پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

از لیکوپن غافل نشوید


از لیکوپن غافل نشوید
بعضی وقت‌ها پختن ماده غذائی باعث از دست رفتن ویتامین‌ها و موادغذائی موجود در آن می‌شود اما در خصوص گوجه‌فرنگی نوع پخته آن بهتر از خام‌اش می‌باشد.
خیلی از فواید فیکوکمیکال (خواص شیمیائی مربوط به گیاهان) میوه‌ها و سبزی‌ها در خاصیت آنتی‌اکسیدان آنها می‌باشد که بدن انسان از آنها جهت ترمیم تمام خساراتی که توسط رادیکال‌های آزاد در بدن ایجاد شده استفاده می‌کند.
گوجه‌فرنگی حاوی لیکوپن Lycopene می‌باشد که یک آنتی‌اکسیدان بسیار قوی است که باعث کاهش ریسک ابتلاء به سرطان‌های سینه پروستات، روده و گونه‌های دیگر سرطان می‌شود. اگر گوجه را به‌صورت خام مصرف کنید. بیشتر لیکوپن موجود در آن به صورت هضم نشده از سیستم گوارش بدنتان خارج می‌شود. پختن گوجه باعث تخریب دیوره‌های سلولی آن شده و بدین ترتیب لیکوپن در دسترس قرار می‌گیرد. سس گوجه‌فرنگی، رب گوجه‌فرنگی و سس کچاپ همگی جزء منابع خوب لیکوپن محسوب می‌شوند.
به‌طور معمول اکثر میوه‌های با رنگ قرمز حاوی لیکوپن هستند که از جمله می‌توان به گوجه‌فرنگی و هندوانه اشاره کرد. در خصوص جذب لیکوپن گوجه‌فرنگی نوع آب‌پز شده و یا پخته آن به مراتب بهتر از نوع خام آن می‌باشد.
در صورتی که این مشکل در خصوص هندوانه وجود ندارد و جذب لیکوپن موجود در آن در شکل خام آن نیز توسط سیستم گوارش بدن انجام می‌گیرد. البته آگاهی از موارد فوق بدین معنا نیست که ازاین پس نمی‌بایست گوجه‌فرنگی را به صورت خام خورد بلکه خوردن گوجه‌فرنگی خام هنوز جایگاه خاص خود را دارا می‌باشد.
گوجه‌فرنگی خام حاوی منابع غنی ویتامین‌های A,B,C، فیبر و میترال‌ها می‌باشد. گوجه‌فرنگی جزء میوه‌های کم‌کالری و در عین حال خوش‌طعم می‌باشد و به همین دلیل برای آن دسته از افراد که خواستار کاهش وزن هستند. منبع غذائی مناسبی به شمار می‌آید یکی از خواص دیگر گوجه در پوست آن است که به صورت جارو در سیستم گوارش عمل می‌نماید و به خروج مواد زائد از دیواره روده کمک می‌کند.کلاً میوه‌های رنگی هرکدام دارای فواید خاص خود می‌باشند که با تنوع در خوردن آنها می‌توان بر سطح سلامتی افزود.
▪ کلام آخر:
جهت حفظ سلامتی و تندرستی از انواع میوه‌ها و سبزی‌ها در رژیم غذائی روزانه چه به صورت پخته، خام کنسروی، خشک شده و ... استفاده کنید.
منبع : مجله دانش ورزش


همچنین مشاهده کنید