پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


جایگزین‌هایی ارزان


جایگزین‌هایی ارزان
دانشگاهیان و حامیان انرژی‌های تجدیدپذیر هزینه واقعی انرژی بادی و خورشیدی را به بحث گذارده‌اند.
حامیان انرژی‌های تجدیدپذیر با غرور به این نكته اشاره می‌كنند كه بیابان‌ها هر ساله انرژی خورشیدی كافی برای تامین نیروی برق سرتاسر جهان دریافت می‌كنند. اما اندك افرادی جرات می‌كنند توضیح دهند كه چگونه بودجه ساخت میلیون‌ها سلول خورشیدی مورد نیاز برای تبدیل آن انرژی به نیروی برق تامین می‌شود.
روسای بخش ساخت تجهیزات و سیاستگذاران بیشتر تمایل دارند انرژی‌های بادی و خورشیدی را به عنوان عواملی شگفت‌انگیز اما پرهزینه محسوب كنند كه تنها با یارانه‌های هنگفت تحقق آنها ممكن است. اما مطالعات جدید نشان می‌دهد كه انرژی‌های تجدیدپذیر آنقدرها هم كه منتقدان نسبت به آنها تردید دارند، پرهزینه نیستند.
در گزارشی كه روز ششم ماه جولای یك گروه محیط‌زیست به نام گرین‌پیس منتشر كرد آمده است كه سرمایه‌گذاری در تجهیزات انرژی‌های تجدیدپذیر موجب صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌شود. منطق این ادعا این است كه توربین‌های بادی اگرچه هزینه ساخت بالایی دارند، اما دیگر نیازی به خرید سوخت ندارند در حالی‌كه نیروگاه‌های ذغال یا گازسوز نیاز به تامین سوخت دارند. گرین‌پیس در این گزارش خود اعلام كرده است هزینه این سوخت‌ها در آینده به مراتب بیشتر از هزینه‌های اضافی در تامین انرژی‌های تجدیدپذیر خواهد بود.
انرژی اتمی هم كه به بهره‌برداری رسید، سهم تولید انرژی‌های تجدیدپذیر به ناگهان رشد زیادی یافت و بنابر محاسبات صرفه‌جویی سالانه بین سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۳۰ بالغ بر ۱۸۰میلیارد دلار خواهد شد.
البته این ارقام همه براساس فرضیاتی بنیان گذاشته شده‌اند كه مورد پرسش هستند. در سناریویی كه گرین‌پیس ارائه كرده است، قیمت‌های ذغال و گاز افزایش می‌یابد، به‌رغم آنكه مصرف گاز ثابت می‌ماند و تقاضا برای ذغال سنگ با افت شدیدی مواجه می‌شود. بنابه فرضیات گرین پیس آینده شاهد بهره‌وری بیشتر انرژی‌ها خواهد بود اگرچه كه فعالیت‌های اقتصادی كنونی هیچ نشانی از این روند را نشان نمی‌دهد. سازندگان تجهیزات نباید تحت هیچ شرایطی از این قاعده پیروی كنند چون آنها همچنان در نیروگاه‌های با سوخت فسیلی سرمایه‌گذاری می‌كنند.
سایر مطالعات میانه‌روی بیشتری را در پیش گرفته‌اند. برخی از این مطالعات حاكی از آن است كه افزایش توربین‌های بادی می‌تواند موجب كاهش مجموع هزینه‌های انرژی برق شود.
هزینه جانبی یك توربین بادی تقریبا هیچ است چون سوخت آن یعنی باد، مجانی است. بنابراین در یك روز بادی، ارزان‌ترین انرژی از توربین‌های بادی به دست می‌آید. این انرژی در عوض می‌تواند جایگزین انرژی‌هایی شود كه هزینه سوخت آنها بیشتر است مانند نیروگاه‌های گازسوز. بنابراین قیمت انرژی هنگام وزش باد سقوط می‌كند. یك شركت آلمانی ساخت تجهیزات به نام نئون برآورد كرده است كه در سال ۲۰۰۵ میانگین قیمت برق در بازار داخلی كشورش هنگامی كه هیچ بادی نمی‌وزید، بیش از ۴۵یورو (۵۶دلار) برای هر مگاوات ساعت بوده است، اما این رقم برای زمان‌هایی كه باد با سرعت میانگین ۱۳ متر بر ثانیه می‌وزیده،‌ كمتر از ۳۰یورو بوده است.
محققان در دانمارك یك قدم جلوتر رفته و ارزش را برای این پدیده تعیین كرده‌اند.
آنها معتقدند كه انرژی باد موجب شد در سال ۲۰۰۵ یك‌میلیارد كرونر (۱۶۷میلیون دلار) در قبض‌های برق دانماركی‌ها صرفه‌جویی شود. از سوی دیگر، مصرف‌كنندگان دانماركی ۴/۱میلیارد كرونر بابت یارانه توربین‌های بادی پرداخت كردند. اما رون موسگارد از سندیكای صنعت باد دانمارك اعلام كرد كه انرژی باد امسال برای اولین‌بار موجب صرفه‌جویی در هزینه‌های مصرف‌كنندگان می‌شود چون سود حاصل از انرژی ارزان‌قیمت‌تر از هزینه‌های رو به كاهش یارانه‌ها بیشتر می‌شود.
مترجم: شادی آذری
منبع : روزنامه دنیای اقتصاد


همچنین مشاهده کنید