دوشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۷ / Monday, 21 January, 2019

چهره دگرگون آینده با تجارت بی سیم


چهره دگرگون آینده با تجارت بی سیم
در بخش نخست مقاله تاجر موفق در بازار «الكترونیك» به تاریخچه پیدایش اینترنت به عنوان بستر تجارت الكترونیك و نیز ظهور و رواج تجارت الكترونیك اشاره شد و سپس چارچوب های تجارت الكترونیك مورد بررسی قرار گرفت. در بخش دوم مقاله به مراحل تجارت الكترونیك و مدل های رایج تجارت الكترونیك اشاره می شود.
● مراحل تجارت الكترونیك
مراحل رشد و گسترش تجارت الكترونیكی را می توان به ۵ بخش تقسیم كرد كه هر چه به گام های پایانی تر نزدیك می شویم در حقیقت به تجارت الكترونیكی واقعی نزدیك تر شده ایم و شركت ها و سازمان هایی كه در جست وجوی بازار الكترونیكی برای كالاها و خدمات خود هستند، سعی در رسیدن به مراحل پایانی این چرخه دارند.
۱) در مرحله اول از مجموعه مراحل پنج گانه شركت یا سازمان متقاضی تجارت الكترونیك سعی در ایجاد یك سایت ساده شامل اطلاعات محصولات و خدمات تولیدی خود را دارد تا این اطلاعات از طریق اینترنت در اختیار مشتریان قرار بگیرد. در حقیقت، مرحله اول به معنای به وجود آمدن ویترینی بر روی شبكه جهانی وب برای بازدیدكنندگان است تا اطلاعات مورد نظر خود را از طریق این صفحات دریافت كنند.
۲) این مرحله شامل توسعه و گسترش مرحله اول است. در این مرحله سایت شركت تبدیل به یك پایگاه داده ای (DataBase) قوی شده، برای نگهداری اطلاعات مورد استفاده قرار می گیرد، در این مرحله، اطلاعات همه محصولات و خدمات و شرح كامل آنها در بانك اطلاعات قرار می گیرد و كاربران امكان ارسال سفارش خرید از طریق این وب سایت را خواهند داشت، اما هنوز زیرساخت های لازم برای پرداخت اینترنتی فراهم نشده است و پرداخت پول به همان روش سنتی انجام خواهد گرفت.
۳) برقراری امكان تعامل از مهمترین نكات مرحله سوم است. در این مرحله، كاربران امكان تعامل با مدیر سایت را خواهند داشت كه این تعامل از طریق e-mail، chat و voice خواهد بود و كاربران درباره زمانی بسیار كوتاه مدت پاسخ خود را از مدیر سایت دریافت خواهند كرد و امكان پرسش و پاسخ online میان فروشنده و خریدار و نیز رد و بدل شدن اطلاعات در مورد كالا و یا خدمات خواسته شده وجود دارد.
۴) در این مرحله، امكان پرداخت اینترنتی برای كاربران فراهم خواهد شد و مشتریان پس از ارسال فرم های سفارش خرید و دریافت كالا، وجه موردنظر و توافق شده را از طریق پایانه های فروش بانك ها و مؤسسات مالی طرف قرارداد برای فروشنده ارسال خواهند كرد كه این حمل و نقل پول به صورت بسیار امن از طریق اینترنت برای مشتریان فراهم خواهد شد.
۵) مرحله آخر كه آخرین مرحله از مراحل پنج گانه است، به مرحله یكپارچگی معروف است. در این مرحله، سیستم های واسطه ای میان فروشنده و خریدار با سیستم های موجود در سازمان و یا شركت به حالت یكپارچگی كامل درخواهند آمد. بدین معنا كه اگر كالایی فروش رود، موجودی كالای فروش رفته به میزان خریداری شده از موجودی انبار كسر شده و همزمان دستور خرید جدیدی برای جایگزین كردن كالای فروش رفته به انبار ارسال خواهد شد و در خریدهای بعدی موجودی انبار بلافاصله به نمایش درخواهد آمد. این مرحله از مجموعه مراحل تجارت الكترونیك كامل ترین مرحله در تجارت الكترونیكی است كه در آن نتیجه همه عملیات مربوط به داد و ستد در همه سیستم های سازمان منعكس می شود.
● تجارت الكترونیكی پاره ای
در این سبك از تجارت الكترونیكی، تنها بخشی از فرایندهای داد و ستدی به صورت غیرالكترونیكی و سنتی انجام می شود و سازمان تنها از اینترنت به عنوان یك پل ارتباطی با مشتریان خود بهره می گیرد و پس از دریافت سفارش كالا اجناس را تحویل مشتری می دهد و پول كالا و خدمات را به صورت نقدی دریافت می كند. این مدل از تجارت الكترونیكی نمونه ای بسیار كارا و اثربخش برای كشورهایی است كه از زیرساخت های مناسبی برای تجارت الكترونیكی بهره نمی برند.
● مدل های تجارت الكترونیك
استفاده از اینترنت به عنوان اصلی ترین بستر ارتباطی در تجارت الكترونیكی باعث به وجود آمدن مدل های گوناگونی در این سبك از تجارت شده است. این مدل ها كه حاصل تعامل ۳ گروه اصلی تجارت الكترونیكی دولت، مشتری و بنگاه های اقتصادی است، باعث توسعه و گسترش مدل های مختلف تجارت الكترونیك شده است:
۱) مدل (Business to Business) B۲B
این مدل از تجارت الكترونیك مهمترین نوع تجارت الكترونیكی است كه در حدود نصف درآمدهای تجارتی الكترونیكی را به خود اختصاص خواهد داد. این مدل سبب پیدایش ارتباطی گسترده میان تأمین كنندگان، تولیدكنندگان، توزیع كنندگان و فروشندگان خواهد بود.
در این مدل، ارتباط میان دو یا چند سازمان ، توسعه اقتصادی، تولیدكنندگان مواد اولیه و ارائه كنندگان انواع گوناگون خدمات موردنظر است. در حقیقت، این مدل را به نوعی می توان توسعه یافته مدل قدیمی (Electronic Data Interchange) EDI دانست، اما در این مدل واسطه ها كاهش یافته، همین خود سبب كاهش قیمت ها خواهد شد.
۲) مدل B۲C و Consumer to Business) C۲B Businessto Consumer ) مدل های B۲C و C۲B بیان كننده ارتباط متقابل تولیدكننده و خریداران نهایی محصولات و خدمات است. مدل های دوگانه B۲C و C۲B دارای مزایایی مانند خرید ارزان تر كالا نسبت به دنیای واقعی، امكان ارسال خریداری شده به مكان درخواستی مشتری و غیره است.
این مدل از تجارت الكترونیك به عنوان ساده ترین نوع تجارت الكترونیكی شناخته می شود كه منجر به ارتباط نزدیكی میان مشتری و فروشنده خواهد بود و در این میان به دلیل كاهش قیمت ها به دلیل از بین رفتن واسطه ها خریدار منفعت بیشتری خواهد داشت.
۳) C۲C(Consumer to consumer) این مدل از تجارت الكترونیك بیشتر به خرده فروشی های كالای دسته دوم خانگی اختصاص دارد. جایی كه خریداران و فروشندگان هر دو از گروه نهایی هستند و در این میان ردپای تولیدكننده و یا واسطه ای دیده نمی شود. نمونه رایج این شیوه از تجارت را می توان در جمعه بازارها و یا حراج های محلی و منطقه ای دید كه هر كس كالای تولیدی خود را به صورت تك فروشی در معرض فروش خریداران قرار می دهد.
از مشهورترین نمونه های این مدل از تجارت الكترونیك می توان به سایت ebay اشاره كرد.
۴) b۲) و C-۲bg (Government to business, business to Government) در این مدل ها، سازمان ها و مراكز دولتی و خصوصی در ارتباط با مراكز اقتصادی و بنگاه های تجاری دولتی هستند. در این ساختار، دو طرف با مراجعه به وب سایت های طرف قرارداد و تعامل با یكدیگر از طریق شبكه های رایانه ای امور بازرگانی مورد نیاز خود را انجام می دهند. این امور شامل مواردی چون ارسال درخواست های بانكی برای مؤسسات دولتی، گرفتن مجوزهای لازم برای انجام امور اداری، پرداخت وجه مورد درخواست سازمان ها و بانك ها و غیره است. مزیت اصلی این دو مدل صرفه جویی در انجام امور برای شركت های دولتی و سازمان های خصوصی و نیز كاهش زمان انجام كارها است و نیز سبب تحصیل فرایندهای اداری توسط دولت شده است.
۵) C-۲bg (Government to consumer، consumer to Government)
در این مدل ها، ارتباط میان مردم و دولت مطرح است و این رابطه بیش از آن كه ماهیتی تجاری داشته باشد، ماهیتی خدماتی دارد و شامل خدماتی است كه دولت می تواند به مردم ارائه دهد و یا زمینه ای برای تسهیل ارتباطات مالی مردم و دولت در امور مالیاتی است و یا درخواست خدماتی كه از سوی شهروندان به دولت ارائه می شود كه می تواند شامل درخواست های مختلف در زمینه اقتصادی و یا بازرگانی باشد.
۶) G۲G (Government to Government)
در این مدل، ارتباط متقابل میان دو یا چند سازمان دولتی و یا وزارتخانه مطرح است و مواردی چون ارتباط شهرداری با پلیس، ادارات برق و آب با شهرداری ها، نهادهای نظامی و انتظامی با وزارتخانه ها و غیره را شامل می شود.
در این مدل، امكان تبادل اطلاعات میان مؤسسات دولتی و یا دادوستد بازرگانی میان شركت های دولتی فراهم شده است.
به علاوه، بخش نامه ها و دستورالعمل های دولتی را می توان از طریق این مدل كسب و كار الكترونیكی برای سازمان ها ارسال كرد.
● اهمیت وب سایت در تجارت الكترونیكی
وب سایت ها تأثیر فراوانی بر فعالیت تجاری شركت ها دارند. شركتی كه به دروازه ورود الكترونیكی خود بی اعتناست، سبب ورشكستگی تجارت و كسب و كار خود خواهدشد.
وب سایت دروازه ورود به یك مارك تجاری - محصولات و خدمات شركت سازنده محصول است.
وب سایت بی استفاده و رنگ و رو رفته همانند ویترین قدیمی و رنگ و رو رفته در كسب و كار سنتی است و سبب خواهدشد كه مشتریان رغبتی به خرید محصول نداشته باشند، اما در مقابل بهترین سایت ها هم اگر امكان یافتن آن ازطریق اینترنت برای مردم درنظر گرفته نشده باشد و اصطلاحاً دولت با كاربرد (User Frinedly) نباشد، هیچ توفیقی نخواهدداشت و لذا شركت ها باید درنتایج جست وجوی اینترنتی جای پای خود را محكم كنند. برای بسیاری از كاربران، سایت های جست وجو (search engine) نقطه ورود آن ها به اینترنت است.● مزایای تجارت الكترونیكی
۱) تجارت الكترونیكی اطلاعات كامل و گسترده ای درمورد هركالا دراختیار خریداران و فروشندگان قرارمی دهد كه به دست آوردن چنین اطلاعاتی در دنیای واقعی ارزش تجاری بسیاری دارد، اما بدون صرف هزینه و زمان امكان نخواهدداشت.
۲) امكان ایجاد ارتباط با همه افرادی كه برای تكمیل فرایند بازرگانی لازم است از طریق e-mail، chat، voice و غیره.
۳) حذف واسطه ها یكی دیگر از باارزش ترین هدایای تجارت الكترونیك به خریداران است كه باعث كاهش بی سابقه قیمت ها خواهدشد كه این كاهش قیمت ۱۵ تا ۵۰ درصد خواهدشد و به علاوه سبب كاهش زمان مبادلات نیز می شود.
۴) با تجارت الكترونیكی می توان طیف گسترده ای ازتولیدكنندگان را زیرپوشش قرارداد و امكان چانه زنی بیشتری در مبادلات تجاری به دست آورد كه در تجارت سنتی به دلیل محدودیت های جغرافیایی امكان چنین امری میسر نیست.
۵) امكان عرضه وفروش محصول از سوی تولیدكنندگان به بازار تمام كشورها و این به معنای امكان جهانی شدن فروشندگان با صرف كمترین هزینه ممكن و امكان بازاریابی وسیع تر است.
۶) امكان خرید محصولات سفارشی و مطلوب خریداران از دیگر مزایای تجارت الكترونیكی است. به این معنا كه شما در خرید یك محصول ویژگی های موردنظر خود را به فروشنده انتقال می دهید و فروشنده نیز در صورت امكان محصول را با توجه به خواسته های شما تولید می كند و دراختیار شما می گذارد. هم اكنون این روش فروش در محصولات صنعتی رواج بیشتری یافته است، درحالی كه در سال های اولیه تنها در مورد محصولات ساده ای مانند ساعت، كتاب و غیره امكان تحقق چنین امری وجودداشت.
۷) ایجاد نوسانات جدید اقتصادی از دیگر مزایای commerce ـ E است. چنین مؤسسات نوپایی توانایی رقابت و در مواردی امكان سبقت گرفتن از شركت های كهنه كار را دارند.
۸) كاهش هزینه های ناشی از اشتباه های انسانی و ایجاد امكانات بهتر برای مدیریت در سطح شركت ها.
۹- افزایش سرمایه گذاری و اشتغال در بخش های درگیر با تجارت الكترونیكی.
۱۰) امكان گسترده شدن و افزایش تعداد خریداران و فروشندگان در این نوع از بازار فراهم می شود. با وجود تعداد زیاد خریداران وفروشندگان امكان رقابت كامل در بازار فراهم خواهدشد و هیچ یك از خریداران و فروشندگان نمی توانند اثری برروی شرایط و قیمت بازار داشته باشند.
۱۱) تجارت الكترونیكی سبب تحولی در شیوه های كسب و كار خواهدشد كه این تحول با افزایش شدید مقیاس تولید، كاهش هزینه های مبادله، كاهش هزینه های توزیع، افزایش رقابت و... همگی سبب كاهش هزینه های تولیدشده و خود سبب افزایش رفاه اجتماعی خواهدشد.
۱۲) در بازار كسب و كار الكترونیكی، ادامه حیات شركت ها و مؤسسات به میزان خلاقیت و نوآوری شركت در مراحل مختلف تولید و توزیع وابسته است و هر شركت كه نوآور و خلاق باشد، گوی سبقت را از سایر رقبا خواهدبرد و این خلاقیت به كل بازار سرایت می كند و محركی برای چرخه اقتصادی جامعه خواهدشد.
● موانع تجارت الكترونیكی
برای راه اندازی كسب و كار الكترونیكی موانعی وجوددارد كه شامل موارد زیر است:
۱) كمبود دانش و فرهنگ استفاده از تجارت الكترونیكی و شبكه اینترنت
۲) لزوم حمایت از حقوق مصرف كنندگان در تجارت الكترونیكی
۳) نبود زیرساخت های حقوقی در استفاده از تجارت الكترونیكی مانند عدم قبول اسناد و امضاهای الكترونیكی
۴) امنیت پائین نقل و انتقال وجود الكترونیكی در برخی از كشورها
۵) سرعت پائین و نیز محدودیت های استفاده از شبكه اینترنت
۶) عدم اطلاع كافی مؤسسات و شركت های واسطه ای و تولیدی ازمزایای كسب و كار اینترنتی
۷) تأمین امنیت لازم و نیز محرمانه ماندن اطلاعات رد و بدل شده
● M-Business
این سبك از تجارت را كه تجارت الكترونیكی ازطریق فناوری بی سیم می دانند، جدیدترین نوع تجارت الكترونیك محسوب می شود. اگرچه این سبك از تجارت هنوز مراحل ابتدایی خود را پشت سرمی گذارد اما تاكنون رشد سریعی را آغاز كرده است. این سبك ازتجارت سبب خواهدشد كه كاربران به اطلاعات حساس تجاری و بازرگانی در هر زمان و در هر موقعیتی دست یابند.
فناوری های تشخیص موقعیت مكانی (GPS) امروزه به عنوان راهكاری در توسعه فروش و مدیریت ارتباط با مصرف كننده (CRM) و تجارت شركت با مشتری (B۲C) و شركت با نماینده فروش (B۲E) مورد استفاده قرار می گیرد. در صورت نزدیك بودن قیمت مكانی خریدار به یكی از شعبات فروشنده، امكان تحویل كالا به خریدار در همان موقعیت فراهم خواهدبود.
● نتیجه
E-commerce صرف نظر از تمامی برتری ها هنوز دارای نقاط ضعفی است. توانایی دسترسی به رایانه های شخصی و سرعت پائین نقل و انتقال اطلاعات برروی بستر اینترنت امكان دستیابی به پایگاه های اینترنتی را با مشكل مواجه می سازد و درنتیجه تأثیر این موارد، اثر تجارت الكترونیكی را كمرنگ می كند ولی با افزایش كاربران اینترنت و سهولت دستیابی به دنیای مجازی اینترنت، تجارت الكترونیكی به دنیای آینده چهره ای دگرگون خواهد بخشید.

وحید نقشینه

منبع : روزنامه ایران

مطالب مرتبط

تجارت الکترونیکی، مزایا و مدلها؟

تجارت الکترونیکی، مزایا و مدلها؟
هر نوع فعالیتی كه هدف تجاری داشته باشد و در یك قالب الكترونیكی انجام گیرد تجارت الكترونیك نامیده می شود. یعنی در واقع تجارتی است كه از وسایل الكترونیكی از جمله كامپیوتر برای انجام آن استفاده می شود. تجارت الكترونیك شامل بخشهای گوناگونی: مبادله الكترونیكی سهام و وجوه، مبادله الكترونیكی مطالب كالاها و خدمات نامه های الكترونیكی، طرح های تجاری، بازاریابی های مستقیم تبلیغات، قبول سفارشات و. . . را نیز در بر می گیرد. در این مقاله ما به مزایای استفاده تجارت الكترونیكی و مدلهای آن می پردازیم.
● مزایای استفاده از تجارت الكترونیكی
به طور كلی مزایای استفاده از تجارت الكترونیكی را می توان به پنج دسته تقسیم كرد كه شامل بستر ارتباطی، از بین رفتن واسطه ها، افزایش قدرت خریداران و پیدایش بازارهای جدید برای تولید كنندگان، سفارشی كردن محصولات درخواستی و خدمات پشتیبانی قوی و پیدایش موسسات اقتصادی نوپا و رقابت سراسری است.
۱) بستر مناسب اطلاعاتی و ارتباطی
یكی از امكاناتی كه اینترنت در اختیار تجارت و بازرگانی قرار می دهد اطلاعات نسبتا كامل و گسترده ای است كه در مورد هر كالا چه از نظر فنی و چه به لحاظ تجاری می توان یافت. امكانی كه در دنیای واقعی ارزش تجاری بسیار زیادی دارد اما بدون صرف هزینه و زمان زیاد به دست نمی آید. ارزش دیگر تجارت الكترونیكی آن است كه امكان ایجاد ارتباط با همه افرادی كه برای تكمیل یك فرآیند بازرگانی لازم است با آن ها تماس گرفته شود در كوتاه ترین زمان از طریق Chat,e-mail و روش های دیگر امكان پذیر است.
۲) حذف نسبی واسطه ها
حذف واسطه ها یكی دیگر از ارزشمندترین دستاوردهای تجارت الكترونیكی می باشد كه باعث كاهش بی سابقه قیمت كالاها و خدمات در جهان شده است. براساس برآوردهای انجام شده، حذف واسطه ها و ایجاد ارتباط مستقیم بین خریداران و فروشندگان بین ۱۵ تا ۵۰ درصد موجب كاهش قیمت تمام شده كالاها و خدمات برای مشتریان شده است.
۳) افزایش قدرت خریداران و پیدایش بازارهای جدید برای تولید كنندگان
ارتباط اینترنتی فرصتی را در اختیار خریداران قرار می دهد كه بتوانند با طیف گسترده ای از تولیدكنندگان در سرتاسر جهان ارتباط برقراركنند و از این طریق به تقاضای مورد نظر خود از بین پیشنهادهای مختلف برسند و در مقابل فروشندگان قدرت چانه زنی بیشتری برای كسب امتیاز و مزایای بیشتر داشته باشند. در صورتی كه در دنیای حقیقی به علت محدودیت های ناشی از فاصله جغرافیایی مشتریان چنین قدرت انتخابی ندارند.
البته این ساختار برای تولیدكنندگان هم دارای مزایا و امتیازات فراوانی است. از جمله می توان به امكان عرضه و فروش محصولات به تمام مردم جهان اشاره كرد. در واقع تجارت الكترونیكی به تولیدكنندگان امكان جهانی شدن محصولاتشان را با صرف هزینه كم (نسبت به آنچه كه در مقابل به دست می آید) می دهد. شاید جالب باشد كه بدانید به عنوان مثال، جلد پنجم كتاب داستانی هری پاتر توانسته است با استفاده از شیوه فروش آن لاین در شب اول انتشار خود، فروشی معادل یك میلیون جلد را در جهان داشته باشد. امكان وقوع چنین حادثه شیرینی برای ناشر این كتاب در دنیای حقیقی، آن هم در مدت زمانی كوتاه یا اصلا محال بود یا به امكانات گسترده مالی و تبلیغاتی و توزیع نیاز داشت كه هر سازمانی توانایی انجام آن را دارا نیست.
۴) سفارشی كردن محصولات و خدمات پشتیبانی قوی
مزیت دیگر تجارت الكترونیكی آن است كه شما قادر خواهید بود كه محصولات مورد درخواست خود را به صورت سفارش و مطلوب خود خرید كنید. به عنوان مثال ما می توانیم هنگام مراجعه به سایت شركت Dell كامپیوتر مورد درخواست خود را با همان خصوصیاتی كه مایلیم، سفارش داده و خریداری كنیم. در این فرایند روش كار شركت دل برای قبول سفارش در خواستی به این صورت است كه ابتدا امكان انتخاب و ارائه پیشنهاد در اختیار مشتری قرار می گیرد. سپس پیشنهاد مشتری با توجه به امكانات شركت مورد بررسی قرار گرفته و نهایتا مورد قبول یا عدم قبول قرار می گیرد. در صورت قبول درخواست، مراحل بعدی ثبت سفارش و دریافت مبلغ طی می شود و اعلام ارسال كالا و شیوه پیگیری محموله در مدت ارسال از طریق فرستادن e-mailهای متعدد انجام می شود. مشتری نیز به نوبه خود می تواند زمان دریافت را اعلام نماید. نهایتا مشتری می تواند با دادن اطلاعات مختلف در مورد كالاهای خریداری شده و برقراری ارتباط الكترونیكی با شركت تولیدكننده نسبت به رفع نقص كالای مورد نظر اقدام نماید.
شركت هایی كه از این طریق به فروش محصولات و خدمات خود اقدام می كنند به طور دائم از طریق روش های مختلف سریع و كم هزینه در ارتباط با مشتریان خود هستند و پشتیبانی قوی باعث ترغیب مردم به خرید از اینترنت می شود. در سال های نخست رواج شیوه الكترونیكی فروش كالا استفاده از این روش فقط برای كالای كوچك و ارزان مثل ساعت، عروسك، كتاب و لباس استفاده می شد، اما اكنون با توجه به رشد روزافزون تجارت الكترونیكی، صنایع بزرگی همچون صنعت ماشین سازی نیز به این روش رو آورده اند. مثلا با مراجعه به سایت شركت فورد می توانیم ماشین مورد درخواست خود را از نظر رنگ یا امكانات جانبی به دلخواه انتخاب كنیم.
۵) پیدایش موسسات اقتصادی نوپا و رقابت سراسری
یكی از پیامدهای تجارت الكترونیكی، ایجاد موسسات جدید اقتصادی است كه توانایی رقابت و حتی در مواردی سبقت گرفتن از شركت های كهنه كار را دارند. درحال حاضر دو نوع بازار خرید و فروش یعنی بازار سنتی و حقیقی و بازار مجازی و مبتنی بر شبكه به موازات یكدیگر عمل می كنند و هر كدام دارای قواعد تجارتی خاص خود هستند كه گاه دارای خصوصیاتی مشترك و گاه با یكدیگر متفاوت هستند. در برخی موارد كسب و كارهای نوپا توانسته اند با ایجاد سیاست های كاربردی در بازار جدید مجازی گوی رقابت را از رقبای سنتی بگیرند و بازار محصولات مختلف را تصاحب كنند. مثلا می توان به رقابت بین موسسه BarnesNoble و شركت Amazon در خرید و فروش كتاب یا موارد دیگری چون Dell در كامپیوتر و etoys در اسباب بازی اشاره كرد.
● مدل های گوناگون تجارت الكترونیكی
استفاده از اینترنت به عنوان مهمترین بستر ارتباطی در تجارت الكترونیكی همزمان با رشد روزافزون شبكه جهانی ارتباطات باعث پیدایش مدل های گوناگونی در این تجارت گردیده است. این مدل ها حاصل تعامل سه گروه اصلی از افراد یك جامعه از دیدگاه اقتصادی هستند كه عبارتند از دولت یا سازمان های وابسته (goverment) سازمان های تجاری و اقتصادی تولیدكنندگان كالا و ارائه كنندگان خدمات (business) و در نهایت مردم عادی كه خریداران نهایی كالا یا خدمات (Consumer) هستند. مدل های مختلف تجارت الكترونیكی از تعامل دوبه دوی این سه گروه اصلی حاصل می شوند.
۱) مدل B۲B
در مدل (B۲B) ارتباط بین دو یا چند سازمان موسسه اقتصادی تولید كنندگان مواد اولیه، تولیدكنندگان انواع مختلف كالای مصرفی، ارایه كنندگان انواع گوناگون خدمات و . . . موردنظر است، در واقع این مدل را به نوعی می توان توسعه یافته مدل قدیمی تر Interchange EDI (Electronic Data) دانست.(۱)
مدل B۲B دربرگیرنده همان عملیاتی است كه در EDI انجام می شد یعنی تبادل اطلاعات، داده ها ثبت سفارش، خرید و فروش و. . . همچنان وجود دارد. اما در مدل جدید فرآیند ارتباطی بسیار باز و قابل انعطاف طراحی شده طوری كه تولید كنندگان مواد اولیه، تولیدكنندگان كالاهای مختلف و فروشندگان و توزیع كنندگان بتوانند به راحتی با یكدیگر ارتباط مستقیم داشته باشند. این به معنی كاهش واسطه ها نیز هست. موضوعی كه به نوبه خود باعث كاهش قیمت ها می شود.
عوامل ذكر شده باعث گردیده است كه این مدل به عنوان اصلی ترین مدل تجارت الكترونیكی به حساب آید و طی مدت كوتاهی كه از زمان پیدایش آن می گذرد درآمد قابل توجهی را نصیب صاحبان سرمایه سازد. براساس آمارهای موجود، بازرگانان و فعالان در این عرصه توانسته اند از درآمد ۴۳ میلیارد دلاری در سال ۹۸ به ۱۳۰۰ میلیارددلار در پایان سال ۲۰۰۴ برسند.
۲) مدل های B۲C و C۲B
این دو مدل بیان كننده ارتباط متقابل بین تولیدكننده اصلی كالاهای گوناگون با استفاده كننده و خریداران نهایی این محصولات و خدمات می باشد. این روزها می توان كالاهای مختلفی از مواد اولیه صنعتی گرفته تا اتومبیل ماشین آلات صنعتی و كالاهای عمومی مانند مواد غذایی محصولات فرهنگی، گل و گیاه و اقلام كادویی را به همراه طیف وسیعی از خدمات مثل رزرو هتل، بلیت هواپیما، قطار، اتوبوس، اجاره ماشین و. . . به صورت آن لاین خریداری كرد. در این دو مدل تولیدكنندگان می توانند مصرف كنندگان نهایی محصولات خود را شناسایی كنند و محصولات خود را به صورت مستقیم به آن ها عرضه كنند (B۲C) مصرف كنندگان نیز به نوبه خود می توانند از بین تولید كنندگان آن كه شرایط مطلوبتر را دارا می باشد و از هر جهت مناسبتر است را انتخاب نمایند (C۲B) مدل های B۲C و C۲B معمولا دارای مزایایی چون خرید ارزان تر كالا نسبت به دنیای واقعی هستند. مزیت دیگر امكان ارسال كالا به مكان درخواستی خرید است.
فرق اصلی بین دو مدل B۲C وC۲B در نحوه خرید و شیوه ایجاد ارتباط بین مشتریان و تولیدكنندگان می باشد.
در مدل B۲C خریداران اطلاعات كافی در مورد كالای مورد نیازشان، شركت عرضه كننده آن و قیمت خود كالا (در دنیای حقیقی) را دارا می باشند و بیشتر به علت پایین تر بودن بهای محصول در اینترنت از این مدل برای خرید خود استفاده می كنند. اما در مدل C۲Bاطلاعات مشتری عمدتا به مشخصات كالای مورد نیازش محدود است و اطلاعات چندانی در مورد شركت های عرضه كننده آن یا قیمت های احتمالی آن ندارد. در این حالت شركت های گوناگونی در اینترنت با توجه به شرایط مشتری به او پیشنهاد ارائه می كنند و مشتری از بین این پیشنهادها هر كدام را كه برایش مناسبتر بود انتخاب می كند. به بیان دیگر در B۲C، مشتری به یك شركت تولیدكننده یا فروشنده پیشنهاد خرید را ارائه می كند، اما در مدل C۲B این شركت های عرضه كننده هستند كه به مشتری پیشنهاد فروش را ارائه می كنند.
۳) مدل C۲C
این شیوه در تجارت الكترونیك عمدتا براساس مدلی به وجود آمده است كه پیر امیدیار طراح و صاحب سایت eBay و افراد مبتكری مثل او خلق كرده اند. در مدل C۲C فروشندگان اجناس این امكان را می یابند كه در یك محیط گسترده، اجناس خود را به خریداران نهایی ارائه كنند. پیر امیدیار می گوید ایده فروش كالا از طریق وب سایت در وهله اول برای فروش شیرینی های پخته شده توسط همسرش برای توزیع در شهر لس آنجلس به ذهنش رسید. او در طرح اولیه سایت خودش از مدل B۲C استفاده كرده بود و به مرور زمان و توسعه این سایت مدل جدیدی را براساس حراج كالا و فروش اجناس دست دوم در دنیای حقیقی طراحی كرده است. امیدیار كوشید با توجه به طیف گسترده بازدیدكنندگان در اینترنت بستری را فراهم كند كه فروشندگان بتوانند كالای خود را به شیوه حراج اجناس (با شیوه ای مشابه دنیای واقعی) به فروش برسانند. اما تفاوت اصلی این نوع از حراج تعداد بی شمار شركت كنندگان و مخاطبان حراج است. امروزه به دلیل استقبال گسترده ای كه از eBay به عمل آمده است، این سایت به عنوان سمبل C۲C شناخته می شود. سایت eBay توانسته است در سال ۲۰۰۲ میلادی مبلغ ۲۰ میلیارد دلار برای صاحبان خود درآمد ایجاد كند.
۴) مدل های در ارتباط با دولت
مدل های مرتبط با دولت را نیز می توان به سه دسته تقسیم كرد.
ـ دسته اول شامل مدل های G۲B و B۲C است. در این دو مدل سازمان ها نهادها و مراكز دولتی و وابسته به دولت درارتباط با مراكز اقتصادی، بنگاه های تجاری و شركت های تولیدكننده و ارائه كننده كالا و خدمات هستند. در این ساختار طرفین با مراجعه به یكدیگر و تعامل با هم از طریق شبكه های كامپیوتری امور بازرگانی میان خود را انجام می دهند. این امور شامل مواردی چون گرفتن انواع مجوزها از دولت و سازمان های مربوطه پرداخت وجه مورد درخواست دولت، گرفتن اطلاعات از نهاد دولتی و موارد دیگری است كه همگی در این دو مدل خلاصه می شوند. مزیت اصلی این دو ساختار صرفه جویی در انجام عملیات گوناگون برای دولت و سازمان های مربوطه و كاهش زمان انجام این امور و كاهش نیروهایی است كه بیهوده صرف انجام كم بازده و یا بدون بازده در سازمان ها می شود.
ـ دسته دوم شامل مدل هایG۲C و C۲G است.
در این دو مدل ارتباط بین مردم و سازمان های دولتی مطرح می باشد و رابطه میان دولت و مردم بیش از آن كه ماهیتی تجاری داشته باشد حول و حوش خدماتی كه دولت می تواند به مردم ارائه كند و یا تسهیل ارتباطات مالی مردم و دولت در زمینه امور مالیاتی و مشابه آن دور می زند. فعالیت های این دو مدل شامل مواردی چون گرفتن انواع مدارك شناسایی، انجام عملیات بانكی و گرفتن اطلاعات از دولت است.
ـ دسته سوم نیز براساس مدل G۲G است كه ارتباط و تقابل بین دو سازمان دولتی دو یا چند وزارتخانه را فراهم می سازد و مواردی چون ارتباط شهرداری ها با پلیس، وزارت كشور، نهادهای نظامی و. . . را شامل می شود. در این مدل مبادلات میان دوسوی یك فرایند الكترونیكی ممكن است شامل مبادلات بازرگانی باشد یا صرفا به تبادل اطلاعات محدود باشد.

وبگردی
طرح دلالی ملی بنزین !
طرح دلالی ملی بنزین ! - سخنگوی کمیسیون انرژی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس درباره جزئیات طرح نمایندگان درباره اختصاص بنزین به ازای هر ایرانی توضیحاتی داد و گفت: قرار است سامانه‌ای ویژه این کار راه‌اندازی و تعبیه شود که بنزین در آن خرید و فروش شود.
دوربین مخفی ساختمان لواسان داماد شمخانی و فاطمه حسینی
دوربین مخفی ساختمان لواسان داماد شمخانی و فاطمه حسینی - همه چیز درباره ساخت و ساز فاطمه حسینی، داماد شمخانی و داماد صفدرحسینی | سر کشیدن دوربین مخفی شهرداد به ساختمان های آقازاده ها در لواسان! | پخش اختصاصی از صفحه آپارات آوانت
ماجرای دختربازی اسلامی از زبان رحیم پورازغدی
ماجرای دختربازی اسلامی از زبان رحیم پورازغدی - رحیم پورازغدی در مراسمی که با موضوع فجای مجازی بود،گفت: دختر خانم چادری یک عکس آنچنانی از خودش گذاشته و نوشته زن نباید قربانی نگاه شهوت مردانه بشه، بعد پسره زیر پستش نوشته"ما رایت الا جمیلا"
ما به نمایندگی از امام زمان (عج) و به نمایندگی از خدا در امور مردم دخالت می کنیم.
ما به نمایندگی از امام زمان (عج) و به نمایندگی از خدا در امور مردم دخالت می کنیم. - رئیس کل دادگستری خراسان رضوی: ما در نظام جمهوری اسلامی به نمایندگی از امام زمان (عج) و به نمایندگی از خدا در امور مردم دخالت می کنیم. اگر فردی در زمان طاغوت در زندان بود، حبسش از مجازات اخروی او کم نمی کرد اما امروز اگر این تحمل کیفر یا قصاص و شلاق و دیگر احکام توسط حکام اسلامی و شرعی انجام می شوند یکی از آثار اخروی آن برای محکومان این است که این مجازات در آخرت از آنها برداشته می شود
جزئیاتی از منشا بوی بد تهران / فیلم
جزئیاتی از منشا بوی بد تهران / فیلم - بعد از فروکش کردن گازها، به حفاری ادامه دادیم و به یک مخزن بزرگ و استثنایی رسیدیم که بسیار عظیم تر از آنی بود که تصور می کردیم برای جایی مثل پلاسکو ساخته شود. برآورد ما از ابعاد این انبار فاضلاب این است که بین 400 الی 500 متر مکعب وسعت دارد و گازهای محبوس شده در این انبار در چندین دهه برای انتشار بوی بد در محدوده بزرگی از تهران کفایت می کند.
کلیپ جنجالی مهدی یراحی در باره جنگ / پاره سنگ
کلیپ جنجالی مهدی یراحی در باره جنگ / پاره سنگ - مهدی یراحی، خواننده ای که اخیرا موزیک ویدئوی جدید و اعتراضی خود با نام «پاره سنگ» را منتشر کرده است، از طرف برخی رسانه ها و مجید فروغی، مدیر روابط عمومی هنری مورد انتقاد قرار گرفته و شایعه هایی درباره ممنوع الفعالیت شدن یراحی به دلیل این ویدئو کلیپ و همچنین پوشیدن لباس کارگران گروه ملی در حمایت از مردم اهواز در کنسرت 6 دی ماه خود مطرح شده است. یراحی از جمله خواننده هایی است که همیشه نسبت به اتفاقات…
اهمیت فیلم صحنه دار و مرگ 10 انسان !
اهمیت فیلم صحنه دار و مرگ 10 انسان ! - گویا تلخی پخش فیلم صحنه دار، بیش از مرگ ۱۰ نفر است. درست همانطور که مسئله حجاب برای خیلی‎ها مهم تر از معیشت مردم است.
آقازاده شورای عالی انقلاب فرهنگی !
آقازاده شورای عالی انقلاب فرهنگی ! - انقلاب فرهنگی از این بالاتر که فرزند عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در آمریکا تابعیت بگیرد و از آنجا برای ایرانیان سبک زندگی تدریس بکند؟
رقص گروهی دختران دانشگاه الزهرا در حضور آقایان!
رقص گروهی دختران دانشگاه الزهرا در حضور آقایان! - ویدئویی عجیب از حرکات موزون گروهی دختران در دانشگاه الزهرا درحالی در فضای مجازی در حال انتشار است که مردان نیز در این مراسم حضور دارند!
تیپ پسر الهام و فاطمه رجبی در آلمان!
تیپ پسر الهام و فاطمه رجبی در آلمان! - «شباهت عجیب علی الهام استاد هوا فضا در دانشگاهی در آلمان به غلامحسین الهام معاون رئیس جمهور سابق!
حاشیه تازه برای سید احمد خمینی / تصویر
حاشیه تازه برای سید احمد خمینی / تصویر - سید احمد خمینی، نتیجه امام خمینی که چند هفته پیش با ازدواجش خبرساز شده بود، بار دیگر با انتشار عکسی از او و همسرش در حین سوارکاری حساسیت نسبت به خود را برانگیخته است و باعث تحریک مخاطبان و کاربران در فضای مجازی شده است.
شهردار سابق سلامت و مشغول زندگی جدید است !
شهردار سابق سلامت و مشغول زندگی جدید است ! - پس از اولین گفت وگوی رسمی میترا استاد (نجفی) و تایید ازدواجش با محمدعلی نجفی، حالا شهردار سابق، در نخستین واکنش به جنجال ها، عکس تازه ای از خود و میترا استاد در اینستاگرامش منتشر کرده است.