پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

مرد مریخی به دنبال جبران رسوایی های داوری


مرد مریخی به دنبال جبران رسوایی های داوری
پیر لوئیچی کولینا داور برگزیده و برجسته فوتبال ایتالیا برای پاک کردن خاطرات تلخ درگیر شدنش در رسوایی های فصل ۲۰۰۶-۲۰۰۵ کالچو قصد دارد به عنوان دبیر انجمن داوران ایتالیا کار خود را آغاز کند.
کولینا که به خاطر سر طاس و چشمان از حدقه بیرون زده اش معروف است و برخی ها نیز به او لقب «مرد مریخی» می دهند به عنوان بهترین داور دنیای فوتبال مطرح بود و در فینال جام جهانی ۲۰۰۲ نیز قضاوت کرد.
این سردوار ۴۷ ساله در سال ۲۰۰۵ از دنیای داوری خداحافظی کرد و به عنوان مشاور مالی کارش را ادامه داد اما حال قصد دارد برای جبران خاطرات بدی که از داوری های دو فصل پیش بر جای مانده به عنوان دبیر انجمن داوران سرزمین چکمه یی فعالیتش را آغاز کند. بنا بر گزارشات وی هفته آینده رسماً در سمتش شروع به کار کرده و معرفی می شود.
کولینا ۶ سال در صدر داوران دنیای فوتبال قرار داشت چرا که پیش از هر بازی خود را در بهترین وضعیت ممکن آماده قضاوت می کرد و این مساله مورد قبول همه اهالی فوتبال و فوتبال دوستان نیز بوده حتی چزاره گوسونی، مدیر بخش داوران در گفت وگویی با گاتزتا دلواسپورت این چنین گفت؛«از آنجایی که کولینا پیش از هر رقابت خود را به بهترین نحو ممکن آماده می کرد حال همه ما آماده ایم تا او اطلاعات و تجربیات داوری اش را به گروه داوران جوان که استعداد یادگیری نیز دارند، انتقال دهد.»
رسوایی های داوری در کالچو که در آن چند باشگاه سری A قصد داشتند با همدستی داوران بهترین جایگاه های ممکن در جدول سری A را مهر و موم کنند، نام داورانی چون کولینا و ماسیمو دی سانتیس را نیز به این افتضاحات آلوده کرد تا جایی که دی سانتیس از پرداختن به امور قضاوت تا ۴ سال تمام محروم ماند.
اما طبیعی است، مرد یخی علاوه بر دوستان و هواداران زیاد دشمنان سرسختی نیز دارد که نمونه آن لوچانو موجی، رئیس سابق باشگاه یوونتوس است که مرد شماره یک دخیل در رسوایی های مذکور فوتبال ایتالیا است و بالافاصله پس از اثبات گناهش از سمت مدیریت در باشگاه بانوی پیر محروم شد. وی که هم اکنون به چهره یی منفور در دنیای فوتبال بدل شده اعتقاد دارد که امثال کولینا ابداً شایستگی تصمیم گیری در مورد انتخاب داور برای رقابت های فصل آینده دیدارهای سری A را ندارند.
تمام انگشتان اتهام در پی اثبات انجام افتضاحات در فوتبال سری A متوجه موجی بود اما خود این چهره اعتقاد دارد که طی چند سال حضورش در دنیای مدیریت فوتبال اطلاعات شایسته یی را به این عرصه وارد کرده و کمک های او در این زمینه واقعاً جای ارج و احترام دارد.
موجی با اشاره به خدماتش به فوتبال ایتالیا در گفت وگویی با خبرنگاران رسانه های مختلف اظهار داشت؛ کولینا ابداً استانداردهای قضاوت عادلانه را ندارد و اهالی فوتبال بدون دلیل خاصی به او احترام می گذارند.
موجی در این باره گفت؛«من همیشه به کولینا به عنوان یک داور فوق العاده احترام گذاشته ام اما فکر نمی کنم او از پس انتخاب داوران رقابت های فصل بعد سری A برآید چرا که من شاهد هستم او مخفیانه با مدیران چند باشگاه خاص مکالمات تلفنی و تبانی داشته است.» همچنین لوچانو ادامه داد؛«کولینا با سمت جدیدش قصد دارد روی تمام اتفاقات اخیر و افتضاحاتش سرپوش بگذارد.»
گیدو روسی رئیس سابق کمیته ملی المپیک ایتالیا اظهار داشته بود که بدون موجی و آنتونیو جیدادو، فوتبال ایتالیا خودش را باز هم خواهد یافت، اما همه ما می بینیم که ما رفتیم و هیچ چیز تغییر نکرد. واقعاً تعجب می کنم که چطور برخی ها عدالت در داوری را با انتخاب چنین افرادی توجیه می کنند.
حال معلوم نیست که آیا صحبت های نیشدار موجی که دیگر چیزی برای از دست دادن ندارد صحت دارد یا خیر اما این وظیفه سران فوتبال ایتالیا و هواداران است که بهترین ها را در صدر قرار دهند.
در این میان کولینا نیز برای رفع اتهامات خود وظیفه خطیری را در فصل آینده برعهده دارد چرا که غیر از موجی خیلی ها اعتقاد دارند راهی که او در داوری فوتبال طی کرده به اشتباه او را به بهترین قاضی میادین سبز بدل کرده است.
منبع : روزنامه اعتماد


همچنین مشاهده کنید