پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

۱۹۹۶ (امارات) - سوم


۱۹۹۶ (امارات) - سوم
● خط خوردن رضا مالدینی
تیم ملی قبل از شرکت در جام ملت های آسیا بازی های تدارکاتی چندان قابل توجهی برگزار نکرد. در این میان بازی ترکمنستان با ایران مهم ترین بازی بود. تیم ملی در آن دیدار بسیار سردرگم بازی کرد و یک بر صفر باخت. از طرفی استقلالی ها هم حسابی از دست مایلی کهن دلخور بودند. در جمع بازیکنان تیم ملی تنها یک استقلالی (علیرضا منصوریان) حضور داشت و به همین علت آبی ها معتقد بودند که مایلی کهن عدالت را رعایت نمی کند.
دعوت شدن مجتبی محرمی به تیم ملی از اتفاقات باورنکردنی آن دوره بود. پس از داربی سال ۷۳ که مجتبی محرمی عاملی اصلی زدوخوردها بود و چندین ماه محروم شد هرگز به تیم ملی دعوت نشده بود حتی گفته می شد که او ممنوع الخروج است. مایلی کهن در کتاب خاطرات خود نوشته که مدیران سازمان تربیت بدنی به او تاکید کرده بودند که به هیچ وجه محرمی را به تیم ملی دعوت نکند اما مایلی کهن به این توصیه ها گوش نکرد و نام محرمی را در میان دعوت شده ها قرار داد.
خط خوردن رضا شاهرودی هم از اتفاقات قابل توجه آن سال بود. چند روز مانده به جام ملت ها شاهرودی و سعداوی دیر سر تمرین می رسند و مایلی کهن به آنها اجازه تمرین نمی دهد. سعداوی بعداً عذرخواهی می کند و به تیم برمی گردد اما شاهرودی که آن موقع بازیکن پرطرفداری بود چنین کاری را انجام نمی دهد و حتی پا در میانی افرادی چون محمد پنجعلی هم کارساز نشد و در نهایت شاهرودی پرطرفدار خط خورد و شانس بازی کردن به میناوند رسید. آن موقع یکی از هفته نامه های ورزشی نوشته بود که مایلی کهن به شاهرودی گفته من تو را خط می زنم اما شاهرودی جواب می دهد؛ «من رضا مالدینی ام و ۶۰ هزار طرفدار دارم، نمی توانی مرا خط بزنی.» البته مایلی کهن در کتاب خاطرات خود این قضیه را تکذیب کرد.
از طرفی چند بازیکن اصلی ایران قبل ازبازی با عراق آنفلوآنزا گرفته بودند و به همین دلیل تیم با ترکیب عجیبی برابر عراق قرار گرفت. بازیکنانی چون مهدوی کیا، دین محمدی و اکبر یوسفی در ترکیب اصلی قرار گرفتند که بعداً دیگر از آنها استفاده نشد و در واقع از بازی سوم بود که ایران ترکیب اصلی خود را شناخت و نتایج خوبش شروع شد.
تا قبل از جام ملت ها احمدرضا عابدزاده دروازه بان اصلی تیم ملی بود. اما شکستگی انگشتان دست عابدزاده قبل از بازی اول و همچنین بازی های متزلزل او در جام باشگاه های آسیا موجب شد که نکیسا درون دروازه ایران قرار بگیرد و اتفاقاً بازی های بسیار خوبی هم انجام داد. آن موقع رابطه عابدزاده و نکیسا خوب بود و هنوز با هم دشمن نشده بودند. در دیدار نیمه نهایی نکیسا در دروازه قرار داشت و عابدزاده برای اینکه ضربات پنالتی را مهار کند در دقیقه ۱۱۹ وارد زمین شد. عابدزاده برای اینکه روحیه نکیسا پایین نیاید، به صورت مخفیانه خود را گرم کرد تا نکیسا متوجه نشود که قرار است از زمین بیرون بیاید.
ارنست میدن دروپ مربی آن موقع آرمینیا بیلفلد برای دیدن بازی چند بازیکن کره جنوبی بازی ایران - کره جنوبی را از نزدیک دید اما به جای اینکه کره ای ها را ببیند از بازی باقری و دایی خوشش آمد و آنها را به بیلفلد برد.
دایی، خاکپور و یزدانی پنالتی های خود را خراب کردند تا ایران حذف شود. اتفاقاً عابدزاده که برای مهار پنالتی ها به زمین آمده بود بد کار نکرد و دو پنالتی گرفت.
+ بعد از اینکه ایران در دیدار نیمه نهایی در ضربات پنالتی شکست خورد خیلی ها از مایلی کهن ایراد گرفتند که چرا یک جوان کم تجربه مثل یزدانی را برای زدن پنالتی انتخاب کرده بود و چرا از محرمی باتجربه و پنالتی زن برای زدن پنالتی استفاده نکرد. در بازی رده بندی مایلی کهن به این توصیه توجه کرد و ضربه اول پنالتی را به محرمی سپرد که او هم پنالتی را خراب کرد.
● ۱۹۹۶ (امارات) - سوم
پروین در جام ملت های ۹۲ و استانکو در بازی های آسیایی ۹۴ به جایی نرسیدند تا اختیار تیم ملی به محمد مایلی کهن سپرده شود.
تیم تحت هدایت او خیلی امیدوارکننده نبود اما شکست اولیه مقابل عراق باعث ایجاد تحولی شد تا ترکیب تیم دگرگون شده و ناگهان در و تخته با هم جور شوند. یک مثلث طلایی شامل دایی، خداداد و باقری تشکیل شد تا با حمایت استیلی، منصوریان، خاکپور و.... زیباترین بازی های تیم ملی پس از پیروزی انقلاب شکل بگیرد.
عربستان در مرحله گروهی سه بر صفر تسلیم شد و کره جنوبی سنگین ترین شکست تاریخ خود برابر ایران را در مرحله یک چهارم نهایی با نتیجه عجیب ۲-۶ پذیرفت ولی وقتی کار به مرحله نیمه نهایی کشید در روز ۲۸ آذرماه ۷۵ باز هم مقابل عربستان قرار گرفتیم و این بار این عرب ها بودند که با کمک داوری جانبدارانه جمال قاندور مصری تاریخ را یک بار دیگر برای ما تکرار کردند و با شکست در ضیافت پنالتی ها باز هم به دیدار رده بندی رفتیم و این بار در همان ضیافت پنالتی ها کویت را بردیم و به عنوان سومی قناعت کردیم.
▪ نتایج ایران
ـ ایران یک (علی دایی ۹۱ - پنالتی)، عراق ۲
ـ ایران ۳ (نعیم سعداوی ۳۴، مهرداد میناوند ۵۶، علی دایی ۷۰)، تایلند یک
ـ ایران ۳ (کریم باقری ۱۲، علی دایی ۳۷، خداداد عزیزی ۴۸)، عربستان صفر
ـ یک چهارم؛ ایران ۶ (کریم باقری ۳۱، خداداد عزیزی ۵۲، علی دایی ۶۶ ، ۷۷ ، ۸۲ و ۸۶ - پنالتی)، کره جنوبی ۲
ـ نیمه نهایی؛ ایران صفر - عربستان سعودی صفر (عربستان در ضربات پنالتی ۳-۴ پیروز شد.)
ـ رده بندی؛ ایران یک (علی دایی ۴۲) کویت یک (ایران در ضربات پنالتی ۱- ۳ برنده شد)
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید