پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

وبلاگ مایکروسافت، روابط عمومی مدرن


وبلاگ مایکروسافت، روابط عمومی مدرن
● آیا رابرت اسكابل بلاگر معروف مایكروسافت، منادی مرگ روابط‌عمومی سنتی است؟
رابرت اسكابل كه در فضای مجازی وبلاگ نویسی به SCOBLEIZER معروف است، یك پدیده است نه فقط به این دلیل كه او یك شغل عجیب و غیر معمول دارند، بلكه به این دلیل كه وی مثال و نمونه‌ای است كه ممكن است آغاز پایان <ارتباطات> را علامت بزند. اسكابل اول از همه یك بلاگر است، مردی كه نشریه آنلاین (كه بلاگ یا وب لاگ) نامیده می‌شود را اداره می‌كند كه در آن، وی تفكرات و لینك‌ها و ارتباط‌های اینترنتی را از طریق فرستادن روی وبلاگ منعكس می‌كند. اما آقای اسكابل كارمند مایكروسافت بزرگ‌ترین كمپانی نرم‌افزار جهان است كه عنوان رسمی شغل او مبلغ یا كشیش تكنولوژی نام دارد. این دو نقش در وی در هم تنیده شده‌اند. این وبلاگ نویسی شجاعانه او بود كه باعث شد كه او این شغل را به دست بیاورد كه بخش اعظم آن وبلاگ‌نویسی است.
به نظر می‌رسد آقای اسكابل لایق و سزاوار حقوقی كه دریافت می‌كند، باشد. او در حال حاضر در میان امپراتورهای این صنعت یك آدم نسبتا معروف است كه وبلاگ خود را با تقدس تمام می‌خواند. او موفق به شكست اشكال متعارف روابط عمومی كه سال‌هاست ناتوان هستند، گردید، او همچنین به مایكروسافت با همه سوابق انحصار گرایانه‌اش، چهره خوبی (كمتر شرور) برای جهان خارج بخشید، به ویژه برای توسعه دهندگان مستقل نرم‌افزار كه خوانندگان اصلی بلاگ او هستند. روسا و كارمندان روابط عمومی سایر كمپانی‌ها هم به وبلاگ او توجه می‌كنند.
اسكابل وبلاگ نویسی را از چهار سال قبل آغاز كرد. در آن هنگام وی در یك كمپانی ژاپنی به نام NEC كار می‌كرد. حوزه تخصصی اسكابل، كامپیوترهای لپ تاپ بود كه به كاربران اجازه می‌داد تا یادداشت‌های خود را همواره تایپ كنند و این یك كار معمولی است. اما آقای اسكابل از وبلاگ خود برای گفت‌وگو با مشتریان NEC استفاده می‌كرد، به آنها حمایت‌های فنی می‌داد و پاسخ‌هایشان را به دقت ملاحظه می‌كرد، با چنین صداقت
خلع سلاح‌كننده‌ای بود كه خواندن وبلاگ او برای عاشقان تكنولوژی به یك ضرورت كه باید آن را مطالعه كنند، تبدیل شد.
این موضوع توجه لن پریور كه مدیر تبلیغات مایكروسافت بود، را به خود جلب كرد. از آن به بعد به قول پریور مایكروسافت عمدتا تبلیغ فرد به فرد را دنبال كرد. اما پریور یك فكر انقلابی در سر داشت.
به دلیل ترس از پرواز آقای پریور خلبانی را ملاقات كرده بود و با او مشكل خود را در میان گذاشته بود، آن خلبان به او گفته بود از جایی كه در هواپیما می‌نشیند از طریق كانال۹ به گفت‌وگوهای خلبان با برج مراقبت گوش دهد.
پریور این كار را كرد و به قول خود وی، ترس او از پرواز از بین رفت. او كارهایی انجام داد تا سخنان واقعی مردم را بشنود. بنابر این او گمان می‌كرد كه مایكروسافت باید <كانال۹> خود را برای شنیدن صدای مردم داشته باشد و وبلاگ‌نویسی داخلی باید بخش مهمی از این كار باشد.
بدین ترتیب آقای پریور دریافت كرد كه شیوه صادقانه و صریح آقای اسكابل می‌تواند <كانال۹> مایكروسافت را به آنها بدهد و او را استخدام كردند.
وبلاگ‌های اسكابل كه خارج از كامپیوترهای مایكروسافت نگهداری می‌شد، تا پاسی از شب كار می‌كرد و پاسخ خوانندگان خود را می‌دهد، در واقع او وبلاگ خود را مانند <سرچشمه‌ای از آگاهی> می‌خواند. خواننده به راحتی می‌تواند در جریان مسائل آقای اسكابل قرار گیرد مثلا بفهمند كه همسر جدید آقای اسكابل به تازگی حق شهروندی آمریكا را دریافت كرده است. او هر یك از پست‌هایش را با این جمله آغاز می‌كند، یك وبلاگ خوب به شما اجازه می‌دهد تا آشفتگی‌ها و مسائل پشت‌پرده را ببینید.
اما آقای اسكابل وقتی درباره تكنولوژی مایكروسافت اظهار عقیده می‌كند تمام تلاش خود را می‌كند. وقتی گوگل، اپل یا هر كمپانی دیگری محصول بهتر می‌سازد، او حتما در بلاگ خود درباره آن محصول می‌نویسد. خود او معتقد است كه من درباره مایكروسافت سال‌هاست تعصب دارم. این موضوع به وی اعتبار و قدرت می‌دهد. اگر شخصی از هر كجا به مایكروسافت ضربه‌ای بزند، داد و هوار او بالا می‌رود و خوانندگان وی نیز او را محق می‌دانند.
با الهام از موفقیت‌های آقای اسكابل، دیگر كمپانی‌ها به ویژه در بخش تكنولوژی در حال راه‌اندازی وبلانگ هستند. معروف‌ترین آنها جاناتان شوارتز از یك كمپانی سازنده كامپیوتر به نام Sun است كه عقاید خود را درباره ادغام احتمالی در این صنعت و مسائل دیگری درباره رقبای خود را در وبلاگ خود می‌نویسد. بروس لاری رییس روابط عمومی كمپانی نوول نیز وبلاگ راه انداخته است. مطبوعات كسل كننده قدیمی در زمانی كه همگان در پی گذراندن وقت بیشتری با خانواده خود هستند در انزوا قرار گرفته‌اند. می‌توان تصور كرد كه وبلاگ در ۱۰ سال آینده به طور كلی جایگزین مطبوعات چاپی شود.
آقای اسكابل بسیار محتاط است كه در این باره پیش‌بینی قاطعی نكند.
او معتقد است كه همواره جایی برای روابط عمومی سنتی وجود دارد. مدیر روابط عمومی كمپانی مایكروسافت هم از اظهارنظر در این باره پرهیز می‌كند. به هر حال این موضوع به زمان نیاز دارد.
آقای اسكابل از سوال درباره آینده نشریات چاپی متنفر است اما به نظر می‌رسد به نظر كمپانی وخود وی جدال اتفاق خواهد افتاد اما كاملا آشكار نیست كه چه اتفاقی خواهد افتاد. آیا او فقط از چیزهای كوچك انتقاد خواهد كرد و در مورد مسائل بزرگ خاموش خواهند ماند؟
قضاوت را برای او در صفحه نظرات وبلاگش كه دیگر خیلی مشهور است، دشوار می‌كند زیرا او واهمه دارد كه هر آینه خوانندگانش را از دست بدهد.
نویسنده : امیر كوچك‌سرابندی
منبع : سایت آمل تک


همچنین مشاهده کنید