سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا


گذری از زنجان شهر زیتون پرور


گذری از زنجان  شهر زیتون پرور
استان زنجان دارای وسعتی بالغ بر ۲۲۰۰۰ كیلومتر مربع (۴/۱ درصد مساحت كشور)، آب و هوای مدیترانه‌ای متوسط با رطوبت نسبی ۵۲ درصد، ۱۰۱۸۲۱۴ نفر جمعیت و ۷ شهرستان است. محصول ناخالص داخلی استان در سال ۸۲ بیش از ۶۳۱۵ میلیارد ریال بوده است. در سال ۸۲ تعداد ۸ شهرك صنعتی در استان زنجان به مساحت بیش از ۵۰۳ هكتار و ظرفیت استقرار ۷۱۲ واحد مشغول فعالیت بوده‌اند. این شركت‌ها عبارتند از : زنجان ۱ و ۲، تخصصی روی، هیدج (ابهر)، خرمدره، ماهنشان، خدابنده و ابهردو. همچنین سه شهرك صنعتی طارم، صائین قلعه و سلطانیه در دست احداث هستند. استان زنجان با ۸۸۳ هزار هكتار زمین قابل كشت و ۸۵ هزار بهره‌بردار در بخش كشاورزی و دارا بودن زمین‌های مستعد، در محاسبه كاربری اراضی، در رده نهم كشور قرار دارد. یكی از مهمترین محصولات كشاورزی استان كه در بازار جهانی به دلیل كیفیت خوب و زودرس بودن خریداران بسیاری دارد، سیر است كه در صورت رعایت استانداردهای بسته‌بندی قابل توسعه و صادرات خواهد بود. انگور از نظر سطح زیر كشت رتبه هشتم و از نظر تولید رتبه نهم و زیتون از نظر سطح زیر كشت و محصول مقام اول كشور را دارا می‌باشد. در محور ارتباطی ایران - اروپا، زنجان پس از تبریز بزرگترین شهر ناحیه است كه می‌تواند به عنوان بارانداز كالاهای وارداتی و صادراتی در كنار راه‌آهن و بزرگراه به ارائه خدمات باراندازی بپردازد.
● جاذبه‌های گردشگری زنجان
▪ گنبد سلطانیه
تاسیس بنای گنبد سلطانیه، در ۴۳ كیلومتری زنجان، به دستور محمد خدابنده از سال ۷۰۴ تا سال ۷۱۳ هجری قمری طول كشید. این بنا با ۵/۴۸ متر ارتفاع و ۶/۲۵ متر قطر دهانه گنبد پس از كلیسای سانتاماریا در فلورانس ایتالیا و مسجد ایاصوفیا در استانبول تركیه سومین بنای عظیم و تاریخی گنبد‌دار در جهان و اولین بنای عظیم آجری تاریخی ایران است. این بنا بعنوان پنجمین بنای تاریخی مهم كشور، آرامگاه سلطان محمد خدابند. (اولجایتو) است.
▪ بقعه ملاحسن كاشی
این بقعه در ۵/۲ كیلومتری جنوب شهر سلطانیه فعلی و به دستور شاه طهماسب در سال ۹۷۳ هجری قمری تاسیس شد و در مجموع با مقبره شیخ صفی‌الدین اردبیلی قابل مقایسه است.
▪ مسجد جامع (سید)
عبداله میرزا دارا پسر یازدهم فتحعلی شاه قاجار در هنگام حكمرانی در زنجان، سال ۱۲۴۲ هجری قمری، این بنا را بر اساس طرح مساجد چهار ایوانی ساخت.
▪ مجموعه بازار زنجان
احداث این مجموعه در زمان آغا محمدخان قاجار آغاز و در زمان فتحعلی شاه به پایان رسید. این مجموعه به صورت یك خط مستقیم با عنوان بازار بالا و پایین به دو قسمت شرقی و غربی تقسیم شده است.
▪ مردان‌ نمكی
باستانشناسان در سال ۱۳۷۳ پیكره‌ای را كه بخش‌هایی از اندام و لوازم شخصی آن باقی مانده بود، در معدن نمك چهرآباد یافتند. این جسد همراه ۳ جسدی كه بعدها یافت شد در مجموعه رختشویخانه زنجان نگهداری می‌‌شود.
▪ رختشویخانه
این بنا در بافت تاریخی شهر، محله عباسقلی خان، در سال ۱۳۴۷ هجری قمری تاسیس شد. آب این رختشویخانه از قنات قلعه‌چی حاجی میربهاء‌الدین تامین می‌شده و محلی عمومی برای شستشوی لباس بوده است.
▪ پلهای تاریخی
۱) پل حاج میر بهاء‌الدین
۲) پل حاج سید محمد
۳) پل سردار
غار كتله‌خور
این غار در ۱۶۵ كیلومتری زنجان دارای قندیلهای بسیار زیبا و یكی از زیباترین غارهای ایران است. در حال حاضر بیش از ۲ كیلومتر از وسعت غار آماده بازدید علاقه‌مندان است.
بقعه امامزاده سیدابراهیم
نماز جمعه شهر زنجان در این بقعه كه مركز شهر واقع شده است، برگزار می‌گردد.
▪ معبد داش كسن
این اثر مستطیل شكل در ۱۰ كیلومتری جنوب شرقی سلطانیه واقع شده است. این اثر تاریخی در ۵۳ كیلومتری زنجان در دوره ایلخانان مغول تاسیس شد.
▪ صنایع دستی زنجان
ملیله‌كاری، چاروق دوزی، چاقوسازی، فرش دستباف، گیوه و روفرشی، جاجیم، گلیم و تولیدات مربوط.
▪ صنایع مهم زنجان
۱) ایران ترانسفو
۲) پارس سوئیچ
۳) ملی سرب و روی ایران
۴) كالسیمین
۵) مینو
۶) چینی‌‌سازی ماهنشان و هیس
۷) فرش سهند
۸) سامان شیمی
۹) بلكا شرق
۱۰) نخ تایر
۱۱) راهان توان
▪ محصولات كشاورزی
محصولات عمده كشاورزی استان كه صادراتی هستند عبارتند از: زیتون، انار، سیر، انجیر، برنج، انگور، زردآلو، سیب، لوبیا، خیار، پیاز، گردو، فندق و بادام
▪ طارم، نگین انگشتری كشاورزی ایران
سالانه حدودا ۱۷ هزار هكتار از اراضی شهرستان طارم به كشت بیش از ۳۰ نوع محصول زراعی اختصاص یافته، بیش از ۲۰۰ هزار تن از انواع محصولات زراعی برداشت و به بازار عرضه می‌گردد. این تنوع و این حجم در كل كشور كم‌نظیر و شاید بی‌نظیر باشد. از محصولات عمده زراعی شهرستان می‌توان از گوجه‌فرنگی، سیر،‌برنج، سیب‌زمینی، پیاز، طالبی، خربزه، هندوانه، خیار، لوبیا، كلزا، كرفس و... نام برد. این اراضی عمدتا در كناره‌های رودخانه قزل‌اوزن و در ارتفاع ۳۰۰ تا ۷۰۰ متری سطح دریا واقع شده‌اند. ویژگی مهم محصولات زراعی این شهرستان پیش‌رس بودن این محصولات و اتكا به سیستم دو یا چند كشتی در یك قطعه زمین در یك سال می‌باشد. صادرات سیر به روسیه و كشورهای آسیای میانه و كرفس به كشورهای عربی عمده صادرات این شهرستان است.
منبع : روزنامه تفاهم


همچنین مشاهده کنید