدریجی و خروج كامل از عراق تا سال ۲۰۰۸ است.
دیگر كشورهای اتحادیه اروپا نیز با چنین موضع گیری هایی رسما تغییر ریشه ای در بسیاری از استراتژی های دولت بوش را خواستار شده اند. در جدید ترین نظرسنجی های انجام شده كه به صورت مشترك توسط شبكه ان بی سی و روزنامه وال استریت ژورنال انجام گرفت مشخص شد تنها ۲۹ درصد از آمریكایی ها سیاست های دولت بوش را تایید می كنند.
این درصد از آرا برای تایید سیاست های یك دولت از آمریكا طی یك قرن گذشته در نوع خود بی نظیر است. جالب آن است كه اكثر این ۲۹ درصد از حامیان سیاست های بوش اكثرا جمهوری خواه هستند وهمین افراد به زودی به صورت تدریجی به منتقدان اصلی سیاست های بوش تبدیل خواهند شد.»
لس آنجلس تایمز در این تحلیل خود می آورد: «امروز جمهوری خواهان برای انتقاد از دولت بوش و تبرئه كردن خود از عملكرد های این دولت به رقابت با یكدیگر می پردازند و نیز بسیاری از نومحافظه كاران كاخ سفید از انتقاد مستقیم به دولت بوش و زیر سوال بردن بسیاری از سیاست گذاری های این دولت خودداری نمی كنند.
پرس بارلت، اقتصاددان معروف آمریكایی و یكی از كارشناسان اقتصادی دولت آمریكا كه یك جمهوری خواه است از جمله این افراد است. وی به شدت از سیاستگذاری های بوش در زمینه اقتصادی انتقاد كرده و اعلام داشته این گونه سیاست گذاری ها ما را به سوی یك تونل تاریك و پرخطر سوق می دهد.
ریچارد ویچری، از نومحافظه كاران مطرح آمریكا و باب بار، معاون سابق فرماندار ایالت جورجیا كه وی نیز از نومحافظه كاران كاخ سفید است با انتقاد شدید از نقض صریح قانون از سوی بوش اعلام داشته اند: از حادثه ۱۱ سپتامبر تا به امروز بسیاری از صلاحیت های قانونی و قضایی لغو شده است و دستگاه اجرایی آمریكا متاسفانه به رغم اطلاع از این امر در این راستا عمل می كند به گونه ای كه مسوولان این دستگاه بارها و بارها اعلام داشته اند كه رییس جمهور آمریكا بالاتر از قانون است.
دولت بوش از هجوم انتقادات سناتورهای جمهوری خواه نیز در امان نمانده است به طوری كه چاك هاگل، سناتور جمهوری خواه مطرح آمریكایی به همراه بسیاری از كارشناسان جمهوری خواه سیاست خارجه آمریكا از عملكرد و استراتژی های بوش در جنگ عراق و موضوع تامین امنیت ملی در آمریكا انتقادات بسیار تندی انجام داده اند.
دستگاه قضایی آمریكا نیز به منتقدان اصلی سیاست های بوش تبدیل شده است، به طوری كه دو تن از قضات دادگاه های نظامی كه دولت بوش برای محاكمه زندانیان گوانتانامو تشكیل داده رسما این دادگاه ها را فاقد صلاحیت های قانونی برای محاكمه این زندانیان اعلام كردند.
یكی از محافظه كار ترین دادگاه های آمریكا نیز اخیرا با اتخاذ موضع گیری ای بزرگترین ضربه را به دولت بوش وارد ساخت.این دادگاه اعلام كرد صلاحیت های بوش برای صدور دستور مستقیم به ارتش جهت دستگیری افراد متهم به فعالیت های تروریستی بسیار محدود است و وی صلاحیت آن را ندارد كه به دستگیری این افراد بدون رعایت مرزبندی های مشخص اقدام كند.»
در پایان این تحلیل آمده است: «ارتش آمریكا نیز رویه سیاسی خود در قبال بوش را تغییر داده است و واقعیت های موجود نشان می دهد كه مسوولان و فرماندهان برجسته تا گروهبانان و سربازان ارتش آمریكا نسبت به سیاست های نظامی دولت بوش معترض اند.
رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریكا بر خلاف بوش معتقد است كه بستن درهای گوانتانامو امری بسیار ضروری است. بسیاری از فرماندهان آمریكایی نیز معتقدند كه بوش با سیاست های اشتباه خود منجر به ویرانی ارتش آمریكا شده است و این ارتش را از درون تضعیف كرده است و از همه مهمتر بسیاری از مسوولان و ناظران نظامی آمریكا درباره طرح های بوش در عراق در راس آن طرح افزایش نیروهای آمریكایی معتقدند كه این طرح ها موفقیت آمیز نیست و به رغم افزایش نیروهای آمریكایی در عراق نمی توان امیدی به موفقیت این طرح ها داشت.
نتیجه گیری و جمع بندی كه می توانیم از این بحث به عمل آوریم آن است كه بسیاری از واقعیت های مستند موجود، از شكست قاطع دولت بوش حكایت می كند و برای اثبات این امر نیازی به انجام تحقیقات گسترده و ارزیابی های دقیق نیست.
همین بس كه اگر در جمع هزار نفری از شكست سیاست های بوش سخن بگوییم خواهیم دید كه اكثریت این جمع سر خود را به نشانه تایید تكان خواهند داد. دیگر همه از عملكرد و اقدامات بی سروسامان و تعریف ناشده بوش به ستوه آمده اند. اگر بخواهیم منصف باشیم باید بگوییم بوش در یك وعده خود صادق بود و آن هم این است كه همه بر یك رای و نظر باشیم و در رای خود اختلاف نظر نداشته باشیم. آری امروز تمامی ملت آمریكا و كل جهان بر یك امر اتفاق نظر دارند و آن این است كه همه از ریاست جورج بوش به ستوه آمده اند!»
منبع : روزنامه ابرار


همچنین مشاهده کنید