سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا


روابط عمومی


روابط عمومی
روابط عمومی بخشی از وظایف و کارکرد مدیریت است که وظیفه دیدبانی و سنجش تمایلات و رفتار مخاطبین برای برقراری روابط دو جانبه و تفاهم بین آن ها و سازمان را بر عهده دارد. این مخاطبین ممکن است سهامداران، دولت، مشتریان و یا رسانه ها باشند. کار روابط عمومی مدیریت و اداره کردن مردمی است که ما همواره با آن ها سرو کار داریم. همچنین متخصصین روابط عمومی همگرایی و همبستگی درون سازمانی را از طریق ایجاد شبکه ارتباطی شفاف بین مدیریت و کارشناسان به وجود می آورند. اولین اقدام عینی در این زمینه گسترش کانال های ارتباطی و ایجاد راه های جدید ارتباط دو سویه برای جریان یافتن اطلاعات و تفاهم است. روابط عمومی به عنوان یک حرفه مستقل اولین بار زمانی به وجود آمد که بسیاری از واحدهای خصوصی و شرکت های دولتی و سایر بنگاه ها و موسسات احساس نیاز به بازار فروش برای کالا و خدمات شان کردند زیرا پندار عمومی و مخاطبین از سازمان ها خیلی برای آن ها مهم است.
نقش متخصصین روابط عمومی زمانی مشخص می شود که در شرایط بحرانی با انتقال به موقع و درست اطلاعات به حفظ شهرت سازمان خود کمک کند.
بر حسب مسوولیت شغلی، روابط عمومی ها برای برقراری روابط بهتر مبادرت به فعالیت های تبلیغاتی و انتشاراتی از طریق چاپ و انتشار خبرنامه، بولتن، مجله و ... برای کارکنان می نمایند.
● شرایط و تحصیلات روابط عمومی
در حال حاضر دوره های کوتاه مدت آموزش روابط عمومی از چند ماه تا یکسال نیز وجود دارد. ضمن این که برخی از دوره های آموزشی تبلیغات شامل روابط عمومی نیز می شود. بعضی از موسسات آموزشی برای انتخاب افراد شایسته تر در این رشته امتحان ورودی برگزار می کنند. این دوره ها شامل: اصول روابط عمومی و تکنیک های آن، مدیریت روابط عمومی، توسعه سازمانی، نویسندگی، اطلاع رسانی، مدیریت پیشنهادات، تهیه گزارش سالیانه، سخنرانی ها، ملاقات عمومی، ارتباطات دیداری از قبیل» بولتن داخلی، طراحی های کامپیوتری، تحقیقات، بررسی و اجرای طرح ها می شود.
● ویژگی های شخصیتی:
۱) مهارت کافی در گویندگی و نویسندگی جهت تبیین واضح و ساده دیدگاه ها و اندیشه ها
۲) برخورداری از شخصیت تاثیرگذار برای تعامل با طیف وسیعی از مردم در درون و برون سازمان
۳) ادب و تواضع دایمی به دلیل ضرورت کار در شرایط پرهیجان استرس آور
۴) توانایی سازماندهی فعالیت های انتشاراتی، امور نمایشگاهی، سخنرانی ها، کنفرانس ها و رویدادها.
۵) اعتماد به نفس و آینده نگری
۶) توانایی درک روانشناسی مخاطبین
۷) توانایی اتخاذ تصمیمات مناسب در شرایط خاص
۸) داشتن قدرت تجزیه و تحلیل برای تفسیر اطلاعات جمع آوری شده
۹) قدرت برنامه ریزی
●انتظارات شغلی:
کارگزار روابط عمومی موظف به فعالیت در درون وبرون سازمان می باشد.
در درون سازمان مسوولیت برگزاری و اداره جلسات دیدار کارکنان با مدیریت که به منظور آگاه کردن کارکنان از سیاست های سازمان و فعالیت ها و خدمات آن تشکیل می شود بر عهده روابط عمومی است.
در برون سازمان روابط عمومی ملزم به برقراری ارتباط با دستگاه های دولتی، واحدهای تولیدی و تجاری، رسانه ها و همه کسانی است که فعالیت سازمان مستلزم تشریک مساعی آن هاست.
او باید به شکایات مخاطبین رسیدگی کرده و رویدادهایی همچون برگزاری نمایشگاه را مدیریت کند. روابط عمومی همچنین باید مدیریت را از تمایلات و جهت گیری های افکار مطلع سازد.
علاوه بر این روابط عمومی باید متخصصینی را در زمینه های نویسندگی، تحقیق و تهیه مطالب، ارتباط مردمی و پاسخگویی به مراجعین به کار گیرد.
یکی از حوزه های مهم کار در این رشته فرهنگ سازی و ایجاد هویت عمومی از طریق تشویق شخصیت های سیاسی، ستاره های سینمایی و هنری، به ارایه جنبه های مناسب ظاهری از قبیل نوع صحبت کردن، لباس پوشیدن و رفتار مناسب می باشد.
لابی کردن نیز شاخه جدیدی از فعالیت های این حرفه است که مواردی چون فراهم کردن موجبات تصویب یک قانون به نفع گروه مورد علاقه مثل شرکت ها، صنایع، دستگاه های دولتی و ... را شامل می شود. افزایش آگاهی های عمومی و اعمال نفوذ بر سیاست گزاران در زمینه هایی چون محیط ریست، حقوق بشر، فرهنگ و غیره به عنوان یکی از جالب ترین حوزه های فعالیت روابط عمومی از گذشته متداول بوده است.
● چشم انداز شغلی آینده
متخصصین روابط عمومی می توانند در شرکت ها، بخش های عمومی، بنگاه های دولتی، آژانس های مسافرتی، هتل ها، بانک ها و سایر بنگاه های مالی به کار گمارده شوند
امروزه آن ها حتی می توانند برای افراد به صورت خصوصی کار کنند. شخصیت های سیاسی، مدل ها و ستاره های سینمایی و هنری که می خواهند تصاویر و مصاحبه های شان در نشریات چاپ شود نیازمند افراد و بنگاه هایی هستند که به آن ها کمک کنند تا همواره در منظر افکار عمومی باشند.
منبع : کارگزار روابط عمومی


همچنین مشاهده کنید