جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

قدرتنمایی جنوب شرقی ها


قدرتنمایی جنوب شرقی ها
مالزی برای انجام اولین بازی خود در جام چهاردهم حساب ویژه‌ای باز كرده بود و قصد داشت همانند سایر میزبانان جام ملت‌ها در كشورهای همجواز خلق شگفتی كند اما در مقابل چین، تیمی قرار گرفته بود كه اگر چه قبلا به تیم سرعتی‌ها مشهور بود اما با به كار گرفتن مهاجمان بلندقد به‌خصوص هان پنگ در خط حمله خود یك تیم بسیار كامل بود.
چینی‌ها در این بازی با سیستم ۲-۴-۴ پا به میدان گذاشتند و از همان ابتدا با نفوذ هافبك‌های كناری خود با اتكا بر مهاجمان سرزن روی به سانترهای روی دروازه آوردند. سان جی‌های در این نیمه بسیار خوش درخشید به صورتی که سانتر مواج و بی‌نقص او در دقیقه ۱۵ با عبور از مهاجم جلو كشیده چین به هان پنگ رسید تا او در نقطه‌ای مناسب به توپ ضربه زده و گل اول بازی را به ثمر برساند.
در مقابل حملات خوب و حساب شده چین، مالزی هم چندین تك موقعیت را به دست آورد اما سطح پایین فنی این بازیكنان مانع از خلق صحنه‌های خطرناك شد و در كل نشان داد كه دروازه‌بان چین روز سختی نخواهد داشت. ۱۰ دقیقه بعد از گل اول، گل دوم هم با شیوه‌ای مشابه از سانتر جناح چپ شكل گرفت به شكلی كه این بار سانتر كم ارتفاع را شائوجیان مهاجم چینی باشگاه انرژی كوتبوس با ضربه پا به تور دروازه رسانید و گلی زیبا را شکل داد. چین پس از این گل رو به اداره بازی آورد چرا که مالزیایی‌ها در مقابل دیدگان تماشاگران خود بر شدت حملات خود افزودند و امکان به‌ثمر رسیدن گل بالاتر رفت.
به‌هر شکل این نیمه با همین نتیجه به پایان رسید تا در نیمه دوم چین در دقیقه ۵۰ بار دیگر به گل برسد به‌صورتی که ضربه سرکش وانگ دونگ از پشت هجده قدم با برخورد به دفاع تغییر مسیر داد و برخلاف جهت حرکت دروازه‌بان مالزی وارد دروازه شد.
مالزیایی‌ها پس از این گل روحیه خود را کاملاً از دست دادند و رو به بازی بی‌هدف آوردند به‌صورتی که همان پرس‌های ابتدایی بازی را هم اجرا نمی‌کردند و نتیجه آن هم به ثمر رسیدن دومین گل هان پینگ و چهارمین گل چین بود.
بازیکنان مالزی پس از این گل به یکباره دست از دفاع برداشته و رو به بازی سراسر هجومی آوردند و هافبک‌های این تیم در دقیقه ۷۴ توپ را به سمت چپ محوطه جریمه آوردند و بر اثر یک کار گروهی فوق‌العاده برای ماهیودین توپ‌سازی کردند تا او اولین گل میزبان را در میان حضور هزاران تماشاگر خود به ثمر برساند. مالزی پس از آن چندین بار هم بی‌محابا به قلب دفاع چین زد اما راه به جایی نبرد تا در یک ضدحمله ناگهانی در دقایق پایانی بر اثر اشتباه مدافع مالزی، وان دونگ کار را برای چین یکسره کرد و گل دوم خود و پنجمین گل کشورش را به ثمر رساند.
● اندونزی- بحرین
دیدار تیم‌های اندونزی و بحرین در حالی در ورزشگاه ۷۰ هزار نفری گلورابانگ كارنو جاكارتا برگزار شد كه تماشاگران فراوانی برای حمایت از اندونزی به استادیوم آمده بودند و با در دست داشتن پرچم‌های سرخ رنگ كشور خود به حمایت از تیم خود می‌پرداختند.
بحرین در ابتدا با آرایش ۲-۵-۳ در این میدان ظاهر شد و اندیشه‌های سرمربی این تیم در آرایش خط هافبك نشان از كنترل بازی در میانه میدان را داشت و در سوی دیگر اندونزی با سیستم ۱-۵-۴ قصد ارائه یك فوتبال تدافعی با تكیه بر نفوذهای سریع و غافلگیركننده را داشت كه حضور هافبك‌های سرعتی كه یكی از آنها در مواقع حمله در نقش مهاجم كاذب ظاهر می‌شد در دقایقی منجر به تغییر تاكتیك اندونزیایی‌ها می‌شد.
دو تیم بازی را بسیار خوب و با انگیزه آغاز كردند و ابتدا در ۱۰ دقیقه اول رو به محك زدن یكدیگر آوردند. انرژی مضاعف اندونزیایی با توجه به اینكه در برابر دیدگان هزاران تماشاگر خود بازی می‌كردند كاملا مشهود بود چرا كه بازیكنان این تیم در كارهای سرعتی فراتر از حد انتظار بودند و غالبا با جابه‌جایی‌های سریع خود در میانه میدان حریف را دچار سردرگمی می كردند.
شاگردان پیتر کولف بلغارستانی خیلی زود به گل اول خود رسیدند به‌صورتی که با فضای خوب و مناسبی که برای آنان فراهم آمد توسط سودار سوند در دقیقه ۱۴ به گل اول خود دست یافتند. این گل تیم کم‌تحرک بحرین که در دقایق سپری شده چیز خاصی نشان نداده بود را فعال‌تر کرد و شاگردان مرد کار کشته فوتبال آسیا- میلان ماچالا- بازی هجومی را در دستور کار خود قرار دادند. ارائه پاس‌های عرضی و تأکید بر قوای جسمانی در حفظ توپ بالاخره موقعیت مناسبی را برای بحرین فراهم آورد و سیدمنصور جلال در دقیقه ۲۷ کار را به تساوی کشاند.
دو تیم پس از گل تساوی ناگهان دچار افت شدیدی شدند به‌صورتی که اکثر دقایق باقیمانده نیمه اول صحنه‌های درگیری و خطاهای شدید در میانه میدان رخ می‌داد و داور نزدیک به ۱۹ خطای فردی و تیمی را تا پایان نیمه نخست اعلام کرد.
البته از ذکر این نکته هم نباید غافل بود که بحرینی‌ها به لحاظ فیزیکی بسیار قدرتر از حریف ریز جثه خود بودند و همین موضوع کفه ترازو را در درگیری‌ها به سود این تیم سنگین می‌کرد ضمن اینکه بر همین اساس دو بازیکن میانی اندونزی به شدت مصدوم شدند و پیتر کولف چاره‌ای جز تعویض آنها ندید. بازیکنان تازه به میدان آمده اندونزی در اواخر نیمه اول بسیار ناامیدکننده نشان دادند چرا که ۲ موقعیت خطرناک بر اثر اشتباهات آنها برای بحرینی‌ها پیش آمد و محمود جلال و بابکر دو بار به شدت دروازه میزبان را به خطر انداختند.
نیمه مربیان با افت چشمگیرتری نیز همراه شد چرا که شرایط اقلیمی شدیدا توان حرکت را از بازیکنان جنگنده بحرین گرفت و اندونزیایی‌ها هم چیز خاصی نشان نمی‌دادند. در دقیقه ۴۶ در یک حرکت نادر از سوی بازیکنان بحرین، بابکر صاحب توپی باد آورده بر اثر اشتباه فاحش مدافع حریف شد که با ضربه‌ای بی‌دقت آن را به پشت دروازه کوبید.
در حرکات تیمی پشت هجده قدم بحرینی‌ها بازیکنی به نام جیسی خودنمایی می کرد که بسیار در تعویض منطقه بازی توانمند نشان می‌داد. جیسی نیجریایی که تابعیت بحرین را پذیرفته است در چندین صحنه خوش درخشید اما تعلل هافبک‌های کناری در استفاده از پاس‌های بی‌نقص او مانع از به ثمر رسیدن گل شد. دقیقه ۶۴ این بازی سرنوشت‌پایانی را رقم زد چرا که شوت ناگهانی و سرکش سوناسون از فاصله ۴۰ متری با برخورد به تیرک عمودی سمت راست دروازه بحرین توپ را مقابل پای کامانکاس پیش تاخته قرارداد تا او با ضربه بغل پایی راحت گل دوم را به ثمر برساند و ورزشگاه کلورابانگ را غرق در شادی کند.
البته شاگردان میلان ماچالا در دقایق ۷۶ و ۸۴ می‌توانستند گل تساوی را به ثمر برسانند اما روی ضربه الدوساری که بر اثر خروج دروازه‌بان اقدام به شوتزنی کرد تیرک افقی مانع از باز شدن دروازه شد و تلال یوسف هم از روی شش قدم دومین موقعیت را راهی اوت كرد.در نهایت این بازی با نتیجه ۲ بر یك به سود اندونزی به پایان رسید.
منبع : روزنامه پاس جوان


همچنین مشاهده کنید