سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا


آژانس ها در پی سهمیه سفر


آژانس ها در پی سهمیه سفر
● با این بنزین گردشگری تعطیل است
درپی آغاز سهمیه بندی بنزین بخش های مختلفی از جامعه تحت تاثیر این ماجرا روند طبیعی فعالیت خود را از دست داده و دچار تنش هایی شده اند که به نظر می رسد این تنش ها با پایان سهمیه ۴ ماهه هر ماشین به اوج خود برسد. یکی از این بخش ها که اتفاقاً مورد توجه ویژه یی قرار گرفته بخش گردشگری است؛ بخشی که پیش از این قرار بود جایگزین صنعت نفت شود و وظیفه تامین منابع مالی کشور را به گردن بگیرد. اما با آغاز سهمیه بندی در اوایل تیرماه بسیاری از برنامه های کوتاه مدت این بخش که در پیشانی آن تورگردان ها دیده می شوند، به هم خورد. اعلام شبانه سهمیه بندی و اجرای آن باعث سرگردانی بسیاری از تورها و مسافرهای شخصی و گروهی در نقاط مختلف کشور شد.
به طوری که در حال حاضر بسیاری از تورهای در حال اجرا تا سقف ۱۰۰۰ تومان نیز به دنبال بنزین هستند تا بتوانند مسافرانی را که با خود به همراه دارند به سلامت به مبدا بازگردانده و تور خود را به اتمام برسانند. این در حالی است که به دلیل گرایش گردشگران میانسال به بالا در دسته های یک یا دو نفری برای سفر در ایران، برای هر یک از آنها یک ماشین در نظر گرفته می شود. البته در این مورد هم آمار مستندی در دست نیست اما گفت وگو با بسیاری از آژانس داران که در امر تورهای ورودی فعالیت می کنند در حال حاضر تعداد گردشگرانی که در ایران به سر می برند آنقدر هست که برای حل مساله بنزین ماشین آنها اقدام سریعی کرد.
امیر اربابان دبیر و موسس جامعه راهنمایان ایرانگردی در همین راستا از ارسال نامه یی به معاونت گردشگری و ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خبر می دهد که در آن درخواست شده برای حل مشکل تورگردان ها سهمیه یی جدا در نظر گرفته شود تا بتوانند مانع از بروز مشکلات بیشتر شوند.
به گفته او این روزها که تمام کشورهای غربی درصددند تا به بهانه های مختلف تبلیغات منفی خود را به افکار عمومی جهان تحمیل کنند نباید فرصت سوءاستفاده و ناهنجاری را به آنها داد.یک راهنمای تور به عنوان سفیر کشور خود از میهمانان خارجی پذیرایی می کند و رسالت سنگینی در تغییر نگاه او دارد. از این رو باید در انجام چنین طرح هایی نقش وجایگاه شغلی و حرفه یی این بخش مورد توجه ویژه قرار بگیرد.
به گفته او وقتی تمام دولت در تلاش است تا چهره واقعی ایران را به جهانیان نشان دهد نباید از راهنمایان تور که در نوک پیکان تبلیغاتی گردشگری نشسته اند غافل شد. حمایت از آنها هم شیوه های گوناگونی دارد که یکی از آنها در شرایط فعلی ایجاد بستر و زمینه یی برای ادامه حیات حرفه یی خود در شرایط مناسب و ایده آل است.
او با اینکه معتقد است سهمیه بندی بنزین و سایر طرح های دولت باید حمایت شود اما تاکید دارد که این حمایت باید دوطرفه باشد. در این مورد به خصوص هم انتقادهایی وارد است که در زمان خود باید به آنها رسیدگی شود. اما مهمترین چیزی که حتی از نظر افکار عمومی پنهان نمانده، ناهماهنگی ارگان ها و نهادهای مختلف در قبال انجام چنین طرحی است.وقتی آژانس ها طبق سیاست دولت در سال های قبل درصدد افزایش تعداد گردشگران ورودی هستند و به بهانه های مختلف خارجی ها را به ایران می آورند نباید با انجام چنین طرحی و به این شکل آنها را در ادامه راه با مشکل مواجه کرد.
اربابان اینگونه ادامه می دهد که وقتی تبلیغ مثبت هر گردشگر خارجی از ایران می تواند افکار ۱۰ نفر را تحت تاثیر قرار دهد اما تبلیغ منفی افکار ۷۰ نفر را، نباید فرصتی به گردشگران خارجی داد تا آنها به جای تبلیغ مثبت ایران چهره یی نامانوس از آن به نمایش بگذارند. در شرایط فعلی کمبود بنزین در شهرهای مختلف باعث بروز مشکلاتی شده است که سرگردانی، نارضایتی و پریشانی مسافران خارجی را به همراه دارد.
در خصوص سفرهای داخلی هم که تکلیف مشخص است. وقتی سهمیه بنزین برای هر فرد به اندازه رفتن به پمپ بنزین و بازگشتن است از سفر ارزان قیمت و ایرانگردی سخن گفتن بیهوده است مگر اینکه تسهیلاتی برای خرید اتوبوس و ون به آژانس داران داده شود تا آنها بتوانند با سرویس خوب مردم را به انجام سفرهای گروهی ترغیب کنند که در این صورت سهمیه بندی بنزین علاوه بر صرفه جویی ناخواسته باعث کاهش ترافیک، کاهش آلودگی محیط زیست می شود.
سیروس اعتمادی مدیر آژانس کاروان صحرا نیز با تایید این مطالب می گوید؛ در حال حاضر بسیاری از آژانس های فعال در برگزاری تورهای ورودی با مشکل ادامه خدمات خود مواجهند. به طوری که همین دیروز نزدیک به ده ها گروه مختلف از گردشگران خارجی که توسط راهنمایان تور در شهرهای مختلف ایران بوده اند به دلیل نیافتن بنزین از برنامه خود عقب مانده و ادعای خسارت می کنند.به گفته او هم تقبل خسارت مالی در قبال چنین ناهماهنگی کوچک ترین هزینه یی است که می توان به آن فکر کرد. این گردشگران به محض ورود به کشور خود درصدد تعریف و گاه تحریف مسائلی از جمله کمبود بنزین خواهند شد که به یقین با هیچ کدام از سیاست های دولت همخوانی ندارد.
● راهکارهای فراموش شده
بر کسی پوشیده نیست که دفاتر خدمات مسافرتی به عنوان ویترین ایران در کشورهای خارجی درصددند تا نگاه جهانیان را به ایران معطوف کنند. با این حال معلوم نیست چرا در طرحی مانند سهمیه بندی بنزین این بخش از جامعه از گود نظرخواهی و کارشناسی بیرون می ماند. طبیعی است که در سهمیه بندی ها مشاغلی که نیاز بیشتری به بنزین دارند از سهمیه و نگاه ویژه تری بهره مند می شوند اما در کشور و با اجرای این طرح اینگونه بر می آید که هرگز چنین نگاه ویژه یی وجود نداشته است. که اگر غیر از این بود یک هفته پس از اجرای طرح تورگردان ها با وضعیتی مستاصل به دنبال دریافت بنزین یا هر سهمیه و تسهیلات دیگری راهروهای سازمان میراث فرهنگی را گز نمی کردند.
اربابان می گوید؛ اولین انتظار در انجام چنین طرح هایی هماهنگی است. وقتی وجهه بین المللی کشور با کوچک ترین مسائلی در خطر است نباید شرایطی را فراهم کرد که صدای اعتراض مردم بلند شود. وقتی ما در تلاشیم تا به مردم بگوییم سفر پدیده این هزاره است و هر کسی می تواند با قرار گرقتن در چرخه آن از سود مالی و معنوی آن بهره مند شود نباید خودمان در شرایطی قرار بگیریم که قید برگزاری تور را بزنیم.
پس حکایت سفرهای ارزان و گروهی با این همه سرمایه گذاری و تبلیغات چه می شود. ما به عنوان برنامه ریزان سفر قادر نیستیم برنامه سه ماه یی را برای تورهای خود ببندیم، پس چگونه انتظار داریم مردم صاحب فرهنگ برنامه ریزی در سفر شوند.
اربابان اختصاص سهمیه یا بنزین جایگزین را منطقی ترین راه برای ادامه فعالیت تورگردان ها می داند. باید پیش از اینکه کار به اینجا می رسید بنزین جایگزین یا سهمیه مناسب در نظر گرفته می شد با این حال هنوز هم دیر نیست و دولت باید با ارائه تسهیلات امکان فعالیت درخور و مثبت تورگردان ها را فراهم کند.
تورگردانی ارتباط مستقیمی با مخدوش کردن یا جلوه بخشیدن به چهره بین المللی کشور دارد پس نباید راه را برای مخدوش شدن هموار کرد.او به عنوان نماینده راهنمایان تور درخواست می کند که وقتی قانونی قرار است در کشور اجرا شود، ابزار اجرایی آن هم مورد مطالعه قرار گیرد. همانطور که وضع قانون کار کارشناسی می خواهد، اجرای آن هم نیاز به نگرشی جامع، همه جانبه و کارشناسی دارد.
اگر قرار است مردم طرحی را قبول کنند باید به حدی گسترده و درست عمل شود که کسی از گذر این طرح نگران و ناراحت نشود. وقتی پیشنهادی مانند سهمیه بندی بنزین داده می شود مسوولیتی پشت آن پدید می آید که طراح باید آن را بپذیرد.
اما به نظر می رسد در شرایط فعلی حاشیه های این طرح آنقدر گسترده و بزرگ شده که کسی حاضر نیست مسوولیت کامل آن را برعهده بگیرد.سیروس اعتمادی هم افزایش سهمیه بنزین را اقدامی منطقی برای ادامه فعالیت تورگردان ها می داند. به گفته او بهتر است قبل از برگزاری هر توری، شرایط فراهم شود تا نسبت به نیاز آن تور سوخت در اختیار آژانس قرار بگیرد.وی در ادامه می گوید؛ اگر قرار باشد قیمت بنزین یا تهیه آن آنقدر گران تمام شود که قید جذب گردشگران سفرهای تک نفره یا دونفره زده شود، اختلالی اساسی در صنعت گردشگری به وجود می آید که برای ایران که در ابتدای راه است نتایج خوب و مثبتی به همراه نخواه داشت.
کیهان بهروز
منبع : روزنامه اعتماد


همچنین مشاهده کنید