شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

آینده همین اکنون است


آینده همین اکنون است
روزی دوربین دیجیتال شما چنان خوب فیلمبرداری می كند كه در هنگام رفتن به تعطیلات به دوربین فیلمبرداری (كم كوردر) نیاز ندارید. زمانی در آینده، بازی های ۳D به خوبی بر روی تلفن همراه قابل اجرا است. روزی می رسد كه بتوانید فیلمی را از اینترنت دانلود كرده و آن را به طور مستقیم بر روی تلویزیون خود در اتاق نشیمن تماشا كنید.
این «یك روز» می تواند «هم اكنون » باشد. پیشرفت های ایجاد شده در پردازش توان و مدیریت متراكم سازی باعث پیدایش نسل آینده محصولات بی سیم، صوتی تصویری و فیلمبرداری دیجیتال شده است. امكان دارد كه دوربین های جذاب كوچك و تلفن های همراه چند رسانه ای در این امر پیشگام باشد، اما بدون وجود موتور محركه ای به نام قطعات نیمه هادی، این پیشروی امكان پذیر نیست.
كمپانی هایی مانند تگزاس اینسترومنتس (TI) كه در پشت صحنه فعالیت می كنند تا قدرت پردازش را افزایش دهند، امكان ساخت چنین وسایل پیشرفته ای را فراهم می سازند. بسیاری از مصرف كنندگان محصولات TI در زمینه توسعه فناوری رادیوهای ترانزیستوری، ماشین حساب های دستی و دستگاه های دیكشنری گویای كوچك با این شركت همكاری كرده اند. نسل های بعدی، شركت TI را به عنوان مغز متفكر پشت پرده پیشرفت محصولات بی سیم و تصویربرداری دیجیتالی خواهند شناخت. پردازشگرهای این شركت در بیش از ۶۵درصد تلفن های همراه جهان به كار رفته است. قطعات نیمه های TI نیز در بعضی از پركاربردترین محصولات جدید مورد استفاده قرار می گیرد.
● شركت TI در حال حاضر چه می كند؟
خبرنگار نشریه پاپیولار مكانیكس (PM) اخیراً به ستاد اصلی این شركت واقع در شهر كارولتون ایالت تگزاس رفته است تا از فعالیت های TI گزارشی تهیه كند. مدت زیادی طول نكشید تا معلوم شود جهت گیری این شركت در ادامه مسیر خود در صنایع الكترونیك چگونه است.
آقای جان دانیلز مدیر بازرگانی واحد تجارت تصویربرداری در گروه نیمه هادی تگزاس اینسترومنتس می گوید: «در آینده خیلی نزدیك تصاویر ویدئویی با كیفیت بسیار عالی، با همان كیفیتی كه در حال حاضر بر روی دستگاه های DVDپلیر مشاهده می شود، بر روی دوربین های دیجیتالی ثبت می شود.»
● سرگرمی دستی
در حال حاضر افرادی كه با هواپیمای خطوط هوایی آلاسكا مسافرت می كنند، می توانند از وسیله ای به نام دیگ پلیر (dig E player) استفاده كنند. این دستگاه یك میز دستی كوچك است كه كمی بیش از یك كیلوگرم وزن و ۲۰ گیگابایت حافظه دارد و می تواند موسیقی و فیلم پخش كند. مسافرانی كه بلیت درجه یك این هواپیماها را خریداری كنند، می توانند به رایگان از این وسیله جالب استفاده كنند. دیگر مسافران یا بایستی قبلاً ۸ دلار علاوه بر بهای بلیت یا ده دلار در هنگام پرواز برای استفاده از این وسیله پرداخت كنند.
این وسیله تفریحی دستی حدود ۳۰ فیلم از محصولات كمپانی فوكس قرن بیستم و ۱۰ ساعت موسیقی از شركت DMX را پخش می كند. مزایای استفاده از آن برای مسافران هواپیما معلوم است. اما مزیت به كارگیری آن در خطوط هوایی آن است كه به جای استفاده از سیستم های ویدئویی معمولی كه وزن آنها تا ۹۰۰ كیلوگرم هم می رسد، از وسیله قابل حمل فوق الذكر استفاده كرده و سالانه حدود ۸۰ هزار دلار در سوخت هر فروند هواپیما صرفه جویی می شود. دستگاه های دیگ پلیر بر روی سیستم الكترونیكی دیجیتال (e.Digital) و سكوی سخت افزاری قابل اجرا بوده و به وسیله یك قطعه فشرده كننده- بازكننده (موسوم به Divx Codec كه سازگار با MPEG-۴ باشد، كار می كند. مغز متفكر این دستگاه، دو نوع پردازشگر دیجیتال سیگنال به نام های DA۱۵۰ و DS۲۵ (محصول خود TI) است.
