پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

توصیه های بهداشتی برای مسافران تابستانی


توصیه های بهداشتی برای مسافران تابستانی
با شروع فصل تابستان و تعطیل شدن مدارس فرصتی مناسب برای مسافرت خانواده ها فراهم می شود. اگر به هر دلیلی تصمیم به مسافرت گرفته اید و یا در نظر دارید برای مدتی از محل دائمی تان دور شوید، در این صورت شرایط جدیدی را تجربه خواهید كرد كه بر وضعیت جسمی تان تاثیر می گذارد.
▪ برای آن كه در طول سفر، این شرایط بر سلامتی و شادابی تان تاثیر منفی نگذارد بهتر است به نكات زیر توجه كنید:
قبل از شروع سفر، برنامه مسافرتتان را تنظیم كنید. در این برنامه مدت زمان مسافرت مسیر دقیق و توقف گاه های بین راه را مشخص كنید. همچنین بهتر است از وضعیت هوای مقصد و مسیر سفر اطلاع كافی داشته باشید و مراكز امدادرسانی را در طول مسیر شناسایی كنید. بیش از ترك منزل یك بار دیگر وسایل مورد نیاز در طول سفر را بازبینی كنید. برای اطمینان از این كه همه وسایل مورد نیاز را برداشته اید قبلاً صورتی از آن ها را تهیه كنید و از بردن وسایل اضافی و غیرضروری خودداری كنید.
با یاد و نام خدا سفرتان را شروع كنید اگر با وسایل نقلیه عمومی مسافرت می كنید برای سوار شدن، به موقع خود را به محل تعیین شده برسانید تا حوادث احتمالی باعث جا ماندنتان نشود اگر با وسیله نقلیه شخصی مسافرت می كنید، آن را از لحاظ فنی كاملاً معاینه كنید و نقایص آن را برطرف سازید. لوازم یدكی و ایمنی ضروری و لوازم پرمصرف نظیر شمع، پلاتین، تسمه پروانه و لاستیك یدكی را به همراه ببرید و از مسافرت با خودروی معیوب به طور جدی بپرهیزید. از كافی بودن سوخت خودرویتان تا رسیدن به اولین جایگاه سوخت گیری مطمئن شوید و از حمل سوخت اضافی در صندوق عقب خودرو، به طور جدی بپرهیزید.
بكوشید مسیری را انتخاب كنید كه آشنایی كافی با شرایط آن را داشته باشید در غیر این صورت شرایط مسیر را از افراد آگاه و مطلع جویا شوید. برای پیش گیری از سوانح رانندگی، در زمانی كه مضطرب، ناراحت و خسته اید، رانندگی نكنید. اگر خواب آلوده هستید، خودروی خود را در محل مناسبی نگه دارید و استراحت كنید. در هنگام بروز حادثه، آرامش خود را حفظ كنید، چون اگر با عجله و شتاب تصمیم بگیرید مشكلات را بیش تر خواهید كرد. در توقف های اضطراری نیز موارد ایمنی لازم را رعایت كنید. دقت كنید افرادی كه دارای شرایط خاصی هستند باید در طول سفرشان از دستورهای ویژه ای پیروی كنند. مثلاً سفرهای هوایی برای زنان باردار در اواخر بارداری ممنوع است.
در هر صورت، اگر شرایط جسمی و روحی خاصی دارید یا به بیماری خاصی مبتلا هستید. حتماً درباره نحوه مسافرتتان با پزشك خود مشورت كنید. همیشه توجه داشته باشید كه كودكان نسبت به تغییر شرایط محیط حساس تر هستند. بنابراین نسبت به كودكان در طول سفر، توجه بیشتری داشته باشید.آب و غذای كافی به همراه داشته باشید و تا حد ممكن در طول مسافرت غذا را برای مصرف یك وعده غذایی تهیه كنید. در هر صورت باقی مانده غذا را در ظرف سربسته، در مكان سرد نگه داری كنید.
همچنین قبل از مصرف غذای باقی مانده آن را به مدت كافی حرارت دهید. اگر مجبور به صرف غذا در اغذیه فروشی ها و رستوران های بین راه هستید، از تهیه بهداشتی غذاها مطمئن شوید در غیر این صورت از مصرف غذا در اماكن غیربهداشتی خودداری ورزید، همچنین از غذاهای بسته بندی شده استفاده كنید همین طور كنسروها را قبل از مصرف حتماً بجوشانید. در طی مسافرت از مصرف شیر و فرآورده های لبنی غیر پاستوریزه از جمله خامه، كره، پنیر و كشك غیرپاستوریزه خودداری كنید.اگر در مسافرت مجبور به استفاده از شیرخام غیر پاستوریزه شدید، حتماً آن را جوشانده و ۱۰ دقیقه در حال جوش به هم بزنید. حتماً از آب آشامیدنی سالم استفاده كنید. در صورتی كه از سالم بودن آب مصرفی خود اطمینان ندارید باید آن را جوشانده و سپس مصرف كنید. اسهال ۲۰ تا ۵۰ درصد مسافران را مبتلا می كند.
برای پیشگیری از اسهال در مسافرت از غذاخوری غیربهداشتی استفاده نكنید و در تهیه و مصرف غذا و میوه نكات بهداشتی را به دقت رعایت كنید. در صورت ابتلا به اسهال در مسافرت بكوشید مایعات بیشتری مصرف كنید و اگر به اسهال خونی و یا اسهال همراه با تب بالا دچار شدید حتماً به پزشك مراجعه كنید، همچنین در صورت ابتلا به اسهال در مسافرت از مصرف خودسرانه داروها خودداری كنید چون عوارض آن ها زیاد است و اثری در كاهش دوره اسهال ندارند.غذاهای خام و نیم پز ممكن است آلوده به عوامل عفونی باشد بنابراین در مسافرت از مصرف آن ها پرهیز كنید علاوه بر این از مصرف مواد غذایی، به ویژه نوشیدنی های دست فروشان در مسافرت بپرهیزید. از هر ۱۰ نفر، ۹ نفر در طول زندگی خود دچار بیماری مسافرت می شوند.
این بیماری كه در كودكان شایع تر است، موجب تهوع، استفراغ و سردرد در افراد حساس می شود. اگر به حركت حساس هستید و به بیماری مسافرت دچار می شوید سعی كنید در طول نشستن در وسایل نقلیه كاملاً به صندلی تكیه دهید و صندلی را به حالت نیمه خوابیده قرار دهید. بهتر است در قسمتی از وسیله نقلیه قرار بگیرید كه كمترین تكان را دارد و از درون خودرو به مناظر نگاه نكنید و یا اگر در قایق یا كشتی هستید به موج ها ننگرید و فقط به افق چشم بدوزید. از بوهای تحریك كننده مانند سیگار دوری كنید.
همچنین سعی كنید از شب قبل از مسافرت كم تر غذا و نوشیدنی بخورید و در طول راه نیز شكم خود را سبك نگاه دارید. فقط هنگامی از دارو استفاده كنید كه سایر توصیه ها برای شما مفید نباشد. راننده خودرو نباید از این داروها استفاده كند؛ چون موجب كاهش هوشیاری وی و افزایش احتمال تصادف می شود.سعی كنید در مسافرت یك كیف مخصوص وسایل و اقلام بهداشتی به همراه داشته باشید. در این كیف كارت یا دفترچه بیمه خدمات درمانی خود و هم سفرانتان و آخرین نسخه های پزشكی تان را بگذارید.
همچنین بیماران قلبی هنگام مسافرت آخرین نوار قلب و نسخه خود را همراه داشته باشند اگر داروهایی را به طور مرتب مصرف می كنید، به مقدار كافی آن ها را به همراه ببرید. اگر مبتلا به آسم، حساسیت، تشنج صرعی، بیماری های قلبی، بیماری های قندی یا بیماری های خاص دیگری هستید هنگام مسافرت برچسب هشداردهنده روی پیراهن، گردن بند یا مچ بند داشته باشید.
در مسافرت مقداری داروهای اولیه مانند مسكن های ساده، پماد سوختگی، قرص مسافرت، محلول های ضدعفونی و وسایل زخم بندی در كیف بهداشتی خود همراه ببرید. هنگام مسافرت در كیف بهداشتی خود نام ونشانی نزدیك ترین اقوام و آشنایان خود را بگذارید.
سمیرا رضایی
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید