جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا


دوربین Fujifilm FinePix F۳۱fd


دوربین Fujifilm FinePix F۳۱fd
● نقاط قوت :
دارای قابلیت چهره‌یاب؛ اتصال بی‌سیم به دستگا‌های با قابلیت IrSimple، افزایش حافظه داخلی؛ نویز کم در تنظیم با حساسیت بالا.
● نقاط ضعف :
طراحی تکراری؛ حالت عکس‌برداری پیوسته کند می‌باشد؛ فرمت کارت حافظه اختصاصی؛ فاقد پایاسازی تصویری نوری؛ لنز می‌توانست وسیع‌تر نیز باشد.
شکی در کارایی و عالی بودن FinePix F۳۰ نیست و ما از جانشین او یعنی FinePix F۳۱fd نیز همین انتظار را داریم. در کنار اضافه شدن قابلیت‌های جدید و افزایش حافظه داخلی، F۳۱fd همانند FinePix F۳۰ اندازه بزرگی دارد. همانند دیگر دوربین‌های Fujifilm (و Olympus)، در این دوربین نیز از کارت‌های xD-Picture بجای کارت‌های Secure Digital استفاده می‌شود که دارای قیمت کمتر و ظرفیت بالاتر هستند.
● بررسی محصول
طراحی بدنه FinePix F۳۱fd همانند مدل قبلی خود یعنی FinePix F۳۰ بوده و رنگ آن نقره‌ای-خاکستری می‌باشد. FinePix F۳۱fd اگرچه یک دوربین ultra-compact نیست ولی نوع طراحی بدون برآمدگی آن باعث می‌شود که به راحتی در جیب ژاکت شما جای بگیرد. با وزن تقریبی ۲۰۰ گرم هم باعث پایداری و ثبات در استفاده می‌شود، بدون اینکه احساس سنگینی در حمل آن به شما دست دهد. یکی از عیب‌های این دوربین (که در اکثر دوربین‌های کوچک رایج است) این است که به دلیل کوچکی آن هنگام عکس گرفت با یک دست بطور تصادفی ممکن است دکمه‌های دیگر به اشتباه فشار داده شوند. ولی بهرحال بهتر است برای استفاده مطمئن‌تر و راحتر و همچنین برای بکارگیری بهتر کنترل‌ها بهتر است که از هر دو دست خود برای استفاده از F۳۱fd بهره بگیرید.
باتری و شکاف مخصوص کارت هر دو در سمت راست و در زیر یک در لولایی واقع شده‌اند. باتری NP-۷۰ Li-Ion بسیار مناسب برای گرفتن حدود ۵۸۰ عکس با هر بار شارژ می‌باشد. در این دوربین باتری توسط یک آداپتور شارژ می‌شود و توسط یک گیره نگهدارنده نگاه داشته می‌شود تا در هنگام تعویض کارت حافظه جابجا نشود.
F۳۱fd دارای یک mode dial در بالا می‌باشد که در کنار دکمه روشن/خاموش قرار دارد. این دکمه دارای شش حالت Movie، A/S، Rec-Manual، Rec-Auto، Scene و Anti Blur می‌باشد.
برای گرفتن پرینت بصورت بی‌سیم و در حرکت FinePix F۳۱fd مجهز به IrSimple می‌باشد که یک اینفرارد پرسرعت مبتنی بر پروتکل ارتباطی بی‌سیم است که به شما امکان می‌دهد تا عکس‌ها را به دوربین هم مدل دیگر یا دستگاه مجهز به IrSimple همانند پرینتر سیارMP-۱۰۰ منتقل نمایید. شما می‌توانید پورت بی‌سیم را در بین دو اتصال دیگر DC-in و AV-out در کنار دوربین پیدا کنید.
همچنین Fujifilm حافظه داخلی این دوربین را از ۱۰MB به ۲۶MB افزایش داده است که حدوداً اجازه گرفتن ۱۰ عکس را به شما می‌دهد.
فضای قابل توجهی نیست ولیکن برای زمانیکه بر اثر فراموشی کارت xD-Picture خود را در خانه جای گذاشته‌اید می‌تواند بسیار مناسب باشد.
در مقایسه با F۳۰ مدل F۳۱fd دارای روزلوشن ۶ مگاپیکسل، صفحه‌نمایش LCD در اندازه ۲.۵ اینچ ۲۳۰,۰۰۰ پیکسل، ماکسیمم تنظیم حساسیت تا ISO ۳,۲۰۰ و قابلیت ضبط فیلم با کیفیت VGA و با سرعت ۳۰ فریم در ثانیه می‌باشد. متاسفانه امکان استفاده از زوم نوری در هنگام ضبط فیلم وجود ندارد.
FinePix F۳۱fd از همان سنسور و پردازنده استفاده شده در FinePix F۳۰ بهره می‌برد در نتیجه ما انتظار همان کارایی و کیفیت را نیز داریم. بطور کلی این دوربین جدید Fujifilm همچنان یک دوربین خوب است ولیکن همانند مدل قبلی خود دارای فوکوس اتوماتیک نه چندان خوب و حالت عکاسی پیاپی کند می‌باشد.
عملکرد تنظیم میزان سفیدی اکثراً خوب عمل می‌کرد، اگرچه در بعضی مواقع در روشنایی خیلی زیاد کمی دچار تزلزل می‌شد. همچنین در محیط‌های با کنتراست بالا گوشه‌های تصویر کمی ارغوانی رنگ می‌شوند.
همانند F۳۰ در این دوربین نیز در حالت ISO ۱,۶۰۰ عکس‌های بدون مشکلی گرفته می شوند. در اکثر دوربین‌ها در حالت ISO ۸۰۰ و ISO ۱,۶۰۰ معمولاً عکس‌های گرفته شده به مانند این می‌مانند که بر روی آن‌ها لایه‌ای از شن پوشیده شده‌ است و تنها قابل قبول برای دیدن روی صفحه LCD دوربین یا کامپیوتر هستند. در مقایسه با دیگر دوربین‌ها، عکس‌های ما با F۳۱fd در ISO ۸۰۰ و پایین‌تر قابل رقابت با اکثر دوربین‌های موجود در بازار و در بعضی مواقع بهتر از آنها می‌تواند باشد.
همانند مدل قبل خود، FinePix F۳۱fd عکس‌های خوبی در موقعیت‌های کم‌نور می‌گیرد، جاهایی که امکان استفاده از فلاش وجود ندارد. کیفیت ساخت دوربین نیز عالی است و در هنگام استفاده خوب در دست جای می‌گیرد. اگرچه بعضی آن را به خاطر روزلوشن پایین نسبت به دیگر رقبا سرزنش می‌کنند ولیکن براستی ۶ مگاپیکسل برای اکثر کاربران کافی و مناسب می‌باشد. و در پایان در صورت داشتن قابلیت‌های پایاسازی تصوری نوری و لنز وسیع‌تر، این دوربین Fujifilm می‌توانست کامل‌تر باشد.
منبع : سایر منابع


همچنین مشاهده کنید