جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا


به آفتاب سلامی دوباره خواهم داد


به آفتاب سلامی دوباره خواهم داد
بسیاری از پدربزرگ ها و مادربزرگ ها بدون آنکه دلیلی موجه و منطقی برای ضرب المثل های خود داشته باشند، از روی عادت آنها را بازگو کرده و مرتب تکرار می کنند.
تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که در هر مثل و حکایت، حتماً حکمتی نهفته است؟، بارها و بارها این ضرب المثل معروف را شنیده ایم، «سحرخیز باش تا کامروا باشی».
همه ما آدم ها بدون استثنا دیر از خواب بیدار شدن را تجربه کرده ایم. بعد از برخاستن، با دیدن ساعت و آگاهی از گذشت زمان احساس می کنیم کنترل همه چیز از دستمان خارج شده. بدنمان کرخت و بی حس می شود و همین حالت بر نگرانی ما دامن می زند. تا چند لحظه گیج و مبهوت در رختخواب می مانیم، برنامه کاری روزانه خود را سریعاً مرور کرده و با عصبانیت از خود می پرسیم؛ «آیا می توانم تا شب این همه کار را انجام دهم؟» همین سوال آزاردهنده همچنان ما را عقب نگه می دارد.
زمان در زندگی نقش بسیار مهمی ایفا می کند و بر تصمیماتی که می گیریم تاثیر بسزایی می گذارد. بنابراین این نکته که چگونه برای وقت خود تقدم و تاخر قائل شویم، بسیار حائز اهمیت است. ما باید برای به دست آوردن هدف والای خود، زمان مشخصی تخصیص دهیم. مدیریت زمان، بحث مهم و داغی است که در تمام کشورهای پیشرفته جهان مورد بررسی قرار می گیرد و با برنامه ریزی دقیق به آن عمل می شود. زمان یک پدیده خارق العاده و عجیب و غریب نیست. هیچ کس در یک شبانه روز خود، ساعتی بیش از آنچه ما داریم، ندارد. در نتیجه، مدیریت و کنترل زمان هر شخص به خود او مربوط می شود. یافتن فرصت و زمان، به برنامه ریزی از پیش تعیین شده نیاز دارد. چنانچه در پی آن هستیم که به اهداف مان دست یابیم، نباید از زمان انتظار داشته باشیم که به طرزی معجزه آسا ظاهر شود. این خود ما هستیم که باید تدارکات آن را فراهم کنیم. با یک برنامه ریزی حساب شده می توانیم زمان را تحت سلطه خود درآوریم. به طبیعت نگاه کنید. آیا دقت کرده اید که زندگی موجودات، فتوسنتز و چرخه نوری گیاهان و فعالیت حیوانات، همه از سپیده دم آغاز می شود؟ از زمانی که آفتاب غروب می کند و تاریکی شب همه جا را در بر می گیرد، طبیعت بسیار آرام می شود. خداوند شب را مایه آرامش انسان ها قرار داده. به همین دلیل هنگام شب که انرژی هستی افزون می شود، خواب به ما آرامش بیشتری می دهد. می بینید که هرچقدر هم در روز بخوابیم، باز هم جای خواب شبانه را نمی گیرد. انرژی کائنات هنگام خواب به ما منتقل شده و باعث آرامش اعصاب مان می شود. این انرژی از غروب آفتاب شروع شده و به هنگام طلوع آفتاب به اوج خود می رسد. به همین دلیل است که می گویند بهترین زمان برای نیایش و مراقبه، لحظه طلوع خورشید در سحرگاه است. همان طور که قبلاً متذکر شدیم، خواب شب برای از بین بردن کامل خستگی روزانه غیرقابل اجتناب است. چنانچه در شب آرام و کافی بخوابیم، وقتی بیدار می شویم خستگی مان رفع می شود. در این صورت می توانیم صبح زود با میل و اشتیاق از رختخواب بلند شویم و روزمان را با آسودگی و نشاط شروع کنیم. ذهن پویا و جسم آماده، حداکثر قدرت و مقاومت در برابر مشکلات را فراهم می سازد.
فقدان خواب شبانه و خوابیدن تا هنگام ظهر انسان را به سرعت فرسوده می سازد، و در پی آن احساس نارضایتی و نگرانی ما را به ستوه می آورد. همین امر باعث بروز ناراحتی های عصبی می شود. کمبود استراحت کافی و مناسب، مقاومت بدن را در برابر انواع بیماری ها و مسمومیت ها به حداقل ممکن می رساند. حالت کرختی و سستی بعد از دیر برخاستن، تا مدتی کمابیش طولانی پس از بیدار شدن نیز ادامه می یابد. برای جلوگیری از این حالت ناخوشایند سعی کنید برنامه خواب خود را تا جایی که ممکن است تنظیم کنید. توجه داشته باشید این امکان وجود دارد که به هر دلیل شما قادر به زود خوابیدن و زود بیدار شدن نباشید. در نتیجه استثنا را ملاک قرار ندهید. از طبیعت الهام بگیرید. هنگامی که گیاهان و موجودات زنده این جهان در خوابند، شما نیز استراحت کنید. آرامش شب را با تمام وجود پذیرا باشید. تا آنجایی که در توان دارید و این امکان برای شما وجود دارد سعی کنید سپیده دم از خواب بیدار شوید و به مدت ۱۰ دقیقه نیایش و مراقبه کنید. هنگام مراقبه، در اوج آرامش، داده های مسائل و اهداف مهم خود را به دقت بررسی کنید.
انرژی مثبت کائنات را به درون خود راهنمایی کنید. به این امر باور داشته باشید انرژی که در این زمان در اطراف شما در حال گردش است، خواسته های دقیق و آرمان شما را منتقل می کند. امواج این انرژی را با ذهنی آرام جهت دهید. چشمان خود را بسته و در تمام مدت نفس های عمیق و منظم بکشید. به تمام موجودات اطراف خود و از همه مهم تر به درون تان عشق بورزید. گرمای دست خورشید را بر پوست صورت خود حس کنید. بدانید شما انسانی هستید که دقیقاً می داند به دنبال چیست، آرامش... کامیابی... سعادت...
غزل غازیانی
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید