پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

نگاهی به افزایش بروز آنورکسیا در مانکن ها


نگاهی به افزایش بروز آنورکسیا در مانکن ها
در این چند سال اخیر موضوع لاغری یکی از بحث های جالب در محافل زنانه به شمار می رود. هر که را می بینی دنبال راهی است تا بتواند اندامی شبیه هنرپیشگان و مانکن ها پیدا کند. مدگرایی مهمترین عاملی است که توجه دختران نوجوان و جوانان را بیش از حد معطوف اندام باریک کرده است. شعار لاغر و باز هم لاغرتر تنها مختص مانکن ها که برای رقابت با یکدیگر به زبان می آوردند، نیست، این روزها همه در تلاشند تا با انواع قرص و شربت و رژیم های لاغری عنوان باربی را برای خود دست و پا کنند. البته همیشه هم در به روی یک پاشنه نمی چرخد.
تا دیروز دولت ها نگران روند رو به رشد چاقی و عوارض اقتصادی ناشی از آن بودند ولی امروز مقامات بهداشتی ذهن خود را معطوف لاغری و پیامدهای آن کرده اند. بعد از سال ها لاغر بودن و تلاش برای حفظ اندام مناسب و درخور توجه، مانکن های اروپایی هم به صدا درآمدند و خواستار تغییر معیار زیبایی از سوی مدیست ها شدند.
هفته گذشته در کمال ناباوری مانکن های لباس با اعتراض به وضع سلامت جسمی خود از رفتن به روی سکوهای نمایش لباس خودداری کردند. افزایش ابتلا به آنورکسیا یا همان بی اشتهایی عصبی حکایت از وخامت اوضاع سلامت مانکن ها دارد. رافائلا کوریل مدیر انجمن مدیست های ایتالیا با اعلام خبر کناره گیری مانکن ها از نمایش مد گفت؛ بعد از فوت آنا کارولینا رستون، مانکن ۲۱ ساله برزیلی، در نوامبر ۲۰۰۶ به دنبال ابتلا به عفونت ناشی از آنورکسیا نروزا (Anorexia Nervosa) انجمن مدیست های ایتالیا خواهان نظارت بیشتری بر سلامت مانکن ها شد که متاسفانه مورد توجه قرار نگرفت.
پزشکان بیمارستان سائوپائولو وزن مانکن برزیلی را که با ۱۷۲ سانتی متر قد وزنی معادل ۴۰ کیلوگرم داشت غیراستاندارد اعلام کرده و وزن وی را مناسب یک دختر بچه ۱۲ ساله یک متر و نیمی می دانستند.
کوریل در ادامه توضیح داد که بهترین اقدام برای افزایش سطح سلامت فعالان در عرصه نمایش زنده لباس تغییر معیار زیبایی است.
او فوت لوئیس راموس دومین مانکنی که در سال گذشته بر اثر نارسایی قلبی ناشی از آنورکسیا جان خود را از دست داد را فاجعه ای عظیم در عرصه مد و لباس دانست و گفت؛ انجمن مد ایتالیا از این ماه از پذیرش مانکن هایی که سایزی پایین تر از ۴۲ و ۴۴ دارد خودداری خواهد کرد تا حادثه ای مشابه راموس و رستون پیش نیاید.
فشار های وارد آمده از سوی مقامات بهداشتی ایتالیا برای کاهش میزان بروز آنورکسیا در میان دختران جوان که از مانکن ها الگوپذیری می کنند باعث شده انجمن مد ایتالیا خیلی زودتر و از هفته گذشته در این مورد دست به اقدام بزند.
پیش بینی می شود با تغییر وزن مانکن ها تب لاغری که عامل اصلی بروز آنورکسیا در دختران جوان است، فروکش کند.
آنورکسیا یا بی اشتهایی عصبی عارضه ای است که در آن فرد به دلیل ترس از چاق شدن از خوردن امتناع می ورزد، مدت طولانی خود را گرسنه نگه می دارد و برای جلوگیری از چاق شدن بلافاصله پس از صرف غذا به خوردن انواع ملین ها رو می آورد. آنورکسیا یکی از عوامل بروز افسردگی در زنان و دختران جوان است. اختلالات قاعدگی، یبوست، کاهش قدرت باروری و افزایش خطر بروز بیماری های قلبی از دیگر عوارضی است که فرد مبتلا به آنورکسیا را تهدید می کند.
بهاره مهرنژاد
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید