پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

بیماری های عفونی در تابستان


بیماری های عفونی در تابستان
آب ها و كودهای انسانی تنها با میكروب وبا آلوده نمی شوند و انواع و اقسام بیماری های گوناگون این منابع را آلوده می كنند. آمیب یكی از موجودات ریزی است كه موجب بیماری خاصی به نام آمیبیازیس می شود كه علایمی مانند اسهال خونی و دل درد ایجاد می كند. اگر دوست دارید درباره این میكروب و راه های پیشگیری از ورود آن به بدنتان بیشتر بدانید گفت وگوی زیر را كه با دكتر یادگاری تنظیم شده است را حتما بخوانید.
● درباره آمیب كمی توضیح دهید؟
▪ آمیب به دو شكل كیستی و فرم غیركیستی وجود دارد. فرم غیركیستی معمولاً باعث ایجاد بیماری نمی شود اما زمانی فرد به این بیماری مبتلا می شود كه از طریق سبزی و غذای آلوده فرم كیستی آمیب را بخورد.
● علایم بالینی ابتلا به این بیماری چطور است؟
▪ آمیب یكی از عفونت هایی است كه می تواند باعث بروز اسهال خونی شود، چند روز بعد از خوردن میوه، سبزیجات، غذاها یا آب آلوده فرد ممكن است دچار تب، دل درد و علایم دیگری شود. به طور كلی می توان افراد را پس از آلوده شدن با كیست آمیب به چند گروه تقسیم كرد: یك گروه از افراد آن هایی هستند كه پس از خوردن كیست و آلوده شدن با آمیب هیچ علامتی از خود نشان نمی دهند و تنها كاری كه می كنند این است كه كیست را در روده خود تكثیر می كنند و با دفع آن منشا آلوده شدن محیط و اطراف می شوند.
یعنی خود مریض هیچ علامت و شكل خاصی ندارد اما كیست را دفع می كند كه می تواند خطری برای اطرافیان باشد. برخی دیگر از بیماران هم هستند كه پس از آلوده شدن با كیست آمیب فقط دچار نفخ و دل پیچه و گاهی اسهال بدون خون می شوند اما گروهی از بیماران هم هستند كه پس از خوردن كیست آمیب دچار كولیت شدید می شوند كه اسهال خونی، دل پیچه و تب و تهوع و استفراغ علائم آن است.
● درمان این عفونت ها و اسهال های خونی آمیبی چیست؟
▪ اول باید تشخیص صحیح گذاشته شود و بعد اگر از تشخیص اطمینان حاصل شد این درمان ها به كار گرفته شوند اگر از طریق آزمایش مدفوع تشخیص قطعی شد آن وقت ما از داروهای ضدانگلی خاص كه بر علیه این آمیب است استفاده می كنیم كه دوره درمانی آ ن هم حداقل ۷ تا ۱۰ روز است.
● بیشتر چه كسانی در معرض ابتلا به این بیماری هستند؟
▪ افرادی كه در مناطق روستایی هستند و افرادی كه معمولاً با سبزیجات و صیفی جات در تماس هستند اما در واقع تمام افراد جامعه می توانند به این بیماری دچار شوند.
● عوامل و راه های انتقال این بیماری چیست؟
▪ این بیماری از طریق سبزیجات و میوه آلوده منتقل می شود پس هر فردی كه از این مواد استفاده كند ممكن است دچار این بیماری شود. حتی آب آلوده یعنی آبی كه به نحوی با مدفوع انسان در تماس بوده است چه آب رودخانه و چه آب چشمه ها همگی می توانند عامل انتقال این بیماری و منبع آلودگی باشند البته این را هم باید این جا تاكید كنم كه ما انواع مختلفی آمیب داریم اما تنها تعداد محدودی از آن ها هستند كه این توانایی را دارند به بدن انسان حمله كرده و صدمه بزنند.
● برای پیشگیری چه كارهایی را باید انجام داد؟
▪ باید از سلامت آب مطمئن شد كه با كیست آمیب آلوده نیست . سبزیجات هم خوب شسته شوند. البته متاسفانه كلرزنی آب و شست وشوی سبزیجات با مواد شوینده كلردار می تواند بسیاری از میكروب ها را از بین ببرد اما روی آمیب اثر چندانی ندارد در نتیجه با كلرزنی آب و استفاده تنها از شوینده ها برای سبزیجات و غیره نمی توان امیدوار بود كه به آمیب مبتلا نمی شویم در این جا تنها راه حل جوشاندن آب است تا كیست در حرارت از بین برود.
● واكسن یا دارویی برای پیشگیری از آمیب وجود دارد؟
▪ برای پیشگیری از برخی از بیماری ها در هنگام مسافرت به مسافران داروهایی پیشنهاد می شود، اما متاسفانه برای آمیب هیچ دارویی برای پیشگیری نداریم.
● در آخر چه توصیه هایی برای پیشگیری از این بیماری دارید؟
▪ رعایت بهداشت فردی از جمله شستن دست با آب و صابون، كوتاه بودن ناخن ها، آموزش به بچه ها و غیره بسیار مهم است. در خانه های سالمندان و محل های نگهداری كودكان عقب مانده مسلماً شانس ابتلا بالاتر است. مخصوصاً در این مراكز رعایت مسایل بهداشتی و آموزش و تاكید آن ها برای پیشگیری بسیار بااهمیت است. در مكان هایی كه از نظر بهدشت مواد غذایی مطمئن نیستند مثل رستوران های بین راه از سالاد و سبزیجات استفاده نكنید. سبزیجاتی كه با كودهای انسانی پرورش داده می شوند ممكن است خطرساز باشند هیچ وقت نباید بدون رعایت دقیق مسایل بهداشتی از آن ها استفاده كرد.
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید