پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

چه کسانی برای ما افتخار می آفرینند


چه کسانی برای ما افتخار می آفرینند
من از جام ملت های آسیا در سال ۱۹۸۸ چیز زیادی به خاطر ندارم. اینقدری هست که سیروس قایقران و احمدرضا عابدزاده را به یاد آورم و خاطره پنالتی هایی که دروازه بان ما گرفت تا ما به مقام سومی برسیم. علت فراموشی من در این است که این جام در سالی برگزار شد که نسل ما درگیر سال پایانی جنگ هشت ساله با عراق بود.
بنابراین اگر از من در مورد حمله عراق به حلبچه، تهاجم امریکایی ها به نیروی دریایی ایران و سکوهای نفتی ما در خلیج فارس، حمله ناو وینسنس به هواپیمای مسافربری ایران، موشک باران شهرها، بازپس گیری فاو توسط عراق و پذیرش قطعنامه ۵۹۸ توسط امام خمینی سوال شود، خاطرات بسیاری را به خاطر خواهم آورد.
آنهایی که در سال ۱۳۶۷ با آنان مراوده و دوستی داشتم، حتی نگاه کردن به بازی فوتبال در آن ایام را در ردیف گناه یا حداقل عملی مذموم می انگاشتند. اما اینقدری خاطرم هست که تمام اتفاقاتی که در آن سال بد برای ما افتاد، به همراه درخششی که ملی پوشان ما در جام ملت های آسیا از خود نشان دادند، نشانه ای شد برای به خاطر آوردن شکوهی که همراه پیروزی های ورزشی به دست می آید و راه حل جایگزینی برای نسلی که گمان می کرد چاره تمام مشکلات در مبارزه، جنگ و سرسختی خلاصه می شود. از همین جهت جام ۱۹۸۸ را باید یک نقطه عطف در تاریخ اجتماعی ایران پس از انقلاب نیز به حساب آورد.
هر چه از این جام کمتر خاطره دارم، از بازی های آسیایی ۱۹۹۰ پکن به یاد می آورم که عنوان قهرمانی ما در آن سال - که از قضا نخستین درخشش فوتبال در سطح قاره آسیا پس از انقلاب اسلامی بود - ریشه در همان جام ۱۹۸۸ داشت.
همان تیم با یک مربی جدید و رویکردی مردم پسندتر. برخلاف جام ۸۸، بازی های آسیایی پکن را با همان دوستانی دیدیم که گمان کرده بودم سخن گفتن از فوتبال با آنها خلاف رفتار انقلابی است. حتی بیشتر از آن، با همان بچه های هم نسل، برنامه هفتگی فوتبال ترتیب داده شد و حتی بالاتر از آن، انتشار نشریه تماشاگران پایه گذاری شد.
رویکرد جدید جامعه به فوتبال و پیش بینی اینکه رونقی در پیش است کار سختی نبود. با دوستان و افرادی که اکنون از مرز ۴۰ یا ۵۰ سالگی گذشته اند و مانند من از سال ۱۹۸۸ خاطرات تلخ زیادی به همراه دارند، مجالی برای یادآوری خاطرات جام ملت های آسیا باقی نمانده است.
نادر داودی عکاس و روزنامه نگار با انتشار ماهنامه و سپس هفته نامه تماشاگران در مطبوعات چهره شد.او همچنان مدیر مسوول تماشاگران است.
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید