پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


حالا من اول هستم


حالا من اول هستم
دیگر عادت کرده بودیم که هر سال بیل گیتس به عنوان ثروتمندترین مرد جهان شناخته شود. اما مثل اینکه این وضعیت در حال تغییر است. یک مکزیکی که تصویرش را می بینید چنین وضعیتی را تغییر می دهد. او ابتدا وارن بوفت را از مقام دومین ثروتمند دنیا کنار زد و جایگاه وی را به خود اختصاص داد. حالا هم که بر بیل گیتس سبقت می جوید و جایگاه او را به دست می آورد. مرد مکزیکی که کارلوس اسلیم نام دارد سهامدار یک شرکت بزرگ مخابراتی است. رشد ارزش سهام وی باعث شده تا با سرعتی عجیب بر ثروتش افزوده شود و بتواند عنوان ثروتمندترین مرد جهان را به دست آورد. به نوشته مجله اقتصادی «سنتیدو کومون» چاپ مکزیک، ثروت وی در حدود ۸/۶۷ میلیارد دلار است در حالی که ثروت بیل گیتس ۲/۵۹ میلیارد دلار تخمین زده می شود. به عبارت دیگر اسلیم بیش از هشت میلیارد دلار از رقیب امریکایی خود پولدارتر است. مجله معتبر فوربس که معتبرترین منبع برای اعلام لیست ثروتمندان به حساب می آید، در شماره ماه آوریل (فروردین) خود تاکید کرده بود که آقای اسلیم از وارن بوفت پیشی جسته و مقام دومین ثروتمند بزرگ دنیا را به دست آورده است. این مجله پیش بینی کرده بود که به زودی وی به بیل گیتس نیز خواهد رسید و عنوان ثروتمندترین مرد دنیا را از او خواهد ربود. علت اصلی این رشد سریع در درجه نخست همانگونه که اشاره شد افزایش ارزش سهام یک شرکت مخابراتی است. شرکت امریکن مویل که به فعالیت در زمینه خدمات تلفن همراه می پردازد توسط کارلوس اسلیم اداره می شود.
بیشتر سهام این شرکت نیز در اختیار وی قرار دارد. در فاصله ماه های مارس تا ژوئن (اسفند تا خرداد) ارزش سهام امریکن مویل ۲۷ درصد افزایش یافت و این امر ثروت سرمایه دار مکزیکی را تا حد قابل توجهی بیشتر کرد. البته طی مدت یاد شده ارزش سهام شرکت مایکروسافت هم که بیل گیتس سهامدار بزرگ آن است، ۷/۵ درصد افزایش یافت. ولی این رشد آنقدر نبود که تکافوی رقابت با مرد جسور مکزیکی را بکند.
حتی سه ماه پیش هم مکزیکی ها معتقد بودند که هموطن آنها از همان زمان بر بیل گیتس سبقت جسته است، ولی در آن زمان مجله فوربس چنین چیزی را قبول نداشت. آن هنگام رقابت نزدیکی برقرار بود و کارلوس اسلیم تنها به مقدار ناچیزی از رقیب سبقت گرفته بود اما اکنون فاصله چنان زیاد است که امکان انکار آن وجود ندارد. در مکزیک و حتی بسیاری از مطبوعات جهان به ثروتمند پرجرات مکزیکی لقب «شاه میداس عصر حاضر» داده اند. او بخش عمده ای از ثروت خود را به واسطه شناخت خوبش از ضعف های تصمیم گیری دیگران و فقدان جسارت آنها به دست آورده است. وقتی دیگران جرات خرید ندارند او می خرد. به همین خاطر همواره قیمت های خرید او کاملاً پایین هستند. آنقدر در بازار سهام چنین کاری را کرده که دیگر تعداد دفعات آن را حتی خودش هم یادش نمی آید. هنگامی که شرکت رایانه ای اîپل در وضعیت بدی قرار داشت، بخش زیادی از سهام آن را خرید. شرکت اپل که این روزها با فروش محصول پرسروصدای خویش موسوم به آیفون بازار بزرگی را ایجاد کرده با رشد سریع خویش و افزایش شدید ارزش سهام بر ثروت مرد مکزیکی تا حد قابل توجهی افزود. این سناریو در مورد شرکت مخابراتی ورلدکام که ورشکسته شده بود نیز تکرار شد.
ورلد کام که یکی از بزرگ ترین شرکت های مخابراتی جهان به حساب می آید چندسال پیش با ورشکستگی خود جنجال بزرگی به راه انداخت، اما کارلوس اسلیم بدون توجه به این وضعیت در آن سرمایه گذاری کرد. البته به رغم جسارت وی، منتقدان از او انتقادهایی هم دارند. برخی می گویند وی درست مثل بیل گیتس به دنبال انحصارگری است. بعضی از سرمایه گذاری های او نیز دارای شائبه های سیاسی دانسته می شوند. جنجالی ترین سرمایه گذاری وی در جریان خصوصی سازی شرکت مخابراتی «تلفونز دومکزیک» توسط دولت مکزیک روی داد. کارلوس اسلیم این غول مخابراتی را به قیمت تنها ۸/۱ میلیارد دلار خرید. امروز ارزش سهام شرکت مذکور در بورس حدود ۳۶ میلیارد دلار برآورد می شود. منتقدان می گویند خرید شرکت مذکور که به اختصار تله ماکس نامیده می شود به این قیمت پایین، به واسطه ارتباط نزدیک میان اسلیم و کارلوس سالیناس، رئیس جمهور سابق مکزیک، بوده است. حتی پس از آن نیز تله ماکس با حمایت دولت مواجه و از آن در مقابل رقبای خارجی حفاظت شد. اجازه خارجی ها برای فعالیت در بازار مخابرات مکزیک به سختی داده می شد، تا فضا برای فعالیت های تله ماکس باز باشد. اکنون قدرت و ثروت اسلیم به حدی است که روزنامه فایننشال تایمز به او لقب «یک مرد- یک بانک جهانی» را داده است. دولت های همسایه مکزیک نظیر پاناما و گواتمالا از اسلیم درخواست می کنند تا در راه سازی و ساخت کانال های آبیاری در کشورهایشان سرمایه گذاری کند. به نوشته مجله فوربس معادل هفت درصد از کل تولید ناخالص داخلی مکزیک به وی اختصاص دارد. جالب است که او از بیل گیتس و وارن بوفت به خاطر پرداخت بخش قابل توجهی از ثروتشان در امور عام المنفعه انتقاد می کند؛ «فعالیت شرکت ها بسیار بیشتر از آنکه مثل بابانوئل دنبال فقرا بگردیم، به جامعه خدمت می کند،»
عباس فتاح زاده
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید