پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

حزب الله؛ قوی تر از همیشه


حزب الله؛ قوی تر از همیشه
بیست و سوم تیرماه یادآور جنگ ۳۳ روزه رژیم صهیونیستی علیه لبنان است، در این جنگ كه به بهانه آزادی دو اسیر اسرائیلی صورت گرفت مبارزان حزب الله بر یكی از قوی ترین ارتش های دنیا پیروز شدند و شكستی مفتضحانه بر اسرائیل تحمیل كردند كه در طول تاریخ بی سابقه بود.
وسعت این پیروزی و سربلندی حزب الله در این جنگ آن چنان بود كه رسانه های خبری جهان نتوانستند نسبت به نتایج این پیروزی بی تفاوت باشند و از دلاوری های حزب الله و سرشكستگی صهیونیست ها خبرها نوشتند و گزارش ها تهیه كردند.
در همین رابطه بسیاری از رسانه های خبری آمریكا و اروپا نیز كه در طول جنگ از اسرائیل حمایت می كردند ناچار به اعتراف شدند.هفته نامه «نیوریپابلیك» چاپ آمریكا نوشت، حزب الله برنده جنگ ۳۳ روزه بود و باعث شد كه اسرائیل شكست مفتضحانه ای را تحمل كند.
هفته نامه «اكونومیست» چاپ انگلیس نیز نوشت، نفرت نسبت به اقدامات اسرائیل در اروپا به شدت گسترش یافته است و اروپایی ها نمی توانند اسرائیل را دوست داشته باشند. روزنامه «آبزرور» چاپ انگلیس نوشت، درسی كه اسرائیل از لبنان گرفت بسیار شبیه درسی بود كه آمریكا از جنگ ویتنام گرفت.
مقاومت سرسختانه حزب الله جایگاهی اسطوره ای در جهان عرب برای این جنبش شیعی به وجود آورد و الهام بخش تاریخ اعراب شد. به خصوص در میان اعراب كه برخی از رهبران آن، وابستگی كامل به آمریكا دارند و به ملت های خود وعده های پوچ و دروغین می دهند.
امروزه رهبری این حزب نیز به اوج شهرت و محبوبیت رسیده و این شهرت حاصل شجاعت، درستی و تلاش برای دفاع از كشور به هر قیمت ممكن است.
● جنبش حزب الله لبنان
جنبش حزب الله یك تشكل اسلامی و ملی است كه برخاسته از میان مردم است و همواره بر منافع مردم اصرار می ورزد، این جنبش ضمن پرهیز از هرگونه فرقه گرایی و تفرقه افكنی، خواستار گفت وگو، حل اختلاف و مشاركت با دیگر احزاب و گروه ها برای تشكیل دولت متحد ملی است.
از آنجا كه این جنبش هیچ گاه به دنبال تحمیل قوانین اسلامی به دیگران نبوده در میان غیرمسلمانان نیز حامیان بسیاری دارد گروه ها و حامیان غیرمسلمان این حزب الله از آن حمایت می كنند، بدون آنكه در معرض تحمیل اعتقادی یا مذهبی این حزب باشند.
اما آنچه كه از سوی رهبران این حزب بر آن تاكید می شود این است كه رژیم غاصب صهیونیستی باید زندانیان سیاسی را آزاد كند، نیروهای اسرائیلی باید از كلیه سرزمین های لبنان خارج شوند و این امكان به ارتش لبنان داده شود كه به تنهایی طرح های دفاع ملی خود را به اجرا بگذارد.
ظلم و جنایات اسرائیل نسبت به مردم لبنان و اغماض دولت های این كشور در طول ۶۰ سال درگیری و كشمكش با رژیم صهیونیستی به ویژه در جنوب این كشور باعث شد كه حزب الله با آن كه اصراری بر این موضوع نداشت، زمام رهبری و هدایت سرنوشت سیاسی و ملی كشور را در اختیار بگیرد.
حمایت گسترده مردم لبنان از حزب الله در تمامی اقشار جامعه و صرف نظر از موقعیت های اقتصادی، مذهبی و اجتماعی به چشم می خورد. حزب الله از معدود جنبش هایی است كه به مسائل مختلف و اساسی جامعه لبنان از جمله فساد، عدالت اجتماعی، نفی ایده آمریكایی خاورمیانه بزرگ، مقاومت و ایستادگی در برابر اشغالگری های اسرائیل و حمایت از مردم تحت سلطه فلسطین می پردازد.
حزب الله هم اكنون میان جمعیت مسیحی (كه ۴۰درصد جمعیت لبنان) را تشكیل می دهند و پناهندگان فلسطینی ساكن اردوگاه های لبنان متحدان زیادی دارد.
جنگ سال گذشته اسرائیل علیه لبنان و مقاومت جانانه رزمندگان حزب الله باعث افزایش حمایت های داخلی و خارجی از این جنبش شد به نحوی كه بسیاری از رهبران سنی این كشور پس از آغاز جنگ حمایت همه جانبه خود را از حزب الله اعلام كردند. به عقیده این رهبران، پیروزی حزب الله، پیروزی تمام مردم لبنان، اعراب و مسلمین بود و غرور از دست رفته اعراب با این پیروزی به آنها بازگشت.
پیروان دیگر ادیان لبنان (ارتدوكس ها، دروزی ها، مارونی ها) نیز كه به دلیل مخالفت با رهبرانشان از آنها پیروی نمی كنند از حزب الله كه یك حزب مردمی است و در برابر ظلم و بی عدالتی ایستادگی می كند حمایت می كنند.
امروزه شیعیان لبنان به طلایه داری جنبش حزب الله، از مقاومت و ایستادگی در برابر سلطه و اشغالگری های رژیم صهیونیستی به خود می بالند و مغرورند كه به آسانی در برابر زیاده خواهی های این رژیم تسلیم نمی شوند. حزب الله اعلام كرده كه در صورت هرگونه تجاوز جدید اسرائیل با وجود حضور ارتش و نیروهای بین المللی، باز هم محكم و استوار و قدرتمندتر از قبل در برابر این حمله خواهد ایستاد و بهتر از جنگ تابستان گذشته مبارزه خواهد كرد.
● سربلندی حزب الله
جنبش مقاومت حزب الله درجنگ با رژیم صهیونیستی سربلند خارج شد در صورتی كه دشمن شكست خورده با این آبروریزی مفتضحانه دچار سردرگمی، اختلاف و تشنج شد.
در حقیقت حزب الله توانست پس از این جنگ خود را به عنوان بهترین نیروی رزمنده در خاورمیانه معرفی كند و برای خود اعتبار كسب كند.
حزب الله نه تنها در برابر ارتش اسرائیل كه گفته می شد شكست ناپذیر است ایستادگی كرد بلكه اهداف واقعی آمریكا و اسرائیل را در منطقه ناكام گذاشت.
اسرائیل با حمایت آمریكا تلاش كرد كه ضمن خلع سلاح حزب الله و نابودی این جنبش مقاوم منافع آمریكا در منطقه را تحقق بخشد كه با ایستادگی و مقاومت مبارزان حزب الله این اهداف حاصل نشد. دشمن صهیونیست با این جنگ تاوان سنگینی را متحمل شد و فهمید كه جنگ با لبنان شوخی نیست و اگر در آینده بخواهد تصمیم به جنگ دیگری بگیرد باید به قدرت حزب الله كه روزافزون است توجه كند.
در همین رابطه سید «حسن نصرالله» دبیركل حزب الله لبنان گفت، پایداری مردم لبنان در برابر ارتش رژیم صهیونیستی و دلاوری شهدا، پیروزی لبنان را تبدیل به یك پیروزی استراتژیك و تاریخی كرد.
وی افزود، مردم برای این پیروزی فداكاری های بزرگی كردند و در نبردی كه حتی ارتش های عربی هم از اسرائیل شكست می خوردند با ایستادگی و شجاعت بی سابقه ای مبارزه كردند و سربلند بیرون آمدند.
دبیركل حزب الله لبنان تصریح كرد، دشمن صهیونیستی در این جنگ بیشترین خسارات را به مردم وارد كرد و این امر نشان می دهد كه نسبت به لبنان كینه عجیبی دارد چرا كه در هیچ یك از جنگ های اسرائیل علیه لبنان، چنین ویرانی و خرابی به بار نیامد.
سیدحسن نصرالله همچنین خاطرنشان كرد كه اهداف واقعی آمریكا و اسرائیل در این جنگ كه خلع سلاح مقاومت بود به دست نیامد و به همین دلیل سعی در تخریب منازل، كشتار كودكان و زنان كردند كه با این جنایات هم اهدافشان محقق نشد.
به اعتقاد اكثر ناظرین و كارشناسان سیاسی منطقه جنبش حزب الله لبنان آنچنان قدرتی دارد كه اگر بخواهد حتی می تواند مرزهای استراتژیك را تغییر دهد و جغرافیای منطقه را عوض كند.
آنان برای اثبات ادعای خود این حقیقت را بیان می كنند كه رزمندگان حزب الله توانستند در مقابل ارتش مجهز و پیشرفته اسرائیل كه از سوی غرب و به ویژه آمریكا حمایت می شد شجاعانه مقاومت كنند و پیروز شوند.
دلیل دیگر برای این ادعا، اوضاع امنیتی فلسطین اشغالی است كه صهیونیست های غاصب به هیچ وجه در این مناطق احساس امنیت و آرامش نمی كنند.
در همین رابطه ایهود اولمرت نخست وزیر رژیم صهیونیستی در سخنانی اعتراف كرده است كه زندگی در اسرائیل همراه با خطر است.
وی با اشاره به پرتاب موشك ها از سوی مبارزان فلسطینی و در تیررس قرارداشتن سرزمین های اشغالی فلسطین گفته كه هیچ راه حلی برای برقراری امنیت در شهرك های اسرائیلی وجود ندارد، چرا كه رزمندگان هر لحظه كه اراده كنند می توانند این مناطق را هدف بگیرند.
● شلیك روزانه ۳۰۰۰ موشك
یكی از آرزوهای دیرین رژیم صهیونیستی و خواسته های این رژیم از آمریكا و حامیان غربی خود خلع سلاح حزب الله است.
این موضوع در تابستان سال ۱۳۸۳ در قالب یكی از بندهای قطعنامه معروف ۱۵۵۹ توسط نمایندگان آمریكا و فرانسه گنجانده شد. و همچنان برای اجرا از سوی آنان در حال پی گیری است.
علت این مسئله هم این است كه رژیم صهیونیستی می داند كه در صورت بروز جنگی دیگر به رغم داشتن تجهیزات نظامی مدرن و پیشرفته باز هم نمی تواند بر حزب الله پیروز شود به همین دلیل اصرار بر تحقق این خواسته دارد.
اما سردمداران این رژیم برای توجیه افكار عمومی مردمشان چنین وانمود می كنند كه حزب الله به شدت در حال تقویت توان نظامی خود است و در برابر این افزایش قدرت حزب الله نباید ساكت نشست.
به همین دلیل به طرق مختلف سعی در تهدید حزب الله دارند تا شاید بتوانند به اهداف خود دست پیدا كنند، در صورتی كه دبیركل حزب الله در پاسخ به تهدیدهای رژیم صهیونیستی با قاطعیت اظهار داشته است كه در صورت هرگونه حمله مجدد به لبنان جنبش مقاومت این توانایی را دارد كه روزانه ۳۰۰۰ موشك به هدف های دشمن شلیك كند.
سیدحسن نصرالله در مورد اتهامات علیه حزب الله مبنی بر دریافت سلاح از خارج نیز گفته است كه مقاومت نیاز به سلاح جدید ندارد و به اندازه كافی مهمات و سلاح در اختیار دارد كه در مقابل هر جنگ جدیدی از خود دفاع كند.
● جنگ روانی علیه حزب الله
جنگ روانی از دیر باز در نبردها و درگیری های میان افراد، گروه ها و كشورها وجود داشته است، در این نبرد روانی از كلیه فعالیت های سیاسی، نظامی، اقتصادی و تبلیغاتی استفاده می شود تا حریف مقابل به زانو درآید و پیروزی بدون درگیر شدن در جنگ نظامی میسر شود. پس از شكست مفتضحانه رژیم صهیونیستی در جنگ نابرابر با حزب الله، این رژیم تلاش بی وقفه ای را آغاز كرد كه شكست خود را با پیروزی در جنگ روانی جبران كند، اما از این حقیقت غافل بود كه حزب الله و سیدحسن نصرالله همانگونه كه در میدان های نظامی، پیروز میدان بودند و شكست سختی به صهیونیست ها دادند در زمینه جنگ روانی نیز فعال و پویا هستند و نخواهند گذاشت كه دشمن به هدفش برسد.
دبیركل حزب الله با اظهارات دقیق، محكم و هشدار دهنده و انجام سخنرانی های به موقع و ضروری، روحیه نیروهای خود را چه در طول ۳۳روز جنگ و چه بعد از آن حفظ و باعث انفعال دشمن شد. اظهارات هدفمند و ماهرانه سیدحسن نصرالله باعث شد كه یكی از كارشناسان اسرائیلی، رهبر حزب الله را استاد جنگ روانی عنوان كند. ادعاهای رژیم صهیونیستی درمورد تجهیز حزب الله به موشك های دوربرد و بازیابی توان نظامی آن به پیش از جنگ تابستان گذشته در كنار رواج شایعاتی مبنی بر قاچاق سلاح از سوریه به لبنان و ادعاهای دیگر در راستای همین هدف اسرائیل یعنی پیروزی در جنگ روانی صورت می گیرد. در واقع با طرح و رواج این موضوعات، مقام های رژیم صهیونیستی می كوشند تا افكار عمومی جهان به ویژه سازمان ملل و شورای امنیت را به این سمت بكشانند كه حزب الله قدرتمند شده و امكان جنگ دیگری هست و باید جلوی آن گرفته شود.
درحالی كه آغاز كننده جنگ كاملاً مشخص است و دوست و دشمن متفقاً اعتراف دارند كه رژیم صهیونیستی این جنگ را بر حزب الله تحمیل كرد.
● زلزله سیاسی در اسرائیل
شاید مهمترین سند رسمی كه به پیروزی حزب الله و شكست رژیم صهیونیستی اعتراف كرد گزارش كمیته تحقیق درباره دلایل شكست اسرائیل در جنگ علیه حزب الله موسوم به «وینوگراد» است.
در گزارش این كمیته نتیجه نهایی جنگ مشخص شد زیرا بسیاری نمی توانستند پیروزی حزب الله در این جنگ را باور كنند اما در این گزارش حزب الله به عنوان پیروز اصلی و اسرائیل به عنوان بازنده این جنگ معرفی شدند. در این گزارش بیش از ۱۰۰بار بر شكست بسیار بزرگ اسرائیل در جنگ اخیر لبنان تأكید شد. به طوری كه «ایهود اولمرت» نخست وزیر رژیم صهیونیستی مجبور شد به اشتباه خود در این جنگ اعتراف كند و بگوید كه من در رهبری این جنگ شكست خوردم.
به دنبال انتشار گزارش كمیته وینوگراد فشارها برای استعفای اولمرت افزایش یافت، نه تنها مردم اسرائیل بلكه مقامات ارشد حزب كادیما از جمله وزیران دولت اسرائیل اعلام كردند كه اولمرت باید استعفا بدهد.
قانونگذاران اسرائیل و نهادهای عمومی از طیف های سیاسی مختلف، مجمع قانونی اسرائیل نیز خواستار استعفای اولمرت و «امیر پرتز» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی شدند.
این مجمع به اولمرت هشدار داد كه اگر استعفا ندهد به دادگاه عالی اسرائیل دادخواست اعتراض آمیز می دهد.
پس از استعفای «دان حالوتس» رئیس ستاد مشترك ارتش و امیر پرتز وزیر جنگ رژیم صهیونیستی، وزیر مشاور كابینه اسرائیل نیز استعفایش را تقدیم كرد و بدین ترتیب زلزله سیاسی در دولت اولمرت تحقق یافت و این رژیم هنوز موفق نشده است كه در برابر انتقادات نسبت به نتیجه جنگ با حزب الله، كمر راست كند.
همچنین روحیه جامعه اسرائیل كه بر اثر انتفاضه دوم در سال ۲۰۰۰ بسیار تضعیف شده بود، با جنگ لبنان باز هم خراب تر شد.
اسرائیل امروز بدترین بحران خود از زمان تأسیس این رژیم در سال ۱۹۴۸ را می گذراند و اسرائیلی ها نه تنها نسبت به سیاستمداران خود بدبین هستند بلكه اعتماد خود را نسبت به همه نهادها، اعم از ارتش پلیس، قضات، رئیس جمهور و حتی رسانه ها نیز از دست داده اند. این وقایع در نتیجه دلاورمردی و مقاومت جانانه رزمندگان حزب الله بود كه توانست درسی به مراتب سخت تر از درس ویتنام به اسرائیلی ها بیاموزد.
اسرائیلی ها امیدوارند بتوانند از این شكست خود برای دستیابی به پیروزی درس بیاموزند، البته اگر حزب الله به آنها اجازه پیروزی بدهد.
فریده شریفی
منبع : روزنامه کیهان


همچنین مشاهده کنید