قدرت هر دستگاه به وسیله یك باتری داخلی تامین می شود كه زمان شارژ بودن آن حداقل ۶ ساعت است. این زمان آن قدر طولانی است كه بتوان با آن سه فیلم را در زمان مسافرت هوایی از شرق به غرب آمریكا تماشا كرد.
در حقیقت دوربین هایی با قدرت تفكیك (Resolution) ۶۸۰*۸۴۰ تصویر ویدئویی دیجیتال استاندارد در آستانه ورود به بازار است تا تصویرهایی كاملاً متحرك و تمام صفحه را ارائه دهند. آنها را با قدرت تفكیك یك چهارم صفحه ای و ۱۵ تصویر در ثانیه نسل قبلی دوربین های دیجیتالی مقایسه كنید تا ببینید چقدر پیشرفت كرده است.
سازندگان دوربین های دیجیتالی تلاش می كنند تلفن های دوربین دار را در مسابقه ارائه ویژگی های برتر پشت سر گذارند، بنابراین می توان انتظار داشت كه این گونه پیشرفت ها هنوز هم ادامه داشته باشد. دانیلز می گوید: «همه تولیدكنندگان دوربین از این موضوع هراس دارند كه تلفن های همراه، سهم آنان از بازار را در دست گیرد.»
دوربین های دیجیتالی برای آنكه گامی به پیش گذارند، به ابزارهای چندرسانه ای تبدیل خواهند شد كه صدا و تصویر را ضبط و پخش می كند. وسایلی مانند جوك باكس Lyra محصول شركت RCA (كه عكس می گیرد) و دوربین D-Snap شركت پاناسونیك در نوك قله این پیشرفت ها قرار دارد.
سازندگان دوربین ها با ارائه مگاپیكسل هایی كه از حد مفید دوربین ها فراتر است، توجه خود را به مشاركت تصاویر معطوف كرده اند. به اشتراك گذاشتن عكس ها یكی از بزرگترین چالش هایی است كه امروزه بازار تصویربرداری با آن مواجه است. دانیلز می گوید: «تولیدكنندگان دوربین هنوز در نیافتند كه به اشتراك گذاشتن تصاویر را چقدر آسان می توان انجام داد، چون این كار اصلاً ساده نیست.
آنها به صورت نابخردانه كار می كنند تا اطلاعات را با پرینتر، PCهای مركز رسانه ای و مشتریان به اشتراك بگذارند.» در انتظار شنیدن اخباری درباره ایستگاه های محرك به وسیله وای فای (Wi- Fi) و مشاركت بدون نقص باشید كه در دوربین های مدل Easy Share شركت كداك یافت می شود، زیرا تولیدكنندگان در حال پرده برداری از روش هایی هستند كه مشاركت و تماشای تصاویر را در بین وسایل گوناگون به جز رایانه شخصی، امكان پذیر سازد.
دوربین های دیجیتال را از ابتدای كار به عنوان لوازم جانبی رایانه در نظر می گرفتند زیرا برای دستكاری و اداره كردن تصویرها به قدرت یك رایانه احتیاج بود. اما پیشرفت در توان پردازش، دوربین های دیجیتال را به رایانه های قدرتمندی در حوزه خود تبدیل كرده است. آقای دانیلز می گوید: «تعداد ترانزیستورهای به كار رفته در ریزپردازنده های پنتیوم اولیه كمتر از تعدادی است كه دوربین های دیجیتالی امروزی در خود دارند.»
با داشتن چنین مغز متفكری، می توانید علاوه بر ادیت كردن، كارهای دیگری را در دوربین انجام دهید. پاك كردن نقطه قرمزی كه بعضی اوقات در هنگام عكس برداری روی چشم به وجود می آید یكی از ویژگی هایی است كه به وسیله افزایش توان پردازش، ممكن شده است. مشتریان در آینده نزدیك، تعداد بیشتری از این نوع امكانات را در دوربین خواهند دید.
برای آنكه تصاویری با كیفیت DVD را در دوربین خود داشته باشید، به چیزی فراتر از تقویت پردازش نیاز دارید. این همان جایی است كه پیشرفت در فناوری متراكم سازی خود را نشان می دهد. بسیاری از دوربین های امروزی از تكنیك JPEG موشن برای متراكم سازی ویدئو استفاده می كنند. یك كلیپ موشن ۱۵ ثانیه ای ۲۴۰*۳۲۰ در فایلی به اندازه یك ای میل معمولی جای می گیرد، ولی در یك كارت چند رسانه ای ۶۴ مگابایتی كه تقریباً ۴۰ دلار قیمت دارد فقط چند دقیقه فیلم را می توان ذخیره كرد.
اكنون در انتظار مرحله بعدی فشرده سازی ویدئو باشید تا بتوانید اطلاعات بیشتری را در فضای كوچكتری قرار دهید.
به عنوان مثال، ویدئوی MPEG-۴ تصاویر را ۳۰ برابر بیشتر از JPEG موشن فشرده می كند. شركت مایكروسافت از این هم جلوتر رفته است و ادعا می كند كه ۹ فایل اطلاعاتی ویدئومدیای ویندوز (WMV) در نصف فضای یك فایل MPEG-۴ با كیفیت مشابه قرار می گیرد. به تازگی یك كودك (Codec) (روش فشرده كردن و باز كردن) كه H.۲۶۴ نام دارد توجه زیادی را به خود جلب كرده است. دلیل آن نیز روش فشرده سازی آن است كه كارآیی آن را تا دو برابرCodec DVD (یعنی MPEG-۲) افزایش می دهد.
اهمیت تمام این موارد هنگامی آشكار می شود كه ارائه تصاویر ویدئویی با كیفیت بالا را در شبكه های بی سیم یا باند پهن در نظر بگیرید. روش MPEG-۲نمی تواند تصاویر ویدئویی را با سرعت یك مگابیت در ثانیه (۱Mbps) منتقل كند. WMV در سال ۲۰۰۵ در دوربین های دیجیتال عرضه شد و قرار است H.۲۶۴ در سال ۲۰۰۶ به كار گرفته شود.
ژاپن مركز پیدایش تلفن های دوربین دار است. در آنجا بازار بی سیم حدود ۲ سال جلوتر از بازار مشابه آن در آمریكا شكل گرفت. در اینجا دو نوع سنسور (حسگر) در دوربین ها وجود دارد. یكی برای عكسبرداری و دیگری برای كنفرانس ویدئویی، البته كیفیت عكس ها برخلاف عكس های تلفن های دوربین دار، اصلاً پایین نیست. یونكر میشائیل رئیس فناوری واحد بازرگانی پایانه های بی سیم شركت TI می گوید: «می توان به كیفیتی بالاتر از ۲مگاپیكسل دست یافت.»
هنگامی كه شبكه های سریع تر ۳گیگابیتی (G۳) در ایالات متحده به كار گرفته شود، مشتریان شاهد همین ویژگی های برتر خواهند بود.
در عین حال، چیزی كه سال آینده به بازارهای آمریكا خواهد آمد، چیز كمی نیست، به خصوص اگر به بازی ها یا كارهای گرافیكی علاقه مند باشید. هنگامی كه نسل بعدی به بازار بیاید، بازی های كنونی تلفن های همراه با گرافیك مصنوعی D۳ خیلی قدیمی به نظر می رسند. مبانی كاملتر و آثار جانبی واقع گرایانه تر با صفحات نمایش با كیفیت به گونه ای تركیب و هماهنگ خواهد شد كه بتوانید از فناوری روز لذت ببرید. تلفن های هوشمند و در عین حال كوچكتر و ارزان تری را خواهید دید كه عمدتاً به دلیل فناوری های مدیریت توان و یكپارچه سازی سیستم، كه تحت OMAP شركت TI توسعه یافته است، به بازار عرضه می شود.
OMAP شامل پردازشگرها، زیرساخت نرم افزاری و شبكه پشتیبانی برای توسعه قطعات موبایل ۵/۲ و ۳ گیگابیتی است كه به وسیله تولیدكنندگان تلفن و شركت های كاربردی ثالث ارائه شده است.
دستگاه های PDA (كامپیوترهای جیبی) نیز مانند Treo۶۰۰، كه ۴۴۹ دلار قیمت دارد، توجه زیادی را به خود جلب كرده است.
دستگاه بی سیم سه كاره Treo دارای GSM/ GPRS، رابط بلوتوث و LAN بی سیم در یك وسیله است. هنگامی كه از PDA برای ارسال داده ها استفاده می كنید، تلفن موجود بر روی آن به شبكه مناسبی سوئیچ می كند. یونكر می گوید: «هیچ دلیلی وجود ندارد كه نتوان سه قابلیت GPS و بلوتوث (Blue tooth) و LAN (شبكه دسترسی محلی) بی سیم را در یك دستگاه قرار داد و تلفن را از لحاظ اندازه كوچك و از لحاظ مصرف توان، كارآمد و موثر ساخت.»
تلفن های همراه نسل آینده، قابلیت استفاده در كاربردهای پیچیده را دارد. دستیابی به این هدف به دیگر توسعه دهندگان بستگی دارد كه برنامه هایی را طراحی كنند كه باعث رقابت در فناوری شود. آن وقت طراحان نرم افزار دوباره باید به ایجاد تغییرهایی در دستگاه های خود فكر كنند. در اینجا یونكر به تشریح برنامه محبوب و مشهور ژاپنی می پردازد. وی درباره این برنامه كه به نام مترجم BOW- Lingual نام دارد و محصول شركت تاكارا است، چنین می گوید: «سگ خود را وادار كنید تا در تلفن پارس كند. آن وقت صدای او با ترجمه انگلیسی از دستگاه خارج می شود. موتور تلفن های دو سال پیش توان انجام چنین كار احمقانه ای را نداشت!»
منبع : سایت آمل تک


همچنین مشاهده کنید