سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا


سوگ ناتمام را تمام کن


سوگ ناتمام را تمام کن
تنهایی، افسردگی و اضطراب در زندگی مردان و زنانی كه بعد از فوت همسرشان با خاطرات او زندگی می كنند، جای دنجی باز كرده است. همان هایی كه فكر می كنند به این ترتیب در واقع نقش مرد یا زن نجیب را بازی كرده اند.
در جامعه زنان و مردانی وجود دارند كه بعد از از دست دادن همسرشان سال ها در سوگ می نشینند، با یاد او روزها را سپری می كنند و حاضر نیستند دوباره زندگی زناشویی را تجربه كنند. البته گروهی از این افراد به خاطر محدودیت های اجتماعی به تنهایی به زندگی ادامه می دهند. دكتر «مهناز حق شعار» روان شناس درباره ازدواج نكردن مردان و زنان می گوید: این عده از افراد می خواهند مدال زن و مرد نجیب را بر گردن خود آویزان كنند. آنها می گویند كه ما می توانیم جلوی امیال غریزی مان را بگیریم. اگر زن و یا مردی از زندگی و روابط زناشویی قبلی خود احساس رضایت كند و طعم خوش زندگی موفق را چشیده باشد به طور حتم ازدواج خواهد كرد در حالی كه اگر زندگی قبلی آنها سرشار از تشنجات و مشكلات بوده و بهره كافی از زندگی قبلی خود نبرده باشد هرگز حاضر نخواهد بود زندگی جدید زناشویی را تجربه كنند.
به اعتقاد این كارشناس، ازدواج نكردن این افراد یك نوع عاطفه ناقص است و در حقیقت به همسر خودشان وفاداری نمی كنند بلكه می خواهند نقاب انسان های خوب و پاك را بر چهره بزنند.
دكتر حق شعار درباره پیامدهای منفی تنهایی زنان و مردان می گوید: «در جامعه سنتی ایران زنان بیشتر دچار مشكل می شوند. یك زن بیوه و تنها هیچ گاه فعالیت اش مورد پسند خانواده و جامعه نیست و خانواده هایی كه با زن تنها در ارتباط اند به نوعی احساس می كنند كه زندگی زناشویی شان در خطر است، روابط اجتماعی این زنان به هم می ریزد و در بسیاری از مجامع اجتماعی پذیرفته نمی شوند.»
به اعتقاد این روان شناس ، نگاه منفی جامعه می خواهد به زنان بگوید كه تنها راه نجات از این وضعیت ازدواج مجدد است. دكتر حق شعار تأكید می كند: اگر زنی ازدواج نكند هرگز نباید در دوران پیری منت این موضوع را بر سر كودكانش بگذارد و هیچ وقت نباید به كودكانش بگوید كه شما كودك بودید و من ازدواج نكردم. وی به اثرات منفی سرزنش مادر در دوران بزرگسالی فرزند اشاره می كند و می گوید: سرزنش مادر وابستگی شدید بین كودك و والدین به وجود می آورد و كودك تا پایان عمر به خاطر تنهایی مادر احساس گناه می كند. همین احساس سبب می شود تا فرزند در زندگی زناشویی خود دچار مشكلات خانوادگی شدید شود. حق شعار معتقد است وقتی مادر و یا پدر نتواند ازدواج كند فرزند در هر كجای دنیا كه زندگی كند نگران مادر و یا پدر تنهای خود است و این موضوع مانع استقلال فرزندان می شود.
به نظر می رسد اگر پدر یا مادری بخواهد به كودك خود خدمت كند بهتر است قبل از این كه دچار بحران و مشكل پیچیده در زندگی شود برای زندگی شخصی خود بهترین تصمیم را بگیرد.
● ازدواج مجدد را برای كودكانمان تشریح كنیم
معمولاً فرزندان پدر و مادر جدید را به راحتی نمی پذیرند. كودكان در مراحل ازدواج پدر و مادر، پرخاشگر، منزوی و گوشه گیر می شوند. اگر پدر یا مادری شرایط زندگی را برای فرزند خود تشریح نكند و بدون اجازه كودك اقدام به ازدواج كند كودك در دوران بلوغ از خانواده جدا می شود و به هر كسی اطمینان می كند تا كمبودهای خود را جبران كند.
كارشناسان معتقدند كه پدر و یا مادر باید در یك زمان مناسب با تشریح وضعی كه دارند منصفانه و صمیمانه شرایط را برای كودكان توضیح دهند و زمانی ازدواج كنند كه كودكان كمتر دچار بحران شوند.
دكتر حق شعار در این باره می گوید: وقتی زن و یا مردی قرار است ازدواج كند باید كم كم موضوع را برای كودكان خود مطرح كنند. قبل از ازدواج به كودك خود بگوییم من مایل نیستم تا پایان عمر تنها زندگی كنم. لازم است فردی به عنوان پدر یا مادر وارد زندگی مان شود می دانم كه شما در ابتدا سختی خواهید كشید اما تمام تلاش خودمان را خواهیم كرد كه هرچقدر ممكن است سختی ها و محدودیت های شما كمتر شود. من به تنهایی نمی توانم زندگی كنم.
این روان شناس معتقد است وقتی كودك بداند كه مادر یا پدر در طول زندگی دچار مشكل خواهد شد كمتر برای ازدواج آنان مقاومت به خرج می دهد.
البته به سن كودك در زمان ازدواج والدین بسیار مهم است . والدین بهتر است در زمانی موضوع ازدواج را به فرزندانشان بگویند كه یا فرزند در سنین پائین است یا در دوره جوانی به سر می برد. آنان هرگز در دورانی كه كودك در سنین نوجوانی است درباره ازدواج مجددشان صحبت نكنند. در این دوران فرد دچار آسیب های روحی ـ روانی شدید می شود.
● ازدواج مجدد برای مردان آسانتر است
ازدواج مجدد برای مردها بسیار آسانتر از زنان است و در حقیقت جامعه مردها را بیشتر به ازدواج مجدد تشویق می كند. دكتر حق شعار درباره این موضوع می گوید: در جامعه پذیرفته شده است كه مرد كار بیرون را انجام دهد و جامعه به نیازهای پوششی و جنسی مردان بیشتر توجه دارد اما در برابر زنان به هیچ عنوان اینگونه عمل نمی كنند. نبود همسر در كنار زنان می تواند مشكلاتی را از لحاظ عاطفی و مادی برای آنان به وجود آورد. اما در برخی شرایط مردان حاضر به ازدواج مجدد با زنانی كه دارای فرزنداند، نیستند.
وی تأكید می كند: برخی مردها دوست ندارند كه همسر بیوه اختیار كنند و مسئولیت كودكان زن را برعهده بگیرند در اینجا مشكل زنان این است كه از یك طرف همسر خود را از دست داده اند و از طرف دیگر تعصب برخی مردها مانع ازدواج مجدد آنان می شود.
وی با اشاره به این كه مردها بیشتر از زنان امكان ازدواج دارند می گوید: برخی از مردها ترجیح می دهند كه با زنانی ازدواج كنند كه از نظر اقتصادی تأمین هستند این در حالی است كه بسیاری از زنان كه نیاز اقتصادی ندارند حاضر به ازدواج مجدد نیستند. به گفته او بسیاری از زنان زمانی كه نیاز اقتصادی ندارند به مجرد بودنشان احساس افتخار می كنند كه این نشان از ناپختگی عاطفی برخی زنان دارد.
در این میان برخی از كارشناسان معتقدند كه زنان كمتر كودكان مرد را می پذیرند و علاقه چندانی به زندگی با مردان بچه دار را ندارند. دكتر توسلی در این باره می گوید: زنانی كه بچه دارند به راحتی با مردها ازدواج می كنند اما همین زنان حاضر نیستند كه با مردانی كه بچه دارند ازدواج كنند آنان معتقدند وجود كودك در زندگی شرایط زندگی را برای زن سخت و ناهموار می كند.
دكتر توسلی تأكید می كند: ازدواج نیاز طبیعی انسان سالم است و میل به ازدواج برای بسیاری از افرادی كه پختگی عاطفی پیدا كرده اند به شكل كمال گرایانه ای پدید می آید.
به گفته او با توجه به مسائل اجتماعی و اقتصادی پیچیده امروز اقدام بسیار سختی است كه زنان و مردان، بعد از فوت همسر تا آخر عمر تنها زندگی كنند. افراد بعد از فوت همسر دچار مشكلات روحی ـ روانی شدید می شوند و برای پیشگیری از این وضعیت نیازمند ازدواج مجدد سالم هستند. مسلماً افراد تنها دچار مشكلات و مسائل بی شمار اقتصادی ـ اجتماعی می شوند.
به گفته توسلی بسیاری از مردم معتقدند كه زن نباید تنها باشد بویژه زمانی كه زن و یا مرد جوانتر است خانواده و اطرافیان به آنان كمك می كنند تا زن و مرد به آرامش برسند.
وی ازدواج مجدد زنان و مردان را مثبت می داند و می گوید: زنان و مردان نمی خواهند ازدواج كنند باید بدانند كه در طول حیات زندگی همسرشان تمام عواطف و احساسات را برایشان گذاشته اند و هم اكنون هم به امر خدا مجبور هستند زنده باشند و زندگی كنند.
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید