سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

خرما عامل شادابی، طراوت و درمان بیماری‌ها


خرما عامل شادابی، طراوت و درمان بیماری‌ها
خرما میوه ای بسیار قدیمی است و نام آن در قرآن كریم ۴۲ بار تكرار شده است. این میوه پرخاصیت برای مردم كشورهای اروپایی و آمریكایی تا حدی نا آشناست و آن را فقط در كیك و شیرینی مصرف می كنند ولی در خاور میانه مخصوصاً در كشورهای عربی به عنوان یك غذای اصلی به كار می رود. می گویند درخت خرما از قدیم در فلسطین به فراوانی وجود داشته به طوری كه در ناحیه بین دریای گالیله و دریای مرده جنگل بزرگی از خرما بوده است.
در مسیحیت برگ درخت خرما سمبل و نشانه شهادت و شهدایی است كه در راه دیانت حضرت مسیح جان باخته اند.
خرما (Dates) میوه ای بسیار مقوی است كه مواد معدنی بسیاری چون آهن، پتاسیم، روی، و منگنز و ویتامین A-B-E را داراست. تحقیقات درباره خرما نشان داده كه این میوه می تواند از بسیاری از سرطان ها مانند سرطان كولون معده و... پیشگیری كند. یكی از خواص خرما ملین بودن آن است. البته اگر ۶ تا ۷ عدد خرما را در ۲ لیوان آب جوش خیس كرده و صبح و شب آن را به صورت گرم بنوشید و یا مقداری خرما میل كنید و بلافاصله یك تا دو لیوان آب گرم روی آن بنوشید.
خاصیت دیگر خرما، خنثی كردن اسید اضافی معده است از آنجا كه زیادی اسید معده باعث ترش كردن و دل درد می شود، بنابراین هر وقت دل درد گرفتید می توانید فرمول چینی ها در طب سنتی را استفاده كنید.
بدین طریق كه ۲ تا ۳ عدد خرمای تازه و له شده را در آب جوش بیندازید بعد آن را هم زده و بنوشید. خرما را به عنوان میوه نیز می توان مصرف كرد. همچنین حتماً برای خواب راحت تر و آرامش بیشتر شام خود را در حدود ساعت ۷ بعد از ظهر صرف كرده و قبل از خواب یك عدد خرما و یك لیوان شیر گرم میل كنید.
خرما برای افراد سالمند و بچه ها بسیار مفید است. سعی كنید به جای قند و شكر از خرما برای نوشیدن چای استفاده كنید و یا در طباخی از آن استفاده بیشتری ببرید. ورزشكاران به علت فعالیت زیاد به طور حتم باید از عصرانه ای مقوی كه با خرما باشد استفاده كنند.
مصرف خرما، روش شناخته شده ای برای درمان سرطان و سایر بیماری های عفونی است.
علت ابتلای بسیار كم ساكنان شبه جزیره عربستان به بیماری هایی نظیر تصلب شرایین، مرض قند و سرطان مصرف فراوان خرما است.
خرما می تواند با مهار رادیكال های آزاد از تخریب مولكولی و جهش رسانی ناشی از این رادیكال ها جلوگیری كند.
خرما دارای قند زیادی است. حدود ۷۰درصد آن را كربوهیدرات تشكیل می دهد كه ۶۰ تا ۶۵ درصد آن قندهای گلوكز و فروكتوز و ۲‎/۵ درصد فیبر غذایی است.
به همین دلیل برای افرادی كه نمی توانند ساكاروز را تحمل كنند مناسب است.
گلوكوز و فروكتوز از ساكاروز مشتق می شوند. این قندها به راحتی و فوراً توسط بدن جذب شده، بدون نیاز به هضم در بدن تولید انرژی كرده و یا ذخیره می شوند.
یك كیلوخرما بیش از ۳۰۰۰ كالری انرژی تولید می كند.
خرما به تنهایی یك منبع غنی مواد معدنی است. فسفر موجود در خرما به اندازه مجموع فسفر موجود در زردآلو، گلابی و انگور است.
به دلیل سدیم كم آن (۱ میلی گرم در ۱۰۰ گرم خرما)، برای افراد دچار فشار خون بالا كه بایستی رژیم كم سدیم داشته باشند، مفید است. آهن موجود در خرما (۳ میلی گرم در ۱۰۰ گرم خرما) یك سوم RDA یا نیاز روزانه مردان به آهن را تأمین می كند.
فیبر موجود در خرما برای بهبود عملكرد سیستم گوارش و هضم و دفع مواد غذایی مفید است.
خرما درختی است از تیره گرمسیری جزو تیره نخلها كه میوه اش جزو میوه های سته است یعنی تمام قسمت بریكاری آن گوشتی و محتوی مواد غذایی است. دارای هسته ای سخت و پوست نازك و شیرین كه به شكل خوشه ای بزرگ از شاخه آویزان شده و برگ های آن بزرگ است. ارتفاع نخل به ۱۰ تا ۲۰ متر و شاید هم بیشتر می رسد.
دكتر یوسف اسكندری متخصص تغذیه می گوید: امروزه خرما اساسی ترین ماده غذایی در رژیم درمانی، درمان بیماری ام.اس، اختلال جذب و دفع غذا و بیماری سنگ مثانه به شمار می آید.
دكتر اسكندری مصرف این ماده غذایی را به مادران توصیه می كند. مطالعات نشان می دهد كه مصرف خرما، باعث افزایش شیر مادر شده همچنین در ایجاد آرامش مادران در دوران بارداری نیز مؤثر است. در ایران تقریباً ۱۸ درصد از كل خرماهای جهان تولید می شود.
● ویژگی های خرما
▪ ضد میكروب است، سبب تقویت ستون فقرات و افزایش دهنده توان جنسی شده و قوه بینایی و شنوایی را تقویت می كند و همچنین سبب هضم غذا و خوشبو شدن دهان شده و نابود كننده دردهاست.
▪ كلسیم موجود در خرما عامل اصلی استحكام استخوان ها است و نیز دارای فسفر است كه مانع ضعف اعصاب و خستگی می شود.
▪ خرما دارای سدیم است كه وجود آن از زكام جلوگیری می كند.
▪ پتاسیم موجود در خرما از بروز زخم معده جلوگیری می كند. این عنصر معدنی اشتها آور بوده و كمبود آن امراض حلقی بویژه تورم لوزه ها را ایجاد می كند. گاهی تورم قوزك پا نیز به علت كمی پتاسیم در بدن است.
▪ به مبتلایان فلج اطفال، خوردن روزانه چند عدد خرما توصیه می شود.
▪ سالمندان نیز برای جبران كاهش سلول های مغزی باید غذاهای منیزیم دار مصرف كنند. منیزیم از عناصر موجود در خرماست. بویژه این كه منیزیم به عنوان تنها ماده معدنی ضد استرس در دنیا شناخت شده است.
▪ مبتلایان به دیابت (مرض قند) می توانند به جای قند از خرما استفاده كنند. زیرا منیزیم موجود در آن كار كلیه و لوزالمعده را آسان می كند.
▪ خرما در تعادل یونهای بدن نقش مؤثری داشته و در شست وشوی خون، اثری شگرف دارد.
▪ خرما چون كالری زیاد ایجاد می كند رطوبت را از بین می برد. خرما ریشه حساسیت را از بین برده و در كلیه التهابات (پوستی - چشمی- داخلی- گوش و...) می توان خرما مصرف كرد.
▪ برای مبتلایان به بیماری های رماتیسم و پوست و چشم و ... كه در نتیجه حساسیت به وجود آمده است داروی ارزنده ای است. استفاده از شیر با گردو و خرما برای كلیه بسیار مفید است و در زیبایی پوست مؤثر است.
▪ خرما برای كسانی كه دوره نقاهت را می گذرانند لازم است و همچنین مانع تجمع چربی شده و به دلیل دارا بودن عناصر مفید برای كبد، دفاع بدن را در برابر امراض بالا می برد.
▪ خرما برای بیمارانی كه از چربی خون و چاقی، ناراحتی های تنفسی و بویژه تنگی نفس (آسم) رنج می برند، مفید است. با مصرف خرما كار غده تیروئید نیز تنظیم می شود.
▪ زنانی كه قرص ضد بارداری مصرف می كنند بهتر است به گونه ای مرتب و روزانه از جیره غذایی خرما استفاده كنند.
▪ خرما در انسان آمادگی تفكر به وجود می آورد.
▪ جوش جوانی یا آكنه را بهبود می بخشد و یكی از عناصر تجدید قوای جوانی به شمار می رود. در همین حال خرما برای رویانیدن مژه و درمان زخم و خارش چشم مفید است.
▪ علاوه بر این چند عدد خرما بدون هسته را می توان سوزانید و پودر بسیار نرم آن را به صورت سرمه روزی یكبار در پلك ها مالید.
لازم به ذكر است زیاده روی در مصرف خرما موجب گرفتگی كبد و طحال شده و فشار خون را بالا می برد و سبب پوسیدگی و كرم خوردگی دندانها می شود. همچنین چاقی به همراه دارد. پس بهتر است به میزان لازم مصرف شود و حدود مصرف حفظ شود. خرما دارای ماده ای شبیه هورمون كورتون است كه برای تسكین التهاب مؤثر است.
● احادیث و روایات
▪ درخت بالیده و بلندی را كه دارای الیاف تودرتو و متراكم است روزی بندگان خود قرار دادیم و به آن كشور مرده ای را زنده كردیم.
ـ قرآن كریم
▪ ای مریم درخت خرما را بتكان كه برای تو رطبی روشن و تازه فروریزد و بخور و بیاشام و چشمانت را از آن روشن گردان.
ـ سوره مریم
▪ میان فرزندانتان عدالت و مساوات برقرار كنید اگر چه با دو نیمه یكدانه خرما باشد.
ـ رسول اكرم(ص)
▪ نخل از بازماندگان گل آدم آفریده شده است.
ـ رسول اكرم(ص)
▪ ازامام صادق(ع) نقل شده: خرما شفای امراض است و میوه ا ی است كه درد و ناراحتی ندارد.
صدیقه پارسانیا
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید