سه شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۷ / Tuesday, 20 November, 2018

در شگفتیهای تخت جمشید


در شگفتیهای تخت جمشید
ـ گفت‌وگو با كریم عارفی، عكاس
كریم عارفی متولد ۱۳۲۴ در شهر زنجان است. ابتدا به سینما و نقاشی گرایش داشت و اما نقاشی را برای ارتباط با مخاطب محدود دانست و سینما را برای رسیدن به اهداف خود دشوار یافت، بنابراین عكاسی را به صورت حرفه‌ای از نوجوانی آغاز كرد و آن را وسیله‌ای برای بیان احساسات و دیدگاه هنرمندانه‌اش قرار داد. عارفی پس از آزمودن شاخه‌های مختلف عكاسی با برپایی استودیوی عكاسی، پرتره را به عنوان حرفه خود برگزید و در كنار آن به عكاسی هنری و تصویربرداری از بناها و عمارات قدیمی، آثار باستانی و معماری سنتی ایران و مضامین اجتماعی ادامه داد.
در سال ۱۳۵۰ دومین استودیوی خود را با نام <استودیوی عارفی> راه‌اندازی كرد و به عضویت اتحادیه عكاسان و سپس ریاست آن انتخاب شد. او طی سفری به آمریكا استودیویی نیز در آنجا تاسیس كرد به رغم موفقیت، به ایران بازگشت و در سال ۱۳۵۹ (۱۹۸۰) به همراه ۱۲ هنرمند دیگر از سوی فتوكینای آلمان برای شركت در نمایشگاه دوسالا‌نه عكاسان حرفه‌ای دعوت شد و تعدادی از عكس‌های هنری خود را به تماشا گذاشت. ‌ او تاكنون ۳ نمایشگاه مستقل از آثارش برپا كرده است. در سال ۱۳۵۹ در گالری آفتاب، و سپس چون عكس‌ها از مضمون اجتماعی برخوردار بود، ابتدا در دانشگاه تهران و بعد در دانشگاه شیراز به نمایش درآمد. دومین نمایشگاه در سال ۱۳۸۰ در فرهنگسرای نیاوران و سومی در سال ۱۳۸۲ در فرهنگسرای ارسباران جمعا حدود ۵۰۰ عكس او را به تماشای عموم گذاشت. به بهانه كتاب نگاهی تازه به تخت جمشید كه با همكاری یونسكو انتشار یافته است و در تاریخ ۲۵ تا ۲۸ تیر ماه در مركز یونسكو افتتاح می‌شود با وی گفت‌وگویی داشته‌ایم كه می‌خوانید:
● ایده این كتاب از كجا آمد و چگونه شروع شد؟
▪ طی سال‌ها كه عكس می‌گرفتم لا‌زم بود كه این آثار را كه چندین سال بر رویشان كار كردم را كتاب كنم. ولی این كار به‌خاطر گرفتاری‌های زیاد مانده بود تا اینكه بعد از نمایشگاه ارسباران (در سال ۸۲ )؛ از طرف یونسكو پیشنهاد شد كه تخت جمشید را چاپ كنم و زمانی كه پای صحبت نشستیم به آنان گفتم كه سه كتاب در حال چاپ دارم. چون خودم مصمم بودم كه كتاب‌ها را به چاپ برسانم كه با پیشنهاد یونسكو این كار در نهایت عملی شد. از سوی دیگر مشاركت با یونسكو برای من جالب بود زیرا همان‌طور كه می‌دانید بخشی از یونسكو اساسا كارش به حراست، نگهداری و معرفی بناهای تاریخی و كهن است. یونسكوی ایران هم كه خوشبختانه در این زمینه فعال است، لذا نتیجه این بحث‌ها به این نقطه ختم شد كه اولین كتاب را تخت جمشید انتخاب كنیم. ولی در مورد انگیزه خودم كه چرا كتاب تخت‌جمشید را اولویت دادم برای این بود كه این روزها تمام دنیا تصور می‌كنند كه ما آثار باستانی‌مان را تخریب می‌كنیم در حالی كه چاپ این كتاب برعكس این نظر را به تصویر می‌كشد و دومین هدفم نیز این بود كه به جهانیان خاطرنشان بكنم كه منشور آزادی و حقوق بشر از ایران و توسط كوروش مطرح شده و به اجرا در آمده كه امروزه همه جهان از این مقوله متاثر است. ‌
● گفتید بعد از نمایشگاه ارسباران یونسكو این پیشنهاد را به شما داد، نمایشگاه عكس شما چه ویژگی داشت كه باعث چنین پیشنهادی از سوی یونسكو شد؟
▪ نمایشگاه ارسباران متشكل از ۱۰۰ عكس بود كه ۲۰ تا از آن عكس‌ها از تخت جمشید بود و بیشتر از همه نیز درخشید و توجه متخصصان رشته عكاسی و علا‌قه‌مندان به عكاسی را بیشتر از همه به خود جلب كرد، همین گرایش باعث شد تا تصمیم بگیرم كتاب اولم در باب تخت جمشید باشد. البته دو كتاب دیگر هم در حال چاپ دارم با نام ۳۰ شهر كه در بردارنده عكس‌هایی از ۳۰ شهر ایران است كه حجم و تنوع بیشتری دارد. این كتاب هم با همكاری یونسكو انجام خواهد شد. كتاب دیگر از نگاه عارفی نام دارد كه بیشتر به مسائل اجتماعی مثل فقر و بیكاری می‌پردازد و در واقع مجموعه عكس‌هایی از سفرهای مختلف من به نقاط جهان است كه از دید دوربین به نمایش گذاشته خواهد شد. ‌
● همان‌طور كه می‌دانید كتاب‌های زیادی در مورد تخت جمشید تاكنون به چاپ رسیده است ولی گویا كتاب شما سعی داشته كه زوایایی از تخت‌جمشید را نشان دهد كه آن را متمایزتر از بقیه كرده و دریچه‌های جدیدتری از تخت جمشید را نشان داده؟ نظر شما كه این آثار را عكاسی كردید در این مورد چیست؟
▪ خب بدیهی است، زیرا هر عكاسی یك زاویه دید مخصوص به خودش دارد و به هر چیزی كه نگاه می‌كند از زاویه خودش است. این نظری است كه البته منتقدین هم بر كار من داشتند و گفتند در این كارها من سعی كردم تخت جمشید را بیشتر از آنچه كه هست نشان دهم. اما به نظر من اگر چنین چیزی واقعا هم رخ داده اتفاقی و تصادفی بوده و بر این معنی نیست كه من وجه تمایزی در نگاه به این آثار داشته‌ام.
● تجربه و تخصص تا چه اندازه در كار شما دخیل بوده است؟
▪ به هر حال هرچه تجربه بیشتر باشد ابتكار در كار نیز نمود بیشتری دارد. شاید به این دلیل كه هم مساله تبحر به میان می‌آید و هم از این جهت كه وقتی به مدد تجربه بیشتر راه‌ها آزموده می‌شود، ایده آزمودن راه‌های دیگر نیز مطرح می‌شود و همین نكته باعث نوآوری در كار خواهد شد. ‌
● كتاب تخت جمشید غیر از نگاه متفاوت چه ویژگی‌های دیگری را در خود جای داده است؟
▪ این كتاب متشكل از چند مقاله است كه عبارتند از: یادداشت دبیركل كمیسیون یونسكو، دكترمحمد توكل؛ یادداشت دیگر نیز از آقای فرانسیسكو باندارین، مدیر مركز میراث جهانی یونسكو است. یادداشت دكتر فرخ سعیدی كه ایشان خود ایران شناس هستند و كتابی با نام راهنمایی در پرسپولیس و پاسارگاد و نقش رستم را به زبان انگلیسی در مورد تخت جمشید به تالیف رساندند نیز در كتاب موجود است كه شامل توضیحی جامع و كامل از تخت جمشید است و در نهایت یادداشت دكتر اكبر عالمی كه برای دوستداران هنر چهره‌ای شناخته شده هستند. غیر از این یك بیوگرافی كوتاهی نیز از من نیز در كتاب وجود دارد تا باب آشنایی باشد میان عكاس این آثار و مخاطبی كه كتاب را ورق می‌زند و عكس‌ها را می‌بیند. ‌
● از دیگر وجه تمایز این كتاب با كتاب‌های مشابه دیگری كه در زمینه تخت جمشید منتشر شده این است كه كتاب به چهار زبان زنده دنیا ترجمه شده است در این مورد بیشتر توضیح دهید؟
▪ بله كتاب به چهار زبان فارسی، انگلیسی، آلمانی و فرانسه ترجمه شده است كه هدف از این كار ارائه یك كار كامل و با مخاطبان بیشتر در سطح جهان باشد. راستش این پیشنهاد چند زبان بودن كتاب، فكر و ایده‌ای بود كه در ذهن خودم شكل گرفت كه پس از مطرح كردن آن مورد استقبال نیز قرار گرفت زیرا به هر حال این كار با همكاری یونسكو به چاپ رسیده كه غیر از مخاطبان داخلی با مخاطبان خارجی نیز مواجه هستیم و از طرف دیگر چند زبانه بودن كار باعث می‌شد تا من سهل‌تر به هدف خود كه معرفی فرهنگ ایران به جهانیان است برسم.
● مشكلا‌تی كه در طی مراحل منتشر شدن كتاب داشتید چه بود؟
▪ كتاب منتشر كردن اصولا‌ مشكلا‌ت خودش را دارد به خصوص كتاب عكسی كه متشكل از ۱۵۰ عكس است و به چهار زبان ترجمه شده، احتیاج به كاغذ و شرایط خاصی دارد كه باعث می‌شود هزینه آن بیشتر از كتاب‌های معمولی باشد. در هر حال پس از یك سال كار روی كتاب موفق شدیم كه كتاب را به‌طوری قابل قبول منتشر كنیم. ‌
● آیا كتاب توزیع شده است؟
▪ هنوز خیر. ‌
● از نحوه چگونگی توزیع و پخش آن اطلا‌عی دارید؟
▪ هنوز تصمیم قاطعی در این مورد گرفته نشده است. ولی قرار است از ۲۵ تا ۲۸ تیرماه در مركز یونسكو كتاب معرفی شود و برای عموم بازدید آزاد است و در كنار این معرفی، یك نمایشگاه عكس هم تدارك دیدیم كه غیر از معرفی كتاب از عكس‌های كتاب‌های- نگاهی تازه به تخت جمشید و كتاب ۳۰ شهر- می‌توانند دیدن كنند. لا‌زم به ذكر است كه عكس‌های این نمایشگاه عمدتا معماری هستند. بعد از معرفی كتاب است كه در مورد نحوه توزیع آن تصمیم‌گیری می‌شود. به احتمال زیاد برای برگزاری یك كنفرانس مطبوعاتی به پاریس خواهم رفت تا كتاب در سطح جهانی نیز معرفی شود. زیرا سیاست كار بر این است كه كتاب در سطح داخلی و بین المللی توزیع شود و فكر نمی كنم برای توزیع آن نیز مشكلی وجود داشته باشد. علا‌قه‌مندان می‌توانند برای تهیه كتاب با شماره تلفن ۲۲۸۶۳۳۴۶ نیز تماس بگیرند.
● راجع به عكس‌های كتاب توضیح بیشتری می‌دهید؟
▪ این كتاب متشكل از ۱۵۰ عكس است كه عمده آنان در سال ۸۰ عكاسی شده است و سعی كردم بازمانده‌های تخت جمشید را در حد توانم نشان دهم كه البته موفق بودن این كار از سوی منتقدین و كارشناسان باید اعلا‌م شود كه كار چگونه ارائه شده است. ‌
● شما كه در حوزه عكاسی كار می‌كنید، بیشتر روی كدام حوزه آن تمركز و البته تبحر دارید؟
▪ سوال بسیار خوبی كردید. زیرا عكاسی نزدیك بر ۱۳۰ شاخه دارد كه البته شاید ما با ۷ یا ۸ مورد آن بیشتر آشنا نباشیم. مثل عكاسی پرتره، اجتماعی، مستند، معماری، صنعتی كه به‌طور معمول با آنان سر و كار داریم و كار می‌كنیم. اما اگر بخواهیم همه رشته‌ها را نام ببریم باید به عكاسی زیرآب، پزشكی و فضا و غیره هم اشاره كرد. نكته جالب اینجاست كه عكاسی هنری است كه بیشتر از همه هنرها برای مردم مفید است. زیرا شما در نظر بگیرید نقاش، موسیقیدان در ارتقای فرهنگ، فعالیت هنری انجام می‌دهند. اما سوال اینجاست كه اگر این هنرها نباشد مردم می‌توانند به زندگی خود ادامه دهند یا خیر. جواب این است كه بله می‌توانند به زندگی ادامه دهند. اما در مورد عكس نمی‌توانیم این نظر را بدهیم. عكس امروزه به گونه‌ای با زندگی انسان پیوند خورده است كه اگر یك روز نباشد و اعلا‌م كنند شما از امروز بدون عكس زندگی كنید همه چیز به هم می‌ریزد. زیرا كارت شناسایی، گواهینامه و همه چیزهایی كه به هویت فردی برمی‌گردد دارای عكس است و مورد نیاز. بنابراین عكس امروزه هنری است كه بیشتر مورد ضرورت مردم است و متاسفانه فرهنگی را كه برای عكس به مردم انتقال شده بسیار ناكافی بوده زیرا بهایی كه به هنرهای دیگر داده می‌شود بیشتر است و حتی در مورد عكس كم لطفی هم می‌شود. در صورتی كه عكاسی هم یك هنر است كه باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد. به طور مثال بسیار شنیدیم كه سینما هنر هفتم است به عقیده شخصی من كه البته بر روی این نظر هم پا برجا هستم سینما شاخه ای از عكاسی است كه با هزاران فرم عكس تبدیل به فیلم می‌شود. البته عوامل دیگری هم در این هنر دخیل هستند مثل فیلمنامه و یا موسیقی. اما به طور عمده از عكس در این سینما استفاده می‌شود. ‌
● تخصص شما در كدام یك از رشته‌های عكاسی است؟
▪ در ایران، ما عكاس‌های هنرمند و حرفه‌ای بسیار خوبی داریم كه در شاخه‌های گوناگون نیز كار می‌كنند. این رشته اما در دنیا برای هر عكاسی تخصصی است به طور مثال یك عكاس یا در پرتره حرفه‌ای است و یا در عكاسی اجتماعی كار می‌كند و یا صرفا كارش عكاسی معماری است. اما در كشور ما به این شكل نیست و عكاس‌ها معمولا‌ با همه این موارد آشنا هستند و من نیز كه از كودكی این حرفه را با عشق و علا‌قه پیگیری كردم نیز از این ویژگی مستثنی نیستم و با هر نوع عكاسی آشنا هستم و برای من دشوار نیست كه هر عكسی را در هر زمینه‌ای كار كنم. حتی در آمریكا كه بودم وقتی با عكاس‌های آنجا برخورد داشتم متعجب می‌شدند وقتی می‌دیدند كه من پرتره می‌گیرم، عكس صنعتی، تجاری، خبری و طبیعی هم كار می‌كنم زیرا افراد غربی تنها در یك رشته تخصص دارند و یك عكاس نمی‌تواند در همه زمینه‌ها كار كند. مثلا‌ یك عكاس صنعتی نمی‌تواند در زمینه پرتره كار كند. البته همان‌طوری كه همیشه گفتم ما عكاسی پرتره را برای این انتخاب كردیم كه از این طریق می‌توانستیم امرار معاش كنیم وگرنه علا‌قه اصلی من همیشه عكس‌هایی بوده كه شرایط اجتماعی را منعكس می‌كرده و یا عكاسی معماری یكی دیگر از علا‌قه‌های شخصی من است كه به نظرم به وسیله آن می‌توان هویت و گذشته خودمان را در درون آن ببینیم.

سیما پاكزاد

منبع : روزنامه اعتماد ملی

مطالب مرتبط

هانری کارتیه برسون

هانری کارتیه برسون
معرفی هانری کارتیه برسون (۲۰۰۴-۱۹۰۸) Henri Cartier Bresson
هانری کارته برسون، یکی از بزرگترین عکاس های زمان، یک مرد خجالتی بود که عکاسی لحظه‌ای (snap shooting) را بعنوان یک هنر امروزی و کلاس بندی شده معرفی کرد.
توانایی منحصر بفردش در ثبت "لحظه قطعی" (the decisive moment)، چشم دقیقش برای طراحی صحنه، شیوه منحصربفرد کارش و بیان ادبی اش در تئوری و عملی عکاسی٬ وی را بعنوان یک شخص افسانه ای در میان فتوژورنالیست های همدوره اش مطرح کرد.
کار وی و شیوه اش یک تاثیر ماندگارو دست نیافتنی داشته است.تک عکسهاوعکس داستانهایش برای سه دهه زینت بخش معتبرترین مجله های دنیا بوده است ونسخه های مختلف عکسهایش بر دیوارهای موزه های آمریکا و اروپا نمایش داده شده است.در بازار جهانی عکس وی تاثیر خود را بخوبی گذاشته است : وی یکی از موسس های مگنوم بوده است،یک آژانس عکس در نیویورک و پاریس.
هانری کارتیه برسون درسال ۱۹۰۸درچنتلوپ(chanteloupe) فرانسه در یک خانواده ثروتمند ،با فرهنگ متوسط چشم به دنیا گشود.در نوجوانی یک دوربین معمولی داشت که برای عکسهای تعطیلات از ان استفاده می کرد و بعدیک دوربین ویزور۳*۴ را تجربه کرد.اما او همچنین علاقه به نقاشی داشت و به مدت دو سال در استودیوپاریس تحصیل کرد.این تجربیات در نقاشی دید او را بخوبی برای ترکیب بندی آماده کرد که به یکی از بزرگترین ابزارهای او در عکاسی تبدیل شد.
در سال ۱۹۳۱ در سن ۲۲ سالگی یکسال را به شکار در غرب آفرقا گذراندو بعد از بیمار شدن به فرانسه بازگشت. در آن زمان بود که در مارسی برای اولین بار عکاسی را بطور جدی کشف کرد. این یک تجربه حیاتی برای او بود.یک دنیای جدید،یک شیوه نو دیدن،یک الهام درونی و غیر قابل پیش بینی از بین کادر باریک منظره یاب دوربین ۳۵ میلیمتری به روی او گشوده شد وتصور وخیال او را به آتش کشید.او خاطر نشان کرده است که چگونه در آنزمان خیابان ها را زیر پا میگذاشته است با یک احساس قوی و آماده برای برانگیخته شدن ومصمم برای به دام انداختن زندگی وسپری کردن زندگی به یک شیوه زنده ونو.
بدین گونه یکی از نتیجه بخش ترین مشارکت ها بین انسان وماشین در تاریخ عکاسی روی داد.او به ادامه دادن کارش با دوربین ۳۵ میلیمتری ادامه داد. سرعت،تحرک پذیری،تعداد زیاد عکس در هر حلقه فیلم و بالاتر از همه کوچک بودن دوربین و جلب توجه نکردن با شخصیت خجالتی و سریع او سازگاری داشت.
زمان زیادی نگذشت که او مانند یک راننده حرفه ای که با دنده عوض کردن ماشین را تحت اختیار دارد ، کنترل دوربین را کامل بدست گرفت و دوربین به وسیله ای برای وسعت دید او بدل شد.
زمانی که جنگ جهانی شروع شد ، او مدت کوتاهی در ارتش فرانسه خدمت کرد ، تا در جنگ اسیر آلمان ها شدو بعد از دو تلاش ناموفق از زندان گریخت و تا پایان جنگ به فعالیت های زیرزمینی ادامه داد.
پس از جنگ وی فعالیت ژورنالیستی اش را با کمک به شکل گیری آژانس عکس مگنوم در سال ۱۹۴۷ ادامه داد.کار با مجله های مطرح آنزمان وی را به سفرهای گوناگون در اروپا،آمریکا،چین،روسیه وهند کشاند.
کتاب های فراوانی از کارتیه برسون در دهه ای ۶۰،۵۰ چاپ شد که معروف ترین آنها "لحظه قطعی" در سال ۱۹۵۲ بوده است.
یک رویداد مهم در کار کارتیه برسون نمایشگاه بزرگی از ۴۰۰ عکس وی بود که در سرتاسر آمریکا به نمایش در آمد.بعنوان یک ژورنالیست کارتیه برسون لزوم منتقل کردن افکار و احساساتی را که از دیده هایش بر می خواست،احساس می کرد.
از همین رو عکسهای او بیشتر واقع گرایانه بودتا انتزاعی.وی احترام زیادی برای نظم در عکاسی خبری قائل بود،به این عنوان که هر عکس به تنهایی توانایی بازگو کردن یک داستان را داشته باشد.
بینش ژورنالیستی در واقعیتهای نهفته در انسان و رویدادهای پیرامون او ، احاطه به اخبار و تاریخ و باور در نقش اجتماعی عکس همه به ماندگاری آثار اوکمک می کند.وی می گوید: شان و مقام انسان یک سوژه لازم برای هر عکاس خبری است و هر عکسی جدا از اینکه چه اندازه از نظر بصری و تکنیکی درخشان باشد،نمی تواند موفق باشد مگر اینکه از عشق و روابط انسانی نشات گرفته باشد و بیانگر انسان در روبرو شدن با سرنوشتش باشد.
تعداد زیادی از پرتره های وی از افراد مشهور مانند ویلیام فاکنر با روش راحت و درخشان وی در مواجه شدن با سوژه بدل به تعریف دقیقی از شخصیت سوژه شده است.
کتاب اول برسون افکارش را بخوبی نمایان می سازد."لحظه قطعی"آنگونه که خود برسون تعریف کرده است عبارت است از:
«شناخت لحظه ای اهمیت یک رویداد در کسری از ثانیه و همینطور پیدا کردن فرم و ترکیب دقیقی که روح آن رویداد را بنحو مناسب بیان کند.»
بعضی از منتقدان برسون را چیزی فراتر از یک شکارچی لحظات نمی دانند.این یک حقیقت است که روش"لحظه قطعی" در دستان عکاس بی هدف به شکار لحظه ای تصادفی و بی گزینش نزول پیدا می کند.
والاترین نکته کار برسون نگرش ژرف به احساسات و ویژگیهای انسان و نشان دادن آن در قاب تصویر است که نمی تواند از روی شانس و اقبال بدست آمده باشد و تنها از استعدادی نادر برمیاید.لحظه قطعی و شکار لحظات تنها در این تعریف می تواند به سطحی هنری ارتقا یابد.
برسون در کتاب"تحظه قطعی" نوشته است:
«در عکاسی کوچکترین چیزها می توانند بزرگترین سوژه ها باشند،ویژگی های کوچک انسان می توانند به موضوعی مهم بدل شوند.»
بیشترین بخش عکاسی او مجموعه ای از همین ویژگی ها و جزئیات انسانی است که تصویررا به جهان پیرامون پیوند می دهد.
وی در جهانی تکراری زندگی میکرد که اتفاق های خسته کننده روزمره مانند انعکاس در گودال گل ولای،تصویر با گج کشیده شده بر روی دیوار،هیکل سیاه پوش در مه همگی برای وی انعکاس حقایقی بزرگ و آشنا در ضمیرناخودآگاه بودند.وی شاعری ضدرمانتیک بود که شعر او عکس هایش است و زیبایی را در موضوعات "همانطور که هستند" و در واقع گرایی مربوط به همین زمان و مکان کشف کرد.
تمام تصاویر وی با دوربین ۳۵ میلیمتری همراه با لنز ۵۰ میلیمتری و بندرت عدسی تله فتو تهیه شده است،وسیله ای که در دست تمام عکاسان آماتور یافت می شود.
وی تمامی عکس هایش را با نور موجود می گرفت و بندرت از فلاش استفاده می کرد.
بوسیله بکار گیری بامهارت دوربین عکاسی در ثابت کردن یک لحظه در جریان زمان،برسون برای ما گنجینه ای از تصاویر باقی گذاشته است.ما از دیدگاه وی می توانیم جهان را اندکی بهتر ببینیم و حقیقت و زیبایی را جایی که حدس نمی زنیم وجود داشته باشد،بیابیم.
هانری کارتیه برسون در روز دوشنبه ۳ اگوست ۲۰۰۳ در سن ۹۵ سالگی فوت کرد.مطابق وصیت اش وی تنها در حضور خانواده اش به خاک سپرده شد.روحش شاد.

وبگردی
(+18) اولین تصاویر از لحظه تکه تکه کردن جسد جمال خاشقجی
(+18) اولین تصاویر از لحظه تکه تکه کردن جسد جمال خاشقجی - با اینکه عوامل اطلاعاتی عربستان، پیش از آغاز عملیات بازداشت و قتل خاشقجی، دوربین‌های امنیتی را از کار انداختند، اما روز گذشته تصاویر زیر در شبکه‌های اجتماعی و همچنین برخی سایت‌های عربی مخالف رژیم سعودی منتشر شده است. هنوز مشخص نیست که این تصاویر، واقعاً مربوط به این جنایت است، یا اینکه آن را شبیه‌سازی و صحنه‌سازی کرده‌اند. و همینطور هیچ مرجع رسمی این تصاویر را تایید نکرده است.
فیلم/تغییر محسوس و عجیب ورزشگاه آزادی نسبت به بازی فینال آسیا!
فیلم/تغییر محسوس و عجیب ورزشگاه آزادی نسبت به بازی فینال آسیا! - پس از دیدار پرسپولیس و کاشیما، در اولین بازی برگزار شده در ورزشگاه آزادی تغییرات محسوس و عجیبی نسبت به دیدار فینال آسیا دیده می‌شود.
آتش فشان خاموش / خودروهای گران و بی‌کیفیتی که تحویل نخواهند شد
آتش فشان خاموش / خودروهای گران و بی‌کیفیتی که تحویل نخواهند شد - چرا خودرو سازان با وجود مشکلات عرضه بازهم پیش فروش می کنند؟
روایتی دردآور از تن‌فروشی زنان در خیابان‌های تهران
روایتی دردآور از تن‌فروشی زنان در خیابان‌های تهران - سه نفر کنار هم حوالی میدان مادر ایستاده‌اند. زنی قد بلند که موهایش زمینه نسکافه‌ای دارد به هر ماشینی که بلندتر بوق می‌زند نزدیک می‌شود و قیمت را آرام و به سرعت بیان می‌کند. او می‌گوید: «... صد هزار تومان، تو ماشین ۷۰ هزار تومان، گروپ ۳۰۰ هزار تومان و جا هم داریم»، جملات کوتاه و بی‌تفاوت بیان می‌شود. جلوتر دختر کم سن و سالی که شاید ۱۶ سال هم نداشته باشد، ایستاده و از سرما نوک بینی‌اش قرمز شده است، با…
اشراف متواضع!
اشراف متواضع! - افرادی هستند که در دروس زندگی میکنند اما ماشین زیر پایشان پراید است. افرادی که چند ده میلیون از جوجه‌مایه‌دارهای پدرریشو میگیرند که خوب تربیتشان کنند برای مدیر شدن در جمهوری اسلامی و بعد چند هفته در سال هم آنها را می‌برند اردوی جهادی تا از نزدیک ببینند فردا که به لطف جیب پدر در کنکور ترکاندند و مدرک معتبر گرفتند و مدیر شدند قرار است به چه بدبختهای مستضعفی که بخاطر پول نداشتن در آموزش و پرورش رایگان…
چالش جدید با نام «نوه آیت‌ا... یزدی»!
چالش جدید با نام «نوه آیت‌ا... یزدی»! - روز پنجشنبه تصویری در فضای مجازی منتشر شد که قابل تامل بود. زهرا تخشید نوه آیت‌ا... یزدی است که با انتشار تصویری که از دانشگاهش در نیویورک منتشر کرده بود، نوشت: «عکسی که دیروز عصر از دانشگاهم گرفتم با چراغ‌های همیشه روشنش».
روایت تجاوز عجیب به بازیگر لبنانی سریال «حوالی پاییز»
روایت تجاوز عجیب به بازیگر لبنانی سریال «حوالی پاییز» - ماجرای تجاوز به آن ماری سلامه، بازیگر زن عرب سریال تلویزیونی صدا و سیمای ایران.
عکس | همسر جدید نماینده سابق اردبیل در آمریکا
عکس | همسر جدید نماینده سابق اردبیل در آمریکا - «نورالدین پیرموذن» نماینده سابق اردبیل در مجلس شورای اسلامی که سالهاست در آمریکا زندگی می‌کند چند عکس از خود و همسر جدیدش را در اینستاگرام منتشر کرده است.