چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

عراق در آرزوی آرامش


عراق در آرزوی آرامش
«تا دیروز نیمی از مردم اروپا معتقد بودند كه بوش تهدیدی برای صلح است و امروز نیمی از مردم آمریكا خواهان كناره گیری بوش از حكومت هستند. راستی دلیل این امر چیست؟
دلیل كشته و زخمی شدن بیش از ۴۰۰ تن در كركوك و بیش از ۲۵۰ تن تلفات نیروهای آمریكایی در عراق چیست؟ آیا دلیل آن جز این است كه واشنگتن در جنگ عراق شكست خورده است و بسیاری از دروغ ها و نیرنگ های سیاسی دولت آمریكا و اهداف پشت پرده آن برای همگان روشن شده است؟»
روزنامه الشرق -چاپ قطر- با ارایه تحلیلی تحت عنوان «عراق، بحرانی بدون حل» می نویسد: «در تازه ترین نظرسنجی های انجام شده در آمریكا توسط موسسه پژوهشی ای.ار.جی عنوان شده است كه نیمی از آمریكایی ها خواهان بركناری بوش به همراه دیك چنی، معاون وی از حكومت هستند. این امر در نوع خود جدید یا بی نظیر نیست زیرا نظرسنجی های انجام شده در سابق نیز چنین نتایجی را در بر داشته است و بسیاری از ملت های مختلف جهان معتقدند دولت بوش یك مانع واقعی بر سر راه صلح در جهان است.
اما آیا نتایج نظرسنجی ها می تواند تعداد قربانیان سیاست های بوش در عراق و افغانستان را كاهش دهد؟ آیا نتایج این نظرسنجی ها كه یك واقعیت مطلق است تاثیری در تغییر روند سیاست های فعلی كاخ سفید در منطقه می گذارد؟ زمانی كه بوش حتی پیش از آن كه نتایج این نظرسنجی ها مشخص شود اعلام می دارد كه بهایی به آنچه كه درباره او گفته می شود یا در تاریخ به ثبت می رسد، نمی دهد، چگونه می توان انتظار داشت كه نتایج این نظرسنجی ها تاثیری بر روند سیاسی جاری از سوی كاخ سفید در منطقه داشته باشد.»
در ادامه این تحلیل آمده است: «متاسفانه كشتارهای گرو هی همچنان در عراق و افغانستان ادامه دارد و صدها تن از غیر نظامیان افغانی بر اثر حملات جنگنده های آمریكایی در افغانستان می میرند و هزاران تن از مردم عراق نیز قربانی سیاست های احمقانه دولت بوش درعراق می شوند. جنگ های داخلی امروز پس از گذشت چهار سال از به اشغال در آمدن عراق سرتاسر این كشور و منطقه را تهدید می كند. دولت بوش تا به امروز به عناوین مختلف تمامی این كشتارهای انجام شده در عراق و افغانستان را توجیه كرده است به طوری كه بیانیه های صادره از فرماندهی ارتش آمریكا به سندی آكنده از دروغ، فریب و تحریف نسبت به واقعیت های موجود تبدیل شده است.»
در این تحلیل همچنین آمده است: «این كه دولت آمریكا در جنگ عراق و تمامی سیاست های خود برای محقق ساختن اهداف پشت پرده اش در این جنگ شكست خورده است یك واقعیت مطلق است و نیازی به اثبات ندارد.امروز همه جهانیان به این نتیجه رسیده اند كه جنگ عراق بزرگترین اشتباه تاریخی آمریكا بود. شكست جمهوری خواهان در مقابل دموكرات های آمریكا در انتخابات اخیر آمریكا اولین نشانه های شكست قاطعانه دولت بوش در جنگ عراق بود و امروز فشار گسترده سازمان های مختلف آمریكا از مجلس نمایندگان تا سنا برای تعیین برنامه زمانی مشخصی جهت خروج نیروهای آمریكایی از عراق یكی دیگر از دلایل شكست آمریكا در جنگ عراق است.
آیا افزایش تعداد تلفات نیروهای عراقی، آمریكایی وانگلیسی و شكست آخرین تلاش آمریكا برای برقراری امنیت در عراق تحت عنوان طرح امنیتی بغداد، بزرگترین دلیل و كافی ترین دلیل بر شكست دولت بوش در عراق نیست؟
در صورتی كه دولت بوش بخواهد همچنان به سیاست قتل و كشتار خود در عراق ادامه دهد مطمئنا نتیجه این اصرارها چیزی جز افزایش نفرت وانزجار جهانی از آمریكا و كاهش وحشتناك جایگاه و منزلت آمریكا در راس آن دولت بوش در داخل و خارج آمریكا نخواهد بود.»در ادامه این تحلیل آمده است: «سوال هر شهروند عراقی این است كه آیا راه خروجی برای عراق از وضعیت كنونی وجود دارد و ملت عراق بالاخره می تواند طعم زندگی طبیعی را بچشد؟
آیا پایانی برای خون و خون ریزی در عراق وجود دارد و اگر وجود دارد این راه در دستان كدامین كشور یا طرف خارجی یا داخلی قرار گرفته است؟
اولین پاسخ مناسب به این سوال آن است كه راه حل اصلی بحران عراق در دست دولت آمریكا و تصمیم این دولت برای خروج نیروهای آمریكایی از عراق است. دومین اقدام در راستای برقراری امنیت و ثبات در عراق تشكیل یك حكومت بسیار قوی به دور از زد و بندهای طوایفی و سیاسی است،حكومتی كه بتواند اعتماد ملت عراق را كسب كند و ارتباطاتی گسترده تر از ارتباط فعلی خود با آمریكا در ارتباط با كشورهای منطقه داشته باشد و بالاخره تشكیل یك ارتش ملی قوی به دور از نفوذ نیروهای اجنبی و یا بقایای نظام سابق عراق سومین راه حل موجود برای بحران عراق است، ارتشی كه نماد قدرت و اتحاد و همبستگی در عراق باشد.»
در پایان این تحلیل آمده است: «متاسفانه به رغم آن كه سیاست های دولت بوش در عراق عامل اصلی بحران و هرج و مرج هستند اما رهبران سیاسی عراق نیز تا به امروز در روند به راه انداختن این بحران ها بی تاثیر نبوده اند.عدم اتحاد و همبستگی احزاب سیاسی عراقی منجر به ایجاد شكاف سیاسی در این كشور شده است و همین شكاف عملكرد دولت و توانایی های آن را برای برقراری امنیت و ثبات در عراق تضعیف كرده است.
متاسفانه وجود شكاف های سیاسی منجر به آن شده است كه دولت عراق در برابر تصمیمات اتخاذ شده آمریكا بسیار ضعیف عمل كند و همین امر منجر به گسترش دامنه هرج و مرج و بحران در عراق شده است.
بهترین نمونه بارز این موضوع توزیع سلاح در سطح عشایر عراق بود كه دولت مالكی به شدت با آن مخالف بود و معتقد بود كه این موضوع منجر به افزایش درگیری های مسلحانه و حتی تحكیم موقعیت گروه های شبه نظامی مخالف دولت می شود. از آنجایی كه آمریكا و تصمیمات این كشور حرف اول در عراق را می زند این تصمیم بدون در نظر گرفتن آرا و نظرات مقامات مسوول عراقی اتخاذ شد و متاسفانه دیدیم كه این تصمیم نه تنها به كاهش حضور نیروهای مسلح در عراق منجر نشد بلكه میزان درگیری های مسلحانه در این كشور را نیز افزایش داد.
به هر حال با توجه به بسیاری از واقعیت های موجود به این نتیجه مشترك با دیگر تحلیلگران سیاسی جهان می رسیم كه خروج آمریكا از عراق تنها راه حل موجود برای برقراری ثبات و امنیت در این كشور و به دنبال آن منطقه است، به امید آن كه تلاش های دموكرات های آمریكا برای به زانو در آوردن دولت بوش و اخراج نیروهای آمریكایی از عراق نتیجه بخش باشد وگرنه بحران عراق به بحرانی بدون حل تبدیل خواهد شد.»
منبع : روزنامه ابرار


همچنین مشاهده کنید