یکشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۶ / Sunday, 21 January, 2018

مدیریت روابط عمومی


مدیریت روابط عمومی
بهره گیری از روش های مدیریت در روابط عمومی در سال های اخیر موجب بالندگی، پویایی و نهایتا ارتقاء كیفی كارها و فعالیت ها در قلمرو روابط عمومی سازمان های دولتی و غیردولتی شده است، دامنه فعالیت های روابط عمومی و بازتاب مطلوب و عملكرد مفید آن ها باعث شده است كه خلاقیت و نوآوری و رشد و توسعه و افزایش كارایی و بهره وری را در سطوح مختلف سازمان ها را شاهد باشیم.
مدیریت روابط عمومی در سازمان ها با اتخاذ تدابیر، تعیین خط مشی و سیاستگذاری و تصمیم گیری های اصولی و عملی بر اساس نظم و واقعیت های موجود سازمانی و خواسته ها و تقاضاهای مخاطبین ترسیم و تبیین می شود و پس از مرحله تدوین به اجرا درمی آید، بدون تردید شیوه های سنتی روابط عمومی كه مبتنی بر خودمحوری خودخواهی و عدم توجه به واقعیت های سازمان و جامعه و بدون در نظر گرفتن اصول مدیریت علمی، در دنیای پیچیده امروز، انتظارات روزافزون و مطالبات جامعه را برآورده نمی كند.
امروزه در عرصه روابط عمومی، مسایل و تصمیمات و تقاضاهای متنوع مشتریان و كاركنان سازمان ها موجب شده است كه با تحقیق و بررسی تبعات مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی مورد ارزیابی و بررسی قرار گیرد، پاسخگویی بدون در نظر گرفتن عوامل و تبعات یاد شده غیرممكن است، برای پاسخگویی منطقی و شفاف، سریع و صریح لازم است كه از ظرفیت های سایر علوم بهره گرفت فی الواقع مدیریت روابط عمومی می بایست از تخصص ها و دانش های مختلف علوم اجتماعی، روانشناسی و موضوعات هم پیوند با مدیریت برای رسیدن به اهداف سازمان، نهایت تلاش و كوشش را بكار گیرد. علاوه بر آن لازم و ضروری است كه اهداف، ساختار و وظایف سازمان را به درستی بشناسد و ارتباط منطقی بین تشكیلات را درك كند مدیریت روابط عمومی بدون شناخت و فهم مسایل درون و برون سازمانی، نمی تواند در اهداف تعیین شده سازمان مثمرثمر باشد، مدیریت روابط عمومی می بایست با ابزارها و تاكتیك ها و برنامه ریزی در افزایش كارایی و بهره وری و پاسخگویی به انتظارات عمومی نقش جدی و تعیین كننده داشته باشد، هرچند بسیاری از مدیران، روابط عمومی را به صورت پوستر چسبان می انگارند ولی این نگاه و شیوه نگریستن به روابط عمومی در واقع توهین به مشتریان و مخاطبان سازمان می باشد، روابط عمومی ها می بایست خود را از این نوع نگاه نجات دهند، و با لحاظ كردن خواسته ها و اهداف سازمانی و تامین منافع آن از یك طرف و تجزیه و تحلیل تقاضاهای مخاطبان و مشتریان از سوی دیگر، موجب پیشرفت سازمان و رضایتمندی مخاطبین شود كه هدف از ایجاد روابط عمومی فی الواقع ارتباط میان مشتریان و سازمان است و نوع نگاه سنتی را كم كم از زوایای بسته و قدیمی دور نموده و مدیریت علمی را جایگزین آن سازد، روابط عمومی در ساختار اداری كشور فراز و فرودهای فراوانی داشته است، برای ادامه فعالیت و حفظ ساختار سازمانی خود، به شناسایی و فهم تنگناها و مشكلات درونی و محیط بیرونی اقدام نماید تا بتواند پویایی سازمان را حفظ كند.
اگر مدیریت روابط عمومی همه چیز را ثابت و بدون تغییر فرض كند، قطعا سازمان با چالش روبرو خواهد شد. روابط عمومی ها نباید دیدگاه خود را بر روی داده های پیرامون خود ببندند، بلكه باید از انتقادات و پیشنهادهای مشتریان استقبال كنند و همچنین نسبت به مجموعه سازمانی خود انعطاف پذیر باشد. مدیریت روابط عمومی ها بایست همسان با بخش های دیگر سازمان متحول شود، برای تحقق این امر نباید از آموزش نیروی انسانی و تغییرات و تحولات محیط اداری بسیار حائز اهمیت است. همین امر سبب بالندگی و پویایی و موفقیت مدیریت روابط عمومی می شود. دنیای مدرن و عصر فناوری اطلاعات و ارتباطات اقتضاء می كند كه مدیریت روابط عمومی، رفتار دموكراتیك را برای مشاركت بیشتر نیروها در محیط سازمانی و خارج از آن نهادینه سازد و فلسفه وجودی مدیریت را با ایجاد جاذبه و تشویق و رفتار خردمندانه و مشاركت جویانه دنبال كند و برای رسیدن به اهداف سازمانی از تمام قابلیت های بالفعل و بالقوه نیروی انسانی استفاده و بهره گیرد و برای ایجاد ارتباط با نهادهای دیگر اجتماعی به صورت موثر عمل كند و عكس العمل های احتمالی را پیش بینی و در صورت وقوع هر بحرانی، توانایی مدیریت آن را داشته باشد.


منبع : کارگزار روابط عمومی

مطالب مرتبط

روابط عمومی، ابزار کارآمد مدیران قوی


روابط عمومی، ابزار کارآمد مدیران قوی
مدت ۵۵ سال از فعالیت روابط عمومی در ادارات و سازمانهای ایران می گذرد و در این راستا روابط عمومی ها دارای تغییر و تحولات بسیاری گشته اند و باید به دو گذر روابط عمومی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اشاره نمود اول مرحله ای که روابط عمومی ها را جزو شاخه ای تشریفاتی و بدون مصرف و فقط برای پرکردن یک چاله در پست های سازمانی موسسات و سازمانها می دانست و دوم مرحله گذر از این تنگنا و ارج نهادن به مسئله روابط عمومی و یا بهتر بگوییم نگاه دقیق و منصفانه به این مقوله، امروزه سازمانهای با مدیریت دارای کیفیت مطلوب، به خوبی می دانند نقش روابط عمومی ها در سازمانشان آنقدر اهمیت دارد که باید با دیدی سازمان یافته تر به آن بنگرند، چرا که شاید در بهترین جمله روابط عمومی را بتوان چشم و گوش یک سازمان دانست و اگر این دو عضو حساس ضعیف عمل نمایند، مطمئناً باید آن سازمان را رو به زوال ببینید.
برای داشتن یک روابط عمومی قدرتمند در سازمانها باید تا حد امکان به نیازهای آن رسید و برای تقویت آن از هیچ چیز دریغ نکـرد. تقویت آگاهانه ای که روابط عمومی را رشد می دهد موجب اعتلای سازمان خواهد شد.
دادن حداقل امکانات به روابط عمومی از لوازم امراست و امروز در کشورهای پیشرفته این حداقل به نهایت خود رسیده است. باید بگوییم امروزه دنیا دید دیگری نسبت به روابط عمومی ها پیدا کرده و مدعای این اظهار نظر، برگزاری سمینارهای مختلف، ارائه مقالات علمی در این رابطه، برنامه های رادیویی و تلویزیونی و دهها برنامه دیگر در جهت تقویت روابط عمومی ها و به روز رسانی آنها است. این را هم باید بدانیم که علم روابط عمومی در دنیا به سوی IT پیش می رود و از مرحله سنتی به روابط عمومی الکترونیک روی آورده است که متاسفانه در کشور ما هنوز روابط عمومی ها در مرحله اول، در حال درجا زدن هستند چه رسد که ....
