جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

ورزش و دخانیات


ورزش و دخانیات
هزاران حلقه در این کشور مفقود شده‌اند و یکی از آن هزاران شناخت علمی ورزش کشور ما است. ورزش این کشور نیاز به تزریق شناخت علمی دارد، شناخت تنها مقوله‌ای است که در ورزش می‌تواند تغییر بنیادین ایجاد کند. علم را باید در ورزش پایه‌گذاری کرد، امروزه بهترین فرصت تاریخی است تا علم را در ورزش نهادینه کنیم اما قبل از رفتن در هر چارچوبی باید فضای آن را معبدی مقدس بدانیم.
امروزه ورزش به‌عنوان یک از اساسی‌ترین وسیله‌های مقدماتی سازندگی در جوامع بشری شناخته شده است. وقتی نیروهای جوان جامعه‌ای سالم و تندرست باشند، آن جامعه در کلیه زمینه‌های علمی، فرهنگی و ... به‌سوی پیشرفت رهنمون خواهد شد.
همگان به یاد داریم که همیشه بزرگترهای ما از اخلاق و روح جوانمردی و فن‌‌های پهلوانی برایمان قصه گفته‌اند و این نبوده که فقط در ورزش از ما خواسته شده است که چنین باشیم بلکه فرمانی بوده است برای همه مراحل و شئونات زندگی در قالبی به نام گفتار نیک، کردار نیک، پندار نیک.
در این میان، ورزش برای رسیدن به این فکر و نیت پسندیده جایگاه ویژه‌ای دارد و کل جامعه از محیز ورزش و ورزشکاران انتظار دیگری دارد. بنابراین سعی و کوشش بایستی بر این باشد که این توقع به حق و به‌جا و به‌درستی و به پاکی برآورده گردد. از روزی که تمدن بر فرهنگ ملت‌ها تأثیر گذاشت، جامعه سنتی ما نیز در امان نبود و بی‌بهره نمانده است که هر از چند گاه اثرات آن را در ورزشمان نیز مشاهده می‌کنیم.
روزی، روزگاری ورزش بهانه و وسیله‌ای بود برای سلامتی و تندرستی و پاک زیستن ولی در دنیای امروزی، از ورزش قهرمانی می‌خواهند و از قهرمان فقط مدال طلا، زیرا گوئی که فقط مدال طلا صندلی را مخلوط نگه می‌دارد و اهداف آن چنانی را برآورده می‌سازد.
متأسفانه هر قدر زمان و لحظه‌ها را پشت سر می‌گذاریم فروپاشی اخلاق و روح جوانمردی را بیشتر شاهدیم و گوئی کاری هم نمی‌توانیم انجام دهیم و سؤال این است: چرا گاهی ما که دارای افکاری سنتی و اعتقادی مذهبی هستیم به عناوینی پایمان به میدان آلودگی‌ها کشانده می‌شود؟
گاه گاه شاهدیم که در میاین مختلف جهانی و المپیک‌ها، مسابقات آسیائی و غیره مشکلاتی به بار می‌آید که در نتیجه دوپینگ قهرمانان را محروم می‌سازند و مقام آنان را بازپس می‌گیرند و ز میادین ورزشی محروم می‌شوند و یا به‌دلیل رشوه و تبانی مدیر و باشگاه و تعدادی دیگر را به محاکمه و در نتیجه به محکومیت می‌رسانند و یا در اثر درگیری و پرخاش به داور جریمه‌هائی را معمول می‌دارند که به هر حال این سلسله اعمال و رفتار نمی‌تواند اخلاق و روحیه ورزشی باشد و اینگونه می‌شود که جوانان ورزشکار ما حتی به مواردی بدتر چون سیگار و موادمخدر روی می‌آورند همه و همه به‌دلیل قهرمانی، بردن، شکست و یا تخلیه از شکست است پس باید آموزش را زنده کرد و در کنار آموزش بایستی اخلاق را پرورش داد چون هر طور که تربیت شوند و شکل بگیرند همان خواهند کرد.
نباختن به هر طریق و پیروزی خواستن به هر شکل از ورزشکاران قهرمانان، انسانی دیگر با شخصیتی جداگانه می‌سازد و چون ما برای خود اعتقاداتی داریم و جامعهٔ سنتی ما تربیت خاص خود را دارد بایستی قبل از هر چیزی توضیح دهیم که برای بردن و پیروزی از درون باید اقدام کرد و نه به زور دوپینگ و برای کنترل استرس و آرامش از سیگار و یا موادمخدر استفاده نکنیم. موادمخدر نیز یکی از عوامل شیوع بیماری ایدز و هپاتیت می‌باشد.
● استعمال دخانیات
بین میزان مصرف دخانیات و احتمال بروز عارضه قلبی رابطه مستقیم وجود دارد، یعنی افرادی که دخانیات مصرف می‌کنند نسبت به سایرین بیشتر در معرض خطر حمله قلبی قرار دارند. هر چقدر یزان مصرف بیشتر باشد احتمال بروز عارضه به صورت تصاعدی افزایش خواهد یافت.
استعمال علاوه بر خسارات مالی، زیان‌های غیرقابل جبرانی بر بدن افراد تحمیل می‌کند. عمده‌ترین آنها اختلال در کار قلب و ریه است که زمینه بروز بیماری‌های قلبی را فراهم می‌سازد. فردی که دخانیات مصرف می‌نماید اشتهابش به غذا کاهش می‌یاب، معمولاً بوی سیگار می‌دهد، انگشتانش زردرنگ می‌گردد، معمولاً سرفه می‌کند، اینگونه افراد معمولاً نمی‌توانند راحت بخوابند زیرا نیکوتین محرک بیداری است و سم نیکوتین پنج تا ده برابر قوی‌تر از کوکائین و شش تا هشت برابر الکل اعتیادآور است.
● تأثیر سیگار بر روی ورزشکاران
Smoking Cigarette and effect on the sportsmans
بعضی از ورزشکاران برای کنترل استرس و آرامش و یا مشاهده شده بعد از پایان مسابقه و باخت شروع به سیگار کشیدن می‌کنند. همه آگاهیم که سیگار چه عوارضی بر روی بدن می‌گذارد چون سیگار ماده‌ای مخدر به نام نیکوتین دارد و این ماده بر روی سیستم تنفسی و سیستم قلبی و عروقی تأثیر می‌گذارد. برای تفهیم بهتر اثری که بر روی سیستم تنفسی و سیستم قلبی و عروقی می‌گذارد آنها را جداگانه شرح می‌دهیم.
● تأثیر سیگار بر روی دستگاه تنفسی
نیکوتین و دودی که از سیگار وارد سیستم تنفسی می‌شود ابتدا بر روی (tracheus) تراشه به نام لوله هوا که (windpipe) نیز نامیده می‌شود و بعد (main-stem bronchens) که اولین شعبه تراشه برونش اصلی و سپس (bronchole) که پروتئین‌های کوچک گفته می‌شود تأثیر می‌گذارد و باعث می‌شود این دوده بر روی این قسمت‌ها رسوب کند و مانع تنفس عمیق و یا گاهی اوقات حتی منجر به عدم تنفس می‌شود (dispnea) همچنین دیده شد که بر روی دیگر دستگاه تنفس چون Alveolar ducts: مجاری آلوئولی، مجاری کوچک انتهاء برونشیول که به کیسه هوائی (alveoli) ختم می‌شوند و Alveoli: آلوئول یا همان کیسه هوائی تأثیرات مخربی دارند.
دود سیگار بر (Iungs): شش‌ها، (love): تقسیمات بزرگ شش‌ها، (mediastinum): میان دو سینه، فضائی که در وسط سینه (media) بین دو ریه (Stinum) قرار گرفته تأثیر می‌گذارد و باعث کلاپس یا همان به‌هم چسبیدن این قسمت‌ها بر روی هم می‌شود که در نتیجه باعث (Apnea) عدم نفس کشیدن می‌شود که در ابتدا علایم آن، ما دچار صدای خر خر یا همان (stertor) می‌شویم و (inhale) دم و (Ex hale) بازدم عمیق دچار مشکل می‌شود و حتی بر روی (Vocal chards) طناب‌های صوتی و (Volcebox) حنجره هم تأثیر می‌گذارد و باعث ضخیم شدن صدا می‌شود.
لب‌ها رنگ خود را از دست می‌دهند و سیاه می‌شوند، دندان‌ها و مینی دندان جلا و زیبائی خودشان را از دست می‌دهند و آسیب‌پذیر می‌شوند. پوست بدن تیره و در موارد شدیدتر باعث (canser pnenmo) یا سرطان ریه می‌شود که اینها برای یک ورزشکار به معنی نابودی است.
● تأثیر سیگار بر روی سیستم قلبی و عروقی
Smoking Cigaratte and effect on the Cardio vascular system
در ابتدا بهتر است اشاره‌ای به آناتومی دستگاه قلب و عروق داشته باشیم: همان‌طور که می‌دانیم (cardio) شکل ترکیبی و به معنی قلب است که از دو قسمت (atrium) یا همان دهلیز و (ventricle) که همان بطن است تشکیل شده است که اینها نیز به دو قسمت چپ و راست تقسیم می‌شوند که (Right atrium) دهلیز راست (Right ventricle) بطن راست و سمت چپ قلب هم (left atrium) دهلیز چپ و (left ventricle) و بطن چپ تقسیم می‌شود.
(Apex) نوک قلب و (Base) را قاعده قلب می‌گویند. Cardio vascular: دستگاهی است که از قلب عروق خونی (vascular) ساخته شده است. انقباض قلب را (Systole) و انبساط قلب را (Distole) می‌نامند. اصطلاحات مربوط به دستگاه روقی (vascular)Vas: یعنی لوله و رگ، Vascule: یعنی رگ کوچک، Vascular: مربوط به عروق کوچک است. Artery: که همان شریان است. Vein: ورید و Veinule: ورید کوچک نامیده می‌شود.
● بخش‌های گردش خون عمومی (sections of systemic circulation)
Coronary circulation: خون را به عضله قلب می‌رساند و عروق خونی مثل تاج (Crownilihe) قلب را دربرمی‌گیرد.Peripheral vascular circulation: جریان خون محیطی و قسمت بیرونی شامل انتهاءها است. دود سیگار و نیکوتین از طریق دستگاه تنفسی وارد خون می‌شود و زمانی که خون از (Vascule) وارد (Artery) می‌شود در همین بین ممکن است دودها در (Vascule) و (Vein,Artery) رسوب کنند و مانع جریان و یا کاهش جریان (Coronary circulation) شود و این باعث اختلال ضربان طبیعی قلب و همین‌طور باعث سفت و سخت شدن دیواره عروق (Arterio sclerosis) می‌شود.
یکی دیگر از موارد باعث کاهش جریان خون در عروق می‌شود و زمانی که خون به قلب می‌ِسد مقدارش برای قلب کافی نیست که منجر به (Brady cardia) می‌شود یعنی ضربان قلب کاهش می‌یابد. در بعضی موارد هم (Cardio my pathy) دیده شده که همان ناتوانی ناگهانی سیستم گردش خون و سیستم تنفسی است که منجر به شوک شدید می‌شود. در موارد شدید ترکه در اثر (hyper tention) افزایش فشار خون و (hypo tention) کمی فشار خون باعث (heart , hert block) (attachحمله قلبی و سکته قلبی که در اثر اختلال جریان خون کرونر می‌شود. زمانی که خون کافی به قلب نرسد در نهایت (myo cardial infarction) انفارکتوس میوکارد دیده می‌شود (infarct) به معنی نکروز و مرگ قلب است.
همچنین دود سیگار که در عروق قلب رسوب می‌کند به احتمال خیلی زیاد باعث عفونت خون و همچنین به دنبال آن عفونت قلب می‌شود. در کل سیگار باعث بیاری‌های قلب که ممکن است در اثر عفونت، اختلال ضربان طبیعی قلب اختلال مکانیکی مانند اختلال دریچه‌ای گردد و نیز دود سیگار بیماری‌های قلب ناشی از عفونت یا انسداد مکانیکی رگ‌ها می‌شود.
Avascular necrosis: مرگ نسج در اثر فقدان جریان خون که در قسمت‌های انتهائی بدن این کمبود باعث عدم خونرسانی به آن قسمت‌ها می‌شود و در نتیجه (necrosis) که همان سیاه شدن و کاملاً آن قسمت از کارافتاده می‌شود، که درمان آن معمولاً قطع آن عضو می‌شود. دود سیگار نیز می‌تواند حتی بر روی سیستم گوارش تأثیر بگذارد.
یعنی از طریق سیستم گوارش تأثیر بگذارد. یعنی از طریق سیستم گردش خون کبدی (Portal or hepatic circulation) که خون را از روده به کبد می‌رساند و کبد را از کار می‌اندازد. دود غلیظ سیگار می‌تواند موجب غلظت خون شود که به‌طور مستقیم از طریق افزایش خون بر روی قلب نیز تأثیر می‌گذارد. مصرف سیگار در ورزشکاران به‌عنوان عامل اصلی نازائی است، چون بر اثر سوختن سیگار، ماده‌ای رادیواکتیو با عنوان پلونیوم ۲۱۰ تولید می‌شود که اشعه‌های زیادی وارد بدن می‌کند و باعث ناباروری می‌شود. پلونیوم فرصت تحرک تخمک و اسپرم را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.● اثرات منفی سیگار بر روی دستگاه عصبی
Smoking Cigarette and ill effect on the nervous system
دستگاه عصبی شامل، دستگاه عصبی مرکزی (CNS) و دستگاه عصبی محیطی (PNS) و دستگاه عصبی خودکار (Automatic N.S=ANS) است. سیگار بر روی دستگاه عصبی (CNS) تأثیر می‌گذارد و باعث از بین رفتن حرکت سریع متوالی نرون‌های مغز می‌شود که در اصطلاح پزشکی (adiado choknesis) گویند و احتمال بروز اختلالات شناختی و نقصی در عملکرد حافظه است. و اثرات ناشی از دود سیگار در بدن یک فرد ورزشکار عکس‌العمل بیشتر و سریع‌تری نسبت به یک فرد عادی که تحرک و فعالیت شدید حرکتی ندارد، نشان می‌دهد. تأثیر سیگار بر روی سیستم عصبی به‌گونه‌ای است که حرکات و سرعت نرون‌هائی که پیام را از محیط می‌گیرند و به مغز می‌برند و از مغز به محیط برمی‌گردانند را کند می‌کند و در موارد شدیدتر (Nerve block) یا همان بی‌حسی عصب رخ می‌دهد.
● تأثیر سیگار بر روی سیستم ایمنی
Smoking Cigarette and effect on the Security System
دخانیات سیستم ایمنی بدن ار از بین می‌برند زیرا عمل پاکسازی پوشش مخاطی را کاهش می‌دهد دکتر اولکه می‌گوید: اولین پک به سیگار حرکت لرزشی مژک‌ها را آهسته‌تر می‌سازد دود سیگار حتی بر افراد غیرسیگاری که در تماس مستقیم با افراد سیگاری هستند نیز همان تأثیر را خواهد گذاشت. علاوه بر این به‌دلیل چسبیدن ویروس‌ها به ذرات معلق دود در هوا، شخص یا تنفس در این محیط‌ها عوامل بیماری‌زای بیشتری را وارد بینی خود می‌کند.
● کشیدن سیگار و عوارض جانبی
براساس آخرین تحقیق‌های پروفسور نیکلای مازور Nikolai Mazour سیصد ماده که اغلب آنها برای دستگاه‌های بدن انسان زیان دارند، از دود کردن توتون به‌وجود می‌آید. مهمترین این مواد عبارت است از: نیکوتین، اکسیدکربن، گازکربنیک، آمونیاک، آلدئیدها و مقداری ترکیبات قیری مانند قطران و ... دو ماده از آنها که عبارت از نیکوتین و اکسیدکربن باشد اهمیت بیشتری دارند.
این دو ماده به‌طور بسیار مؤثری روی دستگاه قلبی - عروقی (Cardio vasculaire) تأثیر منفی می‌گذرند. نیکوتین که یکی از آلکالوئیدهای بسیار سمی است، دارای اثر تنگ‌کننده‌ٔ رگه‌ها است (Vasoconstricteur) و موجب افزایش فشار سرخ‌رگی (Tension arterielle) می‌شود. حال ببینیم قلب چه واکنشی انجام می‌دهد؟ آهنگ انقباض‌هایش سریع‌تر و زدن آن هم متنناوب می‌شود.
علاوه بر آن نیکوتین یا تحریک دستگاه پی سمپاتیک عمل غده‌های درون‌ریز (endocrines) را شدیدتر می‌کند. نیکوتین موجب می‌شود در خون مقدار زیادی از موادی که از نظر زیستی فعال هستند آزاد شود و تأثیر بدی روی قلب و رگ‌ها بگذارد و به‌یژه باعث انقباض سرخ‌رگ‌های رساننده خون به اندام‌های اصلی مانند: قلب، مغز و کلیه‌ها بشود.
این موضوعی است که مردم به خصوص ورزشکاران هنگام ناراحتی و در مواقع فشار عصبی و افسردگی (Stress) به سیگار روی می‌آورند و برای رفع این حالت از آن استمداد می‌جویند و این عمل خود را به این ترتیب توجیه می‌کنند که می‌خواهیم آرام بشویم. اما سیگاری‌ها آیا به این نتیجه می‌رسند؟
فشار سرخ‌رگی زیاد اغلب با افزایش ناگهانی بعضی هورمون‌های محتوی در خون، مانند: آدرنالین و نورآدرنالین که مقدار زیاد آنها برای قلب و رگ‌ها زیان‌آور است، همراه است. نیکوتین موجب رها شدن هورمون‌ها در خون می‌شود و در نتیجه عمل تخریبی آنها افزایش می‌یابد.
نیکوتین عمل لخته شدن خون را تشدید می‌کند و موجب تضعیف فرآیندهای ضدلخته شدن خون، به‌ویژه نزد زن‌ها می‌شود و در ایجاد لختاک (Throumbus) که پدیده بسیار خطرناک برای سازه واره (Organisme) است، شرکت می‌کند.
اگر جرین خون در قلب بند آید مرگ آنی است. در انسداد تاجی (در مسدود شدن شاخه‌های سرخ‌رگ‌های تاجی قلب که خون به ماهیچه‌های قلب می‌برند) درد سخت و ناگهانی حس می‌شود. اما دربارهٔ زیان اکسیدکربن آگاهی داریم. پس از ورود، این گاز در بدن با هموگلوبین ترکیب شده و ترکیبی پایدار به نام کربوکسی هموگلوبین ایجاد می‌کند که مانع رسیدن اکسیژن به بافت‌ها می‌شود در نتیجه بافت‌های بدن از بی‌اکسیژنی خون (Anoxemie) رنج می‌برند.
در نزد کسانی که زیاد به سیگار معتاد هستند، تجمع کربوکسی هموگلوبین در خون به ۷ و گاهی هم به ۱۰ درصد می‌رسد و این امر موجب کاهش یک‌سوم و گاهی نصف میزان راندن اکسیژن به ماهیچه قلب می‌شود. به‌علت انقباض (Constriction) و تشنج (Spasme)های سرخ‌رگ‌های تاجی (Coronaires)، قلب به‌قدر کافی اکسیژن دریافت نمی‌کند.
کمبود اکسیژن برای قلب باز هم هنگامی که شخص سیگار دیگری بکشد، افزایش می‌یابد. این عمل به‌ویژه در ورزشکاران به‌ویژه هنگام تحریک‌های بدنی و تأثیرات روحی خطرناکتر می‌شود. ورزشکار برای اینکه هنگام تمرینات ورزشی، استراحتی کرده باشد یا آرامشی پیدا کند، سیگار آتش می‌زند اما دود سیگار ضربان تند در قلب ایجاد می‌کند که ممکن است برای قلب، رنج‌آور باشد.
هنگامی‌که یک ورزشکار سیگار می‌کشد، اکسیدکربن وارد بدنش می‌شود و به رسوب کلسترول (cholesterol) در جدار سرخرگ بزرگ (آئورت) و رگ‌های قلبش کمک می‌کند. تمرکز زیاد اکسید کربن در خون می‌تواند سرآغاز تغییر یاخته‌های ماهیچهٔ قلب شود.
از کار افتادن ماهیچهٔ قلب با انفارکتوس میوکارد، نزد ورزشکاران معتاد به سیگار و دیگر مواد دخانی فراوانتر است. مسمومیت از توتون احتمال نخستین انفارکتوس را به بیش از ۲ بار افزایش می‌دهد. این عامل همراه با عامل‌های دیگر در ورزشکاران، خطر انفارکتوس را ۶ تا ۸ بار بیشتر می‌کند. در جریان خون به مغز ورزشکاران معتاد به سیگار اختلال‌هائی پدیدار می‌شود.
سیگار برای دستگاه دم زدن مضر است. اغلب ورزشکاران سیگاری، مبتلا به ناژه خست (برونشیت) و ذات‌الریه (pneumonie) مزمن و ورم (emphyseme) ریوی هستند. بد کار کردن شش (ریه‌)ها روی کار قلب نیز بازتاب پیدا می‌کند.
بیش از نیمی از ورزشکارانی که به انفارکتوس میوکارد تا زمانی‌که در بیمارستان بستری هستند، میل به کشیدن سیگار ندارند. اما پس از معالجه و برگشت به وضع عادی، متأسفانه بعضی از آنها دوباره به کشیدن سیگار برمی‌گردند و تسلیم واکنشی که از سابق کسب کرده‌اند، می‌شوند.
جدار حباب‌های شش (lung) در اشخاص معتاد سخت می‌شود و خاصیت کشسانی خود را که از ویژگی‌های شش‌های سالم است، از دست می‌دهد و در نتیجه دیگر نمی‌تواند اکسیژن را به اندازه‌ای که برای بدن لازم و ضروری است جذب و گازکربنیک که از سوختن در بدن ایجاد می‌شود، دفع کند.
در تشریح بدن، این سختی جدار حباب‌های شش به‌خوبی دیده می‌شود و هنگامی‌که بخواهند عمل جراحی روی شش‌ها انجام دهند، تیغ و قیچی جراحی، شش شخص معتاد را به زحمت می‌برد و پس از عمل جراحی نیز شش آنها دیرتر و به سختی التیام پیدا می‌کند.
● سیگار و سرطان ریه
Cigarette and canser pnenmo
سیگار یکی از عوامل مؤثر در ایجاد سرطان به ویژه سرطان ریه (Canse pnenmo) است. دود سیگار و سایر دخانیات در اثر تحریک دائمی مخاط مجاری تنفسی ایجاد سرطان شش و نای و نایژه می‌کند. طبق آمار، ۹۶ درصد مبتلایان به سرطان ریه را معتادان به دخانیات تشکیل می‌دهند. این نسبت در کشورهای مختلف اندکی تغییر می‌کند ولی تغییر آن کم است.
سیگار به آنزیم ریوی صدمه وارد می‌کند و به‌نظر می‌رسد سیگار کشیدن باعث کاهش یک آنزیم مهم کبدی در ریه‌ها که به تنظیم فشار خون کمک می‌کند، می‌شود.
سطوح منوآمین اکسیداز در ریه افراد سیگاری ۵۰ درصد کمتر است که کاهش سطوح این آنزیم می‌تواند عملکرد ریه و نیز کنترل فشار خون را دچار نقصان کند. اثرات منفی سیگار بر سلامتی انسان مخصوصاً ورزشکاران ‌بی‌شمار است.
نیکوتین موجود در سیگار عروق را سخت می‌کند و بنابراین باعث افزایش فشار خون می‌شود و همچنین به تعادل آنزیم‌های متفاوت مسئول برای حفظ سلامت بافت‌های ریه صدمه می‌زند دیگر آنکه سیگار به دیواره شش‌ها نیز آسیب وارده کرده و باعث ترشح مقادیر زیاد موکوس می‌شود که منجر به برونشیت مزمن می‌گردد. به علاوه صدمه به توانائی سلول‌ها برای تکثیر و ترمیم خودشان می‌تواند منجر به سرطان ریه شود.
سیگار، میزان و عمق نفس ورزشکار را کاهش می‌دهد زیرا یکی از اثرات نیکوتین موجود در سیگار، تنگ کردن برونشیول‌های انتهائی ریه‌ها است که مقاومت در برابر جریان هوا به داخل یا خارج از ریه‌ها را افزایش می‌دهد. اثرات تحریک‌کننده دود سیگار می‌تواند باعث افزایش ترشح مایع در درخت برونشی و نیز تورم پوشش (اپیتلیوم) شود. همچنین نیکوتین مژک‌های موجود بر روی سطح سلول‌های پوششی (اپیتلیال) مجاری تنفسی را که به‌طور طبیعی که دائماً دارای ضربان هستند تا مایع اضافی و ذرات خارجی را از مجاری تنفسی به بیرون برانند فلج می‌کنند.
در نتیجه، بقایای این مواد در مجاری تنفسی تجمع پیدا کرده و به اشکالات تنفسی می‌افزایند. پس بنابراین ورزشکار هنگام انجام فعالیت‌های ورزشی احساس تنگی نفس می‌کند و بدیهی است که میزان فعالیت او نیز کاهش می‌یابد و سرانجام به امفیزم (بیماری شدید ریوی) دچار می‌شود. در امفیزم شدید، احتمال دارد تا چهارپنجم غشاء تنفسی از بین برود و در این حال کمترین فعالیت جنسی می‌تواند موجب تنگی نفس و ناراحتی شدید تنفسی و حتی گاهی منجر به سرطان ریه شود، که به منزله پایان زندگی ورزشی یک ورزشکار است.
● آثار و عوارض اعتیاد به دخانیات
▪ عوارض جسمی
۱) آلودگی و آسیب‌پذیر نمودن دندان‌ها
۲) ملتهب ساختن مخاط دهان
۳) نقصان ترشحات غدد بزاقی
۴) ضعف قوای جسمانی و کاهش شدید وزن بدن
۵) عقیم نمودن مردان و نازائی زنان
۶) تخفیف تمایلات جنسی
۷) اختلال در کار دستگاه عصبی در صورت تداوم مصرف
۸) تنبلی کبد
۹) ابتلاء به یرقان و اثرات ناگوار بر دستگاه گوارش
۱۰) ورم کلیه‌ها و اشکال در دفع ادرار توأم با درد
۱۱) التهاب مزمن تارهای صوتی
۱۲) احتمال ابتلاء به بیماری‌های برونشیت مزمن
۱۳) آسم، سل و تپش قلب، تنگی نفس و دوران سر
۱۴) خشکی پوست
۱۵) شکنندگی ناخن‌ها
۱۶) خطر ابتلاء به انواع سرطان و سکته قلبی
۱۷) ناشناخته ماندن بیماری‌های خطرناک به‌دلیل کاهش احساس درد
▪ عوارض روانی
۱) بر هم خوردن تعادل روانی
۲) عدم توجه به اصول و مقررات جامعه
۳) ضعف اراده
۴) از بین رفتن احساس مسئولیت
۵) ایجاد احساسات خصومت‌زا
۶) بی‌قراری
۷) عصیانگری
۸) اضطراب دائم و احساس بی‌کفایتی و تنهائی
۹) اختلال در خواب
۱۰) بروز انواع بیماری‌ها و اختلالات روانی
▪ عوارض خانوادگی
۱) نابسامانی خانوادگی
۲) محدود شدن روابط خانوادگی
۳) عدم تربیت صحیح فرزندان
۴) خشونت در خانواده
۵) افت سطح فرهنگ اجتماعی و اقتصادی خانواده
۶) گسترش طلاق
۷) کاهش آمار ازدواج
▪ عوارض اجتماعی
۱) مصرف‌کننده صرف شدن
۲) عدم احساس مسئولیت نسبت به خانواده و جامعه
۳) سطحی و تصنعی شدن روابط اجتماعی و دوری از پیوندهای مستحکم عاطفی
۴) گسترش جرم و جنایت
۵) نشر بیماری‌های واگیر و خطرناک مثل ایدز و هپاتیت
۶) محروم شدن نسل آینده از تربیت صحیح
۷) ایجاد مشاغل کاذب
▪ عوارض اقتصادی
۱) هزینه بالای استعمال مواد مخدر
۲) هزینه درمان و نگهداری معتادین
۳) کاهش راندمان کار
۴) وقوع آتش‌سوزی‌های بزرگ
۵) هزینه‌های مبارزه با ورود مواد مخدر به داخل کشور
۶) هزینه قضات دادگاه‌ها در این خصوص
۷) هزینه اجراء طرح‌های تحقیقاتی
گردآورندگان: محمدصادق افروزه
دانشجویای کارشناس ارشد
گرایش مدیریت ورزش
محسن افروزه
کارشناس ارشد تربیت بدنی
منابع:
http://www.niksalehi.com/familv/archives/۰۰۲۳۷۰.php
sanat and secrity/ninety three number
http://www.niksalehi.com/farmilv/archives/۰۰۲۹۲۶.php
American heart association publication
People and learning/five number/second year
http://hamidsarani.persianbleog.com
Guyton,textbook of medical physiology.
(Jamee Jam online Page salamat (۸۴-۶-۲۲
منبع : ماهنامه علمی تحلیلی و آموزشی ورزش


همچنین مشاهده کنید