چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

تغییرات جدید قوانین فوتبال در سال ۲۰۰۷


تغییرات جدید قوانین فوتبال در سال ۲۰۰۷
روابط عمومی فدراسیون فوتبال، تغییرات جدید در قوانین فوتبال در سال ۲۰۰۷كه توسط فیفا تصویب شده را اعلام كرد.مجمع قانونگذاری فدراسیون بین المللی فوتبال در یكصد و بیست و یكمین اجلاس سالیانه در شهر منچستر اصلاحات پیشنهادی در قوانین فوتبال را بررسی كرد كه تغییرات ایجاد شده به شرح ذیل است:
(۱) زمین بازی
▪ متن جدید: هرگونه تبلیغات روی زمین در داخل محوطه فنی تا یك متری خط طولی مجاز نیست.
▪ توضیح: در معرض نمایش گذاشتن تبلیغات روی اتاقك و سایه بان محوطه فنی از این به بعد مجاز خواهد بود اما كماكان هرگونه تبلیغ در محدوده بین خط دروازه و تور آن، خواه در داخل دروازه روی زمین و خواه روی تیرها و تور دروازه ممنوع است.
(۲) پوشش بازیكن
▪ متن جدید: در صورت استفاده از زیر پیراهن، رنگ آستین آن باید با رنگ اصلی آستین پیراهن یكی باشد.
▪ توضیح: مقصود اصلی از این تغییر این است كه اطمینان حاصل شود رنگ هر قسمت قابل رویت از یك جامه پوشیده شده در زیرپیراهن مطابق با رنگ اصلی پیراهن باشد. همچنین داور لازم نیست كه در خصوص رنگ هر قسمت از زیر جامه كه دیده نمی شود، كنجكاوی كند.
(۳) وسایل بازی
▪ متن جدید: وسایل اساسی و اجباری نباید حاوی هرگونه شعارسیاسی، مذهبی یا اظهارات شخصی باشد. تیم بازیكنی كه وسایل اساسی و اجباری او حاوی شعار، اظهارات سیاسی، مذهبی یا شخصی باشد، ازسوی برگزاركننده مسابقه یا فیفا مجازات خواهد شد.
▪ توضیح: این مورد شامل آشكار كردن چنین اظهاراتی روی زیر پیراهن یا پوست نیز می شود.به داوران یادآوری می شود كه اگر چه آنان مسوولیتی برای جریمه بازیكنانی كه این محدودیت قانونی را در شرایط عادی نقض می كنند، ندارند اما باید جزییات امر را در گزارش مسابقه منعكس كنند.بدیهی است داوران كماكان این اختیار را دارندكه چنانچه بازیكنی كلمات یا تصاویر زشت، توهین آمیز یا زننده را به معرض نمایش بگذارند، با كارت جریمه كنند.
(۴) داور چهارم
▪ متن جدید: داور چهارم ممكن است در چهارچوب مقررات مسابقه تعیین شود تا در صورتی كه هر یك از ۳ داور مسابقه قادر به ادامه كارش نباشد به جای وی انجام وظیفه كند، مگر این كه یك كمك داور ذخیره نیز گمارده شده باشد. -یك كمك داور ذخیره ممكن است در چهارچوپ مقررات مسابقه تعیین شود و تنها وظیفه وی این خواهد بود كه چنانچه هر یك از كمك داوران قادر به ادامه كارش نباشد یا در صورت لزوم داور چهارم جانشین او شود.
▪ توضیح: در صورت گماردن یك كمك داور ذخیره، او هیچ وظیفه ای در جریان مسابقه نخواهد داشت و فقط در صورت لزوم تعویض هریك از كمك داوران، كمك داور ذخیره جایگزین می شود و نه داورچهارم. البته داور چهارم تمامی وظایف فعلی خود را انجام می دهد.
(۵) پوشش صورت و شادی پس از گل
▪ متن جدید: داور باید به بازیكنی كه سر یا صورت خود را با ماسك یا اقلام مشابه می پوشاند، اخطار دهد.
▪ توضیح: با توجه به این دستورالعمل، قانون موجود در مورد اخطار دادن به بازیكنی كه به مناسبت شادی كردن برای گل، پیراهنش را در می آورد یا روی سر می كشد، به ماسك زدن بر صورت یا اشكال مشابه آن نیز تسری یافته است. برپایه این گزارش، این تغییرات از تاریخ ۲۰۰۷‎/۷‎/۷برابر با ۱۶تیرماه ۸۶ باید به مورد اجرا گذاشته شود.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید