پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


همه ما مهاجریم


همه ما مهاجریم
ـ گفت و گو با رابین ویلیامز
جواز ازدواج License to Wed یك كار كمدی دیگر از رابین ویلیامز Robin Williams است كه سابقه بازی در كمدی‌های دیگر نظیر پچ آدامز Patch Adams و دنیا مطابق با گارپ The World According to Garp را دارد. البته ویلیامز كه ده روز دیگر۲۱۱ جولا‌ی۵۶۶ ساله می‌شود، فیلم‌هایی از ژانرهای دیگر را هم تجربه كرده است.
فیلم‌های مشهوری نظیر انجمن شاعران مرده Dead Poets Society، بی‌خوابی Insomnia، عكس یك ساعته One Hour Photo، مرد سال Man of the Year، شب در موزه Night at the Muesum، چه رویاهایی كه می‌تواند رخ دهد What Dreams May Come و حتی فیلمی راجع به خودش كارگردانی كرده كه اسم آن این است، رابین ویلیامز در برادوی زندگی می‌كند (‌.)Robin Williams Live at Broadway جواز ازدواج كه آخرین فیلم او در سال ۲۰۰۷ است، تیم ناسون Tim Nasson از سایت ‌Wild About Movies را برآن داشته تا در تاریخ ۳ جولا‌ی با او به گفت‌وگو بنشیند تا ویلیامز در این گفت‌وگو در مورد این فیلم، نقش‌هایش، كارهای كمدی و سیاست صحبت كند. جان كراسینسكی John Krasinski و مندی‌مور Mandy Moore دو هنرپیشه جوان، از دیگر بازیگران این فیلم هستند.
● اگر از شما خواسته شود كه یك تست از افرادی كه می‌خواهند با هم ازدواج كنند بگیرید، چه جور تستی می‌گیرید؟
▪ فكر می‌كنم این كه شما قرار گذاشته‌اید چطور مسائل را حل كنید. زندگی كردن با همدیگر، مسأله جالبی است. فكر می‌كنم ساده‌ترین تست این خواهد بود كه از همدیگر چه می‌دانید؟ مهمترین نكته در ازدواج این است كه در آن به طور واقعی یك نفر دیگر را می‌شناسید. البته این كه واقعاً یك زن را بشناسی، خودش یك عمر زمان می‌برد. در هر حال، ازدواج یعنی شناختن یك نفر دیگر، دو طرف كه قرار است همدیگر را دوست داشته باشند. شبیه یك هدیه است.
● جان در حال بازی در یك مجموعه تلویزیونی به نام اداره(‌) The Office است. اما این اولین فیلم نمایشی او است. آیا در حین اجرا، از شما كمكی خواست؟ همچنین كار با مندی چطور است؟
▪ جان نیازی به كمك نداشت. سریال تلویزیونی كه دارد بازی می‌كند واقعاً خنده‌دار است. او همچنین دارد فیلم خودش را هم كارگردانی می‌كند. كمكی نبود كه به او بكنم. حتی در بعضی موارد هم از خود او یاد گرفتم. او از فیزیك كمدی مناسب و همچنین ذهن خارق العاده‌ای برخوردار است. شیوه كمدی بازی كردن مندی هم خاص او است. كار كردن با او هم اوقات خوبی بود. او راه زیادی در پیش دارد. او و جان در این فیلم، به خوبی احساسات خود را به نمایش در آوردند.
● چه چیز خاصی در فیلمنامه وجود داشت كه خواستید در آن بازی كنید؟ همچنین كمی در مورد كارهای بعدیتان برایمان بگویید؟
▪ علت بازی كردنم این بود كه فیلمنامه را خواندم و برایم جالب به نظر رسید و در عین حال وقتی سبك كار جان و مندی را دیدم، فكر كردم كار كردن با آنها می‌ارزد. مخصوصاً جان، چون در اكثر صحنه‌های فیلم ما با هم هستیم. پروژه‌های آینده‌ام شامل یك فیلم با فردی‌های مور(‌) Freddie Highmore به اسم هجوم آگوست (‌) August Rush است كه در مورد یك بچه اعجوبه است كه تلا‌ش می‌كند از طریق موسیقی با والدین خود ارتباط برقرار كند. از طرف دیگر، در حال بازی كردن در فیلمی به نام سگ‌های پیر (‌) Old Dogs با جان تراولتا (‌) John Trovolta هستم. این فیلم در مورد یك دلقك و رویایش است، با كفش‌ها و پاهای بزرگ.
● با اشاره به فیلم، در جایی كه شما ماجرای ازدواجتان با ماریا گونزالز(‌) Maria Gonzalez را توضیح می‌دهید، نظر شخصی شما در مورد مهاجرت چیست؟
▪ عجیب خواهد بود اگر زمانی فرا برسد كه آمریكا بخواهد مرزهای خود را ببندد، چون اگر دقت كنیم تقریباً همه ما، مهاجر به حساب می‌آییم. الا‌ن اگر كسی بیاید و بگوید كه مثلا‌ً من می‌خواهم بروم اسپانیا، همه او را دست می‌اندازند. از كانادایی‌ها بپرسید. در كانادا، همه فرانسوی‌ها در یك ایالت جمع شده‌اند كه ایده خوبی است، زیرا این طوری اگر بخواهند همگی می‌توانند بروند. اما مسخره است كه بگویی من از اینجا بدم می‌آید، می‌خواهم از اینجا بروم اما حساب‌های مالی‌ام را باز نگه می‌دارم. درست مثل این است كه یك دانشجو به والدینش بگوید من نمی‌خواهم با شما زندگی كنم اما لطفاً پول تو جیبی مرا بدهید!
اینجا مثلا‌ً در كالیفرنیا، ۶۰ درصد و حتی بیشتر افراد، اسپانیایی الا‌صل هستند و فرماندار ما هم اتریشی است. در مورد مهاجرت، به نظر من بهتر این است كه مهاجرت‌های غیرقانونی كنترل شود و یا تشكیلا‌ت حقوقی شكل گیرد كه حتی بوش هم در این مورد نظر داده است. اما آیا این چیزها را می‌توان به بوش گفت؟ یك موضوع دیگر، مسأله تولید انرژی است. فكر می‌كنم الا‌ن ما شانس این را داریم كه انرژی‌های جدید تولید كنیم و همه اینها به خاطر حضور مهاجرین است. در دهه ۱۹۷۰، مهاجرین روسی، یهودی و آفریقایی زیادی داشتیم. ایده بستن مرزها كمی ترسناك است، اما مسأله مهم هم مسأله نیروی كار است. این مسأله كه این افراد از حقوق‌های پایین‌تر از حد استاندارد برخوردار هستند. سال‌ها پیش، سزار چاوز(‌)Cesar Chaves می‌گفت كه لا‌زم نیست آنها را كنترل كنیم، خودشان می‌روند. اما مسأله این است كه ما منابع‌مان رو به اتمام است. اینجا افراد زیادی هستند كه می‌توانند همان كارهای مهاجرین را انجام دهند.
● حالا‌ كه موضوع بحثمان به سیاست كشیده شد، آیا كاندیدای ریاست جمهوری خود را انتخاب كرده‌اید؟
▪ شخص خاصی را انتخاب نكرده‌ام. من ترجیح می‌دهم كسی اداره را بر عهده بگیرد كه به معنای واقعی، با صداقت تمام و به طور مستقیم به مباحث بپردازد. منظورم این است كه نمی‌شود فقط گفت كه همه چیز عالی پیش می‌رود. نه، اینطور نیست! فكر می‌كنم كه خیلی چیزها دارد با نارضایتی هر چه تمام پیش می‌رود. همین الا‌ن در خاورمیانه و در فلسطین، اوضاع بد است. هر روز در عراق خسارت وارد می‌شود. باید راه‌حلی برای آنها پیدا كرد نه این كه بگوییم نظر شما چیست؟ برای من اصلا‌ً از نظر سیاسی مهم نیست كه چه حزبی می‌آید. این مهم است كه یك نقطه نظر داشته باشد و ببیند كه چه اتفاقاتی دارد می‌افتد و به جای آن كه مدام به حمله‌های شخصی فكر كند به مهاجرت، آموزش و آلودگی فكر كند.
● شما طرفداران زیادی چه در زمینه كار درام و چه كمدی دارید. انتخاب این كه كدام بهتر است، كار دشواری است. خودتان چه فكر می‌كنید؟
▪ برای من فرقی نمی‌كند. برای من این مهم است كه چشم‌اندازی از كارم داشته باشم. درام به من این امكان را می‌دهد كه در موضوعات رفتاری و روان‌شناختی عمیق كنكاش كنم، اما كار كمدی به وضوح به من اجازه می‌دهد كه از دست مردم خلا‌ص شوم. الا‌ن از انجام این كار لذت بیشتری می‌برم. حتی انجام درام هم سرگرمی است.
ترجمه : نیما توسلی رودسری
منبع : روزنامه اعتماد ملی


همچنین مشاهده کنید