اینجانب خود شاهد تغییر و تحولات چشمگیر جهانی در عرصه روابط عمومی ها بوده ام. در یک جمع بندی و نگاه کلی به این نتیجه می رسیم که کشورها سرمایه گذاری وسیعی را روی این قسمت انجام داده اند و شاید گامهای بلندی باید از سوی ما برداشته شود تا حداقل به گرد آنها برسیم. گواه این حرفم شرکت در اولین کنفرانس بین اللملی روابط عمومی در تهران بود که در بهمن ماه ۸۳ برگزار گردید. در این کنفرانس علاوه بر حضور شخصیتهای مهم کشوری و لشگری، دانشمندان زیادی از سراسر جهان، شرکت داشتند و سطح کنفرانس بسیار بالاتر از آن بود که تصور می شد. در ذیل سعی کرده ام چکیده تعدادی از مقالات ارائه شده در کنفرانس مذکور را بیان نمایم تا علاوه بر آشنایی بیشتر با وظایف روابط عمومی در سازمان ها باید با توجه به دیدگاههای کارشناسان، به اهمیت آنها نیز پی ببریم:
آقای ریچارد آلفرد لینینگ رئیس عضو هیات مدیره انجمن بین المللی روابط عمومی کسی است که از دهه ۱۹۸۰ بر کار موسسات اتحادیه های اروپا نظارت داشته و موکلان خود را برای سازگار ساختن تجارت و امور عمومی با یکدیگر راهنمایی کرده است. او در مدیریت بحران در روابط عمومی دارای تجارت ارزشمندی است و می گوید روابط عمومی اصلاً یک علم و فن یا صنعت نیست، اصول اساسی منطق هم بر آن حاکم نیست. و در ادامه اظهار می دارد: نظم یک اولویت درجه یک است و هر چند وقت یک بار که مفهوم مدیریت در تعاریف روابط عمومی تغییر می کند این سئوال را مطرح کنید که چه کلیدهایی برای موفقیت روابط عمومی وجود دارد. ایشان روابط عمومی را یک جریان مواج می داند که نمی توان برای آن یک تعریف کلیشه ای ارائه داد و باید در هر زمانی یک مدیریت خاص در جهت آن تعریف کـرد.
جان ساندرز عضو هیات مدیره شورای بین المللی ارتباطات و عضو انجمن بین المللی رادیو تلویزیون ایرلند می گوید، روابط عمومی به معنای آن است که چگونه با یکدیگر تعادل داشته باشیم و ارتباط برقرار کنیم روابط ما با دیگران است که در نهایت موجب شهرت و موفقیت ما خواهد بود.
هارون سوگیچ از بنیانگذاران خدمات ارتباطات خلاق عربستان سعودی نوشتن را جوهر حرفه روابط عمومی می داند و می گوید استفاده از تصویر ذهنی در ساختن یک داستان و نشانه تجاری امـر مهمی در جهت موفقیت یک برنامه ارتباطی است.
دکتر مهدی محسنیان راد استاد دانشگاه امام صادق (ع) و صاحب نظریه جهانی بازار پیام، نقش روابط عمومی ها در آینده مشابه یک پاره سیستم و سازگار می داند که بیشتر دیده بان است تا فرستنده پیام.
در این باره دکتر علی اکبر جلالی استاد دانشگاه علم و صنعت و ویرجینیای غربی آمریکا و نیز صاحب نظریه جهانی موج چهارم، با اشاره به روابط عمومی الکترونیک آنرا واحد اصلی ارتباط سازمانها با مخاطبین می داند و می گوید در عصر اطلاعات روابط عمومی باید اولین واحد در دسترسی به شبکه های ارتباطی داخلی، ملی و جهانی باشند. در بستر توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات درکل، و دولت الکترونیک به طور خاص نیز باید جایگاه روابط عمومی ها به صورت ویژه ای دیده می شود.
در این عرصه باید فرصت ها، تهدیدات نقاط ضعف و قوت کاربردی های فناوری و اطلاعات و ارتباطات از دیدگاه روابط عمومی ها شناخته شود و این شناخت باعث خواهد شد تا روابط عمومی ها بتوانند از فناوری اطلاعات، هم از نظر توانمندسازی و هم از نظر ابزاری استفاده کنند و بستر لازم را از نظر فنی و مهندسی و نیروی انسانی در راستای چشم انداز سازمانهای خود ایجاد کنند.
با توجه به نظرات ارائه شده توسط کارشناسانی که ذکر شد روابط عمومی ها با تکیه بر سرمایه های اجتماعی به ویژه در حوزه فعالیت خود می توانند موجب افزایش کارآمدی سازمان شده و با تقویت احساس تعلق کارکنان به مشارکت، آنان را در تحقق برنامه های سازمان که زمینه ساز تحقق توسعه کشور است، راهنمایی نمایند و همانطور که قبلاً گفته شد این امور باید با تجهیز روابط عمومی ها به شکل اساسی درآمده تا در کلیه برنامه ها، یک روابط عمومی پویا، در خدمت سازمان قرار گیـرد.
امروزه بیش از ۵۰ درصد از بزرگسالان ایالات متحده آمریکا از خانه مدرسه یا محل کار خود به اینترنت دسترسی دارند و متخصصان روابط عمومی تسلط به این ابزارهای جدید اطلاع رسانی سعی در تبلیغ و نفوذ بر اذهان آنان دارند روابط عمومی پنجره ای است که از یک سمت جامعه قرار دارد و سمت دیگر آن درون سازمان را هدف قرارداده است.
هدف یک روابط عمومی خوب باید حل مشکلات مشترک بین سازمان و مردمی باشد که با آن سازمان سروکار دارند. یک روابط عمومی مطلوب باید مجرای تبادل اندیشه ها و افکار باشد. در یک جمله می توان گفت که مهمترین رسالت یک روابط عمومی آگاه کردن مردم از تلاشـها و مشکلات سازمان، جویا شدن نظرات مردم و جمع کردن و انتقال آن به سازمان و ترتیب اثر دادن به آنها در برنامه ریزی های آتی به منظور رسیدن به رشد و توسعه بیشتر سازمان است. در اینجا نقش رسانه ها و وسایل ارتباط جمعی بویژه مطبوعات در تحقق اهداف بالا مشخص می شود رسانه ها شمشیرهای دو دمی هستند که هم می توانند ضعف های سازمان را بیان کنند و افکار عمومی را آگاه سازند و هم قادرند که انتقال دهنده آسان و بی دردسر نظرگاه های مردم به سازمان از طریق صفحات ستونهای خاص خود باشند.
روابط عمومی باید مشكلات را پیش بینی كند و قبل از وقوع آنها، علتشان را از بین ببرد. همه از خدمات روابط عمومی استفاده می كنند تا كارشان بهتر شود و وجهه خوبی بدست آورند. یك متخصص روابط عمومی موفق كسی است كه در هنر ارتباطات مهارت داشته باشد. روابط عمومی با كارهای مختلف درگیر است كه به طور خلاصه وار می توان به عقلانی ساختن افكار عمومی، ارتباط با رسانه های جمعی و تعامل با آنها، جلب مشاركت مردمی، حرمت گذاری به ارباب رجوع، بالا بردن شایسته سالاری در سازمان، آگاه سازی و اطلاع رسانی، پاسخگوئی به ارباب جراید و رسانه و نیز مردم، دستیابی به زمان و فضای (مكان) رایگان در رسانه ها برای انتشار اخبار و اطلاعات سازمان، جلوگیری از شكل گیری و رواج شایعه، دو سویه كردن ارتباط، برگزاری مراسم و نشستها، مشخص كردن مصاحبه كنندگان و مصاحبه شوندگان، تهیه جوابیه برای رسانه ها در قالب توضیح تكذیب و یا تصحیح تكذیب و یا تصحیح و تولید اخبار ابتكاری اشاره كـرد كه این مسائل توسط یك مدیر روابط عمومی قوی، خلاق و با فكر و درایت بالا و نیز فعال و پرشور مرتفع می گردد تا بتواند در پیشبرد اهداف سازمان نقش اساسی را بازی كنـد.

وبگردی
سلطان حاشیه از عکس مادرزنش رونمایی کرد!
سلطان حاشیه از عکس مادرزنش رونمایی کرد! - محسن افشانی بازیگر سینما و تلویزیون از جدیدترین عکس حاشیه ای خود با مادر زنش رونمایی کرد.
کتابت قرآن روی بدنه یک کاردستی کشتی و نامیدن آن به سفینة النّجاة !
کتابت قرآن روی بدنه یک کاردستی کشتی و نامیدن آن به سفینة النّجاة ! - گزارشی از تصویری که چند روز پیش توسط برخی در فضای مجازی با نام قرآن طلا انتشار یافت
سرگیجه پلاسکو
سرگیجه پلاسکو - وام ٣٠٠‌میلیون تومانی تبدیل به رویای آنها شده؛ داغ پلاسکو برای کسبه هنوز تازه است. وامی که بعد از سوختن پلاسکو در بوق و کرنا کردند، امروز فقط به یکی از ساکنان پلاسکو داده شده و سهم دیگر کسبه انتظار است.
عباس عبدی به سردارسلیمانی : جانفشانی‌ها تبدیل به سرمایه ملی نشده‌اند
عباس عبدی به سردارسلیمانی : جانفشانی‌ها تبدیل به سرمایه ملی نشده‌اند - یکی از موارد پیش‌آمده در این اعتراضات آتش‌زدن پرچم کشور بود که واکنش و تاسف بسیاری را برانگیخت؛ به طوری که مقام رهبری نیز به آن اشاره کردند. در آخرین واکنش‌ها...
ابعاد حقوقی جدال علی مطهری با آستان قدس
ابعاد حقوقی جدال علی مطهری با آستان قدس - 38 شرکت که جزء بزرگترین کارتل های اقتصادی کشور هستند، متعلق به آستان قدس است. بنابراین آستان قدس کنونی، آستان قدسی نیست که حضرت امام در نامه خود از آن سخن گفته‌اند.
مقایسه بودجه مراکز حوزوی با دانشگاه ها
مقایسه بودجه مراکز حوزوی با دانشگاه ها - به‌جز وزارت ارشاد، هیچ‌یک از این 40 ارگان و نهاد در قبال میلیاردها تومان بودجه‌هایی که دریافت می‌دارند پاسخگو نبوده نیستند.
ویدئویی از لحظات اولیه برخورد کشتی چینی با نفتکش سانچی و انفجار
ویدئویی از لحظات اولیه برخورد کشتی چینی با نفتکش سانچی و انفجار - ویدئویی از لحظات اولیه برخورد کشتی چینی با نفتکش سانچی و انفجار
فیلم/ گریه شدید وزیر کار در گفت‌و‌گوی تلفنی با خانواده خدمه نفتکش «سانچی»
فیلم/ گریه شدید وزیر کار در گفت‌و‌گوی تلفنی با خانواده خدمه نفتکش «سانچی» - علی ربیعی وزیر کار، رفاه و امور اجتماعی در گفت‌وگوی تلفنی با خانواده یکی از خدمه نفتکش «سانچی» اظهار همدردی کرد.
تصاویر هولناک از آخرین لحظات کشتی سانچی
تصاویر هولناک از آخرین لحظات کشتی سانچی - توقف عملیات خنک سازی و مهار آتش در شب گذشته، موجب رسیدن آتش به مخازن سمت چپ کشتی و انفجارهای شدید صبح امروز شد که در نهایت پس از چند ساعت به غرق شدن کامل نفتکش ایرانی انجامید.
عکس خواستگاری کریم انصاریفرد از دختر یونانی با زمرد گرانقیمت
عکس خواستگاری کریم انصاریفرد از دختر یونانی با زمرد گرانقیمت - رسانه های مطرح یونانی با انتشار تصاویری از رابطه عاطفی ملی پوش ایرانی باشگاه المپیاکوس با یک میلیاردر یونانی - آمریکایی پرده برداشتند و مدعی شدند این دو تصمیم خود را برای ازدواج قطعی کرده اند.
چرا حداد و ولایتی بیشتر از 50 شغل دارند؟
چرا حداد و ولایتی بیشتر از 50 شغل دارند؟ - بخشی از تکثر مسئولیت های بعضی چهره‌های سیاسی به بی‌اعتمادی نظام به افراد کارآمد برمی‌گردد و علت دیگر این موضوع، اعتماد غیرمعقول به این افراد است. با این حال این افراد هرچقدر هم که توانمند باشند، از نظر روان شناسی و انسان شناسی در بخشی از مسئولیت های خود ناموفقند.
فیلم نابغه ۱۰ ساله‌ طراح خودرو / قبلی هم انرژی هسته ای کشف کرده بود!
فیلم نابغه ۱۰ ساله‌ طراح خودرو / قبلی هم انرژی هسته ای کشف کرده بود! - فیلم - حسین عطایی ۱۰ سال دارد و در حوزه طراحی مفهومی خودرو فعالیت می کند. او ۶ اختراع ثبت شده دارد، مدرسه نمی رود و از دو شرکت تسلا و ولوو دعوت به همکاری شده است. او مشاور رییس سازمان برنامه و بودجه است. گفتگوی رضا رشیدپور با نابغه ١٠ساله طراحی خودرو را اینجا ببینید.
تست تصادف سمند در انگلیس / فقط با سرعت 50 کیلومتر در ساعت !
تست تصادف سمند در انگلیس / فقط با سرعت 50 کیلومتر در ساعت ! - تست برخورد جلوی خودرو با سرعت 50 کیلومتر در ساعت برای سمند TU5 ، توسط یکی از سازمانهای معتبر ارزیابی خودرو در انگلستان صورت گرفت.
فیلم جنجالی از حجت الاسلام قاسمیان در کرمانشاه
فیلم جنجالی از حجت الاسلام قاسمیان در کرمانشاه - این فیلم حواشی زیادی را در فضای مجازی به همراه داشته است.
جنجال نیوشا ضیغمی: من اصلا ایشان را آدم حساب نمیکنم
جنجال نیوشا ضیغمی: من اصلا ایشان را آدم حساب نمیکنم - اولین قسمت از برنامه هاردتاک کاکتوس را با صحبت های جذاب نیوشا ضیغمی در مورد خانواده و همسرش ، ماجرای صحبت های جنجالی یک هواپیما ، 8 سال احمدی نژاد و ...
    پربازدیدها