جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

داستان موفقیت های fivb


داستان موفقیت های fivb
۶۰ سال از عضویت فدراسیون جهانی والیبال در كمیته بین المللی المپیك می گذرد. در این مدت روابط fivb و i.o.cآنقدر نزدیك بوده است كه والیبالی ها در تدارك جشن عظیمی برای سالگرد شصتمین حضورشان در المپیك اند. بعد از موفقیتی كه فدراسیون جهانی والیبال در رقابت های جهانی ۲۰۰۶ ژاپن كسب كرد حالا خود را برای برگزاری مسابقه های حذفی المپیك۲۰۰۸ پكن آماده می كند. طبق برنامه های از پیش تعیین شده تا ۱۵ ژانویه ۲۰۰۸ ، ۹ تیم از ۱۲ تیم والیبال مردان و زنان برای تورنمنت پكن آماده خواهند شد. رقابت های انتخابی با بازی ۳ تیم برتر زنان و مردان در نوامبر۲۰۰۷ آغاز می شود.
Fivb با تقویمی كه تنظیم كرده است همه ساله گام های بزرگی برمی دارد. حتی در والیبال ساحلی نیز بر جذابیت ها افزوده شده است، از ابتدای ماه مه سال جاری (اردیبهشت ماه۸۶) نیز مسابقه های انتخابی بین ۲۴ تیم زنان و مردان كلید خورده است. امروزه می توان مدعی شد بهترین ها و حرفه ای ترین بازیكنان در این تورنمنت بازی می كنند. علاوه براین، جنبش یاد شده توسط سران فدراسیون جهانی والیبال برای مسئولان كمیته بین المللی المپیك نیز بسیار جذاب بوده است.
حضور جدول والیبال در المپیك ها از سال۱۹۶۴ شروع شد، با این حال جهش اصلی آن به ۲۰ سال بعد برمی گردد. زمانی كه دكتر روبن آكوستا ریاست fivb را از آن خود كرد. مردی از جنس سیاسیون مكزیك كه به عالم ورزش پا نهاد. وزیر نفت سابق آزتك ها برای ایجاد تحول عظیم حتی مقر فدراسیون جهانی را از پاریس به لوزان تغییر داد. بعدها وی علت این تصمیم را مجاورت با كمیته بین المللی المپیك عنوان كرد. از آن پس دو نهاد یاد شده همكاری های نزدیكی در سرتاسر جهان داشتندكه این خود عاملی برای افزایش محبوبیت والیبال نزد مردم بوده است.
والیبال تاریخچه ای طولانی و قابل ملاحظه در بین ورزش های غیرحرفه ای دارد. این رشته به صورت آماتور در مدارس و دانشگاه ها انجام می گرفته و فدراسیون جهانی همواره در حال تقویت آن است.
● ارتباط تنگاتنگ
ارتباطات نزدیك بین سران جهانی والیبال و كمیته ملی المپیك همواره زبانزد عام بوده است. این دونهاد معتبر در پی جست وجوی راه های تازه ای برای بهبود شرایط هستند و در این راه به كمك یكدیگر می آیند. ژاك روگ رئیس كمیته ملی المپیك در جلسه ای كه سال۲۰۰۲ در مكزیك برگزار شده بود به بحران جدید مالی اعتراف كرد وهشدار داد این معضل گریبان همه رشته ها را نگیرد. آكوستا رئیس مكزیكی فدراسیون جهانی والیبال كه مترصد فرصتی برای دور شدن از این تهدید بود با سیاست خاص خود درآمدزایی هنگفتی از پخش تلویزیونی رقابت های جهانی و حتی المپیك پكن به وجود آورد اما اوضاع همیشه اینطور نبوده است. هیچ كس شوك بزرگی را كه چارت اداری fivb در دهه۸۰ میلادی با فروش نازل پخش بازی ها به والیبال جهان وارد كرد را از یاد نخواهد برد.
در همان ایام بود كه در انتخابات جدید fivb دكتر «آكوستا» بیشترین رأی را از خود كرد و رئیس تازه این فدراسیون شد. او كه در عرصه سیاست موفقیت های زیادی برای مكزیكی ها به ارمغان آورده بود كارش را بدون بخش های تجاری در والیبال شروع كرد و حالا با گذشت ۲۰ سال آن را به یكی از ورزش های درآمدزا تبدیل كرده است. وی با كمك اسپانسرها تورنمنت های سالنی و ساحلی زیادی را برگزار كرد تا ثروت را به این ورزش بازگرداند. آكوستا سبك جدیدی از انجام مسابقه ها را دایر كرد و بر مبلغ جوایز آن افزود. این مكزیكی كه برای اشاعه والیبال كمك های زیادی كرده است یك جمله معروف دارد: «پول حاصل از ورزش باید برای ورزش خرج بشود.»
سال ها پیش در یكی از جشن های والیبالی، سامارانش رئیس وقت كمیته بین المللی المپیك تأكید كرد رابطه بین خانواده fivb و c.o.i بسیار عمیق تر از رشته های دیگر شده است. امروزه مشاهده می شود كه قوانین رقابت های ساحلی و سالنی كاملاً تغییر كرده و مدرنیزه شده اند. حتی والیبال ساحلی كه از سال۹۶ به المپیك راه یافت از جایگاه ویژه ای نزد مردم برخوردار است. fivb كه با مطالعه دقیق رأی تمامی مسائل از جمله تماشاچی و رسانه ها با تصمیمی شجاعانه قوانین را تغییر داد در المپیك سیدنی اثرات آن را لمس كرد. با این تحول والیبال سالنی و ساحلی نه تنها مردمی تر شد كه بیش از گذشته به تلویزیون ها راه یافت. در المپیك آتن نیز والیبال ساحلی و سالنی بیشترین فروش بلیت را داشت. قرار بر این است در المپیك۲۰۱۲ لندن تورنمنت ساحلی والیبال در قلب شهر نزدیك كاخ باكینگهام برگزار شود. دیگر والیبال ساحلی مختص سواحل و تابستان ها نیست. در مراكز شهر یا حتی كوهستان ها هم می شود برگزار كرد. شاید باورش كمی سخت باشد اما برای تورنمنت هایی كه اواسط جولای (حدود تیرماه) انجام می گیرد چیزی نزدیك به ۸ میلیون و ۷۵۰ هزار دلار پاداش تعیین كرده اند.
با وجود اهمیت بالای رقابت های المپیك محدودیت های فراوانی برای حضور در آن وجود دارد تنها ۲۰ كشور از شانس واقعی شركت در مسابقه های المپیك پكن برخوردارند. برنامه ها به گونه ای طراحی شده است كه علاوه بر مسئولان، كادر فنی و داوران، ۲۸۸ والیبالیست و ۹۶ ساحلی باز در پكن حضور پیدا كنند. fivb كه ارتباط تنگاتنگی برای بالا بردن سطح استاندارد رقابت های c.o.i دارد به اصول برگزاری آن احترام ویژه ای می گذارد.
● ركورد تازه
والیبال ورزشی است پر از هیجان، قدرت بدنی، سرعت، هوشیاری، مهارت، جهانی بودن و بازی جوانمردانه. گستردگی والیبال تا آنجاست كه فدراسیون جهانی بیشترین فدراسیون های ملی را نسبت به سایر رشته ها دارد. تاكنون نام ۳۵ میلیون بازیكن حرفه ای در سراسر جهان به ثبت رسیده است و این در حالی است كه بیش از ۲۰ برابر این تعداد در رقابت های رسمی حضور پیدا می كنند. حتی در رقابت های مقدماتی قهرمانی جهان ۱۷۴ كشور حضور داشتند كه برای دوره آتی ۲۵۰ تیم ثبت نام كرده اند. این عدد می تواند ركورد تازه ای برای والیبال باشد، درهر دو رشته سالنی و ساحلی فدراسیون جهانی تسهیلات با كیفیتی را برای مردان و زنان تدارك دیده است. نكته جالب این كه fivb در سال های اخیر تورنمنتی را برای استعدادهای كم سن و سال تدارك دیده است كه امسال لهستان میزبان بچه های سالنی است و در مكزیك رقابت های ساحلی آن انجام می گیرد.
انعطاف پذیری و طراحی های خوبی كه مسئولان جهانی این رشته دارند همیشه استانداردهای آن را زیاد كرده است. اگرچه در سال نخست ورود والیبال ساحلی بر المپیك (۹۶آتلانتا) برزیل و آمریكا چهره های شاخصی بودند اما fivb با برنامه هایی كه به خرج داد آسیا و اروپا را هم وارد این میدان كرد.
از جمله اقدامات مهمی كه فدراسیون جهانی همیشه به آن افتخار می كند مبارزه با پدیده شوم دوپینگ است طوری كه قوانین ضد دوپینگ این فدراسیون بسیار سخت تر از قوانین كمیته بین المللی مبارزه با دوپینگ، یعنی، «وادا» است.
● برنامه های آینده
Fivb برای رقابت های آتی و بخصوص المپیك ها طرح های ویژه ای در سر دارد. قدردانی كمیته ساماندهی المپیك از مسئولان جهانی والیبال نشان از خرسندی آنها نسبت به اقدامات صورت گرفته دارد. هرالد تریبون، نشریه بین المللی كه نگاه های زیادی را متوجه گزارش خود می كند با اشاره به بازی های المپیك۲۰۰۲ آتن می نویسد: دیگر فقط پرچم های برزیل، یونان و ایتالیا در دست مردم دیده نمی شود حتی سوئیسی ها، ژاپنی ها، آمریكایی ها، آلمانی ها و اتریشی ها با پرچم های كشورشان در سالن های والیبال دیده می شوند.
آن طور كه تخمین زده می شود تعداد تماشاگران تلویزیونی وحاضران در سالن های والیبال در المپیك پكن به مراتب بیشتر از المپیك آتن خواهد بود. fivb همواره تلاش كرده است شهرت و اعتبار خود را با میزان جوایزی كه هر ساله افزایش می دهد بالا برد. فدراسیون بین المللی والیبال از طریق برنامه ها و مراكز توسعه ورزش خود برنامه ای دارد به نام «نگاه fivb به دنیای ۲۰۱۲» و كوشش دارد موقعیت های جدیدی برای جوان های تمام كشورها ایجاد كند. البته این طرح برای كسانی كه آكوستا را می شناسند چیزی دور از ذهن نیست.
عرق او به والیبال به ۴۱ سال قبل یعنی زمانی كه عضو كمیته اجرایی كمیته ملی المپیك مكزیك بود برمی گردد. وی از سال۲۰۰۰ تا ۲۰۰۴ نیز عضو كمیته بین المللی المپیك شد. داستان موفقیت همزمان والیبال در میادین جهانی و المپیك همچنان ادامه خواهد داشت و این ورزش هر روز علاقه مندان جدیدی را به جمع قبلی می افزاید.
مهستی وهاب زاده
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید