چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا


طلاق نقطه سرخط


طلاق نقطه سرخط
این روزها در بسیاری از محافل بحث داغ و ناخوشایند «طلاق» بر سر زبان هاست. واقعیت دردناکی که نیاز به بازگویی و یادآوری ندارد. آمار وحشتناک طلاق بسیاری از جامعه شناسان و روان شناسان را بر آن داشته تا در حد امکان نهایت تلاش خود را به منظور آگاه کردن جوان ها در امر ازدواج معطوف دارند. طلاق در لغت به معنای جدا شدن زن از مرد، رها شدن از قید نکاح و رهایی از سنت زناشویی است. دهخدا طلاق را «بیزاری نامه» می خواند و اظهار می دارد در عرف، معنای «جدایی» در ذهن متبادر می شود.
از دیدگاه جامعه شناسان، طلاق پدیده ای است اجتماعی که تنها با یک عامل به وجود نمی آید و با یک عامل نیز از بین نمی رود. طلاق علل متعددی از جمله فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و زیستی دارد.
یکی از علت های بی ارزشی که اخیراً در کشور ما متداول شده، به اجرا گذاشتن مهریه های سنگین توسط خانم ها است. مهریه هایی نامتعارف و بعضاً خنده دار، به گفته یک جامعه شناس، مهریه سنگین موجب ۲۵ درصد طلاق ها در ایران است. در کشور ما، به این دلیل که اکثر قانون ها به نفع مردان وضع شده، هنگامی که بحث طلاق به میان می آید، ناخودآگاه همه از خانم ها جانبداری می کنند.
این در حالی است که تعداد مردانی که به دلیل عدم توانایی در پرداخت مهریه راهی دادگاه های خانواده و نهایتاً زندان می شوند روز به روز در حال افزایش است. نکته قابل تامل و تاسف این است که اکثر خانم ها پس از به اجرا گذاشتن مهریه سنگین، این طور وانمود می کنند که خواستار ادامه زندگی مشترک خود هستند، آیا به راستی ادامه چنین زندگی ای که در آن ارزش ها و از همه مهمتر اعتماد از بین رفته میسر است؟
عامل دیگری که درصد کمی از طلاق ها را به خود اختصاص می دهد، خارج شدن زنان از مسیر عفاف است. چنانچه زنی در کانون گرم خانواده به دور از تمام مشکلات مذکور زندگی کند، مسلماً دیگر نیازی به خودفروشی ندارد. اما متاسفانه برخلاف موردی که شرح آن رفت، طبق آمار گزارش شده، اعتیاد عامل بیشتر طلاق ها معرفی شده است.
اعتیاد سرچشمه اکثر مشکلاتی است که در نهایت زن خانواده را مجبور به مراجعه به دادگاه می کند. بیکاری و در پی آن مسائل و مشکلات اقتصادی از جمله معضلات ناشی از اعتیاد هستند. به گفته یک قاضی دادگاه خانواده، ۸۵ درصد طلاق ها از این دو مشکل سرچشمه می گیرد.
در چنین شرایطی چنانچه زن تقاضای طلاق کرده و حق و حقوق قانونی اش را مطالبه کند، در صورتی که مرد استطاعت مالی نداشته باشد به حبس تا زمان پرداخت محکوم می شود. در جامعه ما، درصد تورم و بیکاری آنقدر بالاست که اکثر مردها توان پرداخت حقوق زن را ندارند و همین امر باعث ازهم گسیختگی کانون خانواده می شود.عامل مهم بعدی عدم آشنایی زنان و مردان با مسائل زناشویی است که طبق آمار گزارش شده ۵۰ درصد طلاق ها در جامعه را به خود اختصاص می دهد. ارتباط جنسی یکی از مهمترین عوامل زندگی مشترک است. در جوامع غربی با این مساله به طور آشکار برخورد می کنند.
خوشبختانه اخیراً در کشور ما نیز سعی بر آن دارند که به این مساله مهم، قبل از ازدواج بپردازند. دختران و پسرانی که قصد تشکیل خانواده دارند باید از طریق مشاوره و کلاس های آموزشی تا حد نیاز با مسائل و مشکلات احتمالی زناشویی و نحوه حل آنها آشنا شوند. طبق آمار، یک ارتباط جنسی مناسب ۶۰ تا ۷۰ درصد باعث رونق زندگی زناشویی می شود.
بین زن و مرد تفاوت های فیزیکی و روحی بسیاری وجود دارد. چنانچه جوانان این تفاوت ها را بپذیرند و سعی کنند سطح دانسته های علمی خود را ارتقا دهند، با شناخت بیشتر همدیگر می توانند به تفاهم و درک متقابل در زندگی مشترک برسند.علاوه بر این مشکلات عمده، عوامل متعدد دیگری از جمله سستی اراده، دهن بینی، پرخاشگری، خودخواهی، بیماری های جنسی، بدبینی و سوءظن نیز باعث به وجود آمدن طلاق می شوند.
تمامی این عوامل موجب بروز فشارهای روانی و آسیب های اجتماعی می شوند زیرا طلاق امری است اجتماعی که زیان آن کل جامعه را در بر می گیرد. میزان طلاق در یک جامعه، معیار عدم ثبات و تزلزل اجتماعی است. به گفته مدیرکل دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی، نرخ طلاق در سال ۱۳۸۵ ، ۴۲/۱۱ درصد رشد داشته است، و این در حالی است که نرخ ازدواج در همان سال نسبت به سال ۸۴ از کاهش ۲/۱ درصدی برخوردار بوده است.
متاسفانه از هر هفت ازدواج در کشور ما، یکی منجر به طلاق می شود. بیشتر زنانی که در کشور ایران طلاق گرفته اند، آن را به عنوان نقطه پایانی بر یک فرآیند طولانی قلمداد می کنند. اما این پایان زندگی نیست. هر غروبی، طلوعی به همراه خواهد داشت.
کافی است از تجارب تلخ گذشته درس بگیریم و از آنها در زندگی دوباره خود به بهترین نحو استفاده کنیم. جوانان باید بدانند بستن پیمان مقدس ازدواج و تشکیل خانواده مستلزم رسیدن به تعالی عاطفی و وجود عشق است.برای به دست آوردن عشق و داشتن زندگی آرام، با ایمان به خدا و قدرت الهی خود و از همه مهمتر گذشت تمام این موانع را پشت سر گذارید. عشق همانند یک آینه است. وقتی کسی را دوست دارید، شما آینه او و او آینه شماست.
پس با انعکاس عشق یکدیگر، بی نهایت را به تماشا بنشینید.اونوره دوبالزاک نویسنده مشهور فرانسوی در کتاب «زنبق دره» می گوید؛ «دوست داشتن وسیله ای است برای عشق ورزیدن و تنفر مجوزی برای جدایی.» با عشق ورزیدن به همدیگر جلوی صدور این مجوز را برای همیشه بگیرید.
غزل غازیانی
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید