سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

همه چیز در مورد مردی که زین پس زیر ذره بین است


همه چیز در مورد مردی که زین پس زیر ذره بین است
ما هم مثل خیلی های دیگر، ناصر حجازی را به عنوان یكی از مفاخر فوتبال كشور دوست داریم و از موفقیت وی با استقلال، از این جهت كه در تیمی پرطرفدار و توسط یك ایرانی حاصل می شود، خوشحال خواهیم شد اما حقایقی وجود دارد كه نسبت به آینده او و تیم جدیدش، نگرانمان می كند. حجازی در استقلال، هفت خوانی را پیش رو دارد كه عبور از آن، كمی سخت تر از سخت جلوه می كند و با خوشبینی محض، تصور می كنیم سرمربی جدید آبی پوشان از این مسیر پرفراز و نشیب جان سالم به در می برد اما لازم است شما هم تك تك این خوان ها را از نظر بگذرانید و بعد از آن، آینده حجازی و تیمش را در ذهن خود ترسیم كنید.
اول؛ آنچه از شخصیت ناصر حجازی تا به امروز برداشت شده، نشان از احساسی بودن او دارد و این را به راحتی می توان از اظهارنظرهایش استنباط كرد. صحبت های چند روز اخیر وی را نمی توان با حرف هایی كه خارج از گود بر زبان می راند، قیاس نمود و این موضوع می تواند دردسرهای زیادی را برای او كه «باید» خود را با واقعیات موجود تطبیق دهد، ایجاد كند. حجازی در سال های اخیر بارها تكرار كرده، هیچ تیم ایرانی دیگر نخواهد توانست فینالیست لیگ قهرمانان آسیا شود اما این روزها كه سرمست از به دسته آوردن كرسی قبلی خود در استقلال است، وعده می دهد كه تیم ۳ سال بعد قهرمان فوتبال باشگاهی قاره كهن خواهد شد. اینكه استقلال امروز تیمی است متلاشی شده كه جدایی طلبانش چندبرابرباقی مانده هایش هستند و به احتمال بسیار فراوان، تركیبش نسبت به سال های قبل تفاوت های زیادی پیدا خواهد كرد، حقیقت این تیم محسوب می گردد و قهرمانی در آسیا با شرایطی كه حاصل زیرساخت نداشته باشگاه است، یك رؤیا كه از احساس ناشی می شود. حجازی چند سال قبل نیز وقتی احساسی شد، عنوان كرد اگر من تیم پورحیدری را در اختیار داشتم، فلان می كردم و بهمان، اما وقتی جایگزین وی شد و «حقایق» را دید، از موضع قبلی خود عقب نشینی كرد و عذر خواست. احساسی بودن این مربی، یكی از خوان هایی است كه اگر از آن بگذرد، می توان به آینده امیدوار بود اما به نظر شما می شود خصوصیات فردی را به راحتی تغییر داد؟!
دوم؛ امیر قلعه نویی ۴ سال قبل در چنین روزهایی عنوان كرد ۳ سال فرصت می خواهد تا استقلال را قهرمان ایران كند. او وعده تحقق موردی را داد كه تا حدود زیادی ضمانت اجرایی داشت اما حجازی سنگ بزرگ برمی دارد و قول می دهد در همین مدت استقلال را بر بام فوتبال آسیا می ایستاند، آن هم با شرایطی كه در خوان اول به آن اشاره كردیم. این گونه وعده ها، جز اینكه او و شاگردانش را تحت فشار و عملكردشان را تحت تأثیر قرار می دهد، نتیجه دیگری در ماه های آینده دربر نخواهد داشت. بالا بردن انتظارات نیز یكی دیگر از خوان هایی می باشد كه ممكن است مانع از حركت رو به جلوی حجازی در استقلال شود. قهرمانی در لیگ برتری كه امثال سپاهان، صباباتری، سایپا و خیلی های دیگر برایش نقشه ها كشیده اند، برای آبی ها دور از دسترس جلوه می كند، چه رسد به قهرمانی آسیا.سوم؛ حجازی و عملكرد از این بعد او، خیلی خیلی بیشتر از همتایانش در دیگر تیم های لیگ برتری، زیر ذره بین قرار خواهد گرفت. وی طی سالیان اخیر، خود را به عنوان یكی از منتقدان همیشه حاضر در عرصه فوتبال ایران به همه شناسانده و توانایی ها و كارنامه اكثر مربیان خارجی و داخلی را زیر سؤال برده است. این مورد سبب شده امروز همه منتظر نتایج استقلال حجازی در لیگ هفتم باشند تا ببینند مرد همیشه منتقد فوتبال ما، خود در عمل چند مرده حلاج است و آیا موفق می شود یا مجدداً باید شاهد اشاره كردن های وی به حقایقی كه امروز چشمانش را به روی آنها بسته است، بود؟ حال به نظر شما، آیا این زیر ذره بین بودن نمی تواند در حكم ترمزی باشد در همان مسیری كه پیش روی استقلال و حجازی قرار دارد؟
چهارم؛ اظهارنظرهای جنجالی و مصاحبه های مكرر ناصر حجازی نیز از جمله مواردی است كه می تواند استقلال را وارد چالش كند. این ویژگی حجازی، ناخودآگاه حاشیه را وارد تیم می كند، آن هم حاشیه هایی كه محصول تبعات صحبت های او است. حساس شدن مسؤولان فدراسیون و كمیته داوران روی استقلال، در نتیجه حرف های آتشین و ابهام برانگیز سرمربی جدیدیش، خطری است كه به شدت این تیم را تهدید می كند. یك مربی باید آرامش را به شاگردانش منتقل كند اما ناصر حجازی تا به امروز در اغلب موارد، استرس و نگرانی را به آنها اعطا كرده است، فقط و فقط هم به خاطر اینكه او نسبت به موارد جزیی، واكنش هایسفت و سختی نشان می دهد و با بزرگ و علنی كردن یك موضوع نسبتاً قابل صرفنظر - همچون اشتباه سهوی یك داور یا یكی از بازیكنانش- از كاه كوهی می سازد كه سایه اش بر سر تیم سنگینی می كند و آنان را از تمرین كردن و حضور در میدان با حداكثر آرامش و تمركز باز می دارد.
پنجم؛ ناصر حجازی اصولاً با ستاره های تیم مشكل دارد و مطابق با اصول و عقایدش - كه كاملاً نیز قابل احترام و در صورت اجرای صحیح آن، به نفع فوتبال این مرز و بوم است- هیچ تمایلی به زیادی بزرگ شدن شاگردانش ندارد. این مهم، در كار او با استقلال چند سال قبل به وضوح نمایان بود و سبب می شد وی در شرایط حساس تصمیماتی اتخاذ كند كه تیم را با بحران روبرو می سازد. ایده اول حجازی در بیشتر تیم هایش، مبارزه با بازیكن سالاری است كه واقعاً همقابل تقدیر می باشد اما متأسفانه او راه این كار را به خوبی نمی داند. شوك هایی كه حجازی با نیمكت نشین كردن فلان بازیكن اسمی یا اخراج او به تیم وارد می كرد، در بسیاری موارد نتیجه عكس دربر داشت و این مشكل وقتی بزرگ جلوه می كند كه بزرگی كردن و سرپیچی از دستورات در نسل جدید فوتبالیست ها به مراتب بیشتر از قبل به چشم می آید. شما فكر می كنید تقابل حجازی با چنین بازیكنانی در آینده نزدیك، چند بار جو استقلال را متشنج خواهد كرد؟
ششم؛ استقلالی ها گرچه این روزها در بازار نقل و انتقالات توانسته اند با مهره های نام آشنا و مؤثری به توافق برسند و ایضاً قصد دارند با شكار پدیده های زیر ۲۳ سال لیگ برتری بر محدودیت ها فایق آمده و بهترین تیم ممكن را ببندند اما مطمئناً این پایان كار نخواهد بود چراكه حجازی با وجود بهره بردن از دانش و توان بالا در امر مربیگری، هیچ گاه نتوانسته خود را به عنوان یك مهره چین تمام عیار معرفی كند كه نمونه بارز این ادعا، دربی سال ۱۳۷۷ و فینال جام باشگاه های آسیا كه به نایب قهرمانی آبی ها منجر شد، می باشد. بیشتر از این در رابطه با این موضوع نمی نویسیم اما به هیچ عنوان هم نمی شود از این خوان صعب العبور گذر كرد...
هفتم؛ وقتی حجازی می گوید انتخاب اولش در خط میانی، علیرضا منصوریان است و این مسأله را كنار اتفاقات گذشته می گذاریم، وقتی از گوشه و كنار می شنویم كه حجازی به علیزاده اعتقادی ندارد و او را در لیست فروشگذاشته اما این مربی چند روز بعد عنوان می كند علی اوتی را دوباره كشف خواهد كرد، كمی دچار تردید می شویم بابت این مورد كه نكند در آینده و در سخت ترین شرایط نیز نظر حجازی تغییر كند و عقاید گذشته را زیر پا بگذارد كه اگر چنین شود، سنگ روی سنگ در استقلال بند نخواهد شد. درضمن حجازی كه اعتقاد ویژه ای به جوانان و بی نام و نشان ها دارد، این خطر را بیخ گوش احساس می كند كه جوانی و انگیزه صرف، ممكن است استقلال را به سرنوشت فولاد دچار كند، حالا نه به آن وخامت اما بدون عواقب نیز نخواهد بود، مطمئناً.
یك سؤال هم در آخر و ختم كلام؛ به نظر شما چه آینده ای در انتظار استقلالی كه باید از هفت خوان حجازی عبور كند، نشسته است؟ ما كه امیدواریمآینده ای روشن باشد و بس...
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید