جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

روز ستارگان بی فروغ


روز ستارگان بی فروغ
▪ گل‌ها: رحمان رضایی (۱۶) گل به خودی برای ازبکستان- سیدجلال حسینی (۵۴) و جواد کاظمیان (۷۸) برای ایران
▪ داور: سعد کمیل
▪ کمک‌ها: یاسر احمر و محمد حامد
▪ اخطار: مهدی مهدوی‌کیا و آندرانیک تیموریان (ایران) – اسیلام اینوموف (ازبکستان)
▪ اخراج: امیر قلعه‌نوعی (ایران)
▪ ورزشگاه: بومکیت جلیل شهر کوالالامپور، بازی دوم گروه C، چهارشنبه ۲۰/۰۴/۸۶، ساعت ۱۳:۵۰
تماشاگر: ۱۸۶۳ نفر
▪ بازیکنان ایران: حسن رودباریان، مهدی مهدوی‌کیا، آندرانیک تیموریان، رحمان رضایی، جواد نکونام، فریدون زندی، علی کریمی (۹۰ هادی عقیلی)، سیدجلال حسینی، وحید هاشمیان (۷۳ مهرزاد معدنچی)، غلامرضا عنایتی و رسول خطیبی (۴۶ جواد کاظمیان)
▪ سرمربی: امیر قلعه‌نوعی
▪ بازیکنان ازبکستان: پاول بوگالو، هایرولا کریموف، عزیز ابراهیموف، عزیزبک حیدراف (۶۱ کاشیموف)، سرور جباراف، پاول سولومین (۶۴ مراد بیکمااف)، اوگلف بیک‌اف (۸۱ الکساندر ضبریج)، ‌الکسی نیکولایف، تیمور کاپاتزه، اسیلام اینوموف و ویتالی دینسوف
▪ سرمربی: رئوف اینیلیف
تیم‌ملی ایران در ورزشگاه بومکیت جلیل کوالالامپور در حالی به مصاف ازبکستان ‌رفت که حدود ۶۰۰ ایرانی علاقه‌مند از نزدیک شاهد نبرد تیم ایران بودند و با در دست گرفتن پرچم‌ سه رنگ کشورمان به حمایت از تیم‌ملی می‌پرداختند.
تیم‌ملی ایران در منطقه چپ دفاعی خود در حالی که اکثر کارشناسان نگران این پست حساس بودند، با فریدون زندی به میدان آمد ضمن اینکه با به خدمت گرفتن رسول خطیبی در جناح راست، مهدی مهدوی‌کیا را نیز در پست دفاع راست استفاده می‌کرد. شاگردان قلعه‌نوعی با سوت سعد کمیل بازی را با ردوبدل کردن توپ‌های کوتاه در مناطق میانه زمین آغاز کردند.
بازی فعالانه علی کریمی در میانه میدان در دقیقه ۹ یک موقعیت مناسب را برای تیم‌ملی ما فراهم آورد به صورتی که پاس به عمق او در میان مدافعان پرتعداد ازبکستان به هاشمیان رسید که اگر مهاجم نوک ایران قدری مسلط‌تر به توپ ضربه می‌زد، بوگالو نمی‌توانست این توپ را به راحتی مهار کند. تیم‌ ایران دو دقیقه پس از این اتفاق موقعیت خطرناک دوم خود را با همکاری عنایتی در جناح چپ ترتیب داد اما با تصاحب توپ توسط هاشمیان در داخل شش قدم و عدم تعادل مناسب وی دروازه‌بان ازبکستان مجدداً منجی تیمش شد و توپ را از جلوی پاهای هاشمیان ربود.
تیم‌ملی در حال محک‌زدن حریف و سنجیدن نقاط ضعف آن بود که ناگهان حادثه‌ای پیش‌بینی‌نشده روند بازی را به کلی دگرگون کرد. رحمان رضایی توپ بلند و بی‌هدف ازبک‌ها را در فرصت مهار نکرد و در حالی که قصد داشت با ضربه سر توپ را به رودباریان بسپارد، سنگربان جلو آمده تیم‌ملی ما باعث گشوده شدن دروازه شد و بدین ترتیب اولین گل بازی در دقیقه ۱۶ به ثمر رسید. ایران با دریافت این گل دچار شوکی نابهنگام شد به صورتی که بازیکنان کشورمان با جدیت دقایق ابتدایی بازی را دنبال نمی‌کردند که همین موضوع باعث شد تا موقعیت مناسبی برای تیمور کاپاتزه روی سانتر ارسالی از میانه میدان فراهم آید که اگر کمی دقت در زدن ضربه سر داشت شاید در دقیقه ۲۲ دومین گل را هم پذیرا می‌شدیم.
شوک وارد به تیم‌ملی رفته رفته جای خود را به بازی منطقی داد ولی کارهای بعضاً احساسی برخی از ملی‌پوشان باعث شد شکل کار از بازی عمقی به توپ‌های بلند مبدل شود که فرصت خوبی برای مهار هوایی برای مدافعان ازبکستان به‌وجود آمد.
وحید هاشمیان، مهاجم کشورمان در دقیقه ۳۲ صاحب یک توپ مناسب در سمت چپ هجده قدم حریف شد و با نفوذ خود پاس رو به عقبی را برای استفاده هافبک‌های پیش‌تاخته فراهم کرد اما بازیکنی در آن ‌منطقه حضور نداشت. قلعه‌نوعی برای به‌دست آوردن شکل تهاجمی متعادل‌تر از دقیقه ۳۴ دست به جابه‌جایی در خط حمله خود زد به صورتی که رسول خطیبی که در این روز توپ‌های زیادی را لو داده بود، به چپ منتقل کرد و عنایتی را بر همان مبنای سیستم ۳-۳-۴ به راست آورد که عدم کارآیی خطیبی در این جابه‌جایی پس از موقعیتی که وی در سه دقیقه مانده به پایان نیمه اول با ضربه سر به هدر داد، باعث شد تا سرمربی تیم‌ملی در آستانه نیمه دوم جواد کاظمیان را به جای او به میدان بفرستد.
نیمه مربیان را تیم‌ملی ما بسیار متفاوت آغاز کرد به صورتی که بازیکنان میانی ما با تأکید بر سیستم سه مهاجم نقش بسیار فعالی در حملات داشتند و در مواقع دفاع هم از حضور عنایتی و کاظمیان که تا لب خط میانی هم عقب می‌آمدند، بهره می‌بردند.
تیم‌ملی رفته رفته فشار خود را بر ازبکستان اضافه کرد و تا آنجا پیش رفت که کاپاتزه، مهاجم این تیم از بازی کاملاً محو شد. در دقیقه ۵۴ تیم‌ملی ما به کرنری از جناح چپ ازبک‌ها دست یافت که سانتر بی‌نقص مهدوی‌کیا در میان مدافعان به هوا برخاسته حریف با ضربه سر زیبای سیدجلال حسینی پس از برخورد توپ به زمین وارد دروازه بوگالو شد.
این گل اگرچه می‌بایست خیلی زودتر برای تیم پرقدرت ایران به ثمر می‌رسید اما در حقیقت مبدل به روحیه‌ای مضاعف برای ملی‌پوشان ما شد که بر شدت حملات خود بیفزایند که همین طور هم شد. شاگردان قلعه‌نوعی در خلال این حملات اصل دفاعی را هم فراموش نکردند به صورتی که بسیار درگیرانه و محکم مقابل بازیکنان ازبکستان ظاهر شدند که در یکی از این صحنه‌ها ضربه آرنج مهاجم آنها، دندان مهدوی‌کیا را شکست!
نفوذهای کاظمیان از راست تداوم بیشتری یافت به صورتی که با حضور او جناح راست تیم‌ملی به حق كه احیا شد. دقیقه ۶۵ روی یكی از همین موقعیت‌ها توپ به عنایتی رسید كه حضور به موقع مدافع ازبك‌ها مانع از گل زدن عنایتی شد ضمن اینكه مشابه این صحنه یك بار هم برای خود كاظمیان با پاس هافبك‌های ایران اتفاق افتاد كه گلی را در بر نداشت.
رحمان رضایی در این بازی مدافع مستحكم و مطلوبی نشان نداد چرا كه اشتباه مجدد او در دقیقه ۶۷ موقعیت بسیار خطرناكی را برای ازبكستان فراهم آورد كه پوشش به موقع جلال حسینی و آندرانیك تیموریان مانع از گلزنی كاشیموف شد.
خستگی مفرط وحید هاشمیان و مهدوی‌كیا در شرایط آب‌وهوایی شرجی در ۱۵ دقیقه پایان بازی كاملا مشهود بود و قلعه‌نوعی بر همین اساس تصمیم گرفت تا با حفظ مدافع باتجربه در سمت راست كشورمان معدنچی را به جای هاشمیان وارد زمین كند و به پیكان تیم ملی قدرت مضاعفی ببخشد كه البته تأثیر خود را هم نشان داد.
در تعلل دفاع و توپ سرگردانی كه نصیب كاپاتزه پرتلاش داخل هجده قدم ایران شد این حسن رودباریان بود كه در دقیقه ۷۵ شوت سنگین او را مهار كرد و مانع از فروپاشی مجدد دروازه ایران شد.
ضمن اینكه سه دقیقه بعد از این اتفاق پاس به عمق آندرانیك تیموریان به كاظمیان پرسرعت رسید و او نیز با شوتی زیركانه توپ را از بین پاهای دروازه‌بان ازبكستان به تور دروازه چسباند. این گل آب سردی به پیكر شاگردان اینیلیف بود چرا كه آنها حساب كار از دستشان درآمد به صورتی كه عنایتی پاس عمق كاظمیان را در دقیقه ۸۲ دریافت و با عبور از بوگالو در كنج هجده قدم با دروازه خالی مواجه گشت اما خستگی مفرط مانع از كنترل مناسب او شد و توپ به شكل ساده‌ای راهی اوت شد.
قلعه‌نوعی در دقایق پایانی مدام به بازیكنانش تأكید می‌كرد كه به عقب نیایند و فضا را برای كار به ازبك‌ها ندهند، فریادهای بیشمار وی و شكستن حریم محوطه مربیان باعث شد تا سعدكمیل او را در دقیقه ۸۴ اخراج كند و وی را روی سكوها بفرستد. تیم ملی ما در دقایق باقی‌مانده با به میدان آمدن هادی عقیلی به جای علی كریمی حالت تدافعی به خود گرفت و در نهایت با حساب دو بر یك نتیجه را به سود خود به پایان برد.
منبع : روزنامه پاس جوان


همچنین مشاهده کنید