جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

قلعه نویی تیم ملی را کشت و زنده کرد


قلعه نویی تیم ملی را کشت و زنده کرد
به خیر گذشت… سرمربی از تصمیمات اشتباهی كه گرفته بود دست برداشت و با به میدان آوردن ۳ بازیكن شایسته و تأثیرگذار، موازنه قوا را به سود تیم ملی تغییر داد تا به جای رخ دادن شگفتی و قرارگرفتن تیم ملی ایران درانتهای جدول، بازی را به سود خود به پایان برسانیم.دیروز قلعه نویی یك بار با تصمیمات غلط تیم ملی را كشت و بار دیگرپیش از آنكه خیلی دیر شود، تیم ملی را زنده كرد. اما آیا باردیگر فرصت كافی برای اصلاح تفكرات وجود خواهد داشت؟
تیم ملی در اكثر پست ها از نفرات خوبی برخوردار است اما اوج قدرت آن در جناحین است، جایی كه مهدوی كیا، زندی، كعبی ، معدنچی وكاظمیان را داریم. به عبارت دیگر تنها پستی كه تمام نفرات آن لژیونر هستند، جناحین تیم ملی است.
هر ۵ هافبك چپ و راست تیم ملی لژیونر هستند و این خود نقطه قوتی است برای تیمی كه می تواند از سرعت، تكنیك، شهرت و اعتبار ملی پوشان خود در این پست ها به خوبی استفاده كند.اما قلعه نویی با انتخاب سیستم ۳-۳-۴ و استفاده از بازیكنان غیرتخصصی، عملاً عجیب ترین تصمیم ممكن را گرفت و تیم ملی را از اسلحه های برنده و تهاجمی خود در جناحین، تخلیه كرد. استفاده اشتباه از خطیبی و عنایتی در نقش مهاجمان كاذب و عدم هماهنگی این نفرات با زندی و مهدوی كیا باعث شد تا جناحین تیم ملی كاملاً تعطیل شود و قدرت تهاجمی ایران تحلیل رود.آرایش جدید خط میانی هم به نظر مشكل ساز بود. نكونام و تیموریان هر ۲ هافبك هایی با خصوصیات یكسان هستند و حضور همزمان این ۲ بازیكن در خط میانی (به صورت یك هافبك دفاعی و یك بازوی تهاجمی) از قدرت تهاجمی خط میانی ما می كاهد.
به نظر رسید كه قلعه نویی برای برطرف كردن این معضل تصمیم گرفت نكونام و تیموریان را روی یك خط و به عنوان۲ بازیكن دفاعی قرار دهد تا كریمی تك هافبك آزاد و تهاجمی خط میانی باشد و با ۳ مهاجم دیگر تیم ملی یك لوزی تهاجمی را تشكیل دهد.
تصمیمی كه اتفاقاً عملی و مفید به نظر می رسد به شرط آنكه نفرات مناسب و دارای شرایط لازم برای انجام وظیفه در نقش مهاجمان كاذب انتخاب شوند.رسول خطیبی و عنایتی انتخاب های قلعه نویی برای این پست بودند كه اصلاً جواب ندادند. این۲ بازیكن در تشكیل زوج با دیگر بازیكنان لب خط كوچكترین تبحری نداشتند ضمن آنكه در ساختن فرصت برای هاشمیان، تك مهاجم تیم ملی نیز قوی ظاهر نشدند.
بهتر بود كه از ابتدا هافبك مهاجمانی مثل كاظمیان كه هم توانایی بازیسازی، هم قدرت ارسال، هم تجربه بازی در جناحین و هم توانایی برهم ریختن خط دفاع حریف را دارند، در تركیب قرار می گرفتند اما قلعه نویی ترجیح داد ایفای این نقش را به ۲ مهاجم بسپارد و به جای برخورداری از گوش های كلاسیك تهاجمی از مهاجمان نوك در لب خط استفاده كند.تصمیمی كه اشتباه بودن آن خیلی زود به او و لشكر مشاورانش ثابت شد!
دیروز قلعه نویی هم اشتباهی را مرتكب شد كه برانكو ایوانكوویچ بیشتر مرتكب شده بود، استفاده از مهاجمان در نقش گوش تهاجمی! البته اگر برانكو از مهاجم جوان، پرتحرك، سرعتی و دریبل زنی مثل آرش برهانی در این پست استفاده می كرد، امیر قلعه نویی در این پست از رضا عنایتی پا به سنگذاشته، كم تحرك غیرسریع و كمتر دریبل زن بهره گرفت تا تعجب همه را برانگیزد.
تعویض های واقع نگرانه، تفهیم بازیكنان خط میانی نسبت به وظایفی كه برعهده دا رند و بازیخوانی موثر، كمك كرد تاقلعه نویی اشتباه فاحش نیمهاول را بین۲ نیمه جبران كند و با راه اندازی جناحین، شكست را با پیروزیتعویض كند.امیدواریم كه قلعه نویی از این پس در انتخاب نفرات اصلی خود بیشتر دقت كند و به جای توجه كردن به اسم ها به شایسته ها توجه كند تا شاهد حذف زودهنگام كشورمان نباشیم.